تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831152375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم «وسترن سوكي يا كي» تاكاشي مي ايكه وسترن افسارگسيخته


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نگاهي به فيلم «وسترن سوكي يا كي» تاكاشي مي ايكه وسترن افسارگسيخته
هومن حاتمي

كافي است با فيلمي مواجه باشيد كه كارگردان جنجالي اين روزهاي سينماي ژاپن تاكاشي مي ايكه با الهام از دو فيلم نامدار «يوجيمبو» و «به خاطر يك مشت دلار» كارگرداني كرده است و دست بر قضا شخص شخيص كوئنتين تارانتينو هم در آن بازي مي كند؛ آن وقت است كه ديگر نمي توانيد از كنار چنين فيلمي به آساني بگذريد و تازه وقتي پي مي بريد كه اتفاقاً فيلم مورد نظرتان يك وسترن اسپاگتي است كه در بستري ژاپني و با بازيگران اكثراً ژاپني داستانش را تعريف مي كند با خودتان مي گوييد چه خوش شانس بوده ايد كه روي فيلم درست و درماني دست گذاشته ايد كه حتماً ارزش ديدن دارد. «وسترن سوكي ياكي جانگو» در جشنواره ونيز سال پيش نامزد جايزه شير طلايي بود اما داوران جشنواره «هوس، احتياط» به كارگرداني ديگر فيلمساز آسيايي آنگ لي را به آن ترجيح دادند. با اين حال در همان جشنواره پارسال منتقدان فيلم را تحسين كردند و از توفيق مي ايكه در تركيب قواعد وسترن اسپاگتي با سنن سامورايي نوشتند و ارجاعات آن به فيلم هاي قديمي وسترن و سامورايي را هوشمندانه ارزيابي كردند. «وسترن سوكي ياكي جانگو» را عموماً فيلمي مي دانند كه از وسترن اسپاگتي كالت به نام «جانگو» به كارگرداني سرجو كوربوچي اقتباس شده است اما در واقع فيلم تاكاشي مي ايكه صرفاً به فيلم سرجو كوربوچي ارجاع مي دهد و در داستانگويي و روايت و حتي شخصيت پردازي وامدار «يوجيمبو» آكيرا كوروساوا و «به خاطر يك مشت دلار» سرجو لئونه است. چندصد سال از جنگ هاي «گنپي» گذشته است و در حالي كه دو گروه ميناموتو و تايرا در شهر يوتا به جان هم افتاده اند هفت تيركش تر و فرزي وارد شهر مي شود تا به داد مردم برسد و ظاهراً حق را به حقدار برساند. غافل از اينكه هفت تيركش اين فيلم درست مانند توشيرو ميفونه در «يوجيمبو» و كلينت ايستوود در «به خاطر يك مشت دلار» شيطنت هاي خاص خودش را دارد و متاثر از قواعد وسترن اسپاگتي بدش نمي آيد كمي سر به سر مردم شهر بگذارد. كوروساوا درباره يوجيمبو گفته است؛ «مدت ها بود مي خواستم فيلمي واقعاً هيجان انگيز بسازم. داستان اين فيلم از نظر جذابيت به قدري ايده آل است كه عجيب است قبلاً كسي به فكرش نيفتاده.» ظاهراً تاكاشي مي ايكه هم از كساني است كه با تماشاي آن داستان جذاب به هيجان آمده و تصميم گرفته است يك بار ديگر آن را با روايت خودش تعريف كند.

«وسترن سوكي ياكي جانگو» كه از 29 آگوست در نيويورك اكران شده است و از 12 سپتامبر در لس آنجلس به نمايش درمي آيد بيش از هر چيز يك وسترن اسپاگتي است كه مانند ديگر فيلم هاي متاثر از اين زير ژانر توجه ويژه يي به خشونت دارد و سعي مي كند با تركيب خصيصه هاي ثابت اين نوع وسترن با جاذبه بصري مد روز، سر و شكل جديدي به خود بگيرد. البته مرور كارنامه تاكاشي مي ايكه روشن مي كند كه وي در زمينه جلوه هاي بصري پرجاذبه استادي نامدار كه اتفاقاً در امريكا هم طرفداران پر و پا قرصي مانند تارانتينو دارد. مي ايكه از سال 1991 كه به تلويزيون ژاپن پا گذاشت تاكنون حدود 70 فيلم بلند، كوتاه، مستند و داستاني تهيه و كارگرداني كرده است و به لحاظ كمي يكي از سرآمدان سينماي ژاپن در سال هاي اخير محسوب مي شود. به لحاظ كيفي البته كارگرداني است كه به خشونت افسارگسيخته علاقه ويژه يي دارد و معمولاً به قدري در خشونت و خون و خونريزي فيلم هايش اغراق مي كند كه يا مانند دو فيلم «آزمايش / 1999» و «زنده يا مرده / 1999» جلوه يي گرافيكي و كارتوني به خود مي گيرند يا مانند فيلم «ايچي قاتل / 2001» به قدري آزاردهنده مي شوند كه مسوولان جشنواره تورنتو از سر اجبار پاكت هاي مخصوصي ميان تماشاگران توزيع كنند كه اگر حال آنها به هم خورد سالن نمايش را به گند نكشند. به علاوه مي ايكه علاقه زيادي به ياكوزاهاي ژاپني دارد و معمولاً نقش اول فيلم هايش يا يكي از اعضاي گروه هاي مافيايي ژاپن است يا مهاجري غيرژاپني است كه گرفتار يكي از اين گروه ها مي شود و دمار از روزگارش درآورده مي شود. البته رابطه مي ايكه با ياكوزا به دهه 90 و دوران فعاليت هاي تلويزيوني وي بازمي گردد. در آن زمان شايعاتي به گوش مي رسيد مبني بر اينكه آقاي كارگردان با فيلم هاي متعددش كه به طرز چشمگيري زياد هستند براي ياكوزا پولشويي مي كند و از اين طريق سرسپردگي اش به جانيان ژاپني را به اثبات رساند. وقتي اين شايعه تقويت مي شود كه بدانيم وي در آن سال ها به راحتي مي توانسته روي هر موضوع جنجالي، بحث انگيز و البته پرهزينه يي دست بگذارد و بدون اينكه مانند ديگر همكارانش ترسي از سانسور و حذف و تعديل داشته باشد در كمال آرامش كار خود را بكند. وي خود را در فيلمسازان تحت تاثير ترسناك سازهايي مانند جان كارپنتر و داريو آرجنتو مي داند و طبيعتاً فيلمسازان مورد علاقه اش هم كساني نيستند جز ديويد لينچ، ديويد كراننبرگ و پل ورهوفن. تارانتينو در «بيل رو بكش» به خشونت گرافيكي فيلم هاي وي و البته ياكوزاهاي ژاپني ارجاع داده است، خصوصاً در زد و خورد عروس با اورن ايشي اي و دار و دسته اش در فصل پنجم از جلد اول كه ارجاعاتي به سه گانه «جامعه سياه» مي ايكه دارد. ناگفته نماند «جانگو» سرجو كوربوچي همان فيلمي است كه تارانتينو صحنه گوش بïري «سگ هاي انباري» را با الهام از آن طراحي كرده است. از طرف ديگر مي ايكه در عين اينكه كارگرداني راديكال است سعي مي كند از جريان اصلي و متعارف فيلمسازي هم دور نشود. مي ايكه تا سال 2000 در غرب چهره چندان شناخته شده يي نبود اما با رواج دي وي دي فيلم هايش از آن سال به بعد هواداران بسياري پيدا كرد. برخي آثارش مانند «آزمايش» و «زنده يا مرده» كه شرح شان رفت در امريكا به كالت مووي تبديل شدند و طرفداران پروپاقرصي به خصوص در ميان نوجوانان و جوانان براي خود دست و پا كردند. اسطوره زدايي از قواعد وسترن كلاسيك يكي از ويژگي هاي اصلي وسترن اسپاگتي است كه طبيعتاً كارگرداني باسابقه و پس زمينه تاكاشي مي ايكه به راحتي مي تواند در اين امر به نتايج جديدي برسد. شايد به همين دليل فيلم جديد وي را به يك وسترن اسپاگتي افسارگسيخته تشبيه كرده اند كه قواعد اين زيرژانر را درمي نوردد و تجربه ديداري بديعي خلق مي كند.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن