تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833384707
شيفته سبکهاي قديمي تلاوت
واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: مهدي عادلي گرچه از قاريان جوان ايراني است اما به شدت علاقهمند و پايبند به تلاوتهاي سنتي است
شيفته سبکهاي قديمي تلاوت
http://img.tebyan.net/big/1388/12/20100313103002634_868.jpg
در فضاي فعلي جامعه قاريان جوان کشور که بيشتر به فضاي رقابت و معرفي سبکهاي جديد تبديل شده است، بعضي با ساختار شکني و عدول از خط قرمزهايي که استادان قرائت آنها
را تعيين کردهاند، به دنبال معرفي خود به عنوان چهرهاي صاحب سبک هستند. از سويي تلاش براي رسيدن به سطح قاريان مصري که قطب برتر قرائت قران در جهان اسلام هستند، هم قابل توجه است. ما در اين ميان، قارياني هم هستند که با استفاده از تجربيات استادان قديمي مصري، با قدرت کار خود را ادامه ميدهند و البته جايگاه مناسبي در محافل قرآن داخل و خارج از کشور دارند. مهدي عادلي را ميتوان يکي از اين قاريان جوان اما سنتي خوان دانست. نفر اول مسابقات بينالمللي تهران در سال 83، از سن 13سالگي با تقليد از عبدالباسط شروع به آموختن تخصصي قرائت قرآن کرد و با منشاوي ادامه داد اما بعد از بلوغ سني و تغيير صدايش، چون شيفته تلاوت«کامل يوسف بهتيمي» بود. سبک کار او را براي ادامه تلاوت انتخاب کرد. عادلي بعد از قبولي در کنکور وارد دانشگاه شد و در رشته مديريت صنعتي ليسانس گرفت و حالا هم علاوه بر اينکه به فعاليتهاي قرآني ميپردازد، کارمند روابط عمومي يک از موسسات مالي و اعتباري است. او در دفتر کارش پذيراي ما شد تا درباره فضاي فعلي قرائت قرآن با هم گفتوگو کنيم.
من خودم بشخصه طرفدار سبکهاي قديم هستم. هر چند از شنيدن تلاوتهاي شحات يا حامد شاکرنژاد هم لذت ميبرم اما خودم دوست ندارم که در سبکهايي غير از سبکهاي قديمي تلاوت کنم.
- چطور شد که وارد دنياي قرائت شديد و چه مراحلي را طي کرديد تا به اين درجه از تلاوت رسيديد؟
در زمان کودکي همراه پدرم در مجالس قرآني شرکت ميکردم و بعدها هم گاهي اوقات در خانه، جلسات قرآن تشکيل ميشد. همين امر سبب شد تا به سمت قرائت قرآن گرايش پيدا کنم. پس از مشورت با کساني که با برگزاري کلاسهاي قرآني آشنايي داشتند، تصيميم گرفتم در کلاسهاي استاد مرحوم حاج علي اربابي شرکت کنم چون هم کلاس پرباري بود و هم به خانه ما در محله بنيهاشم (عليهالسلام) نزديک بود و اينکه مرحم اربابي، توانايي بالقوهاي در تربيت شاگردان داشتند. ابتدا با سبک عبدالباسط و منشاوي آغاز کردم و بعد به نوع تلاوت «کامل يوسف بهتيمي» علاقهمند شدم و از آنجا که صداي من براي تلاوت به سبک اين استاد مناسب بود، از سبک او براي تلاوت استفاده کردم که تا الان هم ادامه دارد و بعد از اين هم قصد دارم به سبک کامل يوسف ادامه دهم.
- و البته اين سبکي است که مورد قبول برگزارکنندگان مسابقات است؟
نه، موافق نيستم. مقامهايي که من کسب کردم به دليل سبک کاريام نيست. قرائت مجلسي متفاوت از قرائت در مسابقات يا به اصطلاح استوديويي است. مقامهايي که من کسب ميکردم به دليل شناخت ضوابط و آييننامه داوري است و نه به خاطر نوع و سبک تلاوتم.
- مگر بقيه قاريان با آييننامه و ضوابط داوري آشنا نيستند؟
ببينيد، من سابقه داوري دارم. داور براساس سليقه نمره نميدهد بلکه بايد طبق يک جدول از پيش تعيين شده و ضوابطي که تعريف شده، قضاوت کند. من مقاوم ميآورم چون روي آييننامه داوري مطالعه داشتهام و طوري قرائت ميکنم که داوران به من بالاترين نمره را بدهند و از اداي الحان و اصوات اضافي خودداري ميکنم. بگذاريد خاطره جالبي تعريف کنم؛ در يکي از مسابقات استان تهران که شرکت کرده بودم، قبل از اعلام نتايج احتمال ميدادم نفر پنجم شوم اما در کمال ناباوري به عنوان نفر اول مسابقات انتخاب شدم. نه تنها ديگر شرکت کنندگان که خود من هم حيرتزده بودم اما وقتي که جدول امتيازها را ديدم، فهميدم که اين مقام حق من بود چون کاملا براساس آييننامه داوري تلاوت کرده بودم.
- با اين شيوه شرکت در مسابقات، مقامهاي ديگري را هم کسب کردهايد؟
بله، دوبار در تهران، يک بار در مسابقات نيروهاي مسلح، يک بار در مسابقات دانشگاه آزاد، يک بار در مسابقات کشوري و يک بار هم در مسابقات بينالمللي تهران اول شدم. بعد از کسب مقام اول در مسابقات بينالمللي، ديگر در هيچ مسابقهاي شرکت نکردم که البته اين يک عرف در بين قاريان است.
- تلاوتهاي شما در مسابقات و ميان داوران طرفداران زيادي دارد. آيا توانستهايد که اين علاقه را در بين برگزارکنندگان محافل قرآني هم ايجاد کنيد؟
فکر کنم اين علاقه در بين آنها هم ايجاد شده است. قرائت من تقريباً هر روز از صدا و سيماي جمهوري اسلامي پخش ميشود و به برکت قرآن به محافل بسياري براي تلاوت آيات خداوند دعوت ميشوم. اين محافل، هم در سراسر کشور است و هم در بعضي کشورهاي خارجي. تاکنون يک بار در جوار خانه خدا و مقابل ناودان طلا تلاوت کردهام و چند بار به لبنان و بيش از 20 بار به ترکيه براي اجراي برنامه رفتهام.
تلاوت در مسجدالحرام و در ميان زائران خانه خدا مهمترين تلاوتم بود و از ديگر تلاوتهايي که در ذهنم باقي مانده، خواندن قرآن در محضر مقام معظم رهبري است.
- شما از جمله قارياني هستيد که همچنان با سبکهاي قديمي به کار خود ادامه ميدهند. آيا نوع تلاوتهاي جديدي را ميپسنديد که حامد شاکرنژاد يا محمود شحات ارائه دادهاند؟
ارائه سبکهاي جديد حساسيتهاي زيادي را ميطلبد. من خودم بشخصه طرفدار سبکهاي قديم هستم. هر چند از شنيدن تلاوتهاي شحات يا حامد شاکرنژاد هم لذت ميبرم اما خودم دوست ندارم که در سبکهايي غير از سبکهاي قديمي تلاوت کنم. البته نبايد فراموش کنيم که اين قاريان نيت بسط قرآن را دارند و در حقيقت يک قاري با توجه به درونگرا يا برونگرا بودن شخصيتش، سبک را انتخاب ميکند.
اين نکته را فراموش نکنيد که به جرات ميتوان گفت که قاريان ايراني رو به پيشرفتند و توانستهاند به نسل جديد قاريان مصري برسند؛ مثل براداران شاکرنژاد، برادران فردي، مسعود گرجي، حميد الاجگردي و خيلي از قاريان جوان ديگر که مانند قراي مصري در محافل و مسابقات قرآني کشورهاي مختلف جايگاه مناسبي دارند.
- دليل اينکه موافق ارائه سبکهاي جديد نيستيد، چيست؟
من نميگويم مخالف سبکهاي جديد هستم، فقط آنها را دوست ندارم. اما بايد در ارائه سبک، حواسمان را جمع کنيم. به عنوان مثال، حدود 13- 12 سال پيش، سبک جديدي از مداحي آمد که در ابتدا جوانان بسياري را جذب اين حيطه کرد اما حالا ببينيد که مداحي به کجا کشيده شده است. درباره قرائت هم نگرانيهايي وجود دارد که به سرنوشت مداحي دچار شود. ما در قرآئت بحث معنويت قرآني را داريم.
- عدهاي فکر ميکنند قارياني که به دنبال نوعي خودنمايي هستند، به ارائه سبکهاي جديد روي ميآورند.
فکر نميکنم که اين طور باشد. من با توجه به روحيهاي که از حامد سراغ دارم، او را اهل خود نمايي نميدانم. در ايران حامد شاکرنژاد به ارائه سبک پرداخت که موافقان و مخالفان بسياري داشت اما او با اين کار خود، توانسته اشخاص زيادي را وارد عرصه تلاوت کند و حتي بيشتر از محمود شحات انور موفق بوده است. با اين حال بايد مواظب باشيم تا حرمت قرآن حفظ شود و به همين دليل من طرفدار تلاوتهاي اصيل مانند کامل يوسف، شعشاعي و منشاوي هستم. ساده تلاوت کردن با روحيه من سازگارتر است.
- به نظر شما که از نزديک در بين اين قاريان هستيد، چرا بعضي مخالف خواندن با سبکهاي نوين هستند؟
بايد ديد دليل و ديدگاهشان چيست. هيچکس نوآوري را انکار نميکند و مخالفان آن چيزي را انکار ميکنند که به نظرشان به اصل تلاوت قرآن ضربه ميزند، يعني درشان قرآن نيست. با اين حال فکر ميکنم دليل مخالفت منتقدان اين است که فکر ميکنند حرمت قرآن در سبکهاي جديد حفظ نميشود و هنجارها شکسته ميشود. خب، در نوآوري نبايد هر کاري را انجام داد. در اين صورت معنويت تلاوت قرآن به حاشيه ميرود.
- شما موافق تقليد در امر قرائت هستيد؟
بله، تقليد بايد باشد. البته تقليد بايد از روي تلاوت استادان بزرگ مصري باشد. استادان بزرگ مصرياي که عصر طلايي دهههاي 60 و 70 ميلادي را رقم زدهاند، درصدر قاريان معاصر قرار دارند. البته معتقدم که نبايد از نسل جديد قاريان مصري تقليد شود.
- چرا؟
چون استادان قديمي مصري از نظر پختگي و اصالت در قرائت در صدر قرار دارند و به هيچ عنوان قابل قياس با ديگر قاريان نيستند. آن عمق و صلابتي که آنها در قرائت داشتند امروز در قاريان جديد مصري نيست. در حقيقت، نزديک شدن قرائت قاريان ايراني به قاريان مصري به دليل رشد زياد ايرانيان نيست بلکه به خاطر نزول قاريان مصري در تلاوت است. البته پيشرفتهايي در تلاوت ايرانيها به وجود آمده که به خاطر استفاده از تجارب قاريان نسل اول انقلاب و تعدادي از استادان اين رشته مانند مرحوم اربابي، استاد خدامالحسيني و استاد موسوي بلده بوده است.
- اين افول قاريان مصري را بعضيها طوري تعبير ميکنند که انگار دوره قاريان مصري تمام شده است. شما هم همين نظر را داريد؟
به نظر ميرسد که اين گونه باشد. خيلي بعيد است که استاداني مانند کامل يوسف، مصطفي اسماعيلي، منشاوي يا عبدالباسط ظهور کنند. در دوران طلايي قراء مصري، شرايط خاصي در مصر وجود داشت. آن زمان، شرايط، محيط و فضايي بود که اکنون نيست. محافل با وجود مستمعاني تشکيل ميشد که بينظير بودند و علاقه به تلاوت بسيار بود. به نظر نميرسد که آن دوران دوباره تکرار شود.
- شايد بد نباشد کمي هم به بحث داوري بپردازيم. به عنوان کسي که تجربه داوري هم داشتهايد، نظرتان درباره داوريها در ايران چيست؟ ديده شد که در بسياري از دورههاي مسابقات بينالمللي تهران، اعتراضاتي نسبت به داوريها وجود داشت.
من مطمئنم که داوران ايراني حق را به حقدار ميدهند. گاهي در مسابقات اعتراضهايي پيش ميآيد که البته معمولا بيمورد است. همان طور که گفتم چون سابقه داوري دارم و در خصوص ضوابط داوري مطالعاتي داشتهام. ميدانم که يک داور مسابقات قرآني براساس آيتمها و ضوابط و موارد جزئي قضاوت ميکند. اگر قارياي بخواهد در مسابقهاي موفق شود بايد نوع تلاوتش را براساس ضوابط داوري تعيين کند. خود من طبق آييننامه داوري در مسابقات بينالمللي ايران شرکت کردم و اول شدم. من نمره 5/94 را کسب کردم که بالاترين نمره در تمام تاريخ مسابقات بينالمللي ايران است. البته مصائبي هم داشت و چند سال طول کشيد تا بتوانم تلاوتم را از آن قالب مسابقهاي خارج کنم.
- جلسات عمومي قرآن يکي از محلهاي مهم آموزش تلاوت در کشور ما بوده که انگار کمي کمرنگ شده است. شما جلسه قرآن داريد؟
بله، جلسهاي در منزل خودم دارم که به دليل محدوديت جا، جلسه چندان شلوغي نيست و بيشتر دوستان در آن شرکت ميکنند. پيش از اين همه جلسه پرباري را در مسجد جامع غدير خم پاسداران اداره ميکردم که به دليل نوسازي مسجد فعلا تعطيل است. همچنين اداره جلسه مرحوم اربابي در حال حاضر به عهده استاد ربيعيان است که در نبود ايشان، من افتخار اداره آن را دارم. برگزاري جلسات علاوه بر اينکه انس با قرآن را در بردارد، به برکات بسيار زيادي ميانجامد. من هر چه هستم و هر چه دارم به خاطر مانوس بودن با قرآن و حضور در جلسات قرآن است. شاگرداني را هم تربيت کردهام که موفقترين آنها برادر کوچکترم، محمد است. او چند سال پيش در رده جوانان نفر اول تهران شد.
بايد به تلاوتهاي استادان قديمي که تکرار ناشدني هستند، اشاره کنم؛ مانند تلاوت سوره مريم توسط کامل يوسف و عبدالباسط عبدالصمد، تلاوت سوره حشر توسط استاد منشاوي و تلاوت سوره حجرات استاد مصطفي اسماعيل.
- ظاهراً شرکت در جلسات استاد مرحوم اربابي بود که شما را تا اين حد در تلاوت ارتقا داد؟
استاد اول و هميشگي من مرحوم اربابي است. چند سالي هم خدمت آقاي خرميان فن تلاوت آموختم و در حال حاضر هم اگر شرايط پيش آيد از محضر استاداني مانند حسين رستمي، حسن ربيعيان، سبحاني و دهقاني کسب فيض ميکنم اما شاگردي آقاي اربابي خيلي تاثيرگذار بود. مرحوم اربابي نکات خيلي مهمي را به من گوشزد ميکرد که بيشتر حول محور اخلاق بود. بيشتر شاگردان استاد مرحوم اربابي به خضوع معروفند. وقتي که در مسابقات بينالمللي ايران اول شدم، استاد اربابي طوري با من رفتار ميکرد که گاهي به نظرم زننده ميآمد و ناراحت ميشدم اما بعد فهميدم که او ميخواسته من حد خودم را فراموش نکنم و فروتنيام را حفظ کنم.
- گرفتن پول توسط قاريان در ازاي قرائت قرآن در محافل، بحثي است که گاهي با چالش روبه روست. نظر شما چيست؟
گرفتن حقالزحمه صحيح نيست اما کسي که قاري را دعوت ميکند بايد مبلغي به عنوان حقالمقدم به او بپردازد. من خودم اين پرسش را از يکي از بزرگان پرسيدم که وي گفت اگر مبلغ به عنوان حقالقدم داده شود و نه حقالزحمه قرائت، اشکالي ندارد. معمولا هم ديده نميشود که مبلغي به قاري داده نشود؛ شايد کم باشد اما به هر حال بابت زماني که قاري صرف رفتن به آن مجلس ميکند، مبلغي اعطا ميشود. البته قاريان به دنبال برکت قرآنند و قاري براي حضور در محفل و مجلسي پولي را تعيين نميکند.
- احتمالا خوانندگان ما مايلند بدانند که قرائتهاي ماندگار و شاخص از نظر شما کدامند؟
بايد به تلاوتهاي استادان قديمي که تکرار ناشدني هستند، اشاره کنم؛ مانند تلاوت سوره مريم توسط کامل يوسف و عبدالباسط عبدالصمد، تلاوت سوره حشر توسط استاد منشاوي و تلاوت سوره حجرات استاد مصطفي اسماعيل.
جواد شمس، مجله آيه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]
-
گوناگون
پربازدیدترینها