واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: بازیهای ویدئویی از دههی ۹۰ تا کنون چنان با سرعت رشد کردهاند که هماکنون بودجهی ساخت بعضی از بازیها با بزرگترین فیلمهای سینمایی هالیوود برابری میکند. در دههی ۹۰ اکثر بازیها با بودجههای حداکثر ده هزار دلاری ساخته میشدند؛ برای مثال بازی Doom که یکی از پرخرجترین بازیهای دههی ۹۰ است تنها بیست هزار دلار هزینه در برداشت، اما امروزه هزینهی ساخت یک بازی بزرگ بیش از بیست میلیون دلار است.
۱۰ بازی پرخرج تاریخ به شرح زیر است:
۱- Grand Theft Auto IV: “ماشین دزدی بزرگ چهار”
http://pariyana.com/wp-content/uploads/2010/03/gta4.jpg
نیکو بلیک، شخصیت اصلی بازی GTA4
یک شگفتی بزرگ در صنعت بازیهای رایانهای است. برای خلق این شگفتی حدود ده هزار نفر بیش از چهل ماه با هم همکاری کردهاند. هزینهی ضبط یک موسیقی کوتاه که هنگام بازی پخش میشود، حدود ده هزار دلار است. GTA IV آنقدر بزرگ و پر از جزئیات است که میتواند یک گیمر را حداقل ۱۰۰ ساعت سرگرم کند. ماشین دزدی بزرگ چهار تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.
2- Gran Turismo 5:
http://pariyana.com/wp-content/uploads/2010/03/gt5.jpg
پروژه ساخت بازی “گرن توریزمو ۵″ پنج سال پیش به صورت رسمی آغاز شد. در گرن توریزمو پنج شاهد حضور بیش از هزار اتومبیل و حدود صد پیست مسابقه خواهیم بود. هنوز تاریخ عرضهی این بازی نامعلموم است. گرن توریزمو تا کنون هشتاد میلیون دلار خرج داشته است که احتمالا تا زمان عرضه چند میلیون دلار دیگر به این عدد اضافه خواهد شد.
3- Shenmue:
این بازی بیش از ده سال صاحب رکورد پرخرجترین بازی جهان بود. Shenmue چندین سال پیش به صورت انحصاری برای کنسول Dreamcast که محصول شرکت سگا است، عرضه شد. در Shenmue شاهد یک محیط بسیار وسیع، چرخهی آب و هوا، چرخهی شب و روز و جزئیات بسیاری در طراحی محیط بودیم. با آن که Shenmue واقعا یک شاهکار بود و ۷۰ میلیون دلار برای شرکت سازندهاش خرج داشت، ولی در بازار فروش با شکست بسیار بزرگی مواجه شد.
۴-Too Human: “همچنین انسان”
با آن که ۶۰ میلیون دلار هزینه داشت، تبدیل به یک بازی بی کیفیت شد. البته طی پروژه ساخت بازی، سازندگان بازی مجبور شدند موتور بازی سازی Unreal 3 را کنار گذاشته و خود یک موتور بازی سازی جدید بسازند. با ساخت موتور جدید زمان عرضهی بازی بیش از ۸ ماه به عقب افتاد و Silicon Knights(شرکت سازندهی بازی) متحمل ده میلیون دلار ضرر شد.
۵- Metal Gear Solid 4:
کارگردانی خوب و گرافیک بالای “متال گیر ۴″ باعث شد که این بازی یکی از بهترین بازیهای انحصاری کنسول PS3 باشد. این بازی با بودجهی ۶۰ میلیون دلاری در طی چهار سال ساخته شد. البته شرکت “سونی” با “Kojima Production” در هزینهی ساخت این بازی شریک بود.
۶- Halo 3: سری “هیلو”
هم برای Microsoft و هم برای Bungie پول بسیاری به ارمغان آورد. ساخت هیلو سه حدود ۳۰ میلیون دلار و تبلیغ بازی در سایتهای و مجلات و حتی تلویزیون بیش از ۲۵ میلیون دلار هزینه دربرداشت. البته مایکروسافت نیز تا کنون حدود دویست میلیون دلار برای بهبود و ساخت DLC و نقشههای جدید برای هیلو ۳ هزینه کرده است.
۷- APB:
ساخت بازی APB از پنج سال پیش شروع شده است و تا کنون ادامه دارد. استدیوی Realtime Worlds (سازندهی بازی) برای این بازی دقیقا ۵۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است. APB احتمالا در سال ۲۰۱۰ میلادی برای PC عرضه خواهد شد.
۸- LA Noire: “راک استار”
برای ساخت این عنوان کاملا سینمایی و سفر به لس آنجلس دههی ۴۰ میلادی، ۵۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است. LA Noire قرار است فضای تاریک و خفقان لس آنجلس در آن زمان را به تصویر بکشد.
http://pariyana.com/wp-content/uploads/2010/03/lanoire.jpg
9- Final Fantasy XII: “فاینال فانتزی دوازده”
بدون در نظر گرفتن مالیات و هزینهی تبلیغات، ۴۸ میلیون دلار هزینه داشته است تا بتواند پرخرجترین بازی ژاپن باشد. بسیاری از منتقدین معتقدند که بودجهی در نظر گرفته شده برای “فاینال فانتزی سیزده” ۵۰ درصد بیشتر خواهد بود.
۱۰- Killzone 2: “کیل زون دو”
یکی از بهترین بازیهای انحصاری PS3 است که ساخت آن چهار سال زمان برد. بودجهی پیشبینی شده برای ساخت کیل زون دو در ابتدا ۲۰ میلیون دلار بیشتر نبود، ولی پس از یک سال این بودجه به عدد ۳۰ میلیون دلار رسید. بعد از آن که پروژه ساخت بازی به دلیل گسترش داستان و بهبود گرافیک، یک سال تمدید شد؛ بودجهی بازی به ۴۵ میلیون دلار رسید.
http://pariyana.com/wp-content/uploads/2010/03/killzone2.jpg
جالب بود این که بدونی ماجرجویی یک شرکت چقدره خیلی جالبه!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]