تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813061626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ويژه ايسكانيوز از رواج جادوگري خرافاتي ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزارش ويژه ايسكانيوز از رواج جادوگري خرافاتي ها


تهران - ايسكانيوز:«40 سال بود كه خياطي مي كردم اما ورشكست شدم ؛ به همين خاطر رفتم چند كتاب خريدم و فالگير شدم.»

به گزارش روز جمعه گروه حوادث ايسكانيوز : اين بخشي از اعتراف هاي مرد 70 ساله اي به نام«كرم» است كه با سوء استفاده از احساس هاي مذهبي مردم اصفهان و به بهانه دعا نويسي ، دهها نفر را سر كيسه كرد.
وي سرانجام با تلاش پليس اين شهر دستگير شد و وقتي ديد هيچ راهي براي گريز از قانون ندارد به ناچار لب به بيان حقيقت گشود:« ورشكست شده بودم و شاگردانم هم حقوق زياد مي خواستند كه از عهده آن بر نمي آمدم.به همين خاطر رفتم چند كتاب خريدم و دعانويس شددم.اولين بار زن و شوهري كه دعوا داشتند را آشتي دادم و همين مرا مطمئن كرد كه توانايي اين كار را دارم و مي توانم گره گشاي مشكلات باشم!»
كلاهبردار اضافه كرد:من دعا مي نوشتم و آتش زندگي ها سرد مي شد.دعاي نجومي به مردم مي دادم،چيزهايي روي بشقاب چيني با زعفران مي نوشتم و بعد آب مي زدم و مي دادم به مشتريانم تا بخورند.بابت اين كار فقط چهار هزار تومان،دستمزد مي گرفتم و اگر مشكل برطرف نمي شد بلافاصله پول را بر مي گردانم.
وي در پاسخ اين سوال بازپرس كه «چرا مشكل خودت را حل نمي كني؟» گفت:«من نمي توانم مشكل خودم را حل كنم ولي با شكستن طلسم،برخي ناراحتي هاي مردم را حل كردم؛مسائلي مثل،عصبانيت،بيكاري و دلهره و گره گشايي از كسب و كار مردم.
تعريف خرافه در فرهنگ معين ، سخن بيهوده ، افسانه ، حرف باطل يا اسطوره نوشته شده است.بسيارى از كارشناسان ، ريشه خرافه را در ناتوانى انسان از توضيح و درك پديده هاى طبيعى يا ناشناخته مى‌دانند. در قديم ، اعتقادى بود كه مردم خيال مي‌كردند زلزله به خاطر اين است كه غول خفته‌اى در زمين وجود دارد و روزي بيدار مي‌شود.به همين خاطر قربانى مي دادند تا ديو رضايت بدهد و باز هم بخوابد.
گو اين كه دانش و آگاهى بشر اينك مى‌تواند پاسخى منطقى و عقلانى به بسيارى پديده هاى قبلا مرموز بدهد اما نمى توان با قطعيت از جامعه اى ياد كرد كه در آن خرافه ريشه كن شده باشد.
حتي توسعه‌يافته‌ترين جوامع صنعتى نيز خرافه هايى دارند. مثلا برخى آلمانى ها مى گويند اگر سيزدهم ماه مصادف با روز جمعه شود، بدبيارى در راه است، يا وقتى ماه كامل است، آدم هوايى مى شود...
در بحبوحه جنگ جهانى نخست ، باورى شايع شد كه سه سيگار را نبايد با يك كبريت آتش زد، چون نفر سوم خواهد مرد. منشا اين حكايت كشته شدن سربازى در جبهه بود كه شب سيگار خود را به عنوان سومين نفر با يك كبريت روشن مى‌كند. بعدها معلوم شد اين داستان را يك تاجر كبريت‌فروش ميان مردم شهرت داد تا جنس خود را بيشتر بفروشد.»
همه ما كم و بيش در پيرامون خود سرچشمه برخى داستان‌ها و باورهاى خرافى را مى‌دانيم اما اساسا پيدا كردن ريشه و مبناى خرافات ، كار ساده‌اى نيست.مثلا روشن نيست وحشت عمومى از عدد ۱۳ از كجا مى‌آيد.در آمريكا يا اروپا، آسانسور برخى هتل‌ها يا شركت‌ها دكمه ۱۳ ندارند.
اگر خاطرتان باشد مردم قم ، يكسال پيش در چنين روزهايي شاهد اعدام فالگير شيطان صفتي بودند كه با نسخه هاي كثيف خود ، دست كم 60 دختر وزن فريب خورده را به روز سياه نشاند.
او با فريب دختران و زنان ساده لوح مي خواست«ليوان آب شفابخش» را سربكشند تا وردش اثر كند!
رسيدگي به پرونده تلخ«محمد حسين – ز» فالگير و جادوگري كه به «محمد درويش» شهره بود از سال 1384 با شكايت يك دختر بيمار ، دردستور كار پليس اداره آگاهي قم قرار گرفت.
مدرك هاي موجود نشان مي دهد فالگير شيطان صفت كه هيچ گونه دانش مذهبي و عرفاني نداشت خود را انساني نزديك به خدا جازد و دختر 20 ساله بيمار را با ترفند تجويز «نسخه شفابخش»اسير هوس هاي كثيف كرد.
اين تبهكار پس از جنايت نابخشودني اش ، دختر نگوه بخت را تهديد كرد اگر كوچك ترين حرفي به پليس بزند صورتش را با اسيد مي سوزاند.كارآگاهان با اطلاعاتي كه از قرباني گرفتند به چهره نگاري رايانه اي پرداختند و سرانجام محمد را دستگير كردند.
اين مرد كه پيش تر كارگر ساده ساختماني بود و پس از آشنايي با يك فالگير كهنه كار، نوشته هاي او را كپي كرده و شيوه تبليغاتي مشابهي پيش روي خود قرار داده بود با گذراندن دوره محكوميت زندان و اجراي حكم 99 ضربه شلاق آزاد شد.
محمد اما دست از كارهاي پليدش بر نداشت و با فريب دختران و زناني كه در زندگي خود مشكل هاي حل نشدني داتشند آنان را به دخمه اش كشاندوي از مشتريان ساده لوحش مي خواست«ليوان آب شفابخش» را سربكشند تا وردش اثر كند!بدين ترتيب فالگير بي رحم، آنان را بيهوش و عفتشان را لكه دار مي كرد.
دختران و زنان بيچاره كه بيش ترشان مريض بودند يا دنبال نسخه خوشبختي مي گشتند پس از به هوش آمدن، با چشماني اشكبار اعتراض و تهديد مي كردند به قانون پناه مي برند.در مقابل «محمد» پاسخ مي داد اگر اين كار را بكنند طلسم زندگي شان را نابود مي كند و شيشه عمرشان را مي شكند.
جادوگر با همين ترفندها،زندگي دست كم 60 دختر و زن را جهنمي كرد تا اينكه بيست و دوم تير 1385 در ورامين، رديابي و بازداشت شد.وي كه 11 پيشينه كيفري داشت و پس از كشتن دو نفر با گرفتن رضايت خانواده هاي داغدار از اعدام، نجات يافته و آزاد شده بود در شعبه اول دادگاه انقلاب قم به مرگ در ملا عام محكوم شد.
شعبه 32 ديوان عالي كشور حكم را تاييد كرد و جادوگر جنايتكار در خيابان «نوبهار» قم، مقابل چشمان بهت زده قربانيان ، خانواده هاي آنان، جمع زيادي از مردم و همچنين مقام هاي قضايي و انتظامي به دار آويخته و پرونده زندگي ننگينش براي هميشه بسته شد.
فرامرز قره باغى - روزنامه‌نگار - مي گويد: اصولا پژوهش متمركز و كاملى در باره خرافات و ريشه‌هاى آن در ايران صورت نگرفته است.
وي پيرامون بررسي شخصى خود روى اين موضوع مي‌گويد:«يكى از كارهايى كه من اواخر دهه شصت در ايران انجام دادم، تحقيقى تاريخى در باره اواخر دوره ساسانى، اوايل صفوى و دوره حاضر بود. اين مطالعه نشان داد كه فشار ايدئولوژيك و حاكميت ايدئولوژيك مى تواند باعث تشديد خرافات، عقب‌ماندگى تكنولوژيك و عقب‌ماندگى اجتماعى شود».
يكى از نخستين پرسش هايى كه هنگام بحث درباره باورهاى خرافى به ذهن مي‌رسد،اين است كه آيا اعتقاد به خرافه به سواد، تحصيلات و موقعيت اجتماعى اقتصادى افراد ارتباط دارد؟ پاسخ قره باغى منفى است:‌«همان گونه كه شايعه وقتى قوت مي‌گيرد و رايج مي‌شود كه كانال انتشار اطلاعات و اخبار درست بسته شود، خرافات هم با گرفته شدن آگاهى و اطلاعات درست مردم گسترش مي يابد. اين ربطى به سواد و تحصيلات ندارد، زيرا يك واكنش عاطفى و روانى به حاكميت ايدئولوژيك در جامعه است و مردم با رو‌آوردن به خرافه، خود را تخليه مى كنند‌».
در جامعه هاي پيشرفته هم خرافه وجود دارد. اروپايى‌هاي خرافاتى مي‌گويند، از زير نردبان نبايد رد شد، چون شگون ندارد. گربه سياه شوم است. در ميهمانى نبايد ۱۳ نفر را دعوت كرد، وگرنه دعوا مى شود! *چرا در چنين جامعه هايى چنين باورهايى هست؟
عصر روشنگرى، عصرتازه اى است.دوران روشنگرى و مدرنيته دوران بسيار نوپايي در برابر هزاران هزارسال تنهايى بشر در مقابل طبيعت وحشى و بيرحم است. انسان در برابر آذرخش، سيل، تاريكى، زلزله، حيوانات درنده و بسيارى نيروهاى دور و بر خود ناتوان بود و خود را تنها احساس مى كرد. اين به مرور مبدل به يك ذخيره ژنتيكى در انسان شده و به اين زودى از حافظه و ژن‌هاى فرهنگى ما پاك نمى‌شود.اينها رسوبات دوران تنهايى و هراس بشر در برابر طبيعت است.بدين ترتيب غيرعادى نيست در جامعه هاي صنعتى و فراصنعتى هم خرافه باشد اما بحث بر سر شدت و ضعف آنهاست.در يك جامعه پيشرفته‌تر، خرافات مسلط نيست.
«قره باغى» از رواج نگران كننده باورهاى خرافى در ايران امروز مي‌گويد؛ از فال برگ چنار:«بانوي بازنشسته‌اى از سايه روشن برگ چنار فال مي‌گرفت و خيلى هم موفق بود و پول درآورد. اين خانم در پارك كار مي‌كرد. بخت باز مي‌كرد، طلسم مي شكست».
اين جامعه شناس يادآور مي‌شود: برخلاف تصور معمول‌، خانم‌ها از آقايان خرافاتي‌تر نيستند، بلكه زنان بيشتر از مردان اين باور ها را بروز مي‌دهند، در حاليكه مردان تودارتر هستند.گزارش ايسكانيوز مي افزايد، به باور «قره باغى» بسيارى از ايرانيان بي‌اعتقاد به اين باورهاى خرافى، نگرانند كه خرافات، رفتارى نهادينه شود.وي بي‌توجهى به رواج خرافه را خطرناك توصيف مي‌كند.نگراني اين روزنامه‌نگار از اين است كه باورهاي خرافي ، رواج فال گيري و احضار روح و جن، جامعه را از درون با فروپاشي فرهنگي و ذهني روبه رو كند و بر دامنه شيادي ها و كلاهبرداري ها بيفزايد.
*جادوگري و فال بيني ممنوع ؛ حتي در تاجيكستان
مجلس تاجيكستان به تازگي قانوني را تصويب كرده كه بر اساس آن، فال بيني و جادوگري در اين كشور ممنوع خواهد شد.
با اصلاح قانون اداري در مجلس سفلاي تاجيكستان ، كساني كه از اين پس جادوگري و فال بيني كنند جريمه خواهند شد.هرچند آمار دقيقي در مورد شمار جادوگران و فال بينان تاجيكستان در دست نيست، اما مقام هاي اين كشور مي گويند گرايش به خرافات ميان مردم رو به افزايش است.
به گفته محمد رحيمف، وكيل مجلس سفلاي تاجيكستان اصلاح بند 178 قانون (نقض حقوق اداري) براي فعاليتهاي جادوگري و فال بيني مجازاتي را مقرر كرده است.
طبق اين تغييرها، كسي كه بار نخست به سحر و جادو و فال بيني بپردازد 170 تا 213 دلار آمريكايي و در صورت تكرار 400 دلار جريمه خواهد پرداخت.
مقامهاي پارلماني مي گويند اصلاح قانون اداري تنها پس از تاييد مجلس عليا و امضاي رييس جمهوري تاجيكستان به اجرا گذاشته مي شود.
در همين حال«محمد رحيمف» اقدام هايقانوني براي ممنوعيت سحر، جادو و فال بيني از سوي دولت و پارلمان تاجيكستان راابتكار داخلي ارزيابي كرد: در اين زمينه از تجربه هيچ كشوري استفاده نشده است.
به گفته وي، در حالي كه بيش تر مردم تاجيكستان مسلمان هستند و «اسلام» جادو و فال بيني را ممنوع كرده گرايش به خرافات در اين كشور به شدت رو به افزايش است.
بازار فال بينان تاجيكستان به دنبال فروپاشي اتحاد شوروي كه مشكل هاي زياد اقتصادي و اجتماعي را در پي داشت، گسترش چشمگيري يافت.
برخي منابع دولتي تاجيكستان شمار فال بينان و جادوگران كشورشان را بيش از 5000نفر برشمرده و گفته اند تبهكاران با سواستفاده از مجوز «طبيب مردمي»به كلاهبرداري مي پردازند.
ممنوعيت فعاليت فالبينان و جادوگران تاجيكستان به دنبال تصويب قانون تنظيم رسم و آيينهاي مردمي كه مه 2007به تصويب رسيد، صورت مي گيرد.به گزارش ايسكانيوز ، دولت تاجيكستان مي گويد اين تدبيرها در چارچوب برنامه مبارزه با فقر است. طبق آمار رسمي 60درصد جمعيت اين كشور زير خط فقر به سر مي برند.525
*«بهروز - الف» دبير گروه حوادث ايسكانيوز
 جمعه 15 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن