تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803040512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا دچار سوزش پوست میشویم؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: 25yc06k7owdesd99sq.jpg]

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی کرمی را روی پوست‌تان مالیدید حس خارش یا سوزش پیدا کنید.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی کرمی را روی پوست‌تان مالیدید حس خارش یا سوزش پیدا کنید. این حالت زمانی رخ می‌دهد که یا شما دچار خشکی پوست شده باشید یا اینکه درون کرم موادی وجود دارد که شما به آن آلرژی دارید.

دکتر مهتی‌پور، متخصص پوست و مو وقتی بحث حساسیت‌های پوستی پیش می‌آید طیف وسیعی از علایم پوستی در ذهن ما شکل می‌گیرد و وقتی صحبت از سوزش و خارش می‌شود طبیعتا طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی را شامل می‌شود، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی حساسیت‌های تماسی و آلرژیک است. حساسیت تماسی یعنی حساسیت ناشی از تماس یک ماده خارجی با پوست به شرطی که این ماده توانایی ایجاد آسیب در محل تماس را داشته باشد. مثال بارز این‌گونه مواد، مواد اسیدی و مواد قلیایی است که هر کدام به شیوه مخصوصی می‌تواند ایجاد آسیب در محل تماس کرده و حساسیت حاد با علایم بارز ایجاد کند.

حساسیت به این‌گونه مواد معمولا به شکل حاد خود را نشان داده و بلافاصله یک پاسخ التهابی را در محل برانگیخته می‌کند. در این حالت یک ناحیه قرمزرنگ با حاشیه‌ای مشخص پدیدار می‌شود که تقریبا منطبق با ناحیه تماس ماده مزبور است. گاها این واکنش به سمت ایجاد تاول و زخم سطحی نیز پیش می‌رود یا حتی در صورت ادامه تماس می‌تواند زخم عمقی و آسیب به ساختمان‌های زیرین پوست را باعث شود. توجه کنید که اگر پوست شما قبلا آسیب‌دیده باشد مثلا زخم یا ترک‌خورده باشد، آسیب وارده در اثر تماس این مواد بسیار شدیدتر خواهد بود و به هر حال آنچه که بیمار را بسیار اذیت می‌کند حس سوزش و خارش شدید است که بسته به نوع ماده مزبور و میزان آسیب وارده می‌تواند بسیار شدید و غیرقابل تحمل شود. این‌ گونه تماس‌ها و واکنش‌های حاد هر چند شایع هستند ولی اکثرا به شکل موردی و در نتیجه تصادفات یا بی‌توجهی فرد ایجاد می‌شوند. ولی آنچه که ما به طور شایع‌تر در مطب‌های پوستی با آن مواجه می‌شویم، بیمارانی هستند که حساسیت آنها به طور مزمن و در طی یک دوره چند روزه تا چند ماهه ایجاد شده است.

در این حالت فرد در طی یک دوره زمانی با ماده خاصی تماس می‌یابد و از بین رفتن لایه‌‌های سطحی پوست به طور تدریجی اتفاق می‌افتد. در این حالت محدوده آسیب نامشخص بوده و یک ناحیه زبر و خشن و گاها قرمز رنگ همراه با شکاف‌های کوچک پوستی در محل تماس مزمن ایجاد می‌شود که می‌تواند با خارش و حتی گاها درد ناحیه همراه شود. این خارش و سوزش با هر بار تماس می‌تواند تدریجا افزایش یابد. این همان حالتی است که ما در اکثر خانم‌ها خانه‌دار در اثر تماس مزمن با مواد شوینده مشاهده می‌کنیم. گاهی به ویژه در بانوان ایرانی این واکنش به قدری پیش می‌رود که حتی باعث آسیب به ناخن‌ها، شکنندگی و ورقه‌ورقه شدن و از بین رفتن کوتیکول ناخن می‌شود.

توجه کنید که حتی گاها بخارات حاصل از برخی از مواد شوینده و به ویژه مواد سفیدکننده و جرم‌گیر نیز می‌تواند منجر به حساسیت شود و بنابراین لازم است از کار کردن در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب جدا خودداری شود، زیرا در این حالت علاوه بر حساسیت پوستی می‌تواند حساسیت‌های تنفسی نیز ایجاد کرده و برای بیمار بسیار خطرناک باشد. در ضمن لازم به توضیح است که این نوع حساسیت‌ها می‌تواند علاوه بر خانم‌های خانه‌دار، در مورد حساسیت‌های شغلی نیز مشاهده شود. مثلا در افرادی که در محیط‌های مرطوب با مواد حساسیت‌زا سر و کار دارند ممکن است شاهد حساسیت‌های شدیدی باشیم که اکثرا در ناحیه دست‌ها ایجاد می‌شود.

کارگران موادغذایی، پرسنل بهداشتی درمانی، آرایشگرها، کارگران ساختمانی از جمله این افراد محسوب می‌شوند. امروزه جهت تمیزی بیشتر، یک سری مواد ساینده و جرم‌گیر و سفیدکننده نیز به طور رایج استفاده می‌شود، توجه کنید که اینها شامل یک سری دترژان، سورفاکتان و حلال‌های آلی است که همگی به طور بالقوه توانایی آسیب رساندن به پوست شما را دارا هستند. علت آسیب پوستی در اثر مصرف این مواد، شسته شدن لایه چربی سطحی،‌‌ آسیب سلولی و افزایش خروج آب میان بافتی است که به علت آسیب رسیدن به لایه شاخی پوست ایجاد می‌شود. حلال‌های مختلف شامل الکل، گزیلن، استرها، استون، وکتون و ... است که هر یک از این مواد به تنهایی یا به صورت ترکیب با مواد دیگر در اکثر مواد شوینده،‌ اسپری‌ها، عطرها و مواد بهداشتی یافت می‌شوند. از طرف دیگر خشکی زمینه‌ای پوست (آتوپی) همراه با رطوبت کم هوا که در کشور ما شایع است، می‌تواند زمینه را برای ایجاد آسیب پوستی شدیدتر آماده کند.

خشکی زمینه‌ای پوست باعث ایجاد ترک‌های ریز پوستی شده و ورود هر نوع ماده خارجی را به لایه‌های سطحی پوست تسهیل می‌کند. بنابراین رقابتی که بین کارخانجات مختلف برای ایجاد محصولات شوینده قوی‌تر مشاهده می‌شود، ممکن است برای مصرف‌کنندگان این مواد (به ویژه اگر رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی لازم صورت نگیرد)، خطرناک بوده و باعث آسیب‌های حاد یا مزمن و دایمی در پوست شما شود. در برخی از این ترکیبات، حلال‌ها، آنزیم‌ها، نمک‌ها و کریستال‌های خاص جهت ایجاد اثر سایندگی بیشتر یافت می‌شود. هر چه قدرت شویندگی و سفیدکنندگی این ترکیبات افزوده می‌شود، احتمال آسیب‌های حاد و مزمن پوستی هم بیشتر می‌شود.

به طوری که ما در سال‌های اخیر شایع‌ترین حساسیت‌های پوستی را در نتیجه مصرف این مواد شاهد هستیم.آیا به مواد آرایشی آلرژی دارید؟خارش، سوزش، قرمزی، خشکی شدید دست‌ها همراه با چروک‌های زیاد و ترک‌های کوچک و بزرگ و آسیب به بافت ناخن‌ها تابلویی است که ما همه روزه در بیماران خود با آن مواجه می‌شویم. گاها تماس با مواد دیگر از جمله عطرها، اسپری‌ها، برخی از لباس‌های زیر و برخی از فلزات و بدلیجات و مواد آرایشی نیز می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و سوزش و خارش پوست شود.اگزمای ناشی از مواد آرایشی به طور شایع نسبت به کرم‌پودر، ریمل و لاک ناخن ایجاد می‌شود، هر چند که هر نوع ماده آرایشی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

نوشته شدن کلمه نان آلرژیک (غیرآلرژی‌زا) در روی بسته‌بندی این مواد نباید شما را مطمئن سازد که با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه آسیب می‌توان از این مواد آرایشی و بهداشتی استفاده کرد و لزوما باید قبل از مصرف هر نوع ماده آرایشی جدیدی که خریداری می‌شود، مقدار کمی از آن را روی ساعد خود تست کنید و در شروع مصرف با احتیاط و از مقادیر کم آن مواد استفاده کنید و به ویژه از مصرف ناگهانی و بی‌رویه آنها در اطراف چشم پرهیز کنید، زیرا که ما به کرات شاهد حساسیت‌ها و خارش و سوزش‌های پوست اطراف چشم در اثر مصرف این مواد هستیم که باعث قرمزی و پف‌آلودگی و خشکی شدید پوست ناحیه می‌شود. به ویژه اگر شما زمینه پوست خشک را داشته باشید، به طور شایع‌تری احتمال حساسیت شما به این مواد وجود دارد. به بدلیجات حساسیت دارید؟استفاده از بدلیجات و تزیینات فلزی اخیرا رواج زیادی یافته است.

در تزییناتی که از طلا، نقره و پلاتین ساخته می‌شود، معمولا حساسیت رایج نبوده و اکثر بانوان به راحتی از آنها استفاده می‌کنند البته لازم به توضیح است که حساسیت به این سه فلز نیز در برخی از بیماران مشاهده می‌شود ولیکن آنچه به طور شایع امروزه مشاهده می‌کنیم حساسیت به دو فلز نیکل و کروم است. نسبت حساسیت به این دو فلز در خانم‌ها نسبت به آقایان ۱۰ به یک بوده است. البته امروزه علاوه بر نیکل و کروم، از تیتانیوم، آهن، مس و رودیوم نیز در این تزیینات استفاده می‌شود. علاوه بر این تزیینات طلا با عیار پایین که در آن از ناخالصی‌های مختلف جهت شکل‌‌پذیری راحت‌تر طلا استفاده می‌شود، به راحتی می‌تواند باعث حساسیت شود. استفاده از فلزات فوق صرفا به دلیل قیمت پایین‌تر آنها نبوده بلکه سهولت ساخت و امکان ایجاد ترکیبات مختلف با استفاده از چندین نوع فلز باعث می‌شود تا سازندگان با استفاده از کمترین امکانات، اشکال متنوعی از این تزیینات را تولید و عرضه کند. تزیینات فوق به طور شایع باعث حساسیت و خارش در ناحیه گوش، گردن، مچ دست‌ها و انگشتان می‌شود.

به ویژه در ناحیه لاله گوش دختر خانم‌های جوان، حساسیت و خارش‌های شدید نسبت به این مواد رایج است که گاها توأم با عفونت نیز هست. در این حالت لازم است علاوه بر خارج کردن گوشواره درمان‌های دارویی نیز صورت گیرد. علاوه بر این سازندگان این وسایل نیز ممکن است به طور شایع در ناحیه دست‌های خود حساسیت‌هایی را مشاهده کنند.اگر آلرژی پیدا کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید!درنهایت حساسیت و سوزش و خارش چه در ناحیه دست‌ها و چه در ناحیه گوش و پلک‌ها و چه در نواحی دیگر تا زمانی قابل کنترل است که در مرحله حاد یا تحت حاد بوده و با دوری از ماده موردنظر، تغییر شغل، تغییر محیط و استفاده از درمان‌های دارویی، امکان درمان کامل این حالات وجود دارد.

وقتی که حساسیت به مرحله مزمن می‌رسد، معمولا درمان کامل ضایعه بسیار مشکل‌تر و گاها کنترل این واکنش‌ها غیرممکن می‌شود. در این حالت فرد با هر بار تماس با ماده موردنظر واکنش‌های شدیدتری را در پوست خود ایجاد می‌کند. در این حالت مصرف مرطوب‌کننده‌ها و چرب‌کننده‌ها به ویژه در ناحیه دست‌ها و استفاده از دست‌کش مناسب و دوری از مواد موردنظر هر چند به بیمار کمک می‌کند ولی به علت آسیب مداومی که به پوست وارد شده است،‌ امکان درمان قطعی بیماری وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر حساسیت و خارش و سوزش به هر دلیلی روی پوست خود مشاهده می‌کنید، در همان مراحل اولیه و قبل از مزمن شدن حساسیت خود به پزشک مراجعه کنید.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن