تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804604773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قيام 15 خرداد کفن پوشان ورامين؛ طليعه پيروزي انقلاب اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: گروه ناجـــــــا- قيام تاريخي کفن پوشان پيشوا، جوادآباد، ورامين و قرچک در 15 خرداد 1342 که موجب به خاک و خون کشيده شدن آنها توسط رژيم پهلوي بر روي پل باقرآباد شد طليعه پيروزي انقلاب اسلامي ايران بود.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، فاجعه کشتار طلاب در مدرسه فيضيه قم در دوم فروردين 1342 که مصادف با شهادت امام صادق(ع) بود، طي بيانيه ايامام خميني (ره) نيز در واکنش به فجايع صورت گرفته در مدرسه فيضيه، طي بيانيه اي ضمن حرام دانستن تقيه، شاه دوستي را مترادف غارتگري و حمله به مراکز علم را ضربه زدن بر پيکر اسلام و قرآن معرفي کرد.
در چهلم شهداي فيضيه، امام خميني (ره) اعلاميه اي
محرم 1342 و شروط شاه

ماه محرم فرا رسيد و با توجه به فاجعه مدرسه فيضيه، پيش بيني مي شد که محرم آن سال از سالهاي گذشته متفاوت تر باشد.

امام که بعد از حادثه فيضيه فرصت نيافته بود با مردم سخن بگويد، تصميم گرفت در محرم براي مردم سخنراني کند و از طرفي ماه محرم بهترين فرصت براي افشاي ماهيت استبدادي رژيم بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس به نقل از مهر رژيم پهلوي نگران شد و اعلام کرد که وعاظ در سخنانشان بايد سه شرط را رعايت کنند و از آن تخطي نکنند.

شروط رژيم پهلوي اين بود که در مراسمات عزاداري عليه شخص اول مملکت سخن گفته نشود، عليه اسرائيل سخني به ميان آورده نشود و مرتب به گوش مردم نخوانند که اسلام در خطر است.

ساواک اعلام کرد که اگر اين سه شرط رعايت نشود، اجازه برگزاري مراسم محرم را نمي[font=Times New Roman (Arabic)] دهد و با سخنراناني که حول اين سه محور سخن بگويند، برخورد جدي خواهد کرد.

امام در 13 خرداد 1342 همزمان با روز عاشورا، در نطق آتشيني[font=Times New Roman (Arabic)] دوران رژيم پهلوي را به دوران بني[font=Times New Roman (Arabic)] اميه و بني عباس و حمله رژيم به فيضيه را به واقعه کربلا تشبيه کرد، محرک آن را اسرائيل دانست و به شدت شاه را مورد حمله قرار داد.

روز عاشورا در تهران، عکسهاي امام توسط تظاهرکنندگان بالا رفت و شعار «خميني[font=Times New Roman (Arabic)] خميني[font=Times New Roman (Arabic)] خدا[font=Times New Roman (Arabic)] [/font]نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به گوش رسيد و مردم در مقابل کاخ مرمر شعار [font=Times New Roman (Arabic)]"[/font]مرگ بر ديکتاتور[font=Times New Roman (Arabic)]"[/font] سر دادند.
[/font]
وقايع روز عاشورا باعث شد که تزلزل ناپذيري و شهامت امام به مردم سرايت کند و مردم مثل گذشته از شاه نترسند.

شاه که خود را تحقير شده مي ديد،
در روز 15 خرداد، امام را در باشگاه افسران نگه داشته و در غروب آن روز به زندان قصر منتقل کردند.

قيام 15 خرداد 1342در قم، تهران و شيراز

مردم مبارز قم، قبل از همه شهرها متوجه دستگيري
اين شعارها توسط رژيم بي پاسخ نماند
در تهران نيز مردم اين شهر با شنيدن خبر دستگيري امام، بازار و دانشگاهها را تعطيل نموده و به عنوان اعتراض به خيابانها ريختند. مردم به راديو تهران واقع در ميدان 15 خرداد حمله کردند که با رگبار مسلسل مأموران به عقب رانده شدند که در درگيريهاي مردم تهران با مأموران رژيم، تعدادي کشته و مجروح شدند.

در شيراز نيز مردم به خيابانها ريختند و خواستار آزادي امامشان شدند اما يکي از مهمترين شهرهايي که براي آزادي ايشان دست به تظاهرات و راهپيمايي زد، شهرستان ورامين بود.

قيام خونين کفن پوشان شهرستان ورامين

وراميني ها که اغلب آنان دهقان و کشاورز و کارگر بودند، کفن پوش به سمت تهران حرکت کردند و هدف اصلي تظاهرکنندگان، آزادي امام خميني (ره) و پيروي از امام در مخالفت با اعمال ضد ديني شاه بود.

مردم شهرستان ورامين، بعدازظهر روز 15 خرداد 42 به پل باقرآباد رسيدند اما متوجه شدند جاده توسط نيروهاي نظامي بسته شده است.


[تصویر: 342227_orig.jpg]



عليرغم هشدار نيروهاي نظامي، مردم به حرکت خود ادامه دادند و مأموران نظامي که هشدار خود را بي نتيجه مي ديدند، به سمت مردم تيراندازي کردند و کفن پوشان وراميني را به خاک و خون کشيدند.

آمار دقيق کشته شدگان قيام 15 خرداد هرگز مشخص نشد، به طوري که اين آمار از چهار تا 15 هزار نفر ذکر شده است.

خبر قيام مردم ايران در 15 خرداد
رژيم شاه براي جلوگيري از ادامه قيام ها و نهضت ها، شروع به دستگيري[font=Times New Roman (Arabic)] مسببين قيام در تهران و شهرستانها نمود و عوامل تحريک مردم را به اعدام و زندانهاي[font=Times New Roman (Arabic)] طولاني محکوم کرد اما سرانجام مجبور شد بر اثر فشار علما و مردم، امام خميني (ره) را بعد از 10 ماه، در فروردين 1343 آزاد نمايد.

ويژگيهاي قيام 15 خرداد 1342

از ويژگيهاي مهم قيام 15 خرداد، مردمي بودن، اسلامي بودن و داشتن رهبري واحد آن است، چراکه تا قبل از 15 خرداد، چندين قيام و نهضت در ايران روي داد اما هيچکدام از آنها سه عنصر فوق را همزمان دارا نبودند. تنها قيامي که هم جنبه مردمي و اسلامي داشت و هم داراي
البته رژيم پهلوي تلاش بسياري کرد تا جنبه مردمي و اسلامي بودن قيام 15 خرداد را خدشه دار کند و در اين راه از روزنامه ها کمک گرفت و دست به تبليغات فراوان زد و اعلام کرد که بيگانگان در قيام 15 خرداد دست داشته اند اما با هوشياري مردم و قاطعيت و رهبري امام اين توطئه ها خنثي شد.

امام خميني (ره) قيام 15 خرداد را نقطه عطف انقلاب اسلامي بيان کرد ولي کشتار بي رحمانه مردم در اين روز، روح ايشان را متأثر ساخت به طوري که اين روز را براي هميشه عزاي عمومي اعلام کرد.

نتايج پرثمر قيام خونين 15 خرداد

قيام 15 خرداد تأثيرات شگرفي بر فعاليت مبارزان گذاشت، به طوري که به نقطه عطف پيروزي[font=Times New Roman (Arabic)] انقلاب اسلامي مبدل شد و مي توان نتايج قيام را در موارد زير خلاصه کرد:

1- دولت علم به خاطر عدم موفقيت در سرکوبي قيام 15 خرداد و جلوگيري از انتشار فجايع صورت گرفته در 15 خرداد مجبور به استعفا شد و جاي خود را به حسنعلي منصور سپرد.
2- قيام 15 خرداد منجر به تشکيل انجمن هاي اسلامي شد، از فرداي قيام 15 خرداد انجمن هاي اسلامي بازار، دانشجويان و دانش آموزان شکل گرفت و مدارس دين و دانش در نقاط مختلف کشور بوجود آمد.3- پس از قيام 15 خرداد، رهبري مخالفان رژيم پهلوي به اسلامگرايان منتقل شد و نيروهاي چپ و ناسيوناليست به انزوا کشيده شدند. 4- تا قبل از اين قيام، مخالفان رژيم خواستار سرنگوني سلطنت نبودند و و روشهاي اصلاح طلبانه را دنبال مي کردند اما پس از قيام، خواستار سرنگوني رژيم شدند. 5- قيام باعث شد طرد نيروهاي بيگانه و جلوگيري از نفوذشان در کشور به شکل پررنگ تري خود را نشان دهد. 6- اين سرکوب، مخالفان رژيم بويژه جوانان را که داراي شور انقلابي بودند به سمت مشي مسلحانه سوق داد و مي توان گفت که در واقع، مشي مسلحانه پس از قيام 15 خرداد 42 مطرح شد و مقبوليت يافت. 7- اين قيام، مشروعيتي را که براي رژيم باقي مانده بود، از بين برد و پايگاه اجتماعي رژيم را متزلزل ساخت. 8- پس از قيام 15 خرداد 42 بحث تشکيل حکومت بر اساس اصول اسلامي مورد تأکيد جدي قرار گرفت و مذهب در ميان بسياري از دانشجويان و تحصيلکردگان به عنوان مکتبي که اساس و راهنماي مبارزه محسوب مي شد، مطرح شد. 9- قيام 15 خرداد سبب شد تا سکوت چندين ساله مردم شکسته شود و اين خود مردم بودند که پس از قيام 15 خرداد وارد صحنه مبارزاتي شدند، در واقع قيام 15 خرداد باعث بيداري و بالا رفتن شعور سياسي مردم شد و اين امر باعث همراهي مردم با نهضت اسلامي شد. 10- سخنراني امام در روز عاشوراي 42 و قيام 15 خرداد سبب شد تا ابهت چندين ساله شاه شکسته شود. تا قبل از قيام 15 خرداد کسي حق انتقاد از شاه را نداشت اما پس از قيام، مردم و در رأس آنها روحانيت، جرأت انتقاد از شاه را بدست آوردند. 11- قيام 15 خرداد اين دستاورد را به همراه داشت که ورود روحانيت و حوزه علميه به مسائل سياسي بيشتر شد و اگر تا آن زمان روحانيت براي ورود به مسائل سياسي احتياط مي کرد، پس از قيام، ديگر احتياط معنايي نداشت. 12- پس از قيام 15 خرداد، جايگاه مراجع تقليد در بين مردم بالا رفت و روحانيت توانست نفوذ گسترده و عميقي در ميان توده هاي مردم پيدا کند، در حقيقت بايد منشأ قيام 15 خرداد را در روحانيت جستجو کرد و نقش روحانيت در اين قيام را بيش از پيش مورد توجه قرار داد.
پيامدهاي قيام 15 خرداد در شهرستان ورامين

قيام 15 خرداد سال 42 کفن پوشان شهرستان ورامين باعث شد که روند پيروزي نهضت اسلامي با سرعت و شتاب بيشتري به پيش رود؛ در واقع مي توان با قاطعيت بيان نمود که پيروزي انقلاب اسلامي ايران و سرنگوني سلطنت 2500 ساله شاهنشاهي مرهون و مديون قيام 15 خرداد مردم است که مردم شهرستان ورامين در آن نقش محوري و مرکزي را ايفا کردند.

بعد از قيام 15 خرداد 1[font=Times New Roman (Arabic)]342، بينش سياسي مردم ورامين افزايش پيدا کرد و افزايش بينش سياسي مردم اين منطقه را مي توان مرهون تلاشهاي روحانيون ورامين دانست و
از اين زمان به بعد بود که مردم ورامين بيش از گذشته با گروههاي مذهبي براي مبارزه با حکومت پهلوي همکاري داشتند.


[تصویر: 544784_orig.jpg]



پس از قيام 15 خرداد 42، مردم ورامين نيز به تبعيت از امام خميني (ره) که حکومتي اسلامي مبتني بر ولايت فقيه را تنها راه نجات ملت ايران معرفي مي کرد، خواستار تشکيل حکومتي بر اساس اصول اسلامي شدند؛ مردم ورامين حکومت سلطنتي پهلوي را حکومتي مي دانستند که اصول اسلامي را زير پا گذاشته و بر اساس مطامع نفساني حکومت مي کند و به همين دليل خواستار ايجاد حکومت اسلامي شدند.

توسعه ساواک در شهرستان ورامين

قيام 15 خرداد باعث توسعه ساواک در شهرستان ورامين شد. سازمان اطلاعات و امنيت کشور در شهرهايي مثل ورامين، اصفهان، شيراز و ... که قيام کرده بودند، فعالتر شد و از هيچ خشونتي دريغ نمي کرد.

ساواک ورامين لحظه به لحظه اخبار و رويدادهاي منطقه را به مرکز گزارش مي داد و سعي در کنترل تمام امور داشت.

در کنار ساواک، ژاندارمري و شهرباني نيز در ورامين فعال بودند و در زمينه حفظ امنيت و کنترل معترضين به ساواک کمک مي کردند؛ همين امر، ترس و وحشت را به جان مردم منطقه انداخت؛ ساواک اجازه بلند شدن هيچ صدايي را نمي داد و رعب و وحشت عجيبي را در ورامين حکمفرما کرده بود.

کسي جرأت نداشت با قيام کنندگان 15 خرداد که از بند رژيم آزاد شده بودند، ملاقات کند و اگر ملاقات مي کرد مورد ضرب و شتم قرار مي گرفت و زنداني مي شد.

ساواک اجازه برگزاري مجالس سخنراني راهم نمي داد و اگر کسي مجلس برپا مي کرد و ساواک مطلع مي شد، تحت تعقيب قرار مي گرفت.
روحانيون منطقه نيز از بيان فتواهاي مراجع بويژه امام خميني (ره) در مساجد منع شده بودند و ساواک در اين مورد سختگيري شديدي را اعمال کرده بود
قيام 15 خرداد 42 مردم ورامين باعث شد تا سياسث شاه که سعي داشت با اصلاحات ارضي و انقلاب سفيد، حمايت طبقات محروم و مستضعف، کارگران و کشاورزان را بدست آورد، با شکست مواجه شود زيرا اکثر تظاهرکنندگان 15 خرداد 42 کشاورزان و کارگران و مستضعفان بودند که اين امر نشان مي داد شاه در اعمال سياست خود موفق نبوده است.

قيام 15 خرداد سبب شد تا رژيم ستمشاهي پهلوي، مردم منطقه ورامين را از امکانات خدماتي، رفاهي، بهداشتي و شهري محروم کند.

به همين دليل، مردم اين شهرستان پس از قيام 15 خرداد در رنج و سختي زندگي مي کردند که آثار اين محروميتها و عقب ماندگيها هنوز هم در منطقه مشاهده مي شود.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن