تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816779176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزه داري موجب كاركرد خوب دستگاه گوارش مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روزه داري موجب كاركرد خوب دستگاه گوارش مي‌شود
اجتماعي. سلامت . تغذيه
در طول روزه داري دستگاه گوارش براي حدود چندين ساعت خالي مي‌ماند و در واقع اين دستگاه و ساير دستگاههاي كه به نحوي در هضم و جذب مواد غذايي دخالت دارند استراحت مي‌كنند و بعد از روزه داري به نحو بهتري اعمال خود را انجام مي‌دهند.

مطالعات متعددي نقش موثر روزه داري را در بهبود بيماريهاي مختلف نشان داده اند، در اغلب بيماريهايي كه عادات غذايي، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داري مفيد است.

مطالعات نشان داده است روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا بسيار مفيد است و ميزان چربيهاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي‌كند و موجب افزايش ميزان چربي‌هاي مفيد خون مي‌شود.

علاوه بر اين برخي از بيماران مبتلا به ديابت نوع دو به كمك پزشك معالج و يك متخصص تغذيه براحتي مي‌توانند در اين ماه روزه بگيرند و از اثرات مفيد آن بهره كافي ببرند.

در ماه مبارك رمضان نيز هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلي غذايي (نان و غلات، ميوه‌ها و سبزيها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شير و لبنيات) ضروري است.

دكتر ليلا آزادبخت متخصص تغذيه در گفت و گو با خبرنگار اخبار اجتماعي ايرنا در اين زمينه گفت: با رعايت تنوع و تعادل در مصرف غذا نيازهاي تغذيه‌اي شامل آب، املاح، ويتامين ها، پروتئين و انرژي مورد نياز بدن تامين مي‌شود.

وي افزود: توصيه مي‌شود افراد روزه دار همانند زماني كه روزه دار نيستند سه وعده غذا بخورند كه اين وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است اما در ماه رمضان صرف غذا در دفعات كمتر از دو بار در روز اشكالي ندارد و به شرايط جسمي و توانايي فرد بستگي دارد.

آزاد بخت اظهار داشت: بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده ناهار را داشته باشد تا از ايجاد گرسنگي در طول روز پيشگيري شود، با توجه به اينكه فاصله صرف افطار تا وعده سحري نسبتا طولاني است مي‌توان در فاصله افطار تا سحر يك وعده غذايي مثل شام سبك را صرف كرد كه البته اين به وضعيت خود شخص و تمايل او به صرف غذا بستگي دارد.

وي با بيان اينكه مصرف شير گرم، فرني و يا شير برنج در هنگام افطار مناسب است، استفاده از مواد غذايي آبكي مثل سوپ، آش، حليم بدون روغن و مايعات به هنگام افطار و سحر را موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد در روزه دار دانست اين متخصص ادامه داد: علاوه بر آن استفاده متعادل از سبزيها و ميوه‌ها در هنگام افطار و در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي شود.

به گفته آزادبخت سبزي‌ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب علاوه بر تامين ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كند و مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي‌شود زيرا مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتيجه كاهش قند خون مي‌شود.

به همين دليل اين مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده مثل شيريني و شكلات در وعده سحري موجب مي‌شود شخص زودتر گرسنه شود.

وي افزود: روزه داران از كربوهيدرات‌هاي پيچيده مثل غلات از جمله گندم، جو و غيره، حبوبات مثل عدس، لوبيا، نان‌هاي سبوس دار و غذاهاي حاوي فيبر مثل سبزي ها، حبوبات، غلات، مبوه‌هاي با پوست مانند گلابي، آلو و انجير و بادام در وعده‌هاي غذايي مخصوصا سحري بيشتر استفاده كنند.

آزادبخت تصريح كرد: اين غذاها باعث مي‌شوند احساس گرسنگي كمتري كنيد چون به آهستگي هضم مي‌شود.

وي در پايان توصيه كرد براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن