واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: جام جم آنلاين: با شروع سال جديد چشم سينماي ايران به گيشه اکران نوروزي است، اکراني که ميتواند فرجام سينماي ايران در سال 89 را روشن کند، رقابت چهار فيلم براي تصاحب گيشه در نخستين روزهاي سال ديدني است.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/11/03/100865528130.jpg
اکران نوروزي آغاز يک رقابت براي جذب مخاطب گسترده است، چراغ سينماي ايران در سال 89 را اکران نوروز روشن ميکند و جذب مخاطب بالا در يکي از بهترين فصلهاي سال ميتواند نويدبخش يک دوره پررونق و پربار در سينمايي باشد که از نظر فروش و جذب مخاطب شکننده است.
سال گذشته فروش ميلياردي "اخراجيها 2" و استقبال گسترده از دومين ساخته مسعود دهنمکي اين انتظار را به وجود آورد که سينماي ايران دوران خوشي را پشت سربگذارد، نمايش "درباره الي" در اکران دوم تابستان ميتوانست فروشهاي ميلياردي را ادامه دهد اما فضاي اجتماعي به گونهاي رقم خورد که پديدههاي اکران محدود به "اخراجيها 2" و "درباره الي" شدند و حتي فيلمهاي عامهپسندي مانند "آقاي هفت رنگ" به قصد رکوردشکني روي پرده رفتند در جذب مخاطب ناکام ماندند.
با شروع سال 89 فيلمهاي سينمايي "تسويه حساب"، "طهران، تهران"، "سلام بر عشق" و "هيچ" نوروز روي پرده ميروند. چهار فيلم با حال و هواي متفاوت که فضايي ويژه دارند و هريک ميتوانند گروهي از مخاطبان را راضي کنند. اين تنوع در انتخاب ميتواند عاملي باشد که مخاطب سينماي ايران براي ديدن اين تجربهها ترغيب به سينما رفتن شود.
"تسويه حساب" يک فيلم کمدي است با نگاه ويژه ميلاني به موقعيت زنها در جامعه و تاثير فضاي جامعه برشکل گيري روابطي نادرست، ميلاني که پارسال نوروز فيلم پرفروش "سوپراستار" را روي پرده داشت، اين بار بايد با فيلمهايي رقابت کند که از نظر موضوع و ترکيب بازيگران جذابتر از "تسويه حساب" به نظر ميرسند.
اما دست "تسويه حساب" براي رقابت در گيشه نوروزي خالي نيست، فيلم پس از چند سال توقيف روي پرده رفته و اين موضوع حاشيههاي فراواني براي آن رقم زده که از نظر تبليغاتي به جذب مخاطب کمک ميکند، ترکيب بازيگران و پررنگ بودن نقش مردان در اين فيلم هم ميتواند به استقبال نسبي از آن منجر شود.
"طهران، تهران" يکي از متفاوت ترين فيلمهاي اکران نوروزي است، فيلمي که نمايش آن در جشنواره فيلم فجر با حاشيههاي فراوان همراه بود، از يک سو جماعت منتقد و روزنامهنگار فيلم را به دليل فضاي متفاوت و تجربه ويژه کارگردانش ستايش کردند و از سوي ديگر گروهي نقدهاي تند و تيزشان را نصيب اپيزودهاي اين فيلم کردند.
به هرحال اکران فيلمي از داريوش مهرجويي پس از ماجراي "سنتوري" ميتواند دوستداران اين کارگردان را به سالنهاي سينما بياورد، "تهران، روزگار آشنايي" فضايي نوستالژيک و خاطرهانگيز و انبوهي بازيگر دارد، اپيزود دوم البته حاصل کارگردان جواني است که با وجود تجربهگري فراوان در سينما هنوز فيلم پرفروشي در کارنامهاش نداشته است و "تهران، سيم آخر" ميتواند اين فرصت را براي مهدي کرمپور فراهم کند.
"هيچ" به کارگرداني عبدالرضا کاهاني از فيلمهاي متفاوت اين دوره از اکران نوروزي است که بازيگران متعددي دارد که ميتوانند به جذب مخاطب براي اين فيلم تلخ اجتماعي کمک کننند. "هيچ" حاشيههاي فراواني داشت تا براي نمايش در جشنواره فيلم فجر پذيرفته شود و پروانه ساخت دريافت کند. اين دومين فيلم کاهاني است که پس از "بيست" روي پرده ميرود.
"بيست" که بهار سال 88 اکران عمومي شد با وجود قصه تلخي که داشت به طور نسبي در گيشه موفق بود به نظر ميرسد فرجام "هيچ" هم نسبتا در گيشه موفقيت آميز باشد، هر چند قصه و فضاي فيلم با آنچه تا به حال در نوروز ديدهايم تفاوت بسيار دارد.
چهارمين گزينه اکران نوروزي دقيقا مطابق معيارهايي انتخاب شده که در سالهاي اخير فيلمهاي نوروزي برگزيده ميشوند، "سلام بر عشق" که محصول يکي از مهمترين شرکتهاي تهيهکننده آثار عامه پسند است بهار 89 روي آنتن ميرود، اصغر نعيمي کارگردان اين فيلم سينمايي، پيشتر فيلم پرفروش "بيوفا" را ساخته و اين بار با بازيگراني مثل نيکي کريمي، امين حيايي و آتيلا پسياني تلاش کرده فيلمي بسازد که در کنار داشتن ارزشهاي سينمايي براي مخاطب عام شسته رفتهتر و حرفهاي تر از فيلم قبلي باشد.
احتمالا "سلام برعشق" به دليل داستان، تعداد سينماها، تبليغات گسترده و گروه بازيگرانش گيشه پررونقي خواهد داشت هر چند به نظر نميرسد هيچ فيلمي بتواند رکورد "اخراجيها 2" را به اين زوديها بشکند. نوروز سال 89 اکران دو فيلم "به رنگ ارغوان" و "عيار 14" ادامه پيدا ميکند، فيلمهايي که با توجه به فضاي متفاوت و موضوعهاي خاصشان تا امروز در جذب مخاطب به شکل نسبي موفق بودهاند.
مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]