تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816482447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفهوم شناسي نرم‌افزارهاي قرآني /5يك طراح نرم‌افزار:نرم‌افزارهاي قرآني بايد نگاه موضوعي و كاربردي به قرآن داشته باشند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مفهوم شناسي نرم‌افزارهاي قرآني /5يك طراح نرم‌افزار:نرم‌افزارهاي قرآني بايد نگاه موضوعي و كاربردي به قرآن داشته باشند
گروه وبلاگ وIT: يك طراح نرم‌افزار با تأكيد بر اينكه نرم‌افزارهاي قرآني بايد كاربردي باشند، افزود: اين بايد نگاه موضوعي و كاربردي به قرآن داشته باشند و با ارائه داستان‌هاي زيبا بايد به شناساندن مفاهيم قرآني و راهكارهايي كه قرآن پيشنهاد مي‌دهد بپردازند.
«مجتبي مطهري»، مدير مسئول موسسه توليد نرم‌افزار اسلامي(متنا)، در تعريف نرم افزارهاي قرآني گفت: نرم‌افزاري كه ابعاد مختلف قرآن را از طريق فناوري اطلاعات به كاربران منتقل مي‌كند.

وي در ارزيابي خود از اينكه آيا نرم‌افزارهاي قرآني يك ژانر و موجوديت مستقل به حساب مي‌آيند افزود: به لحاظ وضعيت فعلي جامعه، نرم‌افزارهاي قرآني نرم‌افزارهاي مستقل و كاملي هستند و طيف گسترده‌اي را در برمي‌گيرند؛ اعم از متن قرآن، ترجمه، تفسير، لغت‌هاي قرآني و قصه‌هاي قرآني، چون دامنه اطلاعات خيلي گسترده بوده و مي‌توانند به‌طور مستقل نرم‌افزار باشند.

مطهري تصريح كرد: به لحاظ سليقه‌اي ترجيح مي‌دهم كه مفاهيم قرآني و اسلامي در لا‌به‌لاي مطالب گنجانده شوند زيرا تأثير‌پذيري مطالب قرآني به اين شكل به مراتب بيشتر است، اگر مفهوم قرآني و ترجمه و تفسير يك آيه قرآني را در قصه‌اي بيان كنيم، حتي بدون اشاره به متن دقيق آيه، پذيرندگي و فهم آن براي افراد خيلي ساده است؛ چرا كه خود قرآن هم مي‌فرمايد ما براي فهم شما از كلمات و داستان‌هاي ساده استفاده كرديم، زماني كه رسالت قرآن اين است ما هم بايد مفهوم را ساده و دقيق شده به كاربر منتقل كنيم.

مدير مسئول متنا خاطر نشان كرد: به طور كلي نرم‌افزارهاي انقلابي و اسلامي زير مجموعه نرم‌افزارهاي قرآني است و شخصيت‌هاي اسلامي تأثيرپذيري و شروع حركتشان با قرآن و دين بوده و كارهايي را كه انجام مي‌دادند به لحاظ تكليفي بوده كه احساس كردند و اين احساس را دين به آنها منتقل كرده و دين هم مطمئناً از طريق كتاب قرآن به آنها منتقل شده، اگر از اين زوايه نگاه كنيم نرم‌افزارهاي انقلابي و اسلامي يك بخشي از نرم افزارهاي قرآني است.

وي در توضيح المان‌ها و عناصر زيبايي شناختي نرم‌افزارهاي قرآني گفت: در اين خصوص بهره‌گيري از فناوري روز مساله خيلي مهمي است، اما متأسفانه در نرم‌افزارهاي قرآني كه الان موجود هستند به غير از تعداد كمي كه خلاقانه طراحي شدند اكثر كارها شبيه به هم است و كار جديدي را ارائه ندادند.

وي ادامه داد: ارائه ساده مطالب به اين نرم‌افزارها صدمه مي‌زند. در نمايشگاه قرآن هم اكثر نرم‌افزارها شبيه به هم‌ هستند و نوآوري در آنها به كار نرفته است.

مطهري افزود: جذب مخاطب هنر فرد است كه مطلب را به شكل زيبا ارائه دهد كه كاربر بپذيرد، همچنين در بحث المان‌ها، بحث خبري پيش مي‌آيد كه اعم از گرافيك زيبا، نقاشي، قصه پردازي، مقاله، همه المان‌هايي هستند كه بايد براي ارائه مطالب بهتر مسائل قرآني در نظر گرفته شود و نكته مهم ديگر اين است كه طراحان اين نرم‌افزارها بايد قرآن را به صورت كاربردي و روزمره منتقل كنند.

وي تصريح كرد: بحث بد بودن بدقولي و خوب بودن تعهد به عهد را اگر همراه با آيه‌ها و گزينه‌هاي قرآني باشند و نكات اخلاقي و اجتماعي اگر همراه با مصداق‌هايي از قرآن كه براي عموم افراد قابل استفاده باشد بدين ترتيب تمايل افراد را به استفاده از قرآن بيشتر مي‌كند. چراكه وقتي در مسائل مختلف قرآن راهكار ارائه دهد مخاطب جذب مي‌شود و در همه مسائل اولين مرجعي كه رجوع مي‌كند قرآن است.

اين طراح نرم‌افزار قرآني ادامه داد: با توجه به نكته‌اي كه امام(ره) گفتند قرآن را بايد به متن زندگي آورد و اين كار را بايد در نرم‌افزارها انجام داد تا جوانان فقط صرفاً قرآن را نخوانند و كاربرد قرآن در زندگي را بشناسند، اگر كاربرد و معنا مشخص شود، مسلماً استقبال بيشتري هم از اين نرم‌افزارها صورت مي‌گيرد.

مطهري بيان كرد: كاركردهاي كلي نرم افزارها اين است كه اين نرم‌افزارها بايد، قرائت زيبا و شيوا، ترجمه‌هاي خوب و گويا داشته باشند و همچنين بايد نگاه موضوعي و كاربردي به قرآن داشته باشند و با ارائه داستان‌هاي زيبا بايد به شناساندن مفاهيم قرآني و راهكارهايي كه قرآن پيشنهاد مي‌دهد بپردازند .

وي در ادامه در بيان كاركردهاي فني نرم‌افزارهاي قراني افزود: گرافيك زيبا، ارتباط راحت و جامع بين مطالب، متن خوانا، صوت روان، جست‌وجوي خيلي قوي و موضوعي از اين دسته ويژگي‌ها است.

مطهري در پايان در ارزيابي خود از تفاوت كاركرد نرم‌افزارهاي قرآني با ديگر نرم‌افزارها گفت: نرم‌افزارهاي مختلف گرايش‌هاي مختلفي دارند. مثلاً يك نرم‌افزار رسالتش بانك اطلاعات است كه نه نياز به صورت دارد نه گرافيك، از نرم‌افزارهاي مولتي مديا انتظار مولتي مديا داريد، يعني به لحاظ گرايش نرم‌افزارها، انتظارات متفاوتي از آنها وجود دارد.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن