تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815150057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس سابق كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي؛ رسانه ملي به رسانه دولتي تقليل يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رئيس سابق كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي؛ رسانه ملي به رسانه دولتي تقليل يافته است
گروه رسانه، سليمان محمدي؛ بحث ايجاد شبكه هاي راديو و تلويزيون خصوصي در حالي روز گذشته با حضور رئيس سازمان صدا و سيما در كميسيون فرهنگي مجلس مطرح شد كه رئيس سابق كميسيون فرهنگي مجلس، اين مساله را به رئيس سازمان صدا و سيما بي ربط مي داند. افروغ به ضرغامي توصيه مي كند به جاي بررسي اين مساله كه ربطي به او ندارد، به پرهيز از دولتي شدن خودش فكر كند.

ضرغامي در حالي در جلسه روز گذشته كميسيون فرهنگي مجلس از «تهديدات فرهنگي ناشي از برنامه ريزي هاي بيگانگان و ضرورت تقويت شبكه هاي داخل كشور براي مقابله با اين برنامه ها و ارتقاي كمي و كيفي امكانات، برنامه ها و تامين نياز داخلي جهت عدم استفاده از گيرنده هاي غيرمجاز» سخن گفت كه مدت ها است در اين باره هشدارهايي داده مي شود و عماد افروغ اين مسائل را ناشي از عملكرد صدا و سيما مي داند؛ «آقاي ضرغامي بهتر بود به پرهيز از دولتي شدن اين سازمان فكر كند، يعني اگر رسانه ما واقعاً ملي باشد بخشي از مشكلات ما حل مي شود، اما رسانه ملي ما در حال حاضر كاملاً دولتي شده و اين سازمان هيچ توجهي به نظرات مردم و بازتاب هاي مخاطبان ندارد و به مردم به مثابه خمير مي نگرد كه مي تواند هر كاري با آن بكند و خيلي از فعالان و كارشناسان اين حوزه فعاليت رسانه ملي را در جهت دولتي شدن، چندش آور مي خوانند، البته اين مساله مخصوصاً به سيما بر مي گردد.»

رئيس سابق كميسيون فرهنگي مجلس، در حالي به قائم به فرد بودن و دولتي شدن سازمان صدا و سيما اعتراض مي كند كه سخنگوي دولت هم روز گذشته در اظهارات تندي صدا و سيما را به نپذيرفتن هرگونه نظارتي متهم كرد؛ «من مي گويم هيچ نظارتي بر صدا و سيما وجود ندارد.»

غلامحسين الهام با اعلام اينكه نمي توان گفت تمام كاركرد صدا و سيما منطبق بر خواست، مطالبه و سليقه رهبري است، گفت؛ «قانون اساسي رسانه را متعلق به قواي كشور از نظر حوزه اطلاع رساني دانسته است، ولي ما مي بينيم اين دستگاه پرقدرت فاقد نظارت است و در حقيقت تنها قدرت بي نظارت رسانه ملي است كه نه مجلس بر آن نظارت دارد، نه دولت.» البته عماد افروغ هم دقيقاً اين اعتراض را به رسانه ملي دارد، اما به زباني ديگر؛ «رسانه يي كه رقيب نداشته باشد و شوراي سياستگذاري هم بالاي سرش نباشد، بهتر از اين نمي شود. ما در دوره پيش تشكيل شوراي سياستگذاري را مطرح كرديم كه در نهايت باعث مي شد سازمان از رفتارهاي شخصي فاصله بگيرد. الان صدا و سيما در اختيار يك نفر است، اما در صورت پذيرش شوراي سياستگذاري، شورايي از نخبگان در اين عرصه براي سياستگذاري سازمان منصوب مي شدند اما قائم به فرد بودن سازمان صدا و سيما اكنون باعث شده عملاً از رسانه ملي محروم شويم.» بحث ايجاد شبكه هاي خصوصي راديويي و تلويزيوني زير نظر صدا و سيما هم در حالي مطرح شده كه ايجاد كانال خصوصي زير نظر صدا و سيما به نوعي نقض غرض است و زير نظر صدا و سيما بودن، خصوصي بودن آنها را نقض مي كند. اما افروغ جداي از اين مسائل بحث تلويزيون و راديوي خصوصي را به رياست صدا و سيما بي ربط مي داند؛ «اين مساله از حيطه اختيارات رئيس صدا و سيما خارج است و بايد مراحل قانوني خود را طي كند، چون اين مساله بايد در قانون اساسي حل شود و رئيس سازمان صدا و سيما بهتر است عنايت بيشتري به قانون برنامه چهارم و اجرايي شدن آن داشته باشد و به اقتضائات ملي بودن خودش بيشتر فكر كند و بگذارد اين مساله جاي ديگري بررسي شود.»

رئيس سابق كميسيون فرهنگي مجلس با تاكيد بر اينكه اين مساله به رياست صدا و سيما ربطي ندارد، يادآور مي شود نكاتي كه در اين جلسه مطرح شد، جزء برنامه چهارم توسعه است.

در بخش هايي از برنامه چهارم توسعه آمده است كه بايد با استفاده از تجهيزات كابلي، يكسري قابليت ها و امكانات مديريت شده در اختيار مردم قرار بگيرد اما به گفته افروغ، صدا و سيما تاكنون زير بار آن نرفته است؛ «استفاده مديريت شده از ماهواره هم در اين باره مطرح شد و صدا و سيما موظف به اجراي آن بود اما در اين راه قدمي برنداشت.»

در نهايت آنچه مسلم است، تهديد رويگرداني مخاطب ايران از رسانه هاي داخلي و گرايش به رسانه هاي خارجي است كه دولت ايران نمي تواند كنترلي بر آنها داشته باشد، اين زنگ خطر مدت هاست كه نواخته شده است. ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما كه چندي پيش با بيان اينكه «ايجاد تلويزيون خصوصي در هر قواره يي، يك توهم سياسي است» به اين مساله پاسخ داد، عاقبت روز گذشته در كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه «برخي از تهديدات از جمله توسعه شبكه هاي ماهواره يي بيگانگان و توسعه شبكه هاي فارسي زبان خارج از كشور از سوي استكبار جهاني برنامه ريزي مي شود» به نوعي شنيدن اين زنگ خطر را پذيرفت.

به هر روي چنين به نظر مي رسد كه در حال حاضر همه از سازمان صدا و سيما ناراضي هستند. سخنگوي دولت هشدار مي دهد كه «صدا و سيما بايد نسبت به روساي قوا پاسخگو باشد» و رئيس سابق كميسيون فرهنگي مجلس هم «بي توجهي به شوراي سياستگذاري در بالا و تقليل رسانه ملي به رسانه دولت» را از مشكلات اين سازمان مي خواند.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن