واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: قال الله تعالى:
ان اول بيت وضع للناس للذى ببكة مباركا و هدى للعالمين.[sup] (1) [/sup]
براستى نخستين خانهاى كه براى عبادت مردم خلق شده آن است كه در مكه واقع شده و مايه بركت و هدايت جهانيان است.
پيشگفتار انسان در باتقلاق روزمرگىها غرق مىشود نيازهاى كاذب و صادق، گرفتارىهاى ادارى و شغلى و اخبار و اطلاعات محدود محلى و منطقهاى، انسان را از آرمانهاى بلند و وظايف الهى و اساسى بازمىدارد. او را از هويت اصيل و وطن راستين غافل مىسازد، و حج هجرتى است مقدس از وابستگىها و عادتها بسوى خدا و بسوى فطرت الهى خويش.
حجحضور در مجمع عمومى سالانه مسلمين است و ديدارى الهى همراه با همه آنها كه به يك دين معتقدند و به يك آرمان مىانديشند و خداى يگانه را مىپرستند.
حضور در ميقات و لبيك و طواف، نماز و سعى تقصير همراه با وقوف در عرفات مشعر و منى، قربانى و سرتراشيدن هزاران راز و رمز نهفته دارد كه بيان آن در ضمن چهل حديث كوتاه ميسر نيست. اما يادآورى گوشهاى از اسرار اين عبادت سياسى، الهى، مىتواند راهگشاى پژوهشى بيشتر و مايه شور و شوقى افروختهتر گردد.
انديشههاى خرد و آرمانهاى كوچك در اجتماع بزرگ و سراسرى مسلمين رنگ مىبازد و بينش و خواستههاى عمومى و بزرگ سراسرى جاى آن را مىگيرد.
حاجى با شركت در اردوى ابراهيمى حجبا تاريخ پيامبران پيوند مىخورد و هويت تاريخى خويش را باز مىيابد. فرياد مقدس لبيك اللهم لبيك عهد ديرين و ميثاق فطرت را يادآورى مىشود و انسان با پوشيدن جامههاى سپيد احرام از ظلمتخودخواهىها، خودنمائىها و لذتگرايىها و عادات و رفتار زيانبار مىگريزد و ستايش و نعمت و قدرت را ويژه خدا مىبيند.
آداب حرم، اخلاق شايسته حيم قدس ربوبى را مىآموزد. در مانور بزرگ حج، وحدت، عبادت و سياست، ايمان و اتحاد و آزادى و مبارزه با كفر و شرك و شيطان يكجا جلوه مىكند.
انسان با طواف در كوى دوستبا فرشتگان آسمان هماهنگ مىشود. و در مقام ابراهيم مىايستد و نماز مىگزارد.
و با سعى بين صفا و مروه، موهاى زايد از سر مىزدايد و با طوافى ديگر بنام نساء دوباره پروانهوار گرد خانه يار مىچرخد و در نزد جايگاه خليل الله عليه السلام نماز مىخواند.
با استلام حجر الاسود و بوسيدن آن عهد الست را با مقام ربوبى تجديد مىكند و با نوشيدن آب خوشگوار زمزم، زمزمه زندگى را دوباره در اعماق روحش مىشنود.
وقوفها و حركتها به فرمان خدا و با ياد خدا راه و رسم زندگى ابراهيمى را به انسان مىآموزد و انسان با انجام قربانى حنجره آزمندىها و زفتى را مىبرد و با تراشيدن سر، آماده حضور دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست مىشود و با رمى جمرات با شيطانهاى بزرگ و ميانه و كوچك درگير مىگردد و از هرچه شيطان و شرك است اعلام برائت مىكند.
آنچه در اين دفتر گردآمده چهل حديثبرگزيده درباره اين فريضه بزرگ - حج - است كه آداب و اهداف حج، قداست و امنيت اماكن مقدسه حج و نقش سازنده آن را در زندگى مسلمين مطرح مىسازد. پيشوايان معصوم عليهم السلام در اين احاديث كوتاه روزنههايى به دنياى زيباى حج گشودهاند كه براى زائران بيت الله الحرام و ديگر مشتاقان ديار يار، مطالعه آن آموزنده و چشمنواز است.
حجكم مقبول و سعيكم مشكور
محمود مهدىپور
1- اهميتحج قال على عليه السلام:
الله الله فى بيت ربكم لا تخلوه ما بقيتم فانه ان ترك لم تناظروا.
على(ع) فرمود:
خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشيد تا هستيد، آن را خالى نگذاريد. زيرا اگر حج متروك شود نظر رحمتخدا از شما قطع خواهد شد.
بحار الانوار/ ج 96/ 16
2- حج و توجه بسوى خدا عن ابى جعفر الباقر عليه السلام فى قول الله تبارك و تعالى:
«ففروا الى الله انى لكم منه نذير مبين»[sup] (2) [/sup]قال: حجوا الى الله.
امام باقر(ع) درباره آيه شريفه «ففروا الى الله انى لكم منه نذير مبين» فرموده است: منظور از فرار بسوى خدا آن است كه آهنگ حج كنيد.
معانى الاخبار/ ص 222
3- لبيك و قربانى عن على عليه السلام قال:
نزل جبرئيل عى النبى صلى الله عليه و آله و سلم فقال: يا محمد مر اصحابك بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبية و الثلج نحر البدن.
امام على عليه السلام فرمود:
جبرئيل بر پيامبر فرود آمد و گفت: اى محمد يارانت را به عج و ثج فرمان ده. عجيعنى فرياد و لبيك برآوردن و ثجيعنى قربانى كردن شتران.
معانى الاخبار/ ص 224.
4- حج اكبر و اصغر عن معاوية بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله عليه السلام عن يوم الحج الاكبر فقال: هو يوم النحر و الاصغر العمرة.
معاوية بن عمار گويد:
از امام صادق عليه السلام پرسيدم روز حج اكبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اكبر روز عيد قربان است و حج اصغر عمره است.
معانى الاخبار/ ص 295
5- آثار حج عن الرضا عليه السلام قال:
ما رايتشيئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج
از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود:
هيچ چيزى را بيشتر از حج مداوم، در بىنيازى و فقر زدائى مؤثر نديدم.
بحار الانوار، ج 74، ص 318
6- مرگ در راه حج عن ابى عبدالله عليه السلام قال:
من مات فى طريق مكة ذاهبا اوجائيا امن من الفزغ الاكبر يوم القيامة.
امام صادق عليه السلام فرمود:
هركس در راه رفت و برگشت مكه بميرد از اندوه بزرگ روز قيامت ايمن خواهد بود.
ملاذ الاخيار/ ج 7/ 223
7- حرمت مهمانان خدا عن ابى عبد الله عليه السلام قال: الحاج و المعتمر وفد الله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سكتوا ابتداهم و يعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق عليه السلام فرمود: حاجى و عمرهگزار مهمان خدايند. اگر چيزى بخواهند به ايشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مىگويد. اگر شفاعت كنند. شفاعت ايشان را مىپذيرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مىكند و در برابر هر درهمى كه خرج كردهاند، يك ميليون درهم به آنان مىپردازد.
ملاذ الاخبار/ ج 7/ 226
8- آمادگى براى احرام عن حماد بن عيسى قال: سئلت ابا عبد الله عليه السلام عن التهيؤء للاحرام، فقال: تقليم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.
حماد بن عيسى گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم. براى احرام چگونه بايد آماده شد؟ فرمود: با گرفتن ناخنها، كوتاه كردن شارب و تراشيدن موى بالاى شرمگاه.
ملاذ الاخيار، ج 7/ 308
9- نظر به كعبه عن الباقر عليه السلام: من نظر الى الكعبة لم يزل يكتب له حسنة و يمحى عنه سيئة حتى يصرف بصره عنها.
امام باقر -عليه السلام- فرمود: هر كس به كعبه نگاه كند. تا وقتى به آن مىنگرد مدام كار نيك برايش نوشته مىشود و گناهش پاك مىشود تا وقتى ديده از آن برگرداند.
بحار الانوار/ ج 96/ 65
10- نيتحج عن ابى عبدالله -عليه السلام- قال: الحجحجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله كان ثوابه على الله و الجنه و من حج للناس كان ثوابه على الناس يوم القيامة.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: حج دو گونه است: حجى براى خدا و حجى براى خلق، هر كس براى خدا حج گزارد، پاداشش آنست كه خدا كه وى را به بهشت درآورد و هر كس براى مردم حج گزارد، پاداش وى روز قيامتبرعهده مردم خواهد بود.
بحار الانوار/ ج 96/ 24
11- روزه ايام تشريق در منى سئل الصادق عليه السلام: لم كره الصيام فى ايام التشريق؟ فقال: لان القوم زوار الله و هم فى ضيافته و لا ينبغى للضيف ان يصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق -عليه السلام- سئوال شد: چرا روزه ايام تشريق «11 - 12 - 13 ذى حجة» نامطلوب است. حضرت فرمود: زيرا مردم، زائران خدا و مهمان وى هستند. و شايسته نيست كه مهمان در نزد ميزبان و كسى كه به ديدارش رفته روزه بگيرد.
بحار الانوار/ ج 96/ 34
12- حجيا جهاد عن الصادق -عليه السلام- انه قال: ما سبيل من سبيل الله افضل من الحج الا رجل يخرج بسيفه فيجاهد فى سبيل الله حتى يستشهد.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: هيچ راهى از راههاى خدا برتر از حج نيست مگر اينكه مردى شمشير بردارد و در راه خدا جهاد كند تا شهيد گردد.
بحار الانوار/ ج 96/ 49
13- ثواب طواف عن النبى صلى الله عليه و اله و سلم انه قال: من طاف بهذا البيت اسبوعا و احسن صلاة ركعتيه غفر له.
پيامبر اكرم -صلى الله عليه و آله- فرمود: هركس هفتبار به دور اين خانه طواف كند و دو ركعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد. گناهش آمرزيده شود.
بحارالانوار/ ج 96/ 49
14- حج و تجديد ميثاق قال ابو جعفر عليه السلام: و الحجر كالميثاق و استلامه كالبيعة و كان اذا استلمه قال: اللهم امانتى اديتها و ميثاقى تعاهدته ليشهدلى عندك بالبلاغ.
امام باقر -عليه السلام- فرمود: حجرالاسود مثل يك پيمان است و دست كشيدن بر آن چون بيعت [با خدا] است وقتى حضرت دستبر حجرالاسود مىكشيد مىفرمود: خدايا! امانتم را ادا كردم. ميثاق خود را تجديد كردم، تو گواه باش كه من وظيفهام را بپايان رساند.
بحار الانوار/ ج96/ 48
15- اهميتحج عن ابى عبد الله -عليه السلام- قال: لا يزال الدين قائما ما قامت الكعبة.
اما صادق -عليه السلام- فرمود: تا كعبه برپاست دين برپاست.
بحار الانوار/ ج 96/ 57
16- فلسفه نام كعبه عن ابى جعفر -عليه السلام- قال: قلت له: لم سمى البيت العتيق؟ قال: لانه حر عتيق من الناس و لم يملكه، احد.
از امام باقر -عليه السلام- سؤال شد، چرا كعبه را بيت العتيق ناميدهاند؟
فرمود: زيرا اين خانه آزاد است و رها شده و در ملكيت هيچ كس درنيامده است.
بحارالانوار/ ج 96/ 59
17- مثلث مقدس عن ابى عبد الله -عليه السلام- قال: ان الله عزوجل حرمات ثلاث ليس مثلهن شىء كتابه و هو حكمه و نوره و بيته الذى جعله قبلة للناس لايقبل من احد توجها الى غيره و عترة نبيكم.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: خداى عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد كه هيچ چيز به حرمت آن نرسد. كتابش كه فرمان او و نور اوست و خانهاش كه آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جايى غير آن از هيچكس پذيرفته نيست و عترت پيامبر شما.
بحار الانوار/ ج96/ 60
18- نذر كعبه عن على -عليه السلام- قال: لو كان لى واديان يسيلان ذهبا و فضة ما اهديت الى الكعبة شيئا لانه يصير الى الحجبة دون المساكين.
امام على -عليه السلام- فرمود: اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هيچ چيز به كعبه اهدا نخواهم كرد، زيرا به پردهداران «ناشايست» مىرسد نه به مساكين و مستمندان.
بحارالانوار/ ج 96/ 67
19- امنيتحرم عن عبد الله بن سنان، عن ابى عبد الله -عليه السلام- قال قلت: ا رايت قوله «و من دخله كان امنا»[sup] (3) [/sup]البيت عنى او الحرم؟ قال: من دخل الحرم من الناس مستجيرا به فهو امن و من دخل البيت من المؤمنين مستجيرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطير فهو امن من ان يهاج او يؤذى حتى يخرج من الحرم.
عبد الله بن سنان گويد به امام صادق -عليه السلام- گفتم: بفرماييد منظور از آيه «و من دخله كان امنا» چيست؟ كعبه مورد نظر استيا حرم؟ فرمود: هر كس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هركس از مؤمنين بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حيوان وحشى و درنده و پرندهاى كه داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذيت تا از آن بيرون رود.
بحار الانوار/ ج 96/ 74
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 484]