تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819195251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختلاف نظرها درباره تاثيرروش فعلي معاينه فني خودروها بر کاهش آلود


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: معاينه فني زماني مي تواند در کاهش و کنترل آلودگي هواي شهر تاثير داشته باشد که شرايط معاينه فني ما در حد استاندارد يورو ۲ باشد.

[تصویر: corner_lid.gif]
هموطن آنلاین – مريم خديوي _ با وجود آن که امسال تغيير دوره زماني معاينه فني خودروهاي نو به تصويب نمايندگان مجلس رسيده است اما هنوز هيچ کارشناسي نمي تواند ميزان تاثير معاينه فني خودروها در کاهش آلودگي هواي کلان شهرها را اعلام کند در واقع هيچ برآوردي در اين باره وجود ندارد و حتي درباره تاثير معاينه فني خودروها به شکلي که اکنون انجام مي شود در کاستن از آلودگي هواي شهرها اختلاف نظرهاي جدي در ميان کارشناسان و مسئولان وجود دارد.
استاندارد خودروها

دکتر اصيليان عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس و کارشناس محيط زيست در حوزه آلودگي هوا در اين باره چنين مي گويد: اگر مي خواهيم بدانيم که تاکنون چقدر معاينه فني در کاهش آلودگي هواي شهرها تاثير داشته است، ابتدا بايد به استاندارد خودروها در کشور بپردازيم از سال ۸۱ استاندارد خودرو در کشور با استاندارد يورو وان شروع شد و در سال ۸۵ وارد مرحله يورو دو شديم.
وي مي افزايد: اعمال قانون معاينه فني براي خودروهاي در حال تردد است و بايد گفت در کشور چند دسته خودرو تردد مي کنند، دسته اي از خودروها عمري بيش از ۲۵ سال دارد که «خودروي فرسوده» ناميده مي شوند که به آن ها هيچ نوع استانداردي تعلق نمي گيرد.
دسته ديگر خودروهايي که توليد آن ها به سال ۸۰ برمي گردد و خودروي فرسوده نيستند اما آن ها سيستم انژکتوري ندارند از اين رو استانداردهاي لازم را نمي گذرانند و يکي از مهم ترين دلايل نداشتن مبدل هاست.
اين کارشناس محيط زيست تاکيد مي کند: معاينه فني زماني مي تواند در کاهش و کنترل آلودگي هواي شهر تاثير داشته باشد که شرايط معاينه فني ما در حد استاندارد يورو ۲ باشد در حالي که هم اکنون سطح معاينه فني خودرو در کشور در حد استاندارد يورو وان (يک) نيست و به بسياري از مسائل توجه نمي شود پس نمي توان گفت از معاينه فني مناسبي برخورداريم.
دکتر اصيليان يادآور مي شود: هدف از انجام معاينه فني کاهش آلودگي هواست پس سطح موجود معاينه فني نمي تواند هدف ما را تامين کند.
جواد بداغ جمالي استاد دانشگاه محيط زيست و کارشناس هواشناسي هم در اين مورد مي گويد: اگر در پي آن هستيم که معاينه فني خودروها چه ميزان بر آلودگي هوا تاثير داشته ابتدا بايد از لحاظ کمي آن را بررسي کنيم و اندازه گيري دقيقي از ميزان آلاينده ها در شهرها داشته باشيم.
وي مي افزايد: متاسفانه تجهيزاتي براي اندازه گيري هاي دقيق در منابع انتشار و آثار و بررسي هاي آلاينده ها نداريم اما بايد اين واقعيت را بپذيريم خودرويي که دودزاست در آلودگي شهرها سهم بيشتري نسبت به خودروهاي سالم دارد و قطعا معاينه فني سهم درصد خودروهاي سالم را در آلودگي هوا کاهش مي دهد.
اما دکتر رشيدي مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران فقط به اين جمله بسنده مي کند و مي گويد: اگر معاينه فني خودروها انجام نمي شد، معلوم نبود آلودگي هواي کلان شهرها به ويژه شهر تهران چه سرنوشتي داشت.
وي مي افزايد: در بحث آلودگي هوا فشار افکار عمومي يکي از اهرم هايي است که همه کشورها به عنوان تاثيرگذارترين عامل از آن استفاده مي کنند. در حالي که امسال تهران در هيچ روزي هواي پاک نداشت و هواي تهران ۲۳ روز در شرايط ناسالم و يک روز هم در شرايط بسيار ناسالم قرار داشته است.
دکتر شاعري قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست کشور هم در اين باره مي گويد: نمي توان گفت به طور دقيق سهم معاينه فني در کاهش آلودگي هوا چقدر است اما مي توانيم ادعا کنيم ۸۰ درصد آلودگي هواي کلان شهري نظير تهران و ديگر شهرهاي بزرگ کشورمان تحت تاثير آلودگي خودروهاست.
وي مي افزايد: آلودگي هواي ناشي از خودروها تحت تاثير ۲ عامل است يکي سوخت خودروها و ديگر ميزان پايين استاندارد آلايندگي خودروها مي باشد، زيرا هم استاندارد سوخت و هم استاندارد آلاينده هاي خودرو در کشور پايين است و در حال حاضر خودروهاي داخلي با استاندارد يورو ۲ توليد مي شود و سوخت خودروها هم با استاندارد يورو ۲ توليد و عرضه مي شود.
اندازه گيري آلاينده ها

برخي از کارشناسان و مسئولان ادعا مي کنند که درصد قابل قبولي از کاهش آلودگي هواي کشور مديون اعمال قانون معاينه فني است با اين حال آيا اين ادعا مي تواند صحت داشته باشد؟
جواد بداغ جمالي کارشناس هواشناسي بر اين عقيده است که اعمال قانون معاينه فني سهم مهمي در کاهش آلودگي هواي شهرها دارد زيرا امروزه تعداد خودروها نسبت به ۱۰ سال گذشته شايد بيش از ۵ برابر شده اما بايد گفت آلودگي هوا نسبت به اين تعداد خودرو افزايش نداشته است.
وي مي افزايد: مهار افزايش بي رويه آلودگي هوا، ارتقاي استاندارد خودرو، معاينه فني خودروهاي در حال تردد باعث شده خودروهاي معيوب اجازه تردد نداشته باشند از اين رو بايد گفت به طور تقريبي اعمال قانون معاينه فني در کاهش آلودگي هوا ۲۵ درصد تاثير داشته است.
اين کارشناس هواشناسي تاکيد مي کند: براي تشخيص کامل آلودگي هوا نياز به اندازه گيري دقيقي است و اندازه گيري دقيق هم نيازمند يک سيستم اندازه گيري مستمر منابع انتشار است که متاسفانه در حال حاضر چنين سيستمي براي اندازه گيري در کشور وجود ندارد.
دکتر يوسف رشيدي مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران هم بر اين نظر است که معاينه فني خودروها موجب شده که در تناژ آلودگي ۲۰ درصد کاهش داشته باشيم و نقش معاينه فني در اين مورد براي خودروهاي انژکتوري بيشتر است زيرا از طريق معاينه فني مي توانيم دريابيم که مبدل ها و واکنش گرهاي شيميايي خودروهاي انژکتوري درست کار مي کنند يا نه.
وي اظهار مي دارد: معاينه فني علاوه بر اين که در کاهش آلودگي هوا موثر است ايمني خودروها را به دنبال دارد و تعداد تصادفات کمتر مي شود لذا بايد همان ۲ سال را براي معاينه فني خودروهاي نو لحاظ کنند و بيشتر از آن قطعا آلودگي هوا را به دنبال دارد زيرا اغلب کشورها خودرويي با عمر ۵ سال را از رده خارج مي دانند.
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران در واقع معافيت ۵ ساله خودروهاي نو از دريافت معاينه فني را عقب گردي در حل معضل آلودگي هوا مي داند و هشدار مي دهد اين قانون مي تواند به شدت سبب تشديد آلودگي هواي پايتخت شود.
دکتر شاعري قائم مقام سازمان محيط زيست کشور هم معاينه فني را يک فرصت مي داند تا خودروها کنترل و چک شوند که اگر دودزا هستند و يا داراي نقص فني مي باشند رفع عيب شوند. لذا معاينه فني يک گام بسيار موثر در جهت کاهش آلودگي هوا و کاهش تصادفات مي تواند باشد.
وي مي افزايد: اين امر علاوه بر اين که تاثيري بر کاهش آلودگي هوا داشته است مي تواند حدود ۱۳ درصد تصادفات کشور که مربوط به نقص فني خودروهاست کنترل کند.
اما دکتر اصيليان عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس و کارشناس آلودگي هوا معاينه فني موجود را تاثيرگذار بر روند کاهش آلودگي هوا نمي داند و مي گويد: با اين سطح استانداردي که خودروهاي کشور داشته اند و سطحي که معاينه فني در سال هاي گذشته داشته نمي توان انتظار داشت که تاثيري در کاهش آلودگي هوا داشته باشد.
از وي سوال مي کنيم برخي مسئولان و کارشناسان از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدي کاهش آلودگي هوا سخن مي گويند؟ دکتر اصيليان در پاسخ مي گويد: وقتي که اغلب خودروهاي در حال تردد از استاندارد لازم برخوردار نيستند و اغلب مبدل هاي کاتاليستي معيوب است نمي دانم چطور ميزان آلودگي هوا را محاسبه کرده اند که اين رقم را بيان مي کنند بايد محاسبات را ارائه دهند تا بتوانيم درباره آن قضاوت داشته باشيم.
خودروهاي فاقد کنيستر

سردار مومني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در خصوص افزايش مدت اعتبار معاينه فني خودروها از ۲ سال به ۵ سال چنين مي گويد: به نظر مي رسد اين قانون براي اين سال ها قانون مفيدي باشد، به دليل اين که در زماني که چندين سال در کشور خودروي بدون کنيستر توليد مي شود، لذا رفتن به مراکز معاينه فني هيچ تاثيري ندارد.
وي در جمع خبرنگاران مي گويد: ما بايد ظرفيت ها و عرضه و تقاضا را با هم در نظر بگيريم در تقدم و اولويت بايد خودروهاي فرسوده و خودروهايي را که آلودگي بيشتر دارند در نظر گرفت. مومني يادآور مي شود: اين قانون در کشورهايي که حداکثر عمر خودروهاي آن ها ۱۰ سال و متوسط عمر آن ها ۵ سال است براي مدت يک يا ۲ سال اجرا مي شود. البته بايد گفت ما ازجمله کساني بوديم که در مجلس از اعتبار ۲ ساله معاينه فني خودروها دفاع کرديم و درصدد بوديم که مدت اعتبار معاينه فني خودروها افزايش نيابد ولي به نظر مي رسد که اين قانون، قانون خوبي براي اين سال ها باشد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا تاکيد مي کند: در آينده اميدواريم که طول عمر ناوگان حمل و نقل عمومي و خصوصي ما کاهش پيدا کرده و سن متوسط اين ناوگان پايين بيايد در اين صورت مي توان دوباره متمم زد و اين قانون را اصلاح کرد.
سردار مومني متذکر مي شود: مراجعه خودروها به مراکز معاينه فني تا زماني که خودرويي فاقد کنيستر باشد و از سوي ديگر کاتاليست در بازار وجود ندارد که رانندگان آن را تعويض کنند بي فايده است.هم چنين معاينه فني خودروهايي که بدون کنيستر در کشور توليد شدند نتيجه اي ندارد و در واقع کل آلايندگي اين خودروها در فضاي آزاد منتشر مي شود.
محيط زيست و مجلس

افزايش مدت زمان معاينه فني خودروها اختلاف نظرهايي را بين محيط زيست کشور و نمايندگان مجلس به وجود آورد به طوري که هرکدام از آن ها اين افزايش را به گردن ديگري مي اندازد.
دکتر شاعري قائم مقام محيط زيست کشور بر اين نظر است که در هنگام تصويب اين مصوبه در مجلس از سازمان محيط زيست هيچ استعلامي نشد و هيچ مشورتي با کارشناسان اين سازمان صورت نگرفت.
وي مي افزايد: خودروهاي توليد داخل بعد از ۵ سال به مرز اسقاط مي رسند پس ۵ ساله شدن معاينه فني هيچ توجيهي ندارد، اما هم اکنون اين فرآيند به ۵ سال افزايش يافته است، اگر اين امر اجرايي شود، بدون شک در مدت زمان کوتاهي قطعا شاهد نوعي هرج و مرج در مديريت کنترل آلودگي هوا خواهيم بود.
از وي سوال مي کنيم چرا چنين تصميم گيري انجام شده است؟ دکتر شاعري در پاسخ مي گويد: من تصور مي کنم نيروي انتظامي براي راحتي خودش چنين تصميمي گرفته است شايد يکي از دلايل آن ها اين است که اگر معاينه فني خودروهاي نو هر ۲ سال يک بار انجام شود، کنترل خودروهايي که برچسب ندارند مشکل است. وي يادآور مي شود: با توجه به اين که سازمان محيط زيست کشور به عنوان عضو اصلي کميسيون زيربنايي دولت که جايگزين شوراي عالي محيط زيست مي باشد مخالفت شديد خود را با اجراي اين قانون اعلام مي کند و از نمايندگان مجلس مي خواهيم که در تصميم خود تجديدنظر کنند.
بعد از شنيدن صحبت هاي قائم مقام محيط زيست کشور تماس هاي مکرري با رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس داشتيم که متاسفانه موفق نشديم نظر محمدرضا تابش را در اين باره جويا شويم اما او در گفت وگو با فارس به صراحت اعلام کرده است: افزايش مدت معاينه فني خودروها دسته گل محيط زيست است زيرا حضور نيافتن مسئولان سازمان محيط زيست و اظهارنظر نکردن به موقع آن ها درباره تعيين مدت معاينه فني خودروها اين افزايش را به دنبال داشت.
محمدرضا تابش درباره مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست با تصويب ۵ ساله شدن مدت معاينه فني خودروها و انتقاد از دعوت نشدن اين سازمان در جلسات کارشناسي اين مصوبه مي گويد: هر طرح و لايحه اي که در مجلس مطرح مي شود، متصديان دولت بايد شش دانگ حواسشان را جمع کنند که آن مصوبه حافظ منافع آن ها و مردم باشد.
غفلت نمايندگان!

وي با اشاره به گلايه هاي سازمان حفاظت محيط زيست نسبت به دعوت نشدن اين سازمان به جلسات کارشناسي به صراحت مي گويد: سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه فرافکني نکند اين سازمان بايد حواسش را جمع مي کرد تا ببيند چه موضوعي در مجلس در حال مطرح شدن و تصويب است و سپس آن را پي گيري مي کرد.
تابش از غفلت نمايندگان مجلس در ۵ ساله شدن مدت معاينه فني خودروها انتقاد مي کند و اظهار مي دارد: از سوي نمايندگان مجلس در اين زمينه غفلتي صورت گرفته که قابل قبول نيست چرا که در کشورهاي پيشرفته خودروها براساس استانداردهاي يورو ۴ توليد مي شود و معاينه فني آن ها به صورت سالانه اجباري است در حالي که در کشور ما توليد خودرو براساس استاندارد يورو ۲ مي باشد.
وي با بيان اين که نبايد تقصير را به گردن هم انداخت، مي گويد: سازمان حفاظت محيط زيست بايد متني را پيشنهاد بدهد و ۱۵ نماينده آن را امضا کنند تا بنا به ضرورت تجديدنظر شود.
وي ضمن ابراز مخالفت با ۵ ساله شدن مدت معاينه فني خودروها به دليل افزايش آلودگي هوا يادآور مي شود: معاينه خودروها تنها نبايد درآمدزا باشد، بلکه بايد تضمين کننده سلامت شهروندان و مانعي براي جلوگيري از افزايش آلودگي هوا شود.
تابش متذکر مي شود:اگر اين مصوبه اصلاح شود دقت در انجام فرآيند معاينه فني نيز لازم است.
به هر حال در روزهاي پايان هفته گذشته معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از تلاش دولت و مجلس براي بازگرداندن معاينه فني خودروها به صورت سالانه خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت محمد جواد محمدي زاده در اين مورد مي گويد: نمايندگان در اين خصوص قبول داشتند که غفلت شده است به همين خاطر فراکسيون محيط زيست مجلس را مکلف به ارائه طرحي براي بازگشت به معاينه يک ساله کرده اند.
معاون رئيس جمهور مي افزايد: اگر مجلس نتواند در اين خصوص کاري انجام دهد، دولت آماده است لايحه اي دوفوريتي به مجلس تقديم کند تا معاينه فني خودروها، سالانه انجام گيرد.
به هر حال اعمال قانون مدت زمان معاينه فني خودروهاي نو از ۲ سال به ۵ سال افزايش يافت و شاهديم که واکنش هايي را به دنبال داشت.
اما نکته اساسي تر اين است که ضرورت دارد مسئولان ذيربط با ارزيابي علمي و دقيق از تاثير معاينه فني خودروها به شکلي که اکنون در کشور رايج است بر کاهش آلودگي هوا اطمينان حاصل کنند.
چکيده گزارش

تغيير دوره زماني معاينه فني خودروهاي نو از دو به ۵ سال در اجراي قانون جديداخذ جرايم راهنمايي و رانندگي با اعتراض متوليان محيط زيست و برخي کارشناسان روبه رو شد. در حالي که فعالان زيست محيطي ۷۰ درصد آلودگي هوا در کلان شهرها را به حمل و نقل و خودروها مرتبط مي دانند ولي تا به حال نظرات کارشناسي درباره ميزان تاثير معاينه فني يک خودرو در کاهش آلودگي هوا اعلام نشده است و برآوردي دقيق هم وجود ندارد. از طرفي انتقادهايي هم به کيفيت سوخت عرضه شده در کشور و ميزان اثرگذاري معاينه فني خودروها در کاهش آلودگي هوا وجود دارد. در شرايطي که حرف و حديث هايي درباره تغيير دوره زماني معاينه فني خودروهاي نو و برگشت به روال سابق يعني دو ساله شدن معافيت خودروهاي جديد از انجام معاينه فني مطرح است به بررسي اين مهم پرداخته ايم که آيا معاينه فني خودروها درکاهش آلودگي هوا موثر است؟ و به چه ميزان؟ آن گاه به سراغ اعمال قانون و توليد خودروهايي برويم که استاندارد روز داشته و آلايندگي کمتري دارند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 550]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن