تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796340765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاتر - ابهام در ارتباط


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تئاتر - ابهام در ارتباط
تئاتر - ابهام در ارتباط

حسن پارسايي:داستان حتي در رئاليستي‌ترين شكل آن عينا همانند حدوث حوادث دنياي واقعي شكل نمي‌گيرد و شاخصه عمده رئاليستي آن فقط در نزديك بودن به واقعيت و در كل باورپذير بودن آن است. لذا كوشش براي آنكه داستان عينا قرينه و نمايه همان اموري باشد كه در واقعيت رخ مي‌دهند حتي در عيني‌ترين و واقعي‌ترين شكل آن اقدامي بيهوده است، چون داستان همواره منسجم‌تر و تبيين‌پذيرتر و تا حدي موجزتر و گزينه‌اي‌تر است. با توجه به اين اصول اگر داستاني نوشته شود كه به اين موضوع بي‌توجه باشد و ضمنا خود داستان هم ناقص و گنگ تعريف شود، در آن صورت بايد آن را بيهوده‌گويي و بيهوده‌نويسي دانست، خصوصا اينكه چنين داستاني اساسا مابه‌ازاهاي دراماتيك‌ هم براي دنياي نمايش نداشته باشد. در چنين شرايطي ديگر بايد آن را واقعا نوعي اتلاف انرژي نويسنده و مخاطب به حساب ‌آورد. نمايش «فصل خون» به نوشته و كارگرداني ايوب آقاخاني كه هم‌‌اكنون در تالار قشقايي مجموعه تئاترشهر اجرا مي‌شود، نمونه مشخصي براي وارد شدن به اين مبحث است. در نمايش فصل خون موضوع مشخصي در كار نيست. نويسنده مي‌كوشد به يك داستان شكل دهد، اما هرگز چنين داستاني شكل نمي‌گيرد. چند پرسوناژ كه پس‌زمينه اجتماعي، سياسي و حتي فرهنگي روشني ندارند، به صورت موجودات قراردادي ذهن نويسنده وارد متن شده‌اند و ايوب آقاخاني آنها را به زور در متن نگه داشته تا بلكه پردازش و در نهايت شخصيت‌پردازي شوند، اما اين آدم‌ها هرگز هويت معيني نمي‌يابند و در نتيجه، به صورت آدم‌هايي غير واقعي به متن و مخاطب تحميل مي‌شوند. علت آن ‌هم روشن است: متن اساسا نمايشي نيست و ضمنا طرح يا پيرنگ(plot) آن بسيار ضعيف است، زيرا هيچ علتي براي بودن اين پرسوناژها در نمايش، وجود ندارد و ارتباط آنها هم در پرده ابهام مانده است. براي مخاطب روشن نيست كه اينها دوست هستند يا فاميل. دلايلي كه آقاخاني ارائه مي‌دهد، دليل نيستند، بهانه‌تراشي براي ربط دادن پرسوناژها به هم محسوب مي‌شوند، مثلا آمدن «نبات» به خانه «علاءالدين» به بهانه نگهداري از «سيروان» يكي از اين موارد است. ضمنا خود نويسنده هم به زور مي‌خواهد اين دختر جوان و پيرمردي مثل «علاءالدين» را به هم برساند. پرسوناژهاي نمايش فصل خون به زور به همديگر ارتباط داده شده‌اند و علاءالدين دائم خطاطي مي‌كند و مشخص هم نيست كه براي چه كسي و چرا مي‌نويسد. او هنگامي كه روبه‌روي دختر زيبايي مثل نبات مي‌نشيند بدون دليل با بدخويي و بي‌نزاكتي رفتار مي‌كند. اين در حالتي است كه ظاهرا ادعا مي‌شود او شيفته شيريني اسم نبات و نيز فريفته زيبايي اوست. اشاره كردن به مسئله جنگ هم با توجه به آنچه روي صحنه مي‌گذرد، ترفندي بي‌مورد، بي‌ربط و اضافي است. معمولا در متون نمايشي و داستاني، هر ديالوگي به ترتيب براي ديالوگ ديگر حالت يك پيش‌ نياز را دارد، يعني يك ديالوگ، مگر به صورت مونولوگ وگرنه همواره نيازمند به ديالوگ ديگر است. در نمايش فصل خون اغلب ديالوگ‌ها براي هم حالت پيش‌نياز ندارند، يعني صرفا براي پر كردن ظرف متن به كار رفته‌اند. علاءالدين بي‌آنكه با اعتراضي به سيگار كشيدنش از طرف نبات روبه‌رو شود با تحكم و عصبانيت به او مي‌گويد: «از پيش صادق كه مي‌آيي نبايد دود اذيتت كند. » اين ديالوگ بايد بعد از يك ديالوگ پيش‌نياز گفته شود،‌ در حالي كه قبلا اصلا به دود يا سيگار كشيدن اشاره‌اي نشده است. از طرفي، واكنش‌هاي روحي و رواني پرسوناژها با ديالوگي كه بر زبان مي‌آورند، تناسب و همخواني ندارد. علاءالدين وقتي جمله حس‌آميزي مثل «من با دلم مي‌نويسم» را بر زبان مي‌آورد، با عصبانيت فرياد مي‌زند. نبات هم كه دختر جوان و زيبايي است گفتار و رفتارش عين بچه‌هاست و هنگام روبه‌رو شدن با آدم‌هاي خيلي بزرگ‌تر از خودش هم باز رفتار و گفتارش به بچه‌هاي هفت يا هشت ساله مي‌ماند. علت بروز اين ناهنجاري‌ها، ضعف طرح و نيز يك سويه بودن آدم‌ها و بي‌توجهي به نيازهاي عاطفي تك‌تك آنهاست: پرسوناژها به اقتضاي شرايط متن پردازش نشده‌اند، بلكه براي هر كدام از آنها از قبل، بايدها و نبايدهاي معيني از طرف نويسنده وجود داشته و به صورت باسمه‌اي و كليشه‌اي در موردشان اعمال شده است. گزارش داستاني علاءالدين به نبات در آغاز نمايش، علت درون متني ندارد و صرفا براي گزارش دادن به مخاطب و تماشاگر است. اين صحنه اول كسل كننده‌تر از بقيه صحنه‌هاست. ديالوگ «هر كدوم به دليلي جاي خودمون نيستيم» هيچ ارتباطي با وضعيت آدم‌هاي معمولي داستان نمايش فصل خون ندارد، يا در صحنه‌اي نبات مي‌گويد: «اگر رخصت مي‌دي من برم پي‌اش» اين ديالوگ با لحن و شيوه معمول سخنگويي او در نمايش، منافات دارد. در جايي هم با ديالوگ متناقض و بي‌معنايي روبه‌رو هستيم: «هر كسي گوشه دلش مال خودشه و كليدش هم دست اين و اونه» اگر دلش مال خودشه پس چطور كليدش دست اين و اونه؟! پرسوناژها چون يك سويه و فقط براي پر كردن جا در متن در نظر گرفته شده‌اند، حضورشان ارتباطي به حضور ديگري ندارد و بر همين قياس هم ديالوگ‌هاي‌شان به درد همديگر نمي‌خورد، يعني حرف زدن‌شان براي خود است. اين نشان مي‌دهد كه پرسوناژها دچار خوداختياري شده‌اند و اين خصوصيت را نويسنده براي آنها قائل شده است. ايوب آقاخاني گاهي موضوع‌هاي فرعي مثل شيريني اسم نبات را خيلي كش مي‌دهد و در مورد آن به تاويل و تعبير هم متوسل مي‌شود. در بعضي صحنه‌ها هم معلوم نيست كه چه كساني با هم حرف مي‌زنند. مي‌توان در اين رابطه به صحنه‌اي كه در آن صادق حضور دارد، اشاره كرد: صحنه به دو قسمت تقسيم شده و برخي ديالوگ‌هاي نبات كه ظاهرا خطاب به صادق بيان مي‌شود، به علت يك سويه بودن ديالوگ و نيز قائل شدن به دو فضاي متفاوت و جداگانه، در اصل كاربري‌شان بيهوده است و عملا هم بي‌جواب مي‌مانند. در نتيجه، حتي نمي‌شود آن را خطاب به شخص معيني تلقي كرد. در نمايش فصل خون به نوشته و كارگرداني ايوب آقاخاني هيچ پرسوناژي شخصيت‌پردازي نشده و همين مقوله بازيگري را هم خود به خود منتفي مي‌كند. ميزانسن‌هاي نمايش بسيار معمولي هستند و اين علاوه بر ضعف‌ كارگرداني به غير نمايشي بودن متن هم مربوط مي‌شود: معمولا هر چه وجوه دراماتيك يك متن بيشتر باشد، ظرفيت و قابليت آن براي ارائه ميزانسن‌‌هاي نمايشي و معنادار ارتقا مي‌يابد و اگر با رويكرد تجربي و خلاقانه كارگردان هم همراه باشد، در آن صورت مابه‌ازاهاي دراماتيك اجرا از لحاظ زيبايي‌شناسي مضاعف خواهد شد. شرط لازم و كافي براي تحقق چنين مقوله‌اي آن است كه نويسنده تفاوت يك متن نمايشي را با يك اثر غير نمايشي بداند و ضمنا بتواند هنگام نگرش به وقايع و آدم‌ها، حتي براي مفاهيم و مضامين سوبژه قرينه‌هاي بياني ابژه و نمايشي در نظر بگيرد. طراحي صحنه هم نهايتا تحت‌‌الشعاع مضمون نارساي نمايش است و فقط براي آنكه آدم‌هاي نمايش در يك مكان نشان داده شوند، كاربري پيدا كرده و مابه‌ازاهاي كاملا مشخص فرهنگي و اقليمي ندارد. نور كاربري دراماتيكي مشخصي پيدا نكرده است و موسيقي نمايش هم به‌رغم حس‌آميز بودنش، نمايش را از گنگي و ابهام نجات نمي‌دهد. چهره‌پردازي‌ها هم سطحي است: علاءالدين يك تار موي سياه در سر و صورت ندارد، اما در موهاي سياه دستانش كه تا آرنج بيرون است حتي يك تار موي سفيد هم ديده نمي‌شود، گويا چهره‌پرداز نمايش موضوع پيري را فقط مربوط به سر و صورت مي‌داند. نمايش فصل خون به نوشته و كارگرداني ايوب آقاخاني متني غيرنمايشي دارد. از لحاظ اجرا هم داده‌هاي نمايشي يا محتوايي قابل توجهي ارائه نمي‌دهد و فقط كاستي‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارد.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن