تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817031245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در باره استيضاح وزير ارتباطات


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: در باره استيضاح وزير ارتباطات
همشهري آنلاين - عميد نمازيخواه - اين روزها بحث استيضاح وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مجلس مطرح است.

شايد استيضاح وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از جهاتي با استيضاح وزراي ديگر كابينه متفاوت باشد.
اول اينكه اين استيضاح، موارد فني و تخصصي در حوزه عملكرد وزير را دربرمي‌گيرد و برخلاف برخي استيضاح‌هاي ديگر، شائبه سياسي كردن قضيه در آن به‌چشم نمي‌خورد.

دوم اينكه مجلس هشتم با اين حركت نشان مي‌دهد كه به نسبت ديگر مجلس‌ها بيشتر به فكر فناوري‌هاي ارتباطاتي است و در اولين حركت خود، وزير ICT را بازخواست خواهد كرد؛ وزيري كه در دوران وزارتش، ارتباطات ايراني، طعم تلخ ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها را بيشتر از هر زمان ديگر چشيد و از آن گذشته، با وجود بزرگ‌نمايي‌هاي آماري مكرر از سوي اين وزارتخانه، آمارهاي بين‌المللي نشان‌دهنده افت شديد كيفيت چنين فناوري‌هايي در ايران بود.
نمونه‌اش همين كه دقيقاً يك سال قبل از نشستن بر مسند وزارت ICT دولت نهم، ايران در آمادگي براي پذيرش دولت الكترونيكي، 18پله صعود داشت ولي دقيقاً يك سال پس از آن، 10 پله سقوط كرد.

فناوري‌هاي ارتباطاتي در دنيا با سرعتي باورنكردني پيشرفت مي‌كنند و حتي كشورهاي جهان سوم نيز در اين گروه از ايران مستعدتر شده‌اند. با اين‌حال مجلس هفتم نگاهي به اين مقوله نداشت.
شايد مشكلات معيشتي مردم آنقدر زياد بود (و همچنان هست) كه نمايندگان محترم بيشتر به فكر رفع چنان مسائلي بودند.

ولي امروزه كه ارتباطات هم يكي از مقولات تفكيك‌ناپذير هر خانواده‌اي به‌ويژه جوانان شده، مجلس هشتم در نهايت تيزبيني، اين موضوع را در صدر مسائل مورد بررسي‌اش قرار داده است.

البته شايعاتي در مورد اين استيضاح وجود دارد و همانگونه كه آثارش در وبلاگ‌ها و تالارهاي گفتمان اينترنتي ديده مي‌شود، بسياري معتقدند به‌دليل تغيير نيمي از كابينه دولت و اينكه اگر وزير ديگري تغيير يابد و يا رأي اعتماد مجدد از مجلس دريافت نكند، رئيس‌جمهور تمامي اعضاي كابينه را بايد يك بار ديگر براي كسب رأي اعتماد مجدد به مجلس معرفي كند، اين استيضاح نتيجه‌اي نخواهد داشت.
ولي واقعيت اين است كه مجلس قبل نيز متهم به همين مصلحت‌انديشي‌ها بود و البته حدود دوسوم نمايندگانش در دوره جديد عوض شدند.

سليمان جعفرزاده، رئيس كميسيون اجتماعي معتقد است احتمال رسيدن امضاهاي استيضاح وزيرICT به 100هم وجود دارد و نمايندگان از وزير ICT به‌دليل عدم‌تحقق يافتن برنامه‌هاي ارائه شده در زمان اخذ راي اعتماد، نداشتن خدمات شبكه تلفن همراه در تهران و مناطق محروم، ناتمامي پوشش تلفن همراه روستايي، ناتواني در اجراي سياست‌هاي دولت الكترونيك و پايين بودن كيفيت اينترنت در ايران، بازخواست خواهند كرد.

با اين حال، مرور تاريخ استيضاح‌هاي مجلس، نمايانگر اين است كه اخذ رأي اعتماد مجدد كار آساني است.
از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون، 2 وزير در مجلس اول، 3وزير در مجلس سوم، 2 وزير در مجلس چهارم، 2 وزير در مجلس پنجم، 4 وزير در مجلس ششم و 3 وزير در مجلس هفتم استيضاح شده‌اند.
به عبارت ديگر در طول 7 دوره مجالس شوراي اسلامي تاكنون ۱۶وزير استيضاح شده‌اند. با اين حال نهايتاً از ميان وزراي استيضاح شده، تنها ۳وزير راي اعتماد نياورده و از ادامه كار بازماندند.
ايرج فاضل، وزير بهداشت دولت پنجم (رياست‌جمهوري هاشمي رفسنجاني)، عبدالله نوري، وزير كشور دولت هفتم (محمد خاتمي) و احمد خرم، وزير راه دولت هشتم (محمد خاتمي) وزرايي هستند كه به‌ترتيب در مجالس سوم، پنجم و هفتم استيضاح شدند و نمايندگان مجلس به آنها راي اعتماد مجدد ندادند.

در مجلس هفتم هم استيضاحي قرار بود از وزير بازرگاني صورت بگيرد كه احتمال رأي اعتماد مجدد آن بسيار كم بود ولي با يك نمايش شگفت‌انگيز از سوي هيأت رئيسه مجلس، اين استيضاح صورت نگرفت.
تاكنون آموزش و پرورش، وزارتخانه‌اي است كه 3 بار وزرايش استيضاح شده‌اند و از اين حيث در راس قرار دارد؛ مسئله‌اي كه نشان مي‌دهد وزارت آموزش و پرورش حساس‌ترين و زير ذره‌بين‌ترين نهاد دولتي است.
هرچند كه البته هر 3 وزير استيضاح شده مجدداً راي اعتماد گرفته و راهي اتاق كار خود شده‌اند. وزراي مسكن، راه و ترابري، كشور و بهداشت نيز طي 7 دوره مجلس شوراي اسلامي هريك 2 بار استيضاح شده‌اند.

وزراي صنايع، معادن، مخابرات (يا همان ارتباطات)، ارشاد و جهاد كشاورزي نيز در طول ادوار مختلف مجلس شوراي اسلامي، يك بار مورد استيضاح قرارگرفته‌اند و اين بار تمركز بر عملكرد وزارت ICT مي‌تواند مشخصه‌اي از تيزبيني مجلس هشتم باشد.

استيضاح قبلي وزير ارتباطات در مورد معتمدي، وزير دولت اصلاحات بود و بيشتر مسائل مربوط به مناقصاتي بود كه قرار بود براي گسترش زيرساخت‌هاي ارتباطاتي انجام شود.
اين بار اما موضوعات بسياري براي استيضاح وجود دارد و اگر به گفته‌هاي نمايندگان تاكنون دقت كنيم، مي‌بينيم تقريباً تمامي وظايف وزارت ارتباطات در ليست مسائلي است كه استيضاح‌كنندگان به آن پرداخته‌اند.

كارشناسان مي‌گويند اگر بخواهيم عملكرد وزارت ICT را با انتظارات سند چشم‌انداز و توسعه مقايسه كنيم، اشكالات بسياري به عملكرد وزارت ارتباطات دولت نهم وارد است.
برخي از اين مشكلات تاكنون بارها و بارها در همين صفحه دانش و فناوري روزنامه همشهري مورد بررسي قرار گرفته است و جالب اينكه در اين ميان، 2 بار هم وزارت ارتباطات جوابيه‌هاي جالبي داد كه وجه مشترك آنها پاسخ ندادن به موضوعات مطرح شده و اتهام سياه‌نمايي بود.

درصورتي‌كه تمامي انتقادات به اين وزارتخانه تخصصي و فني است، پاسخ‌هاي وزارت ICT تنها متوجه سياسي كردن موضوع به وجوهات سياسي و پنهان شدن پشت الفاظ مقدس و سعي در تبري جستن.

بايد ديد اين‌بار پاسخ وزارت ارتباطات به نمايندگان چه خواهد بود. مجلس، صفحه روزنامه نيست كه هر جوابيه‌اي ارسال شود موظف به انتشار آن باشيم!

در تاريخ آمده كه در زمان صدارت اميركبير، اين كلام بر سر زبان‌ها افتاده بود كه «رقم رمق مي‌خواهد» و منظور از اين واژه، اصرار و پيگيري ميرزاتقي‌خان اميركبير بر اجراي قانون و گردن نهادن همه در برابر قانون بود كه به آن «نظم ميرزاتقي‌خاني» مي‌گفتند.

وزير محترم ارتباطات هم بايد متوجه اين نكته باشند كه رقم، رمق مي‌خواهد و هم‌اكنون بايد آن آمارهاي سفيد تبليغاتي را پاسخگو باشند.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن