تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815155980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاونت اجرايي رييس جمهور 660 ميليون تومان براي خريد آثار نسخ خطي كمك كرد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: معاونت اجرايي رييس جمهور 660 ميليون تومان براي خريد آثار نسخ خطي كمك كرد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ رييس سازمان كتابخانه ملي گفت: بخشي از بودجه خريد 660 ميليون توماني از يك دارنده نسخ خطي از سوي معاونت اجرايي رييس جمهور تأمين شد.


به گزارش خبرنگار موج، علي اكبر اشعري رييس سازمان اسنادو كتابخانه ملي درمراسم رونمايي ازنفيس ترين نسخ خطي قرآن كريم و 20 قرآن نفيس گردآوري شده بابيان اين مطلب اظهار داشت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي دوسالي است كه رسمي رامبني بر رونمايي قرآن ها ازماه رمضان سال گذشته تا رمضان سال بعد را پايه گذاري كرده است و امسال هم بنا به سنت پيشين اين كار انجام شده است.
وي افزود: امنيت نسخ خطي و ضرورت گردآوري آن بركسي پوشيده نيست و نسخ خطي در زماني كتابت شده كه در صنعت چاپ ايجاد نشده بود و كتاب ها در گذشته توسط خود دانشمند و حكيم تحريم و ديگران از آن استفاده مي كردند.
رييس سازمان كتابخانه ملي تصريح كرد: اين كتاب ها نشانه اي براي هر ملت و امت است به اين معنا كه كتاب ها سابقه تمدني آن كشوررا نشان مي دهد.
وي عنوان كرد: خوشبختانه در ميان نسخ خطي موجود دنيا حوزه تمدن اسلامي از جايگاه رفيعي برخوردار است.
اشعري اظهار داشت: در ميان نسخه هاي خطي به دليل اهتمام مسلمانان به هنر هنرمندان مسلامان معروف كتاب تجديد و جوسازي قرآن شده و كتاب هاي حوزه كشورهاي اسلامي حول محور قرآن صورت گرفته و در قرآن هاي امروزي مي توان انواع هنرها را ملاحظه كرد.
وي افزود: از سه سال پيش مردم مان درداخل و خارج از كشور را در جريان ارزش اين نسخ خطي گذاشتيم و چند پيشنهاد را مطرح كرديم كه اولين پيشنهاد سازمان اين بود كه دارندگان نسخ خطي به دليل اين كه تعدادي از آثار نياز به شرايط خاص و گراني دارد و فراهم كردن اين شرايط ازعهده هركسي بر نمي آيد، آثار نفيس خود را به كتابخانه ملي تحويل دهند و نام خود را در اهداكنندگان فرهنگي جاودانه كنند.
مشاور فرهنگي رييس جمهور تصريح كرد: سازمان مركز اسناد و كتابخانه ملي اين آمادگي را دارد كه به صورت توافقي آثار نفيس را خريداري كنند.
وي عنوان كرد: پيشنهاد ديگر سازمان به دارندگان نسخه هاي خطي اين بود كه سازمان به صورت اماني اين نسخ خطي را دريافت كنند و هرزمان كه دارنده نياز به نسخ خود داشت سازمان به دارنده تحويل دهد.
اشعري اظهار داشت: برخي از آثار وقفي در مكان هاي خاص همچون مساجد و امامزاده قرار دارد و به دليل اين كه جابه جايي اين آثار و انتقال آن به كتابخانه ملي طبق نظرات مراجع مشكل دارد به همين دليل قرار شده كه اين نسخ خطي وقفي يكبار در سال به درمانگاه هاي اسناد و نسخ خطي ارائه كنند تا اگر عيبي در نگهداري اين نسخ ايجاد شده رفع شود.
وي افزود: مجموع آثاري كه از سال 84 تا 86 از سوي دارندگان به كتابخانه ملي ارائه شده متجاوز از 20 هزار نسخه است.
رييس سازمان كتابخانه ملي تصريح كرد: استقبال دارندگان از پيشنهاد اماني كمتر است كه بايد اين فرهنگسازي صورت بگيرد تا پيشنهاد اماني به مراتب بالا برود.
وي عنوان كرد: اين اثرقرآني كه امروز در اين مجموعه رونمايي مي شود از سوي كشورهاي اروپايي با استقبال زيادي مواجه بود و ما تمام سعي خود را كرديم و وارد مذاكره شديم و اين دارنده قيمت اثر را برمبناي قيمت پيشنهادي اروپاييان حدود يك ميليارد تومان دانست اما پس از رايزني هاي مختلف حدود 660 ميليون به كتابخانه ملي واگذار شد.
اشعري اظهار داشت: در دوسال گذشته 20 هزار و 912 نسخ خطي به كتابخانه وارد شده است.
وي افزود: با توجه به امكانات فني كه در اغلب كشورهاي اسلامي وجود دارد پيشنهاد داده ايم كه به صورت مشترك بانك اطلاعات نسخ خطي را ايجاد كنيم.
مشاور فرهنگي رييس جمهور تصريح كرد: قرار است بانك اطلاعاتي كه در سازمان كتابخانه ملي رونمايي كرده ايم، در همه جاي دنيا توسعه دهيم.
وي عنوان كرد: تا پايان سال 87 حافظه ملي روقومي راه اندازي مي شود و همه نسخ نادر در آن قرار خواهيم داد.
اشعري اظهار داشت: پيشنهاد داده اين كه اين بانك را با كشورهاي اسلامي به صورت مشترك تحت عنوان بانك جهاني ايجاد كنيم.
وي افزود: 38 جلد قرآن در طي اين دوسال از سوي مردم خريداري شده كه 21 جلد از آن امروز رونمايي مي شود.
رييس سازمان كتابخانه ملي تصريح كرد: همه آثاري كه دارندگان تحويل مي دهند خريداري نمي شود بلكه آثاري كه ارائه مي شود بايد از امتيازهاي ويژه اي برخوردار باشد.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن