تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817221736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کردستان نگین درخشان سرزمین آریایی ایران زمین


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: کردستان نگین درخشان سرزمین آریایی ایران زمین

گردآوری و پژوهش از ارشام پارسی (http://p30city.net/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.ariarman.com%2F)


جرات می توان گفت که کردستان یکی از مهم ترین مناطق ایران بزرگ است که تا امروز بسیاری از هویت اصیل ایرانی خود را حفظ کرده است و از زیر یورش ملتهای بیگانه ( یونانیان , مغولها , بربرها , سکاها , اعراب و . . . ) به این سرزمین سرافراز بیرون آمده اند .

نویسنده این جستار با اینکه خود از اهالی کردستان نمی باشد ولی پس از مشاهداتی که در سفر به این منطقه داشته است آرزو میکند که ای کاش یک ایرانی کورد می بوده است .

چنانچه ملت ایران با این نگین درخشان سرزمین آریایی ایران زمین آشنا باشند میتوانند بسیاری از فرهنگهای اصیل خود را که اعراب از آنها گرفته اند را دوباره باز یابند . در کتاب زند اوستا، كتاب مقدس ایرانیان ، نیز به مناطق کردستان امروزی اشاره شده است و مانند بهشتی توصیف می‌شود: سرزمینی كه آدمی جوانی خود را در آن گذرانده، مانند خود ایام جوانی، زیباست .

سرزمین سرسبز و زیبای کردستان بی شک بسیار بزرگتر از آنچه امروز در نقشه ایران می بینیم بوده است .

زیرا گستره کردستان و اقوام ایرانی کرد از شمال شرقی دریای مدینترانه ( دریای روم ) آغاز و تا شمال عراق و غرب ایران محسوب می باشد که متاسفانه طی تجاوزات مکرر ترکان عثمانی ( ترکیه امروزی ) به ایران به اشغال در آمد و پس از متلاشی شدن امپراتوری عثمانی , کردستانات ایران به یاری استعمار پیر انگلستان میان چندین کشور ساختگی ( ترکیه , عراق , سوریه ) پخش شد . جدای از این مناطق کردها در بسیاری از شهرهای دیگر ایران همچون شمال خراسان , شیراز , بلوچستان , همدان , قزوین , آذربایجان غربی و . . . نیز سکنی گزیده اند . در حقیقت میتوان گفت که کردها از اصلی ترین وارثان و پایه گذاران سرزمین کهن ایران هستند که با تشکیل نخستین دولت آریایی ماد موجب پایه گذاری بزرگترین امپراتوری متمدن و مدرن جهان شدند که هخامنشیان نام گرفت .

ماندانا مادر کوروش بزرگ نیز ماد بود .
گستره پراکندگی سرزمین اقوام ماد نیز شامل همدان , کردستان , شمال کرمانشاه , کردستان , آذربایجان و ارمنستان و اران قفقاز می باشد . کوروش بزرگ با اتحاد ماد و پارس و با بهره گیره از تجربیات اقوام ماد موجب تشکیل ملتی واحد , بزرگ و مقتدر در تاریخ به نام ملت ایران شد .


بارزترین خصوصیات فرهنگی کردهای ایران

* شادی یکی از برجسته ترین نشانه های مردم کردستان است .
با گردشی در شهر و صحبت میان مردمان کردستان به درستی می توان یافت که برای شادی و رقص و پایکوبی جایگاه بسیار والایی قائل هستند .

در ساعتهای نخستین سحرگاه صداهای موسقی در کردستان به گوش می رسد و انسان با ورود به این شهر گویی هویت از دست رفته خود را دوباره باز میبابد . اگر به سنگ نبشته های نیاکانمان نگاهی بیاندازیم می بینیم که شادی یکی از پایه های فرهنگ ایرانی استکه کردها به درستی آن را حفظ نموده اند :

فرمان شاپور شاه *تان ساسانی در سال 312 پس میلادی در بالای کاخهای پارسه

آزادگان پارس و *تان و تورستان و فرستادگان همه سرزمینها همراه شاهنشاه ایران بودند . سپس وی فرمان به شادی داد تا یزدان را ستایش کنند .

سنگ نبشته خشایارشا بزرگ در موزه شیکاگو ( به سال 470 پیش از میلاد )

خدای بزرگ است اهورامزدا كه این زمین را آفرید . كه آسمان را آفرید كه مردم را آفرید . كه شادی را برای مردم آفرید .

سنگ نبشته خشایارشاه حک شده در روی دیوار قصر وان در تركیه ( به سال 486 – 465 پیش از میلاد )

خدای بزرگ است اهورامزدا خدایی كه بزرگترین خدایان است ، كه زمین را آفرید ، كه آن آسمان را آفرید ، كه مردم را آفرید ، كه شادی را برای مردمان آفرید ، كه خشیارشا را شاه كرد . یگانه شاه از بسیاری ، یگانه فرمانروا از بسیاری .

سنگ نبشته فرمان داریوش بزرگ در مصر ( به سال 500 پیش از میلاد )

خدای بزرگ است اهورامزدا ، كه زمین را آفرید ، كه آن آسمان را آفرید ، كه مردم را آفرید ، كه شادی را برای مردمان آفرید .

سنگ نبشته اردشیر سوم شاهنشاه هخامنشی در پارسه :

خدای بزرگ است اهورامزدا . که این زمین را آفرید . که آن آسمان را آفرید که مردم را آفرید که برای مردم شادی را آفرید .

سنگ نبشته اردشیر دوم شاهنشاه هخامنشی در همدان :

خدای بزرگ است اهورامزدا . که این زمین را آفرید . که آن آسمان را آفرید که مردم را آفرید که برای مردم شادی را آفرید .

پوشش زیبای اصیل ایرانی زنان کرد

که برگفته از آداب و رسوم ایران باستان می باشد و هنوز به همان شیوه برقرار است . استفاده از رنگهای شاد و زیبای اصیل که حتی در میان زنان دربار شاهنشاهی هخامنشی نیز متداول بوده است . امروزه نزدیک ترین لباسهای اصیل ایرانی را میتوان به راحتی در میان زنان کردستان یافت .

* حفظ سنت نیک کشاورزی و رمه داری

که اشو زرتشت در طول تاریخ ایرانیان را بارها به آن سفارش نموده است . امروزه نیز مناطق بسیاری از کردستان در زیر کشت است . کشاورزی هم موجب عدم مهاجرت مردم آن منطقه به شهرهای بزرگ می شود و هم موجب زنده نگاه داشتن سرسبزی و نشاط در آن مناطق می شود . از سویی دیگر هویت و آداب و رسوم نیک آن منطقه با عدم مهاجرت به شهرهای بزرگ حفظ می شود و به درستی به نسلهای آینده منتقل می گردد .

در اوستا چنین آمده است : ای آفریننده جهان مادی , ای یگانه مقدس , چهارمین مکانی که زمین شاد و خوشبخت است کجاست ؟ خداوند فرمود : آنجایی که گله ها و رمه ها روزبروز به حداکثر رسند . ( وندیداد , فرگرد سوم , قسمت یکم , فقره 5 )

* حفظ زبان کردی

که یکی از ستونهای اصلی زبان ایرانی محسوب می شود در میان مردمان نیز به روشنی دیده می شود . از کودکان خردسال تا افراد مسن زبان کردی را به درستی سخن می گویند و از آن بهره می برند . با دقت در سخن گفتن آن برخی زمانها به واژه هایی بر می خوریم که نه تنها بسیار زیبا هستند بلکه امروزه در زبان پارسی یک واژه عربی به جای آن جایگزین شده است .
زبان کردی به چند گویش کرمانجی و زازاری و سورانی تقسیم می شود . کرمانجی گویش کردهای خراسان و عراق و زازاری هم گویش کردهای ترکیه می باشند . سورانی هم بیشتر گویش کردهای مهاباد , بانه , سقز , بوکان , نقده , اشنویه و کرمانشاه می باشد .
زبان كردی شاخه ای زبانها و گویشهای ایرانی است كه در منطقه فلات ایران جاری است . مناطق آران قفقاز (‌باكو ) - ارمنستان - كردستان عراق - كردستان تركیه - كردستان سوریه - افغانستان - بلوچستان پاكستان - جنوب ازبكستان - تاجیكستان و كشمیر مناطقی هستند كه در گستره ایران بزرگ تعریف می شوند و زبانهایشان نیز ایرانی است . برای مثال واژه ماه را در زبان پارسی با زبانها و گویشهای دیگر مقایسه می كنیم :






mang
مانگ
كردی

ma
ما
كرمانشاهی

mawnga
ماونگه
اوستایی


mawnga
ماونگه
طالشی

mah
ماه
پهلوی

ma
ما
یزدی - كرمانی

حفظ موسیقی غنی کردی و رقص و پایکوبی

رقص و پایکوبی نیز یکی دیگر از برجستگی ها مردم کردستان است .
رقصهای دسته جمعی و پخش موسیقی کردی که ریشه فرهنگی تاریخ ایران زمین محسوب می شود در کردستان به روشنی دیده می شود .
به جرات می توان گفت در تمام بازارها , پارکها , و مکانهای بزرگ کردستان نوای دلنشین موسیقی کردی شنیده می شود و هرزگاهی جوانان گرد هم می آیند و رقصهای زیبای کردی , که امروزه یکی از مهم ترین رقصهای ملت ایران نیز محسوب می شود , را اجرا میکنند . هل‌ پرین‌ (حمله‌ كردن‌) یا رقص‌ كوردی‌ در گذشته‌ صرفاً با هدف‌ آماده‌ سازی‌ و تقویت‌ نیروی‌ جسمانی‌ و روحی‌ مردم‌ مناطق‌ كوردنشین‌ انجام‌ می‌شد چرا كه‌ مردمان‌ این‌ مناطق‌ در گذشته‌های‌ نه‌ چندان‌ دور همواره‌ شاهد تجاوزات ملتهای بیگانه و یا جنگهای‌ قبیله‌ای‌ بودند به همین جهت آمادگی‌ همیشگی‌ را طلب‌ می‌كرد لذا مردمان‌ این‌ مناطق‌ در وقفه‌های‌ بین‌ جنگها و به‌ مناسبتهای‌ مختلف‌ دست‌ در دست‌ یكدیگر آمادگی‌ رزمی‌و شور و همبستگی‌ پولادین‌ اصیل ایرانی خویش‌ را به‌ رخ‌ دشمنان‌ این سرزمین میکشیدند .

رقصهای کوردی را میتوان به صورت زیر بخش نمود :

۱- گه‌ ریان
‌ ۲- پشت‌ پا
۳- هه‌ لگرتن
‌ ۴- فه‌ تاح‌ پاشا
۵ - لب‌ لان
‌۶- چه‌ پی
‌ ۷- زه‌ زنگی
‌ ۸- شه‌ لایی ‌
۹- سی‌ جار
۱۰- خان‌ امیری‌


* احترام به طبیعت

که مهم ترین پند اشو زرتشت پیامبر ایران زمین بوده است در کردستان یکی از اصلی ترین فرهنگهای مردمان محسوب می شود .
کردهای ایران از کوچترین زمان برای جمع شدن کنار یکدیگر بهره می برند . این پیوندها بیشترها در کنار رودها , پارکها و کوههای سرسبز کردستان است . زیرا طبیعت کردستان یکی از بکر ترین و زیباترین مناطق ایران محسوب می شود که اوج این شکوه و عظمت خداوند که در طبیعت نهفته است را میتوان در فصل اردیبهشت ماه دید .
اردیبهشت ماه زیبایی خارق العاده ای است که همه کوهها سبز هستند .
رودها به جریان در می آیند و چشمه ها جوشان هستند .

مردم کردستان نیز از این نعمتی که خداوند در ایران نهفته است به درستی بهره می برند و شادمانی و پایکوبی می کنند . به همین روی شورای فرهنگ استان کردستان 25 اردیبهشت را روز ویژه گردشگری کردستان نامگذاری نموده است .

زرتشت گرانمایه ایرانیان را امر نمود که خاک , آب و باد را پاک نگهدارند . پاک کننده اصلی خورشید است . در مکانهایی که خورشید راه ندارد باید آتشی روشن کنند تا پاکی از وجود آتش به آن مکان راه یابد .
آب را هیچکس نبایستی آلوده کند زیرا از بزرگ ترین گناهان به حساب می آید . و اگر کثافتی در آب دیدند باید داخل آب شوند و آن را بیرون بکشند . ( زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت 211 )

* میهمان نوازی

که ریشه در خون ملت ایران دارد در مناطق کردستان به زیبایی هرچه تمامتر دیده می شود .
با قدم نهادن به کردستان بسیاری از مردم به میهمانان خوش آمد می گویند . با اینکه هیچ شناختی از شخص مقابل ندارند ولی چون احساس میکنند که شخص میهمان است و به این منطقه نا آشنا به قصد یاری دادن و راهنمایی از هیچ کوششی دریغ نمیکنند .
شوربختانه طی این 3 - 4 دهه گذشته و توطئه اسعتمار انگلستان و آمریکا در کردستان موجب درگیریهای قومی و نشان دادن چهره غیر واقعی از ملت ایران شده بود . ساخت گروهکهای دست نشانده مختلف کورد و ایجاد اختلافات و درگیرهای مختلف میان کردها و ایجاد رعب و وحشت حاصل این برنامه ریزی های انگلستان در این منطقه بوده است .

گویی اینکه شوروی سابق هم با ایجاد حزب دموکرات کردستان وحزب دموکرات آذربایجان ید طولایی در این فتنه های پلید داشته است .
خوشبختانه همه این فتنه ها از میان رفت و چهره حقیقی ملت ایران و اقوام کرد که زبانزد جهانیان بوده است امروز به روشنی نمایان شد و امید بسیار داریم این هویت و فرهنگ نیک هرچه بیشتر گسترش یابد .

چنانکه پرفسور هانری ماسه می نویسد :

مهمان نوازی ایرانیان به حد کمال است و شهره جهانی دارد . گرچه چینی ها در مراعات ادب و احترام به مهمان معروفند ولی اگر جهانیان ایرانیان را آنچنان که باید می شناختند مسلما در صفت مهمان نوازی آنان را بر چینی ها برتری می دادند . زیرا ایرانیان به نسبت هر مهمان و بر حسب شخصیت و احترام شخص متقابل به وی ارج می نهند . ایرانیان بر این باورند که اگر بر مهمان بیش از ارزش وی ارج نهی گویی به او توهین کرده ای .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن