تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815637401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان، ماه سرعت بخشيدن به خودسازي انسان‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رمضان، ماه سرعت بخشيدن به خودسازي انسان‌هاست
داخلي. اجتماعي. مذهبي. رمضان.

" رمضان " ماه سرعت بخشيدن به خودسازي انسانها،توقفگاه و ايستگاهي براي تجديد نظر در رفتار و قرار گرفتن در شرايطي متفاوت از روزهاي عادي جهت بررسي عملكرد ‪ ۱۱‬ماه گذشته است.

" رمضان " فرصتي براي بندگان خداست تا با درك شرايط گرسنگي و تشنگي به فكر همنوعان محروم جامعه باشند و خود را از نظر تغذيه، روحي و روزمرگي رهانده و عادت‌هاي ناپسند ر ا از خود دور سازد.

خودداري از غذا خوردن براي ساعاتي و ساده شدن تغذيه نوعي تغيير حالات رواني را در انسان باعث مي‌شود كه رسيدن به آرامش معنوي و تفكر صحيح از نتايج بسيار مثبت اين تغييرات مي‌تواند باشد.

" رمضان " فرصتي براي انسان به دست مي‌دهد تا با خلوت خويش با معبود هر آنچه را كه در ارتباط با معنويت از دست داده بخواهد و آن‌ها را دوباره به دست آورد.

" رمضان " فرصت بسيار مغتنم و ترمز معنوي مطمئني است كه او را از كج - روي‌ها باز مي‌دارد.

ديار دارالارشاد و دارالامان اردبيل همزمان با نخستين روز ماه رمضان، حال و هواي معنوي ويژه‌اي به خود گرفته و صفا و صميميت وصف ناپذيري بين مردم حاكم شده است.

بسياري از زنان و دختران خانه‌دار اين ديار ازدقايقي مانده به اذان مغرب سفره را آماده نموده و با خواندن دعا و نيايش در انتظار رسيدن ديگر اعضاي خانواده به منزل و صرف افطاري در كنار همديگر مي‌نشينند.

نزديكي غروب روزهاي رمضان كوچه و پس كوچه‌هاي قديمي اردبيل رنگ و بوي ديگري پيدا مي‌كند و بوي مطبوع انواع غذاهاي ويژه افطاري از خانه‌هاي مختلف به مشام مي‌رسند.

در اردبيل از گذشته‌هاي دور اغلب خانواده‌ها نان تازه سنتي به‌ويژه سنگگ، بربري و يا فطيرهاي محلي را تهيه و در افطار با چاي شيرين و يا غذاهاي ديگر ميل مي‌كنند.

فرني، غذايي است كه با آرد برنج و شير محلي مي‌پزند و بطور معمول در افطار قبل از غذاي اصلي با مربا به‌ويژه مرباي گل صرف مي‌شود.

زولبيا، باميه، گز، سوهان و پشمك در ماه رمضان در اردبيل خريداران زيادي دارد و قنادي‌ها به پخت اين شيريني‌جات مي‌پردازند.

مردم اين ديار از گذشته‌هاي دور به ماه رمضان همانند ماه محرم و برپايي آيين‌هاي سنتي ، مذهبي در اين ايام اهميت و ارزش زيادي قايلند.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا مساجد، مغازه‌ها، حمام‌ها، آرايشگاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و بسياري از مكان‌هاي عمومي شهر پس از افطار تا پاسي از شب باز بوده و خدمات ارايه مي‌كنند.

بيشتر ساكنان منطقه اردبيل به بيدار شدن از خواب ساعاتي قبل از اذان صبح و خوردن سحري و اقامه نمازهاي واجب و مستحبي اهميت زيادي مي‌دهند.

در زمان‌هاي قديم كه از وسايل و تجهيزات پيشرفته اعلام‌كننده زمان، خبري نبود عده‌اي از مردان و جوانان با رفتن به پشت بام‌ها با صداي بلند اهالي محل و همسايه‌ها را از فرا رسيدن وقت سحري آگاه مي‌كردند.

از ويژگي‌هاي مهم اجتماعي اين ماه در منطقه اردبيل صله ارحام و دادن افطاري به اقوام و آشنايان است به‌نحوي كه ابتدا افراد و خانواده‌هاي كم سن و سال براي باز كردن افطاري به منزل بزرگترها مي‌روند و سپس آنان را به افطاري دعوت مي‌كنند.

شب دوم ماه رمضان در اردبيل نيز مجالس يادبود براي اشخاصي كه بعد از رمضان سال قبل در گذشته‌اند در مساجد و يا منازل برپا مي‌شود.

يك ريش سفيد اردبيلي درباره فوائد ماه رمضان مي‌گويد: اين ماه علاوه بر فيوضات معنوي تاثيرات بسيار مفيدي در مسايل اجتماعي دارد.

ميريدالله ميرجوادخاني، ايجاد نظم در كارها، بهره‌برداري مناسب از وقت، پاكيزگي بدن، افزايش صميميت، احساس سبكي در بدن، افزايش استقامت دربرابر سرما و گرما، سحرخيزي، درك طعم واقعي غذاها، شكر نعمت الهي و نتيجه‌گيري بهتر از كارهاي روزمره را از مهمترين تاثيرات روزه‌داري ذكر مي‌كند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل هم مي‌گويد: روزه گرفتن فوايد جسمي ، روحي ، فردي و اجتماعي فراواني براي انسان‌ها دارد كه در نهايت به سالم بودن اجتماع منجر مي‌شود.

دكتر عظيم برزگر جلالي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: دوري گزيدن از منكرات و نگهداري اندام‌هاي مختلف از گناه كه از واجبات اصلي براي فرد روزه‌دار است، اجتماعي شاداب و به دور از تشنج را براي بشر به ارمغان خواهد آورد.

وي گفت: با در نظر گرفتن جمله " المعده راس كل دا " يعني " خوردن و يا معده منشا تمامي بيماري‌هاست " به فوايد طبي روزه در زمينه پايين آوردن قند، چربي، اسيد اوريك، وزن و فشارخون اضافي بدن پي مي‌بريم.

وي تصريح مي‌كند: مشروعيت روزه‌داري براي گرفتن رژيم غذايي و لاغري نيست، اما اين فريضه الهي با رفع بعضي عوارض و عناصر زايد در بدن همراه با اثرات روحي و رواني جلوي بيماري‌هاي خطرناكي چون سكته‌هاي قلبي و مغزي و بيماري‌هاي رواني را مي‌گيرد.

وي گفت: از نظر پزشكي كساني كه دچار بيماري‌هاي عفوني حاد، آسم‌هاي شديد، زخم‌هاي گوارشي، عفونت‌هاي شديد ريوي، بيماري‌هاي بدخيم و نارسايي‌هاي كليوي و كبدي هستند، بايد از گرفتن روزه خودداري كنند.

وي افزود: همچنين خانم‌هاي باردار و افرادي كه دوران نقاهت بعد از بيماري را مي‌گذرانند بايد در اين زمينه با پزشك خود مشورت نمايند.ك/‪۴‬ ‪۵۸۷/۶۱۸/۵۹۲‬
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن