تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816416833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت روز بهورز پاسداران سلامت‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به مناسبت روز بهورز پاسداران سلامت‌
جام جم آنلاين: در سال‌هاي نخستين پس از پيروزي انقلاب 40 درصد از مرگ و ميرهاي كشور در 5 سال اول زندگي كودكان و 80 درصد آن نيز در يك سال اول زندگي اتفاق مي‌افتاد. بهداشت و درمان در مناطق محروم موضوعي دست نيافتني بود. پس از پيروزي انقلاب، توجه به روستاها و مناطق محروم كشور براي دولت و برنامه‌ريزان از اولويت خاصي برخوردار شد.


با رويكردهاي جديد ارزشي انقلاب كه نشات گرفته از تعاليم مقدس دين مبين اسلام بود، تغييراتي شگرف در اين راستا صورت گرفت كه سهم زيادي از زحمات آن نيز بر دوش بهورزان فداكار بود.

بر اساس آمارهاي اعلا‌م شده از سوي وزارت بهداشت، بين سال 1351 تا 1356 ه.ش 38 درصد جمعيت روستايي ايران دچار سو تغذيه بودند. در تهران يك پزشك براي هر 974 نفر، يك دندانپزشك براي هر 5626 نفر و يك پرستار براي هر 1820 نفر وجود داشت.

در همين حال در آذربايجان شرقي يك پزشك براي 5589 نفر، يك دندانپزشك براي 66156 نفر و يك پرستار براي 12712 نفر وجود داشت. در كردستان يك پزشك براي هر 6177 نفر، يك دندانپزشك براي هر 57291 نفر و يك پرستار براي هر 46552 نفر وجود داشت.

وقتي انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد در كشور تنها 12 تا 14 هزار پزشك وجود داشت. حمايت همه جانبه دولت و مجلس از توزيع عادلانه سلامت در جامعه موجب راه‌اندازي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شد تا مردم همه نقاط كشور بتوانند براحتي از مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه برخوردار شوند.

تغيير نگرش جهاني

در آغاز دهه 1970، رويكرد مراقبت‌هاي اوليه بهداشت به جامعه جهاني بهداشت عرضه شد. اين تغييرات در نظام مراقبت‌هاي اوّليه بهداشتي، وسيله‌اي براي اصلاح بخش سلامت شد.

تغيير نگرش درماني به مراقبت‌هاي پيشگيري، تغيير مراقبت بيمارستاني به مراقبت در جامعه، تغيير نگرش از بهداشت فردي به بهداشت عمومي، تغيير رفتار از بهداشت شهري به سلامت روستا برخي از مهم‌ترين اين تغييرات بودند.

مراقبت‌هاي اوليه سلامت، وظيفه و مسووليت مردم را در تامين سلامت خود آنان مورد تاكيد قرار داد و بر اين نكته تاكيد كرد كه بايد خدمات را تا آنجا كه ميسر است به جايي كه مردم كار يا زندگي مي‌كنند، نزديك كرد.

مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه مراقبت‌هاي اصلي در زمينه بهداشت است كه بايد براي همه افراد و خانواده‌هاي جامعه قابل دسترس باشد. اين خدمات بخش اساسي نظام بهداشتي و توسعه اقتصادي اجتماعي كشور است. مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه اولين سطح تماس فرد،‌ خانواده و جامعه با نظام بهداشتي كشور است.

هدف از ارائه اين مراقبت‌ها حفظ، نگهداري وارتقاي سطح سلامت افراد جامعه است و بر اين نكته تاكيد مي‌شود كه خدمات بهداشتي بايد طيف كامل خدمات پيشگيري، درماني و بازتواني را پوشش دهد.

شبكه‌هاي بهداشتي - درماني‌

با پيروزي انقلا‌ب اسلا‌مي‌ و تغيير در ارزش‌هاي موجود جامعه، سلامت به عنوان يك حق در قانون اساسي شناخته شد. اصول متعددي در قانون اساسي از جمله اصل 29 و بندهاي 3، 4، 12 و 13 از اصل 3 قانون اساسي بر اين مساله تاكيد دارند.

در كشور ما پس از انقلاب اسلامي، نظام عرضه خدمات بهداشت و درمان با استفاده از تجربه‌هاي كشور در سال‌هاي پيش از انقلاب (نحوه توسعه خدمات پزشكي و بهداشتي در آذربايجان غربي و شميرانات تهران) و آنچه بتدريج در باره تفكر مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي انتشار مي‌يافت، طراحي شد و در عمل به دستاورد‌هاي مهم دست يافت.

شروع استقرار كامل شبكه‌هاي بهداشتي درماني در سال 1364 آغاز شد. در طراحي اين شبكه، به 3‌‌اصل مهم دسترسي پرداخته شد و در دسترس بودن خدمات از 3 جنبه مورد بررسي قرار گرفت. دسترسي فيزيكي اماكن بهداشتي و قرار گرفتن آن در راه‌هاي اصلي، به طوري كه اهالي روستا حداكثر يك ساعت تا اولين مركز بهداشتي فاصله داشتند.

دسترسي فرهنگي به‌گونه‌اي كه طبق فرهنگ ايرانيان رفتار شد و به طور مثال براي مراقبت از خانم‌هاي باردار و اجراي طرح تنظيم خانواده از خانم‌ها و در امر بهداشت محيط، از آقايان استفاده شد تا خدمات ارائه شده از نظر فرهنگي نيز قابل استفاده باشد و دسترسي اقتصادي به اين معنا كه خدمات رايگان يا با كمترين هزينه انجام مي‌شد تا كليه اقشار جامعه مشكلي براي پرداخت هزينه‌ها نداشته باشند.

خانه بهداشت

اولين واحد ارائه خدمات در شبكه‌هاي بهداشتي درماني كه در روستا قرار دارد، خانه بهداشت است. خانه بهداشت غالبا چند روستاي ديگر (روستاهاي قمر) را نيز پوشش مي‌دهد. ميانگين جمعيت تحت پوشش هر خانه بهداشت 1500 نفر است. بهورزان زن و مرد كاركنان خانه بهداشت را تشكيل مي‌دهند.

به دلايل فرهنگي و براي ارائه خدمت توسط نيروهاي همگن، در هر خانه بهداشت يك بهورز زن و يك بهورز مرد وجود دارد كه بهورز زن عمدتا مسوول كارهايي است كه در خانه بهداشت جريان دارد. (پذيرش مراجعان ، مراقبت از افراد تحت پوشش، واكسيناسيون، ثبت داده ها، درمان‌هاي اوليه و دادن دارو و...) و بهورز مرد به طور عمده مسووليت فعاليت‌هايي را كه خارج از خانه بهداشت ضروري است، به عهده دارد (پيگيري بيماران مبتلا به بيماري‌هاي واگيردار، بيماريابي، بهداشت محيط، واكسيناسيون و انجام مراقبت‌ها در روستاهاي اقماري و...) البته اين تفكيك وظايف به هيچ وجه مانع آن نيست كه بهورز زن مثلا بازديد از منازل مردم را يكي از وظايف اساسي خود بداند يا بهورز مرد در خانه بهداشت، مراجعان را بپذيرد و از آنان مراقبت كند.

بهورزان بايد حتما بومي باشند. بهتر است كه بهورز از همان روستاي محل استقرار خانه بهداشت انتخاب شود، ولي اگر ميسر نباشد از روستاهاي تحت پوشش باشد.

بومي بودن بهورزان، ارتباط دائم آنان با مردم، مباني ثبت دقيق اطلاعات بهداشتي و نظارت مستمر بر فعاليت خانه‌هاي بهداشت از عوامل عمده پوشش مطلوب خانه‌هاي بهداشت است.

بهورزان بايد با داشتن حداقل 5 كلاس سواد، 3 دوره بلوك آموزشي به مدت 2998 ساعت آموزش نظري، عملي و كارآموزي را طي كرده و گواهينامه پايان آموزش بهورزي داشته باشند.

وظايفي دشوار

وظيفه اصلي خانه بهداشت، ارائه مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي به جمعيت تحت پوشش است. در خانه‌بهداشت سرشماري سالانه از جمعيت تحت پوشش انجام مي‌شود. خدمات بهداشت، خانواده، شامل ارائه و آموزش‌هاي لازم به مردم است.

واكسيناسيون، بيماريابي، اجراي موازين پيشگيري و پيگيري درمان مواردي كه بايد تحت مراقبت باشند مانند سل، جذام، مالاريا، كمك‌هاي اوليه و درمان‌هاي علامتي، بخصوص در مورد بيماري‌هاي خاص مانند عفونت‌هاي حاد تنفسي و بيماري‌هاي اسهالي از ديگر اقداماتي است كه در خانه بهداشت صورت مي‌گيرد.

خدمتگزاران گمنام‌

بر اساس شاخص‌هاي بهداشتي ايران و بر مبناي آمار و ارقام اعلا‌م شده از سوي سازمان ثبت احوال، آمار مرگ كودكان زير يك سال از 129در 1000 تولد زنده پيش از انقلاب به 6/28 در 1000، مرگ كودكان زير 5 سال نيز از 174در 1000تولد زنده پيش از انقلاب به 36 در 1000 كاهش يافته است.

ميزان مرگ مادران ايراني نيز از 245 در 100هزار تولد پيش از انقلاب به 5/35 تنزل يافته است؛ همچنين در حالي كه ايران در سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از رشد جمعيت 9/3 درصد برخوردار بود، هم اكنون رشد جمعيت به 2/1 رسيده و اميد به زندگي در بدو تولد به ترتيب زن و مرد از 2/59 و 5/58 سال در سال 1363به 71و 68 سال افزايش يافته است.

بدون شك در حوزه بهداشت و درمان اگر بهورزان وجود نداشتند، امروزه اين موفقيت‌ها قابل دسترسي نبود.افتخار و اعتبارجمهوري‌ اسلامي‌ در بهداشت‌ و درمان ‌به‌ وجود بهورزان‌ وابسته است‌.

در حقيقت‌ اگر از سيستم‌ بهداشتي‌ ايران در منطقه‌صحبت‌ مي‌كنند و اگر براي‌ كشورهاي‌منطقه‌ به‌ عنوان‌ الگو مطرح‌ هستيم‌ قطعا به‌ خاطر تلاش‌‌هايي است‌ كه ‌خواهران‌ و برادران‌ بهورز درروستاهاي‌ دور افتاده‌ انجام داده‌اند و به‌ كساني‌ كه‌نيازمندان‌ واقعي‌ هستند طبق‌ يك‌چارچوب‌ و برنامه‌ مشخص‌ خدماتي‌ را ارائه‌ مي‌كنند كه‌ باعث‌ شده‌ مرگ‌‌‌و‌‌ميرها و مشكلات‌ سلامت در كشور كاهش‌ پيداكند؛ موفقيتي كه‌ شايد حتي‌ بسياري‌ ازمتخصصان‌ و بزرگان‌ ما در بيمارستان‌ها نيز هيچ‌ وقت‌ نتوانند به آن دست پيدا كنند به‌ جرات‌ مي‌توان‌ گفت‌ موفقيت‌هاي‌ بهداشتي‌ مابه‌ بركت‌ تلاش‌ بهورزان‌ ‌است‌، اما معمولا نامي از اين پاسداران سلامت در بين مسوولان برده نمي‌شود. اگر هم اسم آنها برده مي‌شود هرگز با حجم و تاثيرگذاري خدمات آنها مناسبتي ندارد.

همپاي متخصصان‌

دكتر عليرضا مرندي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با بيان اين بهبود، شاخص‌هاي سلامت كشور را مرهون زحمات بهورزان مي‌داند و يادآور مي‌شود ميليون‌ها احياي نفوس توسط 30 هزار بهورز از طريق ترويج تغذيه با شير مادر، واكسيناسيون و آموزش در زمينه بيماري‌هاي واگير و غير واگير صورت گرفت.

وزير اسبق بهداشت و درمان مي‌افزايد: بررسي‌ها نشان داده كارايي بهورزان مثلا در كنترل ديابت تا 95‌درصد مشابه فوق تخصص غدد بوده است.

دكتر عليرضا زالي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم بهورزان را برخاسته از متن مردم برشمرده و مي‌گويد: بهورزان در تمام عرصه‌ها از قطره آهن ياري تا بررسي مرگ و مير مادران، نوزادان و كودكان زير 5 سال در ارتقاي سلامت و افزايش نظام بهداشت روان موثر بوده‌اند.

وي با اشاره به چاپ 2 مقاله در زمينه عملكرد بهورزان مي‌افزايد: ‌بر اين اساس، نقش بهورزان در بيماريابي، ارجاع و پيگيري بيماري مزمن و خاموش پرفشاري خون بسيارموثر بوده است.

چشم به آينده‌

12 شهريور به عنوان روز بهورز نامگذاري شده است تا به همين مناسبت همه ساله از بهورزان كشور تقدير شدن، به ياد آورده شود كاهش ميزان مرگ و مير در روستا ها، جلوگيري از عوارض حاملگي‌هاي متعدد، واكسيناسيون كودكان، آموزش مادران و... حاصل زحمات بهورزان فداكار است، هرچند شبكه بهداشت و تلاش بهورزان زمينه را براي دسترسي به عدالت فراهم كرد، اما هنوز با عدالت فاصله زيادي وجود دارد.

در حالي‌كه در نظام اسلامي بايد عدالت در سلامت به مفهوم واقعي خود و در تمام ابعاد رعايت شود. طرح بيمه روستايي و پزشك خانواده يكي ديگر از اقدامات انجام شده براي كاهش نابرابري‌هاست.

بهورز رقيب پزشك خانواده يا بيمه روستايي نيست بلكه فعاليت بهورزان، طرح‌هاي بيمه روستايي و پزشك خانواده در يك راستا و مكمل يكديگر و همگي در تلاش براي ارتقاي نظام سلامت كشور هستند.

علي اخوان بهبهاني‌
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15395]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن