تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816541945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گوگل كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: گوگل كافي نيست


ميثم لطفي : فناوري متحول جست وجوي گوگل و طراحي اينترفيس مطلوب براي كاربران گوگل را به عنوان بخشي از ماشين هاي جست وجوي نسل جديد تبديل كرده است. فراتر از استفاده از فناوري كلمات كليدي، گوگل براساس فناوري رتبه صفحه (Page Rank) نيز پايه گذاري شده كه اين فناوري باعث مي شود نتايج مهم تر در يك جست وجو بالاتر ديده شوند.رتبه صفحه يك سنجش معقول را براي اعتبار صفحات وبي كه بر اساس معادله برابر 500 ميليون متغير و بيش از دو ميليارد شرايط محاسبه شدند را ايفا مي كند.

رتبه صفحه از ساختار پيوند عظيم وب به عنوان ابزار سازماندهي استفاده مي كند. وجود يك پيوند از صفحه A به صفحه B به عنوان يك امتياز توسط گوگل تفسير مي شود. با مجموع اين امتيازها، گوگل تشخيص مي دهد كدام صفحه مهمتر است. همچنين گوگل اين صفحات را تجزيه و تحليل مي كند. مجتمع گوگل با داشتن بيش از 150 هزار سرور، روش هاي جست وجوي خودكار انسداد اينترفيس دستي است. بر خلاف ماشين هاي جست وجو ديگر، گوگل ساختاربندي شده تا نتايج جست وجو را به بهترين شكل براي تجارت ارائه دهد.
اما با همه اين توضيحات و پشتيباني اين سايت عظيم از زبان هاي مختلف دنيا، گوگل يك جست وجوگر بين المللي است كه در حال كلي به نيازهاي همه كاربران در سراسر جهان پاسخ مي گويد اما در حالي كه روز به روز بر تعداد كاربران آنلاين در خاورميانه افزود مي شود، اگر قرار باشد به صورت تخصصي تر به نيازهاي كاربران در اين منطقه پاسخ بگويم چه كار بايد كرد؟ آيا جست وجوگر تخصصي در اين زمينه وجود دارد تا كاربران ساكن حومه خليج فارس بتوانند بهتر و بيشتر از اينترنت استفاده كنند و با آن جست وجوگر، اطلاعات مورد نظر خود را بيابند؟
انگليسي زبان ها براي جست وجو در سايت هاي اينترنتي گوگل را دارند و چيني ها هم از سايت Baidu استفاده مي كنند اما در مورد عرب ها چطور؟ با وجود اينكه امروزه استفاده از اينترنت بين عرب ها بسيار مرسوم شده و دسترسي آنها به فضاي مجازي بسيار افزايش يافته است، اين افراد تاكنون هيچ موتور جست وجوي اختصاصي براي خود نداشته اند.براي حل اين مشكل گروهي از متخصصان مركز اروپايي Seekport قراردادهاي جديدي را با شركت سعودي Mitsco منعقد كرده اند تا به اين وسيله نخستين موتور جست وجوي عربي دنيا راه اندازي شود. Seekport تاكنون جست وجوگرهايي را به زبان انگليسي ، فرانسوي ، آلماني ، اسپانيايي و ايتاليايي راه اندازي كرده و موفقيت هاي فراواني را در اين زمينه به دست آورده است اما كارشناسان اين مركز هم اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه راه اندازي يك موتور جست وجوي اينترنتي عربي بسيار لازم و ضروري به نظر مي رسد.
زماني كه اين پروژه براي نخستين بار مطرح شد، اين موتور جست وجو Sawafi نام گرفته بود كه در زبان عربي به معني «توفان شن» است. به هر حال گفته مي شود كه نام اين موتور جست وجو در زمان راه اندازي نهايي تغيير خواهد كرد. «هرمن هاورمن» مدير شعبه عربي Seekport گفت: «ما همچنان به دنبال يك نام مناسب مي گرديم. Sawafi نام خوبي است اما بررسي هايي كه كرديم نشان مي دهد اين اصطلاح بيشتر در عربستان سعودي رايج است و ديگر كشورهاي عربي معني دقيق آن را به درستي نمي دانند.»در مقايسه با ديگر مناطق دنيا، كشورهاي عربي توانايي چنداني در حوزه اينترنت و انجام پروژه هاي آنلاين ندارند اما به اعتقاد هاورمن در آينده نه چندان دور كشورهاي عربي پتانسيل زيادي را براي فعاليت هاي اينترنتي به دست خواهند آورد. او همچنين مي افزايد: «اگر شما بخواهيد عرب زبا ن ها را در دنيا بررسي كنيد درخواهيد يافت كه اين افراد تنها پنج درصد از كل جمعيت دنيا را شامل مي شوند كه در اين ميان تنها دو درصد آنها به اينترنت دسترسي دارند. طبق يك آمار رسمي، تعداد صفحات اينترنتي به زبان عربي تنها 2/0 درصد از كل صفحات اينترنتي جهان را شامل مي شوند. پيش بيني شده كه تاكنون حدود 100 ميليون صفحه اينترنتي به زبان عربي ايجاد شده است و اين رقم در هر سال دو برابر مي شود. اين يك بازار بزرگ و راكد است كه مي توان استفاده هاي فراواني از آن كرد.»
مهم ترين مشكلي كه باعث شده است زبان عربي در دنياي مجازي پيشرفت نكند به ساكنان كشورهاي عربي برمي گردد. از آن جايي كه بيشتر صفحات اينترنت به زبان انگليسي نوشته شده است و عرب ها نيز كمتر با اين زبان آشنايي دارند، تمايل اين افراد براي استفاده از اينترنت بسيار پايين است.
هاورمن خاطرنشان ساخته است: «به طور كلي 65 درصد عرب زبا ن ها با انگليسي آشنايي ندارند و تنها 35 درصد از اين افراد مي توانند به زبان انگليسي صحبت كنند. به هر حال ما شاهد آن بوديم كه در سال هاي اخير ميزان استفاده از اينترنت بين عرب ها بسيار افزايش يافته است. دولت هاي عرب بر اساس طرح «مدار» تصميم دارند طي دو سال آينده نفوذ اينترنت بين مردم خود را 40 تا 45 درصد افزايش دهند كه راه اندازي نخستين موتور جست وجوي عربي جهان نيز بخشي از اين طرح محسوب مي شود.»
امروزه گوگل و ديگر موتور جست وجوهاي اينترنتي بزرگ دنيا خدمات خود را به زبان هاي مختلف، حتي عربي ارائه مي دهند اما رشد بازار اينترنت دنياي عرب بر راه اندازي يك موتور جست وجوي اختصاصي تاكيد مي كند. هاورمن معتقد است بخش بين الملل گوگل بسيار قوي است، اگر بخواهيم يك كليدواژه را در بخش عربي آن جست وجو كنيم درخواهيم يافت كه اين بخش بسيار ضعيف است.
اگرچه هم اكنون برخي سايت ها به عنوان موتور جست وجوهاي عربي فعاليت مي كنند اما بايد توجه داشت كه فعاليت آنها بسيار محدود است و قابليت جست وجو در تمامي محتوياتي كه به زبان عربي روي اينترنت گذاشته شده را ندارند. اگر بخواهيم دقيق تر اين مساله را بررسي كنيم، هم اكنون 60 تا 70 موتور جست وجوي عربي وجود دارد اما اينها جست وجوگرهاي حقيقي و تكميل شده نيستند.قرار است در نخستين موتور جست وجوي عربي فناوري مشابهي كه در ديگر موتور جست وجوها استفاده مي شود به كار رود. اين فناوري باعث خواهد شد تا روبوت اين سايت به صورت خودكار تمامي واژگان مورد نظر كاربران را بررسي كند.
برنامه اين سايت به گونه اي نوشته مي شود كه مي تواند به صورت خودكار سايت هاي غيراخلاقي و نامناسب را فيلتر كند و آنها را در فهرست سايت هاي مرتبط با يك كليدواژه مشخص نسازد. اين امر موجب خواهد شد همه كاربران در هر سني كه هستند بتوانند مطالب را با بهترين كيفيت ممكن دريافت كنند.
هاورمن اظهار داشته است: «ما مي خواهيم كه در اين طرح از انتشار تمامي هرزنامه هاي تجاري جلوگيري كنيم و جلوي عرضه سايت هاي غيراخلاقي و نامناسب براي جوانان را بگيريم. ما يك گروه كيفي داريم كه به طور مستمر تمام محتويات سايت ها را كنترل مي كنند. اين همان كاري است كه ما هم اكنون در اروپا انجام مي دهيم و در آن بسيار موفق بوده ايم.»
اگرچه بيشتر كارهاي اين موتور جست وجو به صورت خودكار انجام مي شود اما همچنان نياز كارشناسان و متخصصان براي اداره اين سايت احساس مي شود اما افراد در اين جست وجوگر به صورت دستي محتويات سايت را بررسي كرده و در صورت مناسب بودن مجوز انتشار آنها را صادر مي كنند. در اين فرآيند تمام مراحل فعاليت موتور جست وجو بازنگري مي شود.
هاورمن در ادامه خطاب به دولت هاي عرب گفته است: «شما براي اجراي اين پروژه به تمامي اپراتورها و كارشناسان خود نياز داريد. شما براي اجراي اين طرح بايد از بهترين ابزار و وسايل استفاده كنيد. اين مساله باعث خواهد شد تمام كاربران آنلاين دنياي عرب از موتور جست وجوي جديد استفاده كنند.»
در حالي كه Seekport تدابير امنيتي شديدي را براي دفتر مركزي اين موتور جست وجوهاي عربي فراهم كرده، قرار است كه متخصصان بسياري به صورت شبانه روزي مراكز داده اين سايت را زير نظر بگيرند و از آنها مراقبت كنند.
هاورمن اعتقاد دارد: «امروزه بسياري از شركت ها به درستي اعلام نمي كنند از چه سيستم عاملي استفاده مي كنند اما من به صراحت اعلام مي كنم كه ما در اين پروژه فقط از لينوكس استفاده مي كنيم زيرا معتقدم سيستم عامل مايكروسافت به اندازه كافي توانمند نيست و نمي توان به آن اطمينان كرد.»
منبع: www.itp.net
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن