تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821046919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل فروش فيلم‌هاي سينماي ايران در تير و مرداد 87تب سرد تابستان


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تحليل فروش فيلم‌هاي سينماي ايران در تير و مرداد 87تب سرد تابستان
تصويري از فيلم زن‌ها فرشته اند پرفروش ترين فيلم تير و مرداد 87نگاه سوم- سينماي ايران در دو ماه اول تابستان، روزهاي كم‌رونق و سردي را پشت سرگذاشت.


برخلاف گرماي وحشتناك روزهاي فصل دوم سال كه به قاعده سال‌هاي قبل مي‌بايست فصل رونق فروش گيشه‌هاي سينماي ايران باشد، اما امسال نه از كيفيت خبري بود و نه از كميت. كيفيت فيلم‌ها به جز يكي دو نيم، به عناصر لامتغير فيلم‌هاي فارسي پهلو مي‌زدند و در كميت فروش همه آنها كه از قاعده فيلم فارسي مستثنا بودند باچنان استقبال كمي مواجه شدند كه تصور مي‌رود اين فيلم‌ها اكران مي‌شود تا فقط اكران شود (!)، نه حمايتي و نه تاثير مثبتي از سوي مسوولين و منتقدان و نه حتي حمايت موثر در اكران.
«زن ها» در راس هرم فروش
در ظاهر در اين تابستان توجه به زن‌ها به‌عنوان محور موضوع فيلم‌ها، اهميت فراواني پيدا كرده است. فيلم زن‌ها فرشته‌اند ساخته شهرام حسيني در دو ماه تير و مرداد در رده اول جدول فروش سينماي ايران قرار دارد. اين فيلم با بازيگران مطرحي چون نيكي كريمي، 7434530ريال فروخت. زن‌ها فرشته‌اند؛ با اين رقم فروش توانست 372000 نفر را به سينماها بكشاند.
اين در حالي است كه فيلم آخر كمال تبريزي يعني هميشه پاي يك زن در ميان است كه از نهم مردادماه نمايش خود را شروع كرد و در 24 سينما روي پرده رفت، با موضوع جنجال برانگيزش توانست با 5591374000ريال پس از زن‌ها فرشته‌اند قرار بگيرد. اين درحالي است كه فروش فيلم كمال تبريزي همچنان ادامه دارد و به‌طور قطع مي‌توان پيش‌بيني كرد تا اواسط شهريورماه به‌عنوان پرفروش‌ترين فيلم تابستان 87 لقب بگيرد. اين رقم فروش يعني اينكه حدودا 280هزار نفر به ديدن هميشه پاي يك زن ... رفته‌اند كه با ادامه فروش فيلم بر اين تعداد نيز اضافه مي‌شود.
طنز و كمدي در رده بعدي است
ده رقمي، فيلمي كه با ياري گرفتن از جواد رضويان به‌عنوان كمديني كه در تلويزيون موفق به ارائه تيپ‌هاي مختلفي شده بود، رده سوم فروش تير و مرداد را به خود اختصاص داده است. بهنوش بختياري و بهاره رهنما هم به بار كمدي فيلم ياري رسانده‌اند تا اين فيلم 4807262000 ريال فروش كند و 240هزار نفر را به سالن سينماها بكشاند. در رديف چهارم اين فهرست انعكاس رضا كريمي قرار دارد كه موضوعي اجتماعي را محور اصلي دارم فيلم قرار داده است. انعكاس در 70 روز تنها 4667211000 ريال فروخت. اين فيلم 233هزار نفر تماشاچي داشت.
فروش‌هاي دويست ميليون توماني
فيلم‌هاي رده چهارم به پايين اين دو ماه با افت فروش نسبت به صدر جدول فروش حول و حوش سيصد‌ميليون تومان داشتند. تيغ‌زن ساخته عليرضا داود‌نژاد در 49 روز رقم فروش خود را به 2940088000ريال رساند و با 147000نفر تماشاگر پرونده ناموفقي را براي خود رقم زد. اين رقم فروش درحالي شكل گرفت كه سازندگان فيلم اميد داشتند با توجه به حاشيه‌هاي شكل گرفته در ابتداي اكران فيلم كه شكل تبليغات شهري‌اش مورد هدف قرار گرفته بود بتواند بيش از اين رقم بفروشد و تماشاگران بيشتري را به سالن سينما جذب كند.
حس پنهان فيلم رده ششم اين جدول نيز در رده فيلم‌هاي دويست ميليون توماني قرار دارد.
اين فيلم با 2370695000ريال فروش در 56روز توانست 118هزار نفر را جذب سالن‌هاي تاريك سينما بكند.رده هفتم اين جدول در اختيار قرنطينه است كه با 2032901000ريال در 79روز به كار خود پايان داد. اين فيلم هم حدود يكصد هزار نفر را به سالن‌ها كشاند.
تنها فيلم صد ميليوني
به رغم سيرصعودي ابتداي اكران فيلم آخر محمدعلي طالبي و با وجود بازيگراني مثل محمد كاسبي و گلشيفته فراهاني روند نزولي فروش فيلم ديوار كه از سوم مرداد ماه روي پرده سينماها رفت، تا اواخر مرداد سرعت بيشتري گرفت.
اين سيرصعودي ابتدايي البته پيش از اين كه به بازيگران ستاره فيلم مربوط باشد، به حاشيه‌هاي مربوط به قصه فيلم و روايت نامتعارف يك دختر موتورسوار مربوط مي‌شود. حاشيه‌هايي كه به سرعت جاي خود را به واقع‌گرايي در ميان مخاطبان داد و استقبال به نسبت خوب ابتدايي جاي خود را به نزول تعداد تماشاگر و همچنين كاهش كف فروش رسيد. اين مساله نشان مي‌دهد مخاطبان سينماي ايران پيش از اين كه به حاشيه‌هاي نامرتبط توجه داشته باشند، در پي تعريف يك قصه خوب هستند كه درست تعريف شود.
ديوار در مرداد ماه گذشته با كمك گرفتن از همين حاشيه‌ها 1056969000فروش كرد.
فيلم‌هاي خوب در كف ليست
فرزند خاك وميناي شهر خاموش در فيلم آخر اين ليست ده‌تايي است كه به‌رغم متفاوت بودن لحن آنها از ساير فيلم‌هاي بالاسري‌شان با فروش اندكي مواجه شدند و البته اين رقم فروش را در 16روز به دست آوردند. فرزند خاك به كارگرداني محمدعلي آهنگ قصه جست‌وجوي زني است كه پس از بيست سال به دنبال جنازه شوهرش در خاك عراق آمده است.
فرزند خاك كه‌در جشنواره گذشته بهترين فيلم از نگاه ملي شناخته شد در 16روز ابتداي اكران 297630000ريال فروخت و در اين مدت 14800نفر به ديدن اين فيلم رفته‌اند.
ميناي شهر خاموش هم كه پس از يك سال خاك خوردن در بايگاني رنگ‌ پرده را ديده است، به موضوع بازگشت يك پزشك پس از سال‌ها به ايران مي‌پردازد و با محور زلزله بم قصد دارد ناگفته‌هايي را باز گويد. فيلم اميد را شهاب رضويان هم 265513000ريال فروخته است و حدود 13هزار نفر را به سالن سينماها كشانده است. اين دو فيلم البته هنوز روي پرده هستند و انتظار مي‌رود در روزهاي آينده فروششان افزايش يابد.
حرف آخر
اين تابستان، تابستان كم‌رونقي بود. نياز به تحليل جدي و نگاه آسيب‌شناسانه هست تا در تابستان به از اين وضعيت خلاص شويم. انسان با اميد زنده است.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن