تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 20 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799768419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديران قهرمان صنعت بانكداري بخش‌خصوصي گوي سبقت قهرماني المپياد 2007 صنعت بانكداري جهان را ربودند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مديران قهرمان صنعت بانكداري بخش‌خصوصي گوي سبقت قهرماني المپياد 2007 صنعت بانكداري جهان را ربودند
دكتر بهرام غيائياگرچه اكثريت قهرمانان ملي‌مان نتوانستند از المپياد چين مدال‌هاي زرد، نقره‌اي و خاكستري رنگ مورد انتظارمان را به ارمغان بياورند، در نتيجه غرور ملي‌مان قدري خط خطي و اندوهي پنهان بر اكثريت ملت مستولي گرديد، كه چرا ما ايرانيان قهرمان پرور نتوانستيم در اين المپياد با شكوه به حداقل‌ها دست يابيم، مع الوصف خبر مشعوف‌كننده اخير نشريه معتبر بانكداري بنكر (The Banker) مبني بر اينكه مديران متفكر و برجسته بخش صنعت بانكداري به‌خصوص در بخش‌خصوصي، توانسته‌اند مقامي بسيار شاخص و برجسته در صحنه بانكداري بين‌الملل كسب كنند كه اين امر باعث افتخار هر فرد ايراني است.
با تشكر فراوان از مديران و كاركنان لايق و توانمند صنعت بانكداري بخش‌خصوصي كشور و با تبريك به دولتمردان، مقامات بانك مركزي و ناظر بر امور بانكداري كه با درايت و تصميمات و سياست‌هاي مقتضي توانسته‌اند بستر لازم براي اينگونه فعاليت هاي ثمر بخش را در بخش‌خصوصي هموار نمايند و هدايت و حمايت لازم را معمول دارند. بديهي است كه اعتماد بيشتر به بخش‌خصوصي مي‌تواند در شكوفايي اقتصاد ملي و در اجراي اصل 44 قانون اساسي بسيار موثرتر واقع گردد.
مجله هفتگي اكونوميست
(The Economist) مورخ دوم آگوست 2008 (August 2,2008) تازه به دستم رسيده بود، نگاهم به مقاله مجله بنكر (The Banker) در مورد رتبه‌بندي يك هزار بانك برتر جهان، از نظر ميزان سرمايه اصلي و ديگر توانمنديهاي بانكها كه در مجله معتبر اكونوميست (The Econmist)به چاپ رسيده بود، افتاد. از آنجايي كه اخيرا مقالاتي در مورد مجله بانكداري و معتبر
(The Banker) در روزنامه‌‌هاي يوميه ايراني به چاپ رسيده است، علي‌الخصوص آنكه اعتبار اين مجله و نتايج ارزيابي برخي از بانك‌هاي ايراني توسط آن مورد سوال قرار داده‌ بودند، لذا حيفم آمد كه از اين فرصت استفاده ننمايم و ضمن معرفي بيشتر مجله بنكر (The Banker)، حق كلام را در مورد درجه اعتبار بين‌المللي اين مجله و نتايج ارزيابي به عمل آمده از بانك‌هاي ايراني را به عنوان بخشي از يك‌هزار بانك‌هاي برتر جهان در سال 2007، ادا ننمايم. مجله بنكر (The Banker) با 79 سال سابقه و تجربه بانكي در سطح بين‌الملل، در سال 1926 در انگلستان به ثبت رسيده است و يكي از معتبرترين منابع اطلاعاتي براي سرمايه‌گذاران بين‌المللي و مديران صنعت بانكداري عمومي و تجاري جهان محسوب مي‌شود. اين مجله ماهانه با ارائه نتايج پژوهش‌هاي علمي و حرفه‌اي، آمار، مقالات و مصاحبه‌‌هاي وزين و ارائه نقطه نظرات بانكداران خبره و والامقام در صنعت بانكداري جهاني، توانسته است مقامي بس مهم و معتبر در اين صنعت دست و پا نمايد. كمتر افراد كليدي در صنعت بانكداري و سرمايه‌گذاري هستند كه بدون مطالعه مستمر اين مجله بتوانند تصميمات كليدي اقتصادي، بانكداري و سرمايه‌گذاري خود را اتخاذ نمايند. به همين دليل بوده است كه مجله اكونوميست (The Economist)، اين غول انتشاراتي اقتصادي، تصميم به استفاده از آمار ارائه شده در مجله بنكر نموده كه اين نيز تاييدي است بر مقبوليت و اعتبار آمار و مقالات مجله بنكر.
بزرگ‌ترين بانك‌هاي جهان
سال گذشته، رتبه‌بندي مجله بنكر در يك هزار بانك برتر جهان، از نظر ميزان سرمايه پايه (اصلي ـ (Tire I بانك اچ اس بي سي (HSBC) به عنوان بزرگ‌ترين بانك جهان معرفي شد و به اين ترتيب از «بانك آو آمريكا» (Bank of America) پيشي گرفت. سرمايه بانك‌ها، از نظر استانداردهاي بين‌المللي و براي اين رتبه‌بندي، به ترتيب زير تعريف گرديده و محاسبه شده است.
الف- سرمايه پايه (اصلي ـ Tire I)
سرمايه پايه (اصلي ـ Tire I) در صنعت بانكداري و در هر مقطع زماني، به ترتيب جمع كل مانده حسابهاي زير تعريف و محاسبه مي‌گردد:
-سرمايه انتشار داده شده و پرداخت شده
-مانده حساب‌اندوخته قانوني
-مانده حساب صرف سهام
-مانده حساب سود و زيان سنواتي
ب – سرمايه تكميلي (Tire II):
سرمايه تكميلي (Tire II) در صنعت بانكداري و در هر مقطع زماني، به ترتيب جمع كل مانده حساب‌هاي زير تعريف و محاسبه مي‌گردد:
-مانده حساب‌اندوخته‌هاي عمومي
-مانده حساب‌اندوخته‌هاي سرمايه‌اي و سايرحساب هاي تجديد ارزيابي
-مانده حساب‌ اندوخته‌هاي مشكوك‌الوصول عمومي
-مانده حساب‌اندوخته ناشي از تجديد ارزيابي سهام
ج – كل سرمايه:
كل سرمايه بانك در هر مقطع زماني، عبارت است از مجموعه سرمايه پايه (اصلي ـ Tire I) و سرمايه تكميلي (Tire II)، كه به ترتيب مذكور، محاسبه مي‌شود.
در اين رده‌بندي، رويال بانك اسكاتلند (Royal Bank of Scotland) از رده هشتم به رده سوم جدول ارتقا يافت. وليكن نكته قابل توجه در اين است كه اين بانك هنوز از نظر ميزان جمع دارائي‌ها در رده نخست قرار دارد و پس از آن دويچ بانك
(Deutsche Bank) قرار گرفته كه از نظر رده‌بندي براساس سرمايه پايه (اصلي ـ Tire–I) حتي جزو 20 بانك اول و برتر جهان قرار نگرفته است. بانك چاينا (Bank of China) و بانك آي سي بي سي (ICBC) كه يكي ديگر از بانك‌هاي چيني است، موفقيت خود را حفظ و نيز در رده 10 بانك برتر قرار دارند و هر دو بانك چيني مورد بحث، از قدرت سودآوري قابل ملاحظه‌اي در قياس با ديگر بانك‌هاي طراز اول جهان برخوردار هستند.
(سرمايه در تاريخ 31 دسامبر 2007، ارقام به ميليارد دلار)
اعلام اين مطلب بسيار قابل توجه مي باشد كه اطلاعات فوق توسط يك تيم هزار نفري پژوهنده ارشد در مجله بنكر جمع‌آوري و ارائه گرديده است كه هدايت و رياست اين گروه كارشناسان ارشد، بر عهده يك بانوي ايراني‌تبار به نام سركار خانم بيتا قويمي
(Beata Ghavimi) و سه مدير ارشد ديگر (Chief Editors) بوده است. وجود چنين شخصيت‌هاي ايراني در صحنه‌هاي اقتصاد بين‌الملل، باعث افتخار ما ايرانيان مي باشد و اين نيز شايد بهترين پاسخ به مقاله مورخ 20/5/1387 مندرج در روزنامه دنياي اقتصاد باشد كه نويسنده مقاله گله كرده بودند كه چرا ما خود يك The Banker نداريم؟ دوست عزيز و نگارنده مقاله مذكور بايستي توجه فرمايند كه فرهيختگاني همچون سركار خانم بيتا قويمي (Beata Ghavimi) هستند، كه به بنگاه‌هايي چون بنكر (The Banker) نقش و حيات مي‌دهند. اگر مصمم هستيد، شما هم مي‌توانيد يكي ديگر از بنكرزها را همين امروز بنا كنيد. يادمان باشد كه نياز همواره مادر اختراع و موجب كسب موفقيت بشر بوده است، كشور انگلستان هيچگاه از مواهب الهي و طبيعي، مثل كشور ايران برخوردار نمي‌باشد و صاحب انرژي نفتي و گازي و صدها منابع طبيعي ديگر نبوده است. چرخ اقتصادي آن مملكت عمدتا از طريق فروش خدمات و يا درآمد صنعت توريست مي‌چرخد كه امروز به عنوان چهارمين قدرت اقتصادي دنيا معروف گرديده است. شايد دولتمردان و نمايندگان محترم مجلس ماهم قدري توجه خود را به صادرات دانش، تفكر و‌انديشه كه از قديم همواره نزد ايرانيان بوده است، معطوف بدارند و بنگاه‌هاي اقتصادي را از اين بابت تشويق، پشتيباني و حمايت نمايند. بلكه ما هم بتوانيم بنكرزها را خود بنا كنيم و دانش پزشكي، مهندسي، حسابداري، حسابرسي و غير و غيره خود را به جاي منابع طبيعي كه اموال ملي محسوب مي‌گردند، صادر كنيم. صحبت از حسابداري شد.
قابل توجه است كه بودجه شركت Ernest young كه يكي از بزرگ‌ترين موسسات حسابرسي دنيا مي‌باشد، در سال 2007 معادل نصف درآمد كل ايران بوده و از اين طريق درآمد و ارز قابل توجهي براي كشور خود توليد كرده است و به همين علت جزو 100 شركت برتر دنيا (Fortune 100) معرفي شده است. در سالهاي اخير نشانه‌هاي بسياري از توانايي‌هاي علمي و تجربي و مديريتي ما ايرانيان در سطح جهاني مشاهده و مطرح گرديده است و اين ثابت مي‌كند كه قهرمانان علمي و دانشمند ما مي‌توانند در سطح بين‌الملل مطرح باشند و از اين طريق نيز چرخ اقتصادي مملكت را به حركت درآورند. وضعيت بانك‌هاي ايراني در رده‌بندي يك هزار بانك برتر جهان در سال ميلادي 2007 به ترتيب زير توسط مجله بنكر ارائه شده است:
الف- رده‌بندي بانك‌هاي ايراني از نظر‌اندازه و ميزان سرمايه پايه (اصلي- Tire I )، توسط مجله بنكر (The Banker) به ترتيب زير در نشريات ماه‌هاي جولاي و آگوست 2008 محاسبه و ارائه شده است:
ب- مجله بنكر، ديگر توانمندي‌هاي بانك‌هاي ايراني را براي سال 2007 مورد ارزيابي قرار داده و از آن جمله قدرت سودآوري و محاسبه درصد برگشت روي سرمايه هر بانك، از بانك‌هاي ايراني را به ترتيب زير محاسبه و رتبه‌بندي نموده است:
ج) همچنين رشد قدرت سودآوري بانك‌هاي مورد بحث ايراني را، در قياس با سود ويژه سال ماقبل آنها، محاسبه و ميزان بهبود قدرت سودآوري آنها را طي سال مالي مورد گزارش به ترتيب زير ارائه داده است: ظاهرا اطلاعات لازم براي محاسبه درصدهاي فوق و براي بانك‌هاي ملي، صادرات و مسكن در اختيار كارشناسان مجله بنكر (The Banker) قرار نگرفته است. د) مجله بنكر (The Banker) از لحاظ سلامت و امنيت اقتصادي (رابطه فيمابين ميزان و كفايت سرمايه و دارايي‌هاي بانك) بانك‌هاي مذكور را مورد ارزيابي قرار داده و رتبه‌بندي بانك ها را به ترتيب زير ارائه داده است: آفرين بر مديران كهنه ‌كار، با تجربه و موفق بانك‌هاي بخش‌خصوصي، يادمان باشد كه عمر بانك پاسارگاد (سهامي عام) و يا بانك پارسيان تنها دو تا حداكثر هفت سال از تاريخ تأسيس آنها تجاوز نمي‌كند و طي اين مدت كوتاه و با پيشرفت چشم‌گير و گسترش انفجاري و استثنايي خود توانسته‌اند چنين مقام شايسته‌اي را بين بانك‌هاي ايراني كه عمدتا بيش از ده‌ها سال سابقه دارند و يا فيمابين ده ها هزار بانك جهاني كه اكثريت قريب به اتفاق آنها بانك‌هاي قديمي صدساله هستند، رتبه با ارزش 536 براي بانك پاسارگاد و مرتبه 595 براي بانك پارسيان احراز گردد. بنابراين در قياس نسبي معادله ا‌ي، بانك پاسارگاد و پارسيان را مي‌توان قهرمانان و به عنوان برندگان مدال طلاي المپياد جهاني صنعت بانكداري كشور معرفي نمود كه مرهمي باشند بر‌اندوه از دست دادن مدالهاي زرين المپياد چين، آنچه كه انجام شده است قطعا« تفضل الهي» بوده است. با تشكر بي‌پايان از متفكران و مديران توانمند صنعت بخش‌خصوصي بانكداري ايران كه از اين آزمايش بسيار سخت سربلند بيرون آمده‌اند. براي هر ايراني جاي نهايت خوشوقتي خواهد بود كه مشاهده كند در رتبه‌بندي‌هاي سالانه نشريه اقتصادي و بانكي معتبر (The Banker) بانك‌هاي ايراني با وجود تمامي مشكلات و محدوديت‌ها و عليرغم تمامي قطعنامه‌هاي ناروا و ناجوانمردانه بين‌الملل، هر سال رتبه بهتر و بالاتري را در ميان يك هزار بانك برتر جهان بدست آوردند. آن برادر عزيزي كه در روزنامه وزين سرمايه، مورخ 15/5/1387 اين موفقيت‌ها را به عنوان سوء استفاده تبليغاتي از رتبه‌بندهاي عملكرد اعلام داشته بود، بهتر است با واقع‌بيني و حسن نيت به اين مقاله بنگرد و همگي سعي نماييم كه خودمان و به تبع بخش‌خصوصي موفق كشورمان را باور داشته باشيم.
حسابداران خبره انگلستان و آمريكا
حسابدار رسمي ايران
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن