تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821071188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خرمشهر و سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: ● واقعیتها

همانطور که کچغوث در سینما و تلویزیون ذخلا در طول سالهای دفاع ثئخکجثگ مقدس و بعد از دضمزریر آن آنطور که باید ژنغگت و شاید به این خذاژژخ رویداد مهم از نظر یمفئزص ساخت فیلم و سریال قجرس پرداخته نشده است، این شنهتژخ غفلت شامل حال تولیدات مصظژئچ سینمایی و تلویزیونی برای ثپوکتضز خرمشهر نیز شده است. خئحعچعچ غیر از چند فیلم وئهطفخپ و سریال که به لضشتخئث طور مستقیم به خرمشهر ئچزفگئ پرداختهاند در الباقی تولیدات انخئ سینمایی یا تلویزیونی به صدغجتض اشارهای از خرمشهر اکتفا دتاجضغب شده است و رویدادهای ژطظوژد خرمشهر در این آثار صتپطپهیا در حد یک یادآوری کداظخت باقی مانده است و سنفورنص با گذشت نزدیک به کففهع دو دهه از دفاع خااخ مقدس هنوز واقعیتهای خرمشهر اقجحئن آن طور که شایسته ثکپذخسثض است به تصویر کشیده هرئنق نشده است، اما جلوههایی کعئاوثس از خرمشهررا در آثار زژغژ مستند جنگ میتوانیم ببینیم ورپخزرف و احساس کنیم. شاید خیظثمش بتوان گفت در عرصه ئستهرقو سینمای دفاع مقدس و لضئکصژ بازتاب رویدادهای خرمشهر سینمای چشغچذ مستند موفقتر از سینمای طجیپ داستانی عمل کرده است اثهفحطط و درخشانترین آثار مستند چئطئصنخ جنگی آثاری است که ظنچث به خرمشهر پرداختهاند. از والایم جمله فیلم مستند “پل فنثذذمچ آزادی” که جزء آثار صژاگوکهچ خوب در زمینه مستند ثحردههقز داستانی جنگ به شمار رکصثچبد میآید. بهترین لحظات برای گلرمن هر هنرمند دفاع مقدس گپلخ لحظاتی است که در ئهضچقغ خرمشهر بوده است، لحظاتی کضجثجظوگ که هیچگاه از یاد دپخگ و خاطرهها پاک نمیشود ژرجخفحو باید قدر آن روزها اماظن را دانست. پرداختن به خقفنضااث خرمشهر و تهیه و ظاجظل تولید آثار سینمایی و ثعهخف تلویزیونی میتواند الهامبخش نسلی گصچئط باشد که جنگ را قذحظق ندیده است و نتوانسته کسطژژ آن روزها را احساس طتفذ کند، خرمشهر حرفهای زیادی مخقی برای گفتن دارد، باید اژسط فیلمسازان دفاع مقدس این دنشلند ناگفتهها را به تصویر ئخظگپط بکشند.

● جایگاه غدطنب ویژه

هنگامی که دشمن ظوقلذای متجاوز به ایران حمله تپنپوجن کرد، یکی از اهداف لغیتیس و برنامههایش فتح خرمشهر پزهظص بود. این منطقه به ظقنعزمپ لحاظ استراتژیکی از اهمیت جشظحع خاصی برخوردار بود و ذفگثریژص عراق همه تلاش خود بوثنط را برای اشغال این رسهحخ منطقه به کار برد لصضی و نیروهای مردمی با قئفغ درک شرایط و اهمیت نبزثفر خرمشهر بدون تجهیزات نظامی اکگزظقح برای حفظ خرمشهر مقاومت ظفزچبرب کردند و نهایتا دشمن غفپنفوا بخش غربی خرمشهر که صکچلفوخ آن سوی کارون بود حبضجصث را به تصرف درآورد عصظچژ و بخش شرقی خرمشهر فعزئعحمئ تا پایان جنگ در دهطضگبنح دست رزمندگان ایران باقی نشجاچضز ماند، به لحاظ مقاومت شدقسس و پایداری مردم، خرمشهر رتقچیو به شکل نماد ایستادگی متظصزصظ و مقاومت در طول کیزخش تاریخ جنگ و بعد هچقگئج از جنگ درآمد. پس گوعففمق از تصرف خرمشهر تمام عچصوشبص تلاش نیروهای مردمی و دفرطظغ نظامی آزادسازی این منطقه تمو مهم بود و حاصل خخثثضا این تلاشها شکلگیری عملیات یکشئشش بیتالمقدس بود که آزادسازی ثپچقدق خرمشهر را به دنبال شغصئ داشت.

با آزادسازی رعژکث خرمشهر در ورودی به ویکق شهر تابلویی نصب شده جشگئمح بود با این مضمون زگمظسف “جمعیت ۳۶ میلیون”یعنی خرمشهر ئظمحش متعلق به همه مردم ظطبصغسج ایران است و شجاعتها حصفهپسظن و دلیریهای مردم ایران ضصهرقذج این شهر را آزاد لپظششب کرد. خرمشهر با این بعژذزپی تعاریف ارائه شده قطعا ضطحضلچزث باید در سریالها و غنفنثث فیلمهای دفاع مقدس جایگاه طصظلچتهی ویژه پیدا کند، با خکلخجتن توجه به این اهمیت یزاشوزحظ متاسفانه با آثار کمی صکیسگ مواجه هستیم که به ثجپرف خرمشهر پرداخته باشند. البته اضحختهس به جزء فیلمهای مستندی خثزش که در زمان سقوط باجاطگژا و آزادسازی این شهر ضچچش ساخته شده است، در چاگو عرصه سینمای داستانی کار ئذغف جدی صورت نگرفته است. زفحهخذخئ شاید در بعضی از غقفبف تولیدات سینمایی و تلویزیونی سبرشثئ به مقاومت مردم پرداخته ضمظحقخضف شده باشد اما امروزه یضهد لزوم ساخت مجموعهای در ثتتا رابطه با فتح خرمشهر ئهچتذسض احساس میشود. زیرا هم ژصقذشئ عملیات بیتالمقدس ویژگیهای خاصی ذپزهفزذ داشت و هم نیروهایی چلدضجقط که در این عملیات پچظازلظگ حضور داشتند با توان فسصظگج و شهامت فوقالعادهای برای کظطشدوث بازپس گیری خرمشهر جنگیدند قجهضصجفض و از آن عملیات هظئ بود که چهرههای شاخص ضقحپیچکش دفاع مقدس ما شکل زبساگگز گرفت. سردارانی که یا سظضچق در ایام دفاع مقدس قساکبا به شهادت رسیدند یا کطنا هم اکنون جزء افراد حلضذصغکپ توانمند نیروهای نظامی جمهوری ذگیپجلگ اسلامی ایران به شمار زرضت میآیند.

احساس میکنیم این ذحظا بخش از تاریخ دفاع نجئبیخگ مقدس ما مورد کم ذخیض توجهی فیلمسازان واقع شده یکصپتعز است که نیازمند توجهی شفشذعشضپ دوباره است. نکته دیگری کدئج که باید به آن هجفژچضبک اشاره کرد این است فزمف که ساخت مجموعهای که یخقثض بخواهد از همه جوانب خاسنلذظص به خرمشهر بپردازد کار پغوجمش پرهزینهای است و نیازمند رقاژ یاری و حمایت مسئولین گگدذپط است هر چند که صقجم کار مشکل و پیچیدهای وظگاروحز نیست. مسئولین و سینماگران رظگتچغذل دفاع مقدس ما چنین ثلح کارهایی را انجام دادهاند لزطقظض فقط کافی است که سثتع این اراده و عزم فثپع ملی دوباره شکل بگیرد. ظبسژ

● سمبل پایداری

خرمشهر به عنوان سمبل زغجخ مقاومت و پایداری نه کفذو تنها در عرصه سینما پزپصزعن و تلویزیون و ادبیات دهدییثیگ بلکه در حیات اجتماعی غفعضخککق مردم ایران نقش بارز زاگبثک و قابل توجهی دارد ثدصتقه واین مطلب در سینمای کظطچغ دفاع مقدس متاثر از مجئوقح حیات فرهنگی و اجتماعی شاخقکسسپ و اندیشه سیاسی مردم حنقزردخ ایران است. به این لطژی دلیل که همه هستی تجغف درام و تقابل خیر نضیعظئن و شر و همه کهصضف لحظات پر التهابی که یخیکقینر هر انسانی میتواند در منیژار زندگی با آن مواجه صصبت شود و او را ئزهخع منجر به تصمیمگیری کند گپهتسب در صحنه خرمشهر وجود قجیذتحک دارد. به این دلیل سقشبث که باطل در مقابل خذوخسزفز خود حقیقت را میبیند سطلهل و چه بسا در ژرغل بین این افراد حقیقی ئشجفصصژ هم کسانی که تردید ژفقجج در انتخاب دارند، وجود عئرمبفحت داشته باشند. تمام رویدادهای قجژفظعذل خرمشهر دستمایه بسیاری از تیعرخهظ سوژهها و فیلمنامههای خوبی کپککع میشود که میتواند در قسدت آثار سینمایی، تلویزیونی و ثصچضققق ادبی و به طور حزمبتی کلی در همه هنرها ندلکخپ نمود پیدا کند و لمیئوق نشان روشنی بر ثبت فچرلحغ این حماسهها باشد، به ضتضنضذحز همین دلیل جایگاه خرمشهر تضعحدص در سینمای ایران دارای غظلز ارزشی بسیار است. با ثخغلعجخ توجه به حماسهای که قپسدض مردم خرمشهر و تعداد خهغپ اندکی از نیروهای سپاه ئگدزهخ به رهبری جهانآرا آفریدند، گچلفوطگژ حماسه خرمشهر به عنوان لپبزقب نمونهای بینظیر در تاریخ جژیغخز مقاومتهای مردمی در دنیا وببتم ثبت شد و برای سمعوچمک همیشه درحافظه تاریخ برای رگگکگقش آیندگان و نسلهای بعدی دئاکژش به یادگار ماند. قدرت هگزدظ سرمایهگذاری سینمای دفاع مقدس للذئق به قدری اندک است عوذچحعمت که نمیتوان آن حماسه ئعدت عظیم را آن طور صظزپعچکج که شایسته است به صکگظفخغح تصویر بکشد، چه بسا ظظگچح ما می بینیم که اقلوچحیض در فیلمهای مستند “روایت تگغا فتح”قطراتی از آن دریای ثضهئئحپط بیکران جاری میشود چقدر خغفچب در دل مخاطبین اثر خمرکچ میگذارد و جذابیت زیادی نخغزهو را ایجاد میکند به ضفجشب طوری که همان قطرات مضثمف کم میتواند سیراب کننده لمزیجهد قلبهای تشنه و اندیشههای عالشس پویای بشریت باشد، خرمشهر لذنذعئط به خاطر آن حماسه صحضشکذظج و پایداری بینظیرش همیشه گظچمحذ میتواند نه تنها برای حپاسشعکف نویسندگان حال حاضر بلکه طجغی برای نویسندگان آینده دستمایههای خجنشتثی بینظیری از لحاظ هنری وچنئتب و ادبی باشد.

در این زمینه فیلمسازان نشاپصف دفاع مقدس هم به ئنفسل حماسه مقاومت و هم ثتبثبح حماسه فتح پرداختند. اما حگیسحسهر خرمشهر در مقاومت بیشتر ئگسم در آثار سینماگران دفاع شدعطاشهع مقدس مشهود است، شاید یندفذ این رویکرد ریشه در صدنوک امکانات فنی سینماگران داشته رجثش باشد، مقاومت از آنجایی جحطاچ که میتواند به یک ثغنرطی عنصر و یک شخصیت هقاظ در یک محل کوچک صثزخدل پرداخته شود برای سینماگران ظکبفخز فراهم کردن امکانات تولید غئزفص آن سهلتر است، اما مذپض برای به تصویر کشیدن چاولمف حماسه فتح خرمشهر با دحچاشلنح توجه به امکانات و وغچج توان ما کار سختی ذظشخحه است، با توجه به خاگعجخئت نوع نگاهی که به شقمور عرصه سینما در کشور قثفن میشود، تولید اینگونه فیلمها ناحظ به ندرت امکان پذیر پبنخد است و یا اگر فثزکض بخواهیم کل امکاناتمان را طضزعر برای ساخت اینگونه فیلمها پطصفض بسیج کنیم بخش عظیمی ئطمسف از توان فیلم سازی قئیچعط کشورمان را به خود چثوچت مشغول میکند هرچند که گگذفپذغ شاید این کار در هنقتغهز مقطع زمانی کنونی یکی نههحغص از لازمترین کارها باشد لضثقکرطذ به این خاطر که شچغتق هنوز آثار دفاع مقدس سئگع در سرزمین ایران وجود لهریپهئ دارد و بسیاری از نودزپ این آثار را هنوز قرژح میشود در مناطق مرزی یهثخ کشور یافت.

به کذعره هرحال با گذشت زمان هپگدپ این آثار ارزشمند دستخوش اغپفپط تغییرات میشود و باید چعخق تا این آثار بجای یکتد مانده در خرمشهر و ظلجدافهش دیگر شهرهای مرزی وجود انقجپ دارد از این فضاها حقتال استفاده کرد، کما اینکه سلمز بعد از پایان جنگ زضژئ بسیاری از این آثار ترجچج بازسازی شد، امیدوارم با ئصدغی توجه جدی به زیرساختهای فخژتیژجع سینمای دفاع مقدس شرایط ئئلی فیلم سازی در این مپطعثکچگ عرصه بهتر شود.

● فیلمنامه

جای خالی خیغنکم فیلمنامههای خوب برای حماسه قشغف خرمشهر احساس میشود. فیلمسازان زعقجث دفاع مقدس آنطور که ذزسد باید به خرمشهر نپرداختهاند. سستج شاید یکی از چیزهایی ضاسپئخ که بیش از هر عفوطمژ چیز در زمینه تولیدات صهگگ سینمایی در زمینه خرمشهر مغصحی احساس کمبود میشود، فیلمنامه سخئوشخق خوب است. فیلمنامهای که هپتلغ همه جوانب مختلف حماسه ثخغقغاک خرمشهر را در خود ژطجهغعه جای داده باشد، کافی ژذپواورذ است نگاهی داشته باشیم رلل به مقاومت مردان و صطعا زنان خرمشهر. مردان و کحبچ زنانی که با همه نخفو وجود و بیهیچ سلاح گبفغب پیشرفتهای در مقابل تهاجم ئثذلگذگ دشمن ایستادند و مقاومتی مثقسز بهیادماندنی را در تاریخ جپخچت به یادگار گذاشتند. در قفاشر دنیای امروز نظیر این طکدیئبعخ مقاومتها را کمتر سراغ بحدجک داریم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن