تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815799549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز جهانی غذا


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: از مصرف بی رویه غذا بپرهیزیم. و با مصرف درست و عدم اسراف، با گرسنگان جهان همدردی کنیم. هنگام دور ریختن غذا به این بیندیشیم که این غذا می تواند گرسنه ای را برای یک روز هم که شده از گرسنگی و مرگ نجات دهد. و به یاد داشته باشیم که هم اینک نزدیک به یک میلیارد گرسنه در جهان وجود دارد ، سازمانهای معتبر می گویند که ۲۰۰ میلیون کودک به سوء تغذیه مبتلا هستند و در هر دقیقه ۳۰ نفر به علت گرسنگی جان خود را از دست می دهند .

گرچه باورش سخت است ولی هزاران تن گندم به دریاها ریخته میشود . و سیاست موجب می گردد که جهان در روز جهانی تغذیه، توهمی از حقوق بشر را به نمایش بگذارد .

روز جهانی غذا را با مصرف درست غذا و جلوگیری از اسراف پاس داریم و هنگام دور ریختن غذا به فکر گرسنگانی که این غذا میتوانست آنها را از مرگ نجات دهد، باشیم.

در حال حاضر بالغ بر ۸۰۰ میلیون مرد، زن و کودک در دنیا هر شب گرسنه سر بر بالین دارند. گرسنگی نه تنها باعث کوتاهی عمر می گردد بلکه خسارات جبران ناپذیری به صلح، آرامش و رفاه ملت ها وارد می سازد. این پدیده نیاز به عملیات عاجلی دارد که تنها تهیه غذا نبوده، بلکه ریشه یابی علل گسترش جهانی گرسنگی، پایداری و تداوم آن است. آگاهی مردم درباره مسائل گرسنگی، کمبود و عدم امنیت غذایی به عنوان اولین قدم ماندگار در خلق دنیایی بدون گرسنگی می باشد. جشن روز جهانی غذا با هدف افزایش آگاهی عموم و تفهیم دنیای گرسنگی، سوء تغذیه و فقر در ۱۵۰ کشور در سراسر دنیا برگزار می شود.

روز جهانی غذا، روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی محروم اند و در این محرومیت، دستان بی توانشان از دامان زندگی کوتاه می شود.

جهان در ضرب آهنگ گام های هولناک و ویرانگر فقر و گرسنگی فرو رفته و آشوبی از حسرت یک تکه نان و مقداری آب به پا شده است. دور نمای دل انگیز و زیبای شهرهای بزرگ و آسمان خراش های غول آسا، منظره ای از پیشرفت انسان مدرن را به تصویر می کشد؛ اما در پای این آپارتمانهای سر به فلک کشیده، برخی از گرسنگی، توان فرار از چنگ مرگ را ندارند. روز جهانی غذا تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و شکم های برآمده است که به خود آیند و صدها هزار هم نوع را از چنگال این هیولای هولناک نجات بخشند.

فراموش نکنیم که حق هر فرد برای دسترسی به غذای سالم و مغذی، هم آهنگ با حق دسترسی به غذای کافی و حق بنیادین هر فرد برای رهایی از گرسنگی» می باشد


* روز جهانی غذا و وضعیت کشور ایران :

در حال حاضر الگوی مصرف غذا در ایران مطلوب نیست. آمارها نشان می دهد که هم اکنون نزدیک به ۲۰ درصد از افراد جامعه کمتر از نیاز خود انرژی و پروتیین دریافت می‌کنند و این درحالی است که بیش از ۱۰ میلیون نفر از افراد جامعه زیر خط فقر زندگی کرده و از نظر تغذیه و میزان کالری دریافتی در سطح بسیار پایینی به سر می‌برند.

میزان دریافت مواد غذایی باارزشی نظیر پروتیین نزد خانئاده های ایرانی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. و اختلاف ۲۰برابری سطح درآمدی بین دو دهک بالایی و پایینی جامعه علت اصلی چنین وضعیتی در الگوی مصرف مواد غذایی در بین افراد جامعه باشد.

دریافت میزان زیاد کالری و انرژی و مصرف بسیار زیاد ترکیبات قندی و چربی توسط قشر متوسط جامعه از جمله موضوعاتی است که سبب شده تا الگوی تغذیه‌ای جامعه از حالت عادی خود خارج شود

و این در حالی است که ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی بیش از ۱۲۰ درصد نیاز، انرژی دریافت می‌کنند. بیش از ۲۰ درصد جامعه توانایی مالی برای سیری شکم ندارند و حدود ۵۰ درصد برای تامین سیری سلولی دچار مشکل هستند.

کشور ایران از یک طرف با کمبودهای تغذیه‌ای گوناگون ازجمله سوءتغذیه پروتئین انرژی، کم‌خونی فقر آهن و اختلالات ناشی از کمبود ید، کمبود کلسیم و روی، ویتامین‌های A ، ب ۲ و D مواجه است و از سوی دیگر بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه ازجمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قلب و عروق و انواع سرطان‌ها روند هشداردهنده و رو به گسترشی را طی می‌کند،

بررسی الگوی مصرف مواد غذایی کشور ایران طی سال‌های ۸۱ – ۱۳۷۹ نشان می دهد که دریافت کلسیم، آهن و ویتامین۲ B در حد میانگین کل کشور کمبود با کمبود روبرو است .
مقایسه متوسط دریافت ویتامین۲ B در سطح میانگین کل نشان می‌دهد ۹۰ درصد نیاز به این ویتامین از طریق رژیم غذایی تامین می‌شود و درباره آهن نیز فقط ۷۹ درصد نیاز به این ریز مغذی از طریق رژیم غذایی تامین می‌شود.

مصرف نان در روستاها بشدت از شهرها بالاتر و مصرف قند و شکر تا حدی بیشتر است. در مقابل مصرف گوشت و تخم‌مرغ در شهرها بالاتر است‌؛ ‌به طوری که روستاییان ۲۵ درصد کمتر از شهرنشینان گوشت مصرف می‌کنند. مواد مغذی اصلی در سفره مردم ایران انرژی، پروتئین، کلسیم، ویتامین آ و ویتامین ب ۲ هستند. به عبارت دیگر‌، خطر کمبود این مواد در سفره مردم از دیگر مواد مغذی بیشتر است و ارزیابی تغذیه‌ای می‌باید روی این ۵ ماده مغذی متمرکز شود.
پر خوری و کم خوری ، چاقی و لاغری خطر بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و دیابت را افزایش می‌دهد بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرائین، پرفشاری خون، سرطان، دیابت و پوکی استخوان از بیماری‌های مزمنی شناخته‌ شده‌اند

آمار موجود در کشور ایران نشان می دهد که شیوع کم‌وزنی که نشانه‌ای از سوءتغذیه است، در روستاهای کشور ۷/۱۳ درصد و شهرها ۶/۹ و کوتاهی قد در روستاها ۱۱ و در شهرها ۸/۲۱ درصد است.


* fh فائو، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد اشنا شویم :

فائو در ماه اکتبر سال ۱۹۴۵ براساس گردهمائی نمایندگان ۴۲ کشورجهان در «کبک» کانادا تأسیس شد و در حال حاضر بزرگترین مؤسسه تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می رود. این سازمان در حال حاضر دارای ۱۶۹ کشور عضو، یک عضو وابسته (پورتوریکو) و یک سازمان عضو (جامعه اقتصادی اروپا) می باشد.

اهداف این سازمان را می توان بشرح زیر برشمرد:

- بالابردن سطح تغذیه و استانداردهای زندگی مردم کشورهای عضو

- بهبود تولید و توزیع مواد غذائی و فرآورده های کشاورزی

- بهبود کیفی شرایط زندگی روستائیان در جهان

- حفاظت منابع طبیعی و ارتقاء وضع توسعه پایدار



فعالیتهای فائو مشتمل بر موارد زیر است:

- کمک و ارائه توصیه های فنی به جامعه کشاورزی به نمایندگی از طرف دولتهای عضو و موسسات مالی

- جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات

- ارائه رهنمود به دولتها در برنامه ریزی و سیاستگزاریهای بخش کشاورزی

- ایجاد امکانات برای ملاقات بین نمایندگان دولتها و بحث در مورد مسائل کشاورزی و غذا


هدف اساسی سازمان فائو زدودن فقر و گرسنگی است. جهت گیری و اولویتهای این سازمان ثمره ۵۰ سال مطالعه و تجربه است. از آنجا که فقر و گرسنگی با یکدیگر در ارتباط هستند، فائو هدف خود را تأمین و دسترسی فیزیکی و اقتصادی به غذا برای همه کس و در همه جا قرار داده است.
نظر به ابعاد و گسترش فقر در مناطق روستائی که بویژه کشاورزان و ماهیگیران خرده پا و سایر اقشار فقیر جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، فائو از سیاست های هماهنگ و یکپارچه توسعه روستائی و برنامه هائی که تولید موادغذائی، محصولات کشاورزی، تولیدات دامی، ماهیگیری و جنگلداری را در بر می گیرد، حمایت و آنها را تشویق می نماید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن