تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821024529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايتاليا از ليبي پوزش خواست


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ايتاليا از ليبي پوزش خواست
سيلويو برلوسكوني، هنگام ورود به ليبي گفت: «اين به رسميت شناختن مهم خطاهايي است كه كشور ما نسبت به شما در دوره استعمار انجام داده است.»
نخست وزير ايتاليا با امضاء توافقنامه اي با قذافي، ضمن پوزش خواهي از ليبي، موافقت كرد كه براي ۳۰ سال اشغال اين كشور پنج ميليارد دلارغرامت پرداخت كند.

سيلويو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا، و معمر قذافي، رهبر ليبي، روز شنبه تفاهمنامه اي به امضا رساندند كه بر پايه آن ايتاليا در قالب يك بسته پنج ميليارد دلاري به ليبي غرامت پرداخت مي كند.

اين بسته در بردارنده طرح هاي عمراني، بورس دانشجويي و پرداخت حق بازنشستگي به سربازان ليبيايي است كه در جنگ جهاني دوم در ارتش ايتاليا خدمت كرده اند.

سيلويو برلوسكوني، هنگام ورود به ليبي گفت: «اين به رسميت شناختن مهم خطاهايي است كه كشور ما نسبت به شما در دوره استعمار انجام داده است.»

نخست وزير ايتاليا افزود: «اين توافق راه را براي همكاري هاي بيشتر باز مي كند.»

در «وب سايت دولت ايتاليا» به نقل از نخست وزير اين كشور آمده است: «به نام مردم ايتاليا …من احساس مي كنم براي آنچه كه سال ها پيش روي داده كه بر بسياري از خانواده هاي شما اثر داشته موظف به پوزش خواهي و بيان اندوه مان هستم.»

ليبي مي گويد سربازان ايتاليايي هزاران نفر از مردم اين كشور را كشته و هزاران نفر ديگر را در دوره استعمار از شهرها و دهكده هاي خود رانده است.

معمر قذافي نيز به مناسبت امضاي اين تفاهمنامه گفت: «در اين سند تاريخي، ايتاليا براي كشتار، ويراني و سركوب مردم ليبي در دوره استعمار، پوزش مي خواهد.»

رهبر ليبي همچنين گفت كه امروز ايتاليا كشوري دوست است. معمر قذافي در سال ۱۹۷۰ ايتاليايي ها را از ليبي اخراج و دارايي هاي آنها را مصادره كرد.

در برابر امضاي اين تفاهم نامه و پوزش خواهي، ايتاليا نيز از ليبي مي خواهد كه جلوي هزاران مهاجر غير قانوني را بگيرد كه هر ساله تلاش مي كنند با گذر از درياي مديترانه به ايتاليا برسند.

ايتاليا در چند سال گذشته از ليبي انتقاد كزده است كه اين كشور تدابير لازم را براي جلوگيري از گذر مهاجران انجام نمي دهد. ايتاليا در نظر دارد، براي كنترل كناره هاي ليبي، تجهيزات الكترونيكي به ارزش ۵۰۰ ميليون دلار به اين كشور بدهد.

سيلويو برلوسكوني كه سخنانش از تلويزيون ليبي پخش مي شد، درباره اين كمك گفت كه با اين كار، مهاجران پنهاني كمتري كناره هاي ليبي را به سوي ايتاليا ترك مي كنند.

ايتاليا همچنين در پي آن است كه مناسبات خود با ليبي را در زمينه انرژي گسترش دهد. ليبي يكي از صادر كنند گان عمده نفت و گاز به ايتاليا است.

نخست وزير ايتاليا همچنين گفت كه پرداخت غرامت به ليبي راه را براي همكاري بيشتر در زمينه گاز باز مي كند؛ گازي كه به گفته او داراي «بهترين كيفيت» است.

معمر قذافي، از نخست وزير ايتاليا در خيمه اي بزرگ در بنغازي پذيرايي كرد. در اين خيمه، دو رهبر به يكديگر هدايايي دادند و هنگام ناهار درباره توافق دو كشور گفت و گو كردند.

سيلويو برلوسكوني هنگام مراسم ناهار گفت كه بخشي از اين پنج ميليارد دلار در طول ۲۵ سال صرف ساخت بزرگراهي ساحلي خواهد شد كه از مصر تا تونس ادامه دارد.

دفتر نخست وزير ايتاليا با صدور بيانيه اي اعلام كرده است، سيلويو برلوسكوني در اين سفر به معمر قذافي مجسمه ونوس سيرنكا را هديه كرده است. اين مجسمه مربوط به دوره حضور يوناني ها در سيرنكا(در ليبي كنوني) است كه در سال ۱۹۱۳ ايتاليايي ها آن را كشف كردند.

اين توافق ثمره گفت و گوي چندين ساله دو كشور بر سر پرداخت غرامت است. ايتاليا از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۴۳ ليبي را اشغال كرده بود. از محل اين غرامت همچنين براي پاكسازي مين هاي زمان اشغال استفاده مي شود.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن