تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش آفتاب از وضع جمع‌آوري آمار اقتصادي خانوار ازدحام، شايعه و سردرگمي پشت درهاي بسته!


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: گزارش آفتاب از وضع جمع‌آوري آمار اقتصادي خانوار ازدحام، شايعه و سردرگمي پشت درهاي بسته!
به اعتقاد كارشناسان انجام و اجراي طرح‌هاي آماري گسترده نيازمند پيش‌زمينه‌هايي از قبيل اطلاع رساني، آموزش و سازماندهي نيروهاي متخصص است. جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار نيز فارغ از هدف آن نيازمند يك طرح گسترده آمارگيري است كه نتايج آن تنها با معرفي چندين مركز در سطح شهر و كشور از صحت لازم برخوردار نخواهد شد.
آفتاب: شايعه، سردرگمي، ازدحام، ناهماهنگي و عدم وجود يك مرجع مشخص براي پاسخگويي به ابهامات و سئوالات مردم همه و همه از مشخصه‌هاي اجراي اولين گام طرحي است كه دولت آن را تحول اقتصادي مي‌نامد.

به اعتقاد كارشناسان انجام و اجراي طرح‌هاي آماري گسترده نيازمند پيش‌زمينه‌هايي از قبيل اطلاع رساني، آموزش و سازماندهي نيروهاي متخصص است. جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار نيز فارغ از هدف آن نيازمند يك طرح گسترده آمارگيري است كه نتايج آن تنها با معرفي چندين مركز در سطح شهر و كشور از صحت لازم برخوردار نخواهد شد.

از سوي ديگر به گفته صاحبنظران دولت در سه سال گذشته با بي‌توجهي به برنامه‌هاي بلند‌مدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت و انجام امور به روش‌هاي خود‌خواسته كه تناسب چنداني با واقعيت و اقتصاد نيز ندارد معضلاتي ايجاد كرده كه آثار آن تا مدت‌ها دامن‌گير كشور خواهد بود.

رشد نقدينگي بي‌سابقه از زمان خلق پول در ايران، تورم شديد، آشفتگي بازار مسكن، ضربه به توليدات داخلي به دليل واردات بي‌‌اندازه كالا، ارائه آمارهاي مخدوش از جمله آمار بيكاران كشور، اجراي طرح‌ها بدون بررسي كافي جوانب آنها از جمله سهميه‌بندي بنزين و تغيير مكرر در جزئيات اجرا و در نهايت سردرگمي مردم، عدم سرمايه‌گذاري مناسب و زيرساختي درآمدهاي افزايش‌يافته نفت و بي‌تدبيري در مهار بحران‌هاي قابل پيش‌بيني چون خشكسالي و مسئله كمبود برق كه سرچشمه آن نيز در عملكرد دولت و ضعف در سرمايه‌گذاري‌هاي اساسي است از مشكلاتي است كه در اين مدت بي‌پاسخ باقي مانده‌است. با اينحال دولت از آينده طرحي غير شفاف سخن مي‌گويد كه به گفته كارشناسان ابهام در آن فروان است.

حتي اجراي اولين گام اين طرح يعني جمع آوري آمار آنچنان دچار ضعف‌ اجرايي است كه بي‌ترديد نتايج آن را سرشار از خطا مي‌سازد. در اين ميان ابهامات موجود به دليل هدف اعلام شده اين طرح (جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي) مردم را نيز به نگراني انداخته است.

خبرنگار اقتصادي آفتاب با حضور در يكي از ‌مراكز جمع آوري اطلاعات اقتصادي گزارشي را از وضعيت اجراي اين طرح تهيه كرده و به گفت و گو با مراجعه‌كنندگان پرداخته است.

در بعد از ظهر روز آخر طرح (يكشنبه) در ميان ازدحام شديد مقابل دبيرستان دخترانه 13 آبان از مراكز دريافت اطلاعات اقتصادي، مراجعان پشت در بسته فرياد مي‌زنند كه «آقا نمره‌ها را بخوانيد»!

با وجود اينكه بر اساس اعلام قبلي روز يكشنبه آخرين مهلت تكميل و تحويل «فرم‌هاي اطلاعات اقتصادي خانوار»، بود هنوز به دليل ابهامات موجود بسياري از افراد موفق به تكميل و يا حتي تهيه فرم‌هاي خام مربوطه نشد‌ه‌اند.

يكي از حاضران مي‌گويد براي اينكه به داخل برويم به ‌ما شماره داده‌اند اما مدت زيادي است كه حتي يك شماره نيز خوانده نشده است.

او مي‌گويد من فرم را به سختي پر كردم

” براي تكميل اين فرم به دليل اينكه كارت ملي نداشتم به مدت دو روز به ثبت احوال خيابان شريتي مراجعه كردم كه سه طبقه پشت در آن صف كشيده شده بود. اين فرم ممكن است به قيمت از دست دادن كارم تمام شود.... “

و‌لي فكر مي‌كنم كه در قسمت‌هايي اشتباه داشته باشد. البته براي اينكه بتوانم اين فرم را درست پر كنم از هر شخصي سوال كردم اما جواب درستي نشنيدم. به پستخانه و حتي مسجد نيز براي كمك مراجعه كردم كه گفتند به‌ ما مربوط نيست.

فرد ديگري مي‌گويد: «ما از ترس اينكه «فردا» قيمت بنزين، برق، آب و نان گران شود و به ما بگويند چون فرم ندايد يارانه‌اي به شما نمي‌دهيم به پشت اين در بسته آمده‌ام. البته ديروز ساعت 2 بعد از ظهر نيز به در اين مدرسه مراجعه كردم كه تعطيل بود و حتي كاغذي نيز درمورد ساعت كار به در يا ديوار نصب نشده بود؛ هيچ نگهبان يا درباني نيز در اين مدرسه نبود كه به من و تعداد ديگري كه مراجعه كرده بودند پاسخ بدهد».

او ادامه مي‌دهد: «براي تكميل اين فرم به دليل اينكه كارت ملي نداشتم به مدت دو روز به ثبت احوال خيابان شريتي مراجعه كردم كه سه طبقه پشت در آن صف كشيده شده بود. اين فرم ممكن است به قيمت از دست دادن كارم تمام شود».

يكي ديگر از حاضرين كه تنها براي دريافت فرم خام اطلاعات اقتصادي انتظار مي‌كشد مي‌گويد: «براي دريافت اين فرم روزگذشته به چند پستخانه سرزدم اما آنها اين فرم را نداشتند و به من گفتند كه يا به‌مدارس برو و يا آن را از فروشگاه‌ها و يا عكاسي‌هايي كه دستگاه كپي دارند خريداري كن! با اينحال هنوز موفق به دريافت اين فرم نشده‌ام و فكر نمي‌كنم كه ديگر فرصتي براي تهيه و تكميل آن وجود داشته باشد».

فرد ديگري با اين درخواست كه زمان تكميل و ارائه اين فرم‌ها تمديد شود مي‌گويد: «من هنوز خانه‌اي از خود ندارم و قدرت اجاره دادن هم ندارم بنابراين با وجود اينكه همسر و فرزند دارم در خانه پدرم زندگي مي‌كنم حال آيا من اجاره نشين هستم يا صاحب‌خانه؟ در اين فرم وضعيت افرادي چون من مشخص‌ نيست».

شخص ديگري با اشاره به يكي از بندهاي فرم خود مي‌گويد: «مدت‌ها است كه بيكار شده‌ام و هيچ درآمدي ندارم و با اتكا به حقوق بازنشستگي پدرم اموراتم را مي‌گذرانم

” دولت حتي به خود زحمت نمي‌دهد كه هدف خود را از اين كار به ما اعلام كند. ما تنها از سر ترس حاضر به تحمل اين سختي و تحقير شده‌ايم.... “

اما به من مي‌گويند كه اگر شغل و ميزان درآمدي در اين فرم ننويسي آن را دريافت نمي‌كنيم. وقتي از آنان مي‌پرسم كه چه شغلي بنويسم در حالي كه بيكار هستم و حقوقي ندارم به من مي‌گويند كه شغل و درآمد قبلي خود را بنويس؟ يعني رسما دروغ بگو!».

يكي از اين مراجعان مي‌گويد: «دولت حتي به خود زحمت نمي‌دهد كه هدف خود را از اين كار به ما اعلام كند. ما تنها از سر ترس حاضر به تحمل اين سختي و تحقير شده‌ايم». او مي‌گويد كه اگر وضع مالي خوبي داشت به‌هيچ‌وجه حاضر به انجام كاري كه هدف درست آن را نمي‌داند نبود.

اما فرديگري برخلاف سايرين معتقد است كه دولت نهم و رئيس جمهور دست‌و دلباز است و مي‌خواهد به شعار خود عمل و به همه مردم پول نفتشان را بدهد. بنابراين مردم نيز بايد اين زحمت اندك را قبول كنند و ناراحت نباشند. در پاسخ به او شخصي مي‌گويد: «آيا تابه حال به‌ جز گراني و تورم چيزاز دولت دريافت كرده كه فكر مي‌كند اين دولت دست‌ و دلباز است».

پستخانه نارمك مجاور مسجد جامع نارمك يكي ديگر از مراكزي است كه در اين روزهاي آخر مراجعان زيادي براي دريافت فرم خام اطلاعات اقتصادي دارد.

يكي از متصديان در پاسخ به درخواست دريافت اين فرم مي‌گويد ما اين فرم‌ها را نداريم؛ به ما گفته‌اند كه افراد براي دريافت اين فرم‌ها بايد به مدارس مراجعه كنند.

اما فردي كه براي دريافت فرم به اين مركز مراجعه كرده مي‌گويد: «از صبح تا به حالا براي دريافت اين فرم‌ها به مراكز مختلف رفته‌ام اما هنوز موفق به دريافت آن نشده‌ام. من اميدي به خير ... ندارم اما براي دفع شر و مشكلات احتمالي بعدي به دنبال اين فرم مي‌گردم».

او مي‌گويد به دليل مشكلاتش تا به امروز فرصت پيگيري موضوع را نداشته ولي امروز تمام وقت خود را براي آن صرف كرده اما تا به حال حتي نتوانسته است كه ظاهر اين فرم را ببيند.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن