تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821257088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش رونمايي آسمان در آينه/قرآن ستون و پايه كل ادبيات فارسي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش رونمايي آسمان در آينه/قرآن ستون و پايه كل ادبيات فارسي است
عبدالرضا نادري با ذكر اينكه قرآن ستون و پايه كل ادبيات فارسي است حسن كتاب "آسمان در آينه" را در توجه محوري به قرآن در ديوان كبير دانست و هنرمندان و ادبا را به خلق آثاري در خور پيشينه غني ادبي ايران دعوت كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سي و يكمين جشن رونمايي كتاب به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي،سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،انجمن جشن رونمايي كتاب و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران عصر ديروز در محل كابخانه ملي برگزار شد.

در اين جلسه كتاب "آسمان در آينه" تدوين و تاليف عليرضا مختارپور قُهرودي رونمايي شد و تني چند از مهمانان حاضر در جلسه به بيان سخناني درمورد كتاب پرداختند.

در ابتدا جلسه فريدالدين حداد عادل دبير جشن رونمايي كتاب بيانيه هيئت داوران اين جشن را براي حضار خواند. در اين بيانيه پس از مقدمه اي در يادآوري تاثير قرآن در ادبيات فارسي، كتاب "آسمان درآينه" به عنوان اولين اثر فارسي معرفي شد كه به بررسي قرآن در ديوان كبير مولوي پرداخته است. روش منظم تحقيق و ترجمه روان آيات قرآن و كوشش مختارپور براي تصحيح برخي اشكالات نسخه تصحيح شده بديع الزمان فروزانفر در ديوان كبير از امتيازات اين كتاب برشمرده شد.

پس از خواندن بيانيه هيئت داوران و پس از پخش قسمتي از يك فيلم كوتاه درمورد كار مختارپور و كتاب "آسمان درآينه" دوباره درستكار در جايگاه قرار گرفت. او در ادامه سخن خاطراتي را از سامي يوسف خواننده پاپ در تاييد جريان تاثير شگرف قرآن بر روح و جان انسانها نقل كرد و رشته كلام را به عبدالرضا نادري مدير سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سپرد.

نادري تلاش مختارپور را براي تدوين اين كتاب ستود. وي با ذكر اينكه قرآن ستون و پايه كل ادبيات فارسي است حسن اين كتاب را در توجه محوري به قرآن در ديوان كبير دانست و در ادامه به مظلوميت ادبيات فارسي در دوران معاصر اشاره كرد و با آوردن نمونه دهها اقتباس از آثار غربي در پهنه هنر جهان غرب هنرمندان و ادبا را به خلق آثاري درخور پيشينه غني ادبي ايران دعوت كرد.

نادري با گفتن اينكه در شرايط حاضر و در ميانه هجوم فرهنگي غرب تلاش براي شناساندن ميراث ادبي فارسي رسالت سنگين اهل ادب است كتاب "آسمان در آينه" را يك حركت افتخارآميز دانسته و با اعلام اينكه سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پذيراي حركات مشابه در عرصه ادبيات خواهد بود كلام خود را به پايان برد.

در ادامه نشست فيلم كوتاهي پخش شد كه در آن عليرضا مختارپور قُهرودي با معرفي كامل و شرح حال مختصر خوداز زمان تولد به سال 1343، به روايت ماجراي نگارش اين كتاب پرداخت. مختارپور در طول سالهاي 61 تا 65 كه مسئوليتي در يكي از نهادهاي فرهنگي كشور داشت متوجه كمبودهاي منابع فرهنگي مناسب براي جوانان شده بود و از سال 74 مجله اهل قلم را براي پركردن همين خلاء راه اندازي كرد. وي در طول سالهاي تحصيل در رشته فلسفه هميشه با آثار و اشعار مولانا جلال الدين مولوي انس داشته و از او تاثير بسيار گرفته است. به گفته مختارپور مولانا به انسان به منزله گياهي مي نگرد كه در خاك دنيا كاشته شده و بر و ثمر خود را در آخرت خواهد داد.

پس از پخش فيلم، دكتر حميد طالب زاده در جايگاه قرار گرفت و با مقدمه اي در باب وابستگي معناي جهان و نفس انسان در دوره مدرن، به سير تحول معناباختگي در جهان امروز پرداخت. به گفته وي زماني كه معناي جهان در چشم انسان به عنوان يك امر اعتباري و نه تكويني شكل گرفت به مرور اين تعريف از معنا خالي مي شود و به تبع آن انسان هم بي معنا مي شود. اين بحراني است كه بسياري از متفكرين جهان نو چون ماركس، نيچه،فرويد، شوپنهاور و ديگران به آن اشاره كرده اند و در چنين احوالي مولوي معناي از دست رفته انسان را به او هديه مي كند. مولوي ما را به معناي عشق به عنوان آب حيات معنوي دعوت مي كند و اين همه معنا را مولوي از قرآن استخراج كرده و كار درخور ستايش مختارپور در كتاب "آسمان درآينه" اثبات همين مدعاست.

در ادامه نشست مجيد سرسنگي قائم مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعتراف به اين نكته كه موضوع كتاب چندان در حيطه دانسته هايش نيست، بحث را به سوي تشكر از تلاشهاي مثبت دولت در امر كتابخواني گرداند. به نظر او گفتن اينكه مردم ما كتابخوان نيستند جاي اندكي تامل دارد و گويا هنوز شرايط براي عموميت كتابخواني مهيا نيست. در ادامه سرسنگي با انتقاد از محدوديت حوزه اثر برنامه هاي جشن رونمايي كتاب از گردانندگان اين حركت خواست تا با رفتن به ميان مردم و انطباق چنين اتفاقاتي با نيازهاي مردمي به عمومي شدن فرهنگ كتابخواني كمك كنند.

سرسنگي با اعلام اين خبر كه تا پايان سال جاري 200 كتابخانه به ظرفيت كتابخانه هاي فعال شهر تهران اضافه مي شوند، جاي خود را به علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي سپرد.

اشعري براي پرهيز از طولاني شدن جلسه ضمن عذر تاخيرش در ورود از اينكه جلسات جشن رونمايي كتاب به اين جايگاه رسيده ابراز مسرت و خوشحالي كرد. به گفته او اين نتيجه و ثمره نهالي است كه سالها پيش افرادي چون خود مختارپور براي گسترش فرهنگ كتابخواني غرص كردند و مختارپور در حقيقت باني اين جلسه است و نه مهمان آن.

سپس كتاب "آسمان در آينه" رونمايي شده و هدايايي از سوي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، خانه كتاب، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شاگردان مختارپور كه برخي از آنها در جلسه حاضر بودند به او تقديم شد.

در پايان مختارپور با قرارگرفتن در جايگاه توفيق اصلي را از آن مولانا و قرآن دانست و سهم خود را در اين ميان و از اين كتاب كوچك برشمرد. وي سپس به اختصار شمه اي از كليات تفكر مولانا را براي حضار برشمرده و جان بخشيدن به كل كائنات و معاني و اشياي عالم در اشعار مولوي را نقطه عطف تفكر و كار او دانست.

به گفته مختارپور مولوي در بطن تفكر وحدت وجودي كه از آيه "يسبح لله ما في السموات و الارض" برآمده در حكايات حكمي خود براي معاني چون عقل، عشق، خواب، حسن، اندوه وبسياري ديگر جان قايل شده و با اين ترفند ذهني زواياي پنهان و دشواري را در طريقت بازنمايي كرده است.

عليرضا مختارپور قُهرودي سخنان خود و جلسه را با ذكر نمونه هاي اين صناعت در اشعار مولوي و با خواندن غزلي از مولوي با اين مطلع ختم كرد:.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن