تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820114193




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل قانون بيمه اجبارى مسئوليت مدنى دارندگان وسايل نقليه موتورى زمينى در مقابل شخص ثالث


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: متن كامل قانون بيمه اجبارى مسئوليت مدنى دارندگان وسايل نقليه موتورى زمينى در مقابل شخص ثالث
ماده۱ـ همه دارندگان وسايل نقليه موتورى زمينى و ريلى اعم از اين كه اشخاص حقيقى يا حقوقى باشند مكلفند وسائل نقليه مذكور را در قبال خسارت بدنى و مالى كه در اثر حـوادث وسـايل نقـليه مزبور و يا يـدك و تريلر مـتصل به آنها و يا مـحمولات آنها به اشخاص ثالث وارد مى شود حداقل به مقدار مندرج در ماده (۴) اين قانون نزد يكى از شـركتهاى بيـمه كه مجـوز فعاليت در اين رشته را از بيمه مركزى ايران داشته باشد، بيمه نمايند.
تبصره۱ـ دارنده از نظر اين قانون اعم از مالك و يا متصرف وسيله نقليه است و هركدام كه بيمه نامه موضوع اين ماده را تحصيل نمايد تكليف از ديگرى ساقط مى شود.
تبصره۲ـ مسئوليت دارنده وسيله نقليه مانع از مسئوليت شخصى كه حادثه منسوب به فعل يا ترك فعل او است نمى باشد. در هر حال خسارت وارده از محل بيمه نامه وسيله نقليه مسبب حادثه پرداخت مى گردد.
تبصره۳ـ منظور از خسارت بدنى، هر نوع ديه يا ارزش ناشى از صدمه، شكستگى، نقص عضو، ازكار افتادگى (جزئى يا كلى ـ موقت يا دائم) يا ديه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بيمه موضوع اين قانون است. هزينه معالجه نيز چنانچه مشمول قانون ديگرى نباشد، جزء تعهدات بيمه موضوع اين قانون خواهدبود.
تبصره۴ـ منظور از خسارت مالى، زيانهايى مى باشد كه به سبب حوادث مشمول بيمه موضوع اين قانون به اموال شخص ثالث وارد شود.
تبصره۵ ـ منظور از حوادث مذكور در اين قانون، هرگونه سانحه اى از قبيل تصادم، تصادف، سقوط واژگونى، آتش سوزى و يا انفجار وسايل نقليه موضوع اين ماده و نيز خسارتى است كه از محمولات وسايل مزبور به اشخاص ثالث وارد شود.
تبصره۶ ـ منظور از شخص ثالث، هر شخصى است كه به سبب حوادث وسايل نقليه موضوع اين قانون دچار زيانهاى بدنى و يا مالى شود به استثناء راننده مسبب حادثه.
ماده۲ـ شركت هاى بيمه مكلفند طبق مقررات اين قانون آيين نامه هاى مربوط به آن، با دارندگان وسايل نقليه موضوع ماده (۱) اين قانون قرارداد بيمه منعقد نمايند.
ماده۳ـ از تاريخ انتقال وسيله نقليه كليه تعهدات ناشى از قرارداد بيمه موضوع اين قانون به منتقل اليه وسيله نقليه منتقل مى شود و انتقال گيرنده تا پايان مدت قرارداد بيمه، بيمه گذار محسوب خواهدشد.
ماده۴ـ حداقل مبلغ بيمه موضوع اين قانون در بخش خسارت بدنى معادل حداقل ريالى ديه يك مرد مسلمان در ماههاى حرام و در بخش خسارت مالى معادل حداقل۵/۲ درصد تعهدات بدنى خواهدبود. بيمه گذار مى تواند براى جبران خسارتهاى بدنى و مالى بيش از حداقل مزبور، بيمه اختيارى تحصيل نمايد.
تبصره۱ـ در صورتى كه در يك حادثه، مسئول آن به پرداخت بيش از يك ديه به هر يك از زيان ديدگان محكوم شود، بيمه گر موظف به پرداخت همه ديه هاى متعلقه خواهدبود.
تبصره۲ـ بيمه گر موظف است در ايفاى تعهدات مندرج در اين قانون خسارت وارده به زيان ديدگان را بدون لحاظ جنسيت و مذهب تا سقف تعهدات بيمه نامه پرداخت نمايد. مبلغ مازاد بر ديه تعيين شده از سوى محاكم قضائى، به عنوان بيمه حوادث محسوب مى گردد.
ماده۵ ـ بيمه گر ملزم به جبران خسارتهاى وارد شده به اشخاص ثالث تا حد مذكور در بيمه نامه خواهدبود. در حوادث رانندگى منجر به جرح يا فوت كه به استناد گزارش كارشناس تصادفات راهنمايى و رانندگى يا پليس راه علت اصلى وقوع تصادف يكى از تخلفات رانندگى حادثه ساز باشد بيمه گر موظف است خسارت زيان ديده را بدون هيچ شرطى پرداخت نمايد و پس از آن مى تواند جهت بازيافت يك درصد از خسارتهاى بدنى و دو درصد از خسارتهاى مالى پرداخت شده به مسبب حادثه مراجعه نمايد.
در صورتى كه به موجب گزارش كارشناس تصادفات راهنمايى و رانندگى يا پليس راه علت اصلى وقوع تصادف يكى از تخلفات رانندگى حادثه ساز باشد گواهينامه راننده مسبب حادثه از يك تا سه ماه توقيف مى شود و رانندگى در اين مدت ممنوع و در حكم رانندگى بدون گواهينامه است.
تبصره ـ مصاديق و عناوين تخلفات رانندگى حادثه ساز به پيشنهاد وزير كشور و تصويب هيأت وزيران مشخص مى شود.
ماده۶ ـ در صورت اثبات عمد راننده در ايجاد حادثه توسط مراجع قضائى و يا رانندگى در حالت مستى يا استعمال مواد مخدر يا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه، يا در صورتى كه راننده مسبب فاقد گواهينامه رانندگى باشد يا گواهينامه او متناسب با نوع وسيله نقليه نباشد شركت بيمه موظف است بدون اخذ تضمين، خسارت زيان ديده را پرداخت نموده و پس از آن مى تواند به قائم مقامى زيان ديده از طريق مراجع قانونى براى استرداد همه يا بخشى از وجوه پرداخت شده به شخصى كه موجب خسارت شده است مراجعه نمايد.
ماده۷ـ موارد زير از شمول بيمه موضوع اين قانون خارج است:
۱ـ خسارت وارده به وسيله نقليه مسبب حادثه.
۲ـ خسارت وارده به محمولات وسيله نقليه مسبب حادثه.
۳ـ خسارت مستقيم و يا غيرمستقيم ناشى از تشعشعات اتمى و راديواكتيو.
۴ـ خسارت ناشى از محكوميت جزائى و يا پرداخت جرائم.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن