تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831525146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير كوثر1


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: نام سوره کوثر است بر وزن فوعل که صیغه ی مبالغه است ازماده

کثرت . و اینجا به معنی فراوانی است مطلق فراوانی ؛ یعنی کثرت

در هر چیزی را شامل می شود و به قرینه ی آیات بعدی ، اشاره به

کثرت در خیر می باشد . کثرت در هرچیزی که انسان طالبش است و

به آن نیازمند است . طبیعت انسان را خداوند طوری خلق کرده است

؛ که زیادت طلبی یکی از ویژگی های شخصیتی اوست . منتهی

باید تعدیل شود و به تعادل برسد . مال زیاد می خواهد ، بالاترین

مقام می خواهد ، طولانی ترین عمر را می خواهد و نهایتا" انسان

می خواهد نمیرد این معنای سوره است . این سوره یک سوره

مکی است ، لذا محور سوره هم مشخص است که اصلاح بینش

است وقتی که کسی می خواهد خداوند را بندگی کند و دیگران را به

بندگی دعوت کند ، می بایست احساس ضعف و کمبود نکند و گرنه

در دعوتش موفق نخواهد شد و این نکته بسیار مهم می باشد.

باید اهل کوثر بود و به کم قانع نشد .بایستی قادر و مقتدر باشی ؛

چون خدای تو قادر و مقتدر می باشد . بایستی آنچنان از هرحیث

قوت بگیری و دارای همت بلند شوی که در هرمیدانی حق انتخاب را

از ان خود سازی . مجال ندهی که دیگران تو را انتخاب کنند . بلکه تو

انتخاب کردن کار انسان های مقتدر است ، کار انسان های توانا

است . اگر انسان از لحاظ علمی معلوماتش بالا باشد ، چه در زمینه

علوم تجربی و چه در زمینه های دیگر ، حرف اول را می زند و

مسلمانان نباید همیشه گیرنده و ریز خوار باشند بلکه باید از هر حیث

بخشنده و قوی باشند و ما این استعداد را داریم اصلاح بینش خود

مبنی براین که تا انسان خود را اهل کوثر نسازد و در راستای حرکت

نکند که خداوند کوثر را از آن او بگرداند ،نمی تواند بندگی کوفقی را

داشتته باشد .





مفردات سوره :



اعطينا :

از عطا به معنای مطلق بخشش است . بخششی که اگر از طرف

خداوند باشد طبیعتا" بخششی بی منت است . و اگر از جانب غیر

خدا باشد ، می تواند بی منت باشد و یا با منت باشد .لذا اگر این

بخشش از طرف خداوند باشد در انسان تحول مثبت ایجاد می کند و

اگر دهنده غیر خدا باشد ، ما هر لحظه باید منتظر تحقیر باشیم ، یا

منتظر باشیم که پشیمان شود و آن را از ما پس بگیرد . تنها دهنده

ایکه خیال ما راحت کرده است و هر چه را که به ما داده است از ما

نمی گیرد ،خداوند است . و عجیب است که کمترین تشکر را هم

انسان از خداوند دارد . بیشترین تشکر را در رابطه با کسانی دارد که

کمترن ها را می دهند و منتظر بیشترین تشکرها هستند . و وقتی

که اعطا شد دو تا مفعول می خواهد که یکی کاف است ، که مفعول

اول است ، و دیگری کوثر است که مفعول دوم آن می باشد .





كوثر :

همچنان که در معنای نام سوره گفتیم به معنای مبالغه است اینجا

خیر فراوان است .چون چیزی راکه خداوند معطی آن باشد شر

نیست . چیزی را که خداوند دهنده ی آن می باشد ، خیر است ، چه

مادی و چه غیر مادی . و ما نیازمند این خیرها هستیم ، احساس

خود کم بینی نکنیم ، فکر نکنیم چیزی نداریم ، خیلی چیزها را خداوند

به ما داده است و البته بعضی چیزها را هم برای ما محدود کرده

است و به نداده است . حالا خیلی ها ممکن است از وضعیت

اقتصادیشان راضی نباشند می خواهند که خداوند مرتب به صورت

وافر بر آنها ببارند . اما اگر دنیا را باهمه ی امکاناتش به کسی داد

معنی اش این نیست که آن فرد در نزد خداوند خیلی مکرم است و

اگر دنیا را به کسی نداد و یا کم داد معنی اش این نیست که آن فرد

در نزد خداوند بی ارزش است . این تعبیر را خداوند در سوره ی فجر

دارد . همه اینها ابتلاء و آزمایش می باشد . زیرا اگر خداوند یک سری

امکانات را به من داد یعنی من را اکرام کرده است و اگر یک سری

امکانات را به من نداد یعنی خداوند به من اهانت کرده است در حالی

که اصلا" اینطوری نیست و نکته جالبی که در حدیث است و پیامبر

اشاره می کند این است که : خداوند دنیا را هم به دوستانش و هم

به دشمنانش میدهد اما دین را فقط به دوستانش میدهد و به

دشمنانش نمی دهد .




وانحر :

از ماده ای نحر است به معنی گلو گاه و اینجا گلوی شتر را می

گویند . اگر دقت کرده باشید و یا شنیده باشید برای سر بریدن شتر ،

نمی توان شتر را مستقیما" سر برید . برای همین ابتدا شتر را نحر

می کنند یعنی نیزه هایی را به گردنش می زنند و بعد از اینکه بدنش

سست شد به زمین می افتد و سپس گردنش را می بند . به این

عمل نحر گفته می شود . که بعدا" به معنی قربانی آمده است .





شان :

از ماده ی شنئانو فعل شنأ گرفته شده است یعنی دشمنی کرد .

شانی یعنی دشمن . اینکه در رابطه با قومی شما یک بغض و

کینه ای در دلتان است این باعث نشود که شما میزان و محدوده ی

عدالت را رعایت نکنید ، دشمنی ها سبب نشود ظالم شوید .





ابتر :

از ماده ی بتر است . یعنی مقطوع یعنی بی نتیجه ، بی خیر و برکت.




تقسیم بندی آیات :


آیه ی اول اشاره به این است که خداوند زمینه ها ، بسترها و

ظرفیتهای انسان را بی نهایت آفریده و دراختیار او قرار داده برای این

که اهل کوثر شود . آیه ی دوم تکلیف انسان در رابطه با کوثر و این

که موضع گیریشان در رابطه با آن کوثر چگونه باید باشد ؟ و انسان در

باب کوثر چکار باید بکند ؟ آیه ی سوم ، برای کسی که در زمینه ی

بندگی با استفاده از امکانات موجود خود به رشد و کمال می رسد و

دیگران راهم به کمال می رساند و البته کسانی پیدا می شوند که او

را تحقیر و سرزنش کنند و پاسخ داعی باید به آنها چه باشد ؟




تفسير كلي سوره :
این که در تفسیر کوثر گفته اند که نهری است در بهشت ، ما منکر آن

نیستیم زیرا در حدیث وارد است . اما به استناد معنی لغوی کوثر باید

گفت که تمام کثرت ها در باب خیر را کلمه ی کوثر در بر می گیرد . ما

از هر چیزی هم بیشترش را می خواهیم و هم بهترین آن را . از آن

طرف کریم و معطی است لذا در بخشیدن کم نمی آورد و به قول

مولوی فقط مشتری می خواهد . این کوثر را خداوند به همه ی افاد

و بندگان خودش داده است که بهترین کوثر قرآن و هدایت است و ما

بسیار نیازمند هدایتهای قرآنی در زمینه ی اصلاح بینش ها و منشها هستیم .





1- انا اعطیناک الکوثر


ما به تو کوثر دادیم . کوثر تمام حیات ما را در بر می گیرد . هر چه

داریم مال خداوند است . وبدون این که تقاضا کنیم به ما داده است .

چیزهای بسیار گران قیمت را به همه ی ما داده است و زشت است

که دهان باز کنیم و از خداوند چیزهای بی ارزشی را مانند ماشین _

خانه و ... درخواست کنیم . تو فقط مشتری شو من همه چیز را به

تو می دهم ان چیزهایی که برای تو خیر داشته باشد . اکثر ا" از دعا

کردن و یا استجابت دعا این برداشت را دارند که استجابت زمانی

اتفاق می افتد که خداوند ب خواسته ی ما موافقت بکند . مثلا"

مریضی را که بخواهیم شفا بدهیم و اگر شفا پیدا نکرد بگوییم که

دعای ما استجابت نشد . در حالی که اینطوری نیست قسمتی از

استجابت دعا توفیق دعا کردن است و دعا کردن یکی از نمادهای

بنده شدن است و دعا کردن نمادی از کوثر است . و استجابت دعا

حتما که نباید مبت باشد گاهی اوقات خداوند با جواب منی دعا را

استجابت می کند . زیرا خداوند خیر و صلاح بندگانش را بهتر می

داند .انا اعطینا ک الکوثر تو ای داعی خیلی چیزها داری . ای بنده ،

ای دین دار تو هیچ کمبودی نداری .پس آیا کسی که مریضی است

مرتب دکتر می رود . انواع دارو مصرف می کند دچار کمبود نیست ؟

باید گفت نه اینها کمبود نیستند بلکه این ها هدایای اهی هستند ،

حالا هرچه مشکلات بزرگتر باشند هدایای خداوند هم بزرگتر می

باشد و درحالی که بینش دنیایی می گوید نخیر این ها همه دردسر ،

بلا و مصیبت و بدبختی هستند . و خداوند هر گاه بخواهد به بنده ای

هدیه ای بدهد مشکلی را برایش پیش می آورد .حالا هر چه مشکل

بزرگتر ، هیه بزرگتر . انا اعطیناک الکوثر .





2- فصل لربک وانحر

شکر این کوثر را باید بجای آوریم ، دو قدم برداریم ، قدم اول روبه

خدا ، یعنی رابطه ی خود را با خداوند از طریق نماز قوی کنیم .

فصل لربک یعنی فقط برای خداوند سر سجده فرود آور . و انحر یعنی

رابطه ی خود را با بقیه ی مخلوقات با برداشتن گام دوم یعنی

قربانی کردن و درجای دیگر می فرماید با زکات محکم کنید ، در این

صورت کسی باقی نمی ماند که بخواهیم رابطه ی خود را با او اصلاح

کنیم . صل : یعنی نماز خواندن تشکر از خداوند است ، وانحر در

حقیقت دیگران را بهره مند کردن از مظاهر کوثر است .

چون قرار نیست که ما کوثر را فقط برای خود بخواهیم و وقتی در

کوثر ما برکت ایجاد خواهد شد که دیگران را نیز در این کوثر سهیم

کنیم . یعنی هر چیزی و همه چیز را فقط برای خودمان نخواهیم ،

انحصار طلب نباشیم . وقتی که این دو گام را برداشتیم نتیجه چه

می شود ؟ بقیه ی گام هانیز تکرار همین دو گام است یعنی نماز –

زکات ( قربانی ) و بقیه ی گامها نیز تکرار همین دو گام است دیگر

چرا باید ترسید ؟ دشمن تو که بسیار کمبود دارد ، کسی که غیبت

می کند کسی که حرفهای بد می زند ، کسی که تهمت می زند ،

دیگران را تحقیر می کند ، در دلش کینه و بغض وجود دارد نباید

از چنین افرادی نگران باشی آنها کارشان بی نتیجه است .





3- ان شانئک هو الابتر

او است که کارش بی نتیجه است . او است که بی نام نشان است ،

او است که هیچ ارزشی و شخصیتی ندارد ، تو که کمبود نداری .

همه چیز داری . او است که چیزی ندارد . حالا این همه چیز را از چه

کسی داری ؟ قطعا" از خداوند داری . و لذا روزی که خدا را نداشته

باشیم .اگر خدا نداشته باشیم و هر چیز دیگری را داشته باشیم در

حقیقت هیچ چیزی نداریم .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن