تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815175276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجويز غيرمنطقي دارو منجر به مرگ بيمار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: رييس همايش داروسازي باليني:
تجويز غيرمنطقي دارو منجر به مرگ بيمار مي‌شود



رييس دومين همايش داروسازي باليني ايران عنوان كرد: در صورت تجويز غيرمنطقي دارو، طول مدت بستري بيمار در مراكز درماني افزايش مي‌يابد و امكان دارد دچار نقص عضو شده و حتي فوت كند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر مجتبي مجتهدزاده در نشست خبري كه به مناسبت برگزاري دومين همايش داروسازي باليني امروز(19 ارديبهشت ماه) در انجمن داروسازي باليني ايران برگزار شد، اظهار كرد: رعايت ظرافت‌هاي رژيم‌ دارو درماني بايد از محل حادثه آغاز شود و اگر اين كار با دقت و ظرافت در محل حادثه و مراكز درماني انجام شود در جهاد اقتصادي موفق مي‌شويم.

وي در ادامه گفت: دارودرماني در دنياي امروز پيچيدگي‌هاي خاصي دارد و برخي از بيماران به دلايلي مانند شرايط اقليمي و جغرافيايي و تصادف رانندگي دچار آسيب‌هايي مي‌شوند. برخي ديگر از افراد نيز به علت ابتلا به سكته‌هاي قلبي و مغزي، بيمار مي‌شوند.

رييس دومين همايش داروسازي باليني با اشاره به اين همايش گفت: با توجه به بروز بحران‌هايي مانند ايست قلبي و تنفسي و بيماريهاي مختلفي كه افراد سالمند به آن دچار مي‌شوند، تصميم به برگزاري اين همايش گرفتيم. هدف اين رويداد علمي ارتقاي كيفيت دارو درماني است. البته وضعيت دارو درماني در ايران نامطلوب نيست بلكه تلاش مي‌كنيم وضعيت موجود بهتر شود.

مجتهدزاده با بيان اينكه دومين همايش داروسازي باليني بين‌المللي نيست، اظهار كرد: با اين حال از دكتر مايك مداكس كه يكي از استادان شاخص آمريكايي در زمينه داروسازي باليني است براي حضور در اين رويداد علمي دعوت كرده‌ايم.

رييس دومين همايش داروسازي باليني درباره چالش‌هاي اين رشته گفت: اين رشته ادعا دارد كه داروسازي سنتي را به پزشكي نوين نزديك مي‌كند چرا كه معتقد است داروخانه محل مقدسي است اما كمي از ماهيت علمي خود فاصله گرفته است. در واقع داروسازي باليني رشته داروسازي را بيمار محورتر از گذشته مي‌كند.

وي با بيان اينكه از زمان راه‌اندازي رشته داروسازي باليني در ايران تا حدود زيادي فاصله بين داروسازان و بيماران كاهش يافته است، اظهار كرد: با وجود تمام تلاشهاي صورت گرفته هنوز با وضعيت ايده‌آل فاصله زيادي داريم.

رييس دومين همايش داروسازي باليني با اشاره به كارگاه‌هاي اين همايش گفت: در اين همايش براي اولين بار كارگاه‌هاي احياي قلبي، ريوي و مغزي را روي مولاژ به شركت كنندگان آموزش مي‌دهيم.

مجتهدزاده با بيان اينكه در زمينه ارائه مشاوره دارويي به بيمار هيچ كس از داروساز به او نزديك‌تر نيست، اظهار كرد: در حال حاضر بايد اين موضوع پيگيري شود و حضور داروساز كنار پزشك در بخش‌هاي باليني افزايش يابد چرا كه اين كار باعث فردي كردن تجويز دارو مي‌شود چون يك داروي خاص را براي افراد مختلف نمي‌توان به يك شيوه تجويز كرد بلكه دارو بايد با توجه به شرايط بيمار براي او در نظر گرفته شود تا تاثيرگذاري آن افزايش يابد.

وي درباره تفاوت در تجويز دوز داروهاي خارجي و ايراني گفت: ادعا مي‌شود كه كيفيت برخي از داروهاي شركت‌هاي معتبر خارجي بيش از داروهاي ايراني است البته ما نيز نمي‌توانيم ادعا كنيم كه كيفيت تمامي داروهاي ايراني مشابه داروهاي خارجي است اما بايد تلاش كنيم كيفيت داروهاي ايراني به محصولات خارجي نزديك شود.

مجتهدزاده تاكيد كرد: موثربودن دوز كمتر داروهاي خارجي به خودي خود مزيت محسوب نمي‌شود بلكه مهم آن است كه بيمار كمتر دچار ضرر و زيان شود.

رييس دومين همايش داروسازي باليني در ادامه در زمينه روش‌هاي فردي سازي تجويز دارو براي بيمار گفت: منطقه جغرافيايي محل سكونت، رژيم غذايي، سن، وزن، بيماريهاي زمينه‌اي و داروهايي كه يك بيمار مصرف مي‌كند بر تجويز دارو براي او تاثير مي‌گذارد.علاوه بر آن بسياري از بيماران حتي به رنگ برخي از داروها نيز حساسيت دارند.

مجتهازاده افزود: با توجه به آن كه معمولا سالمندان داروهاي مختلفي را همزمان مصرف مي‌كنند در اين همايش به اين گروه سني مي‌پردازيم چرا كه مصرف غيرصحيح دارو ممكن است حتي باعث ابتلا به عوارض مغزي در اين افراد شود.

وي درباره وظايف داروساز باليني اظهار كرد: داروساز باليني در ايران نسخه نمي‌نويسد اما در طراحي رژيم دارويي به پزشك مشاوره مي‌دهد.

مجتهدزاده اذعان كرد: با توجه به محدود بودن تعداد داروسازان باليني در ايران از وزارت بهداشت اين انتظار نمي‌رود كه به همه مراكز درماني اعلام كند تا برخي داروها حتما با مشاوره داروساز باليني تجويز شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست دكتر محمدرضا جوادي - دبير اجرايي دومين همايش داروسازي باليني - اظهار كرد: در حاشيه اين رويداد علمي 36 غرفه برپا مي‌شود كه 27 غرفه مربوط به شركتهاي دارويي، 5 غرفه مربوط به مسائل آموزشي و دو غرفه در زمينه موضوعات تحقيقاتي فعاليت مي‌كنند.

جوادي با بيان اينكه قانون از داروسازان باليني در ايران حمايت نمي‌كند، گفت: در زمينه خدمات داروسازان باليني با خلاء قانوني در ايران مواجه هستيم و جايگاه اين رشته تخصصي هنوز در كشورمان تعريف نشده است البته در آمريكا نيز كه داروسازي باليني در آن بسيار مطرح است در برخي از ايالت‌هاي آن جايگاه داروسازي باليني به درستي تعريف شده است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به تاسيس مركز پژوهش تجويز و مصرف منطقي دارو در سال 89 اظهار كرد: اين مركز درسال 89 در دانشگاه علوم پزشكي تهران آغاز به كار كرد.

جوادي درباره رابطه انجمن داروسازي باليني ايران با سازمانهاي بيمه‌گر گفت: در زمينه خريد خدمت و ارزش‌گذاري خدمات متخصصان باليني نشست‌هايي را برگزار كرده‌ايم.

وي يكي از ويژگي‌هاي مثبت دومين همايش داروسازي باليني را طرح موضوعات مختلف مربوط به داروسازي باليني در آن دانست و گفت: در سالن اصلي موضوعات مربوط به دارودرماني بيماران قلبي- عروقي، تنفسي و سالمندان مطرح مي‌شود. علاوه بر آن هر روز همزمان با برنامه‌هاي سالن اصلي، شش كارگاه در شش سالن برگزار مي‌شود كه به موضوعاتي مانند عوارض جانبي داروها و مصرف مكمل‌هاي غذايي مي‌پردازد.

جوادي افزود: اين كنگره داراي 18 امتياز بازآموزي است و 100 پوستر در زمينه ارتقاي خدمات دارويي در آن ارائه مي‌شود.

وي درباره دانشگاه‌هاي شركت كننده در اين رويداد علمي گفت: 10 دانشگاهي كه در زمينه رشته داروسازي باليني فعال هستند در اين همايش شركت مي‌كنند.

دكتر خيرالله غلامي - رييس انجمن داروسازي باليني- نيز در اين نشست اظهار كرد: اين انجمن كار خود را از سال 1385 آغاز كرده است و از جمله اهداف آن ارتقاي كيفيت درمان در جامعه و گسترش ترويج و مصرف منطقي داروهاست.

وي افزود: به منظور دستيابي به اين هدف همايش‌هايي را برگزار مي‌كنيم و تحقيقاتي را در اين زمينه انجام داده‌ايم.

رييس انجمن داروسازي باليني ايران با اشاره به سابقه اين رشته در ايران گفت: اين رشته از سال 1375 براي اولين بار در دانشگاه علوم پزشكي تهران شروع به كار كرد و درحال حاضرعلاوه بر دانشگاه علوم پزشكي تهران در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي شهيد بهشتي و ساري نيز رشته داروسازي باليني مصوب شده است.

در ادامه اين نشست دكتر رامين ابريشمي - دبير انجمن داروسازي باليني- با اشاره به اهداف اين انجمن اظهار كرد: آموزش، پژوهش و پرداختن به مسايل صنفي از جمله اهداف اين انجمن است بدين منظور از سال 88 تاكنون 50 همايش‌ بازآموزي را برگزار كرده‌ايم و حدود 7 هزار نفر را آموزش داده‌ايم. علاوه بر آن قرار است اولين شماره مجله بين‌المللي انجمن داروسازي باليني به زودي منتشر شود.

ابريشمي در پايان با اشاره به تعداد داروسازان باليني ايران اظهار كرد: 70 نفر اعضاي اين انجمن هستند كه 50 نفر از آنها فارغ التحصيل رشته داروسازي باليني هستند علاوه بر آن اين انجمن 420 عضو وابسته دارد.

دومين همايش داروسازي باليني 28 تا 30 ارديبهشت ماه در مركز همايش‌هاي رازي برگزار مي‌شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن