واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ بهروزي:طبق اسلامتعدد زوجاتبه نفع زنان وبراي استيفاي حقوق زنان است
فرهنگي. مريم بهروزي . تعدد زوجات
خبرگزاري جمهوري اسلامي-مريم بهروزي در مناظرهاي ۹۰دقيقهاي باخبرنگاران گروه تحليل و تفسير خبرايرنا پيرامون لايحه حمايت از توطئه جريانات فمينيست براي مصادره وي و جامعه زينب (س) به نفع اهداف ضد اسلامي شان خبرداد .متن كامل اين مناظره ذيلا ارائه ميشود:
گروه تحليل وتفسير خبر : به عنوان اولين سوال لطفا بفرماييدكه شما كدام بخش از اين لايحه را مورد انتقاد قرار دادهايد ؟
بهروزي: اولا ، رواج چند همسري در ماده ۲۳اين لايحه هست كه به صرفه و صلاح كشور نيست و خانوادههاي ما چنين قانوني را نميپذيرند .
دوم اينكه در اسلام اصل بر تك همسري است درحالي كه اينجا اصل بر چند همسري است چون مستقيما ميگويد كه براي ازدواج بعدي بايد اين مراحل را طي كرد.
دوم اينكه احراز عدالت را خيلي سبك گرفته است . همين كه مرد به دادگاه برود و ادعا كند كه عادل است ، مگر اين طور ميشود عدالت را اجرا كرد؟ اون هم در دادگاههاي ما كه نوعا قاضي ماذون هستند. قاضي ماذون يعني كه ليسانس يا فوق ليسانس حقوق قضايي دارد و ۶ماه دوره ميبيند و قاضي مي شود.
قاضي ماذون حكم اجرايي ميتواند بدهد ، نه حكم نظري احراز عدالت نظري است و حتما بايد يك قاضي مجتهد نظر بدهد و اين اشكال ديگري است .
(گروه تحليل وتفسير خبر : اگر احراز چيزي يك مقوله نظري است پس تفاوت آن با مقوله شناخت ذهني در چيست ؟! به طور نمونه احراز حد نصاب سني براي كانديداهاي رياست جمهوري آيا يك عمل يا مقوله نظري است ؟ اگر چنين است - كه البته هرگز چنين نيست - پس بايد كامپيوترهايي كه نصاب سني كانديداها را ميسنجند مجتهد دانست ! در واقع احراز مربوط تشخيص مصداق است و اجتهاد مربوط به تشخيص موضوع . فلذا هيچ ربطي بين احراز و اجتهاد وجود ندارد .) ((۱
گروه تحليل و تفسير خبر: مگر ما در قرآن آيهاي دال براين نداريم كه به مردها اجازه داده ميشود كه چند همسر اختيار كنند؟
بهروزي: اگر، بچههاي يتيم و زنان بيوه ي زيادي باشند و تعدادشان بيشتر از مردها بود، اين امكان وجود دارد ، اما امروز ما آمار داريم كه به ازاي هر ۱۰۰۰زن ، هزار و چهارده مرد وجود دارد. بنابراين بايد تك همسري باشد.
گروه تحليل و تفسير خبر: اما ، در آيات قرآن چنين شرطي براي مردان وجود ندارد؟
بهروزي: چرا، در آيه سوم سوره نساء خداوند ميفرمايد ، اگر ميترسيد در مورد بچههاي يتيم به عدالت رفتار نشود، پس اصل بر زنان بيسرپرست است (! ) يعني زنهايي كه ازدواج برايشان سخت است يعني يا بچههاي يتيم دارند و يا بيوه هستند.
( گروه تحليل و تفسير خبر:اولا بچههاي يتيم چه ربطي دارند به زنان بي سرپرست؟ ثانيا گويا خانم بهروزي فراموش كردهاند آيه مورد اشاره پس از آنكه ميفرمايد : اگر ميترسيد در مورد بچههاي يتيم به عدالت رفتار نشود بلافاصله ميافزايد : پس با آنچه از زنان كه ميتوانيد تا چهار زن ازدواج كنيد حالا تفسير منحصر به فرد خانم بهروزي را مقايسه كنيد با اصل آيه !!! بهروزي:اگر شرايطي ايجاب كرد كه زن مريض بود، نازا بود، يا خانه را ترك كرده بود يا تمكين نكرد ، آن وقت مرد اجازه دارد كه تجديد فراش كند تازه در آن صورت هم بايد از زنان بيوه و بچه دار زن اختيار كند(!)
گروه تحليل و تفسير خبر: آيا شما شرط ازدواج مجدد را اذن همسر اول مي دانيد؟
بهروزي: بله
گروه تحليل و تفسير خبر: يعني همسراول از دادگاه معتبر تر است ؟ بهروزي: بله
گروه تحليل و تفسير خبر: مبناي اجازه همسر اول چيست ؟ شرع يا قانون بهروزي: آيت ا... طباطبايي مفسر بزرگ قرآن در كتاب الميزان نوشته است كه زن ميتواند شرايطي براي همسر خود بگذارد كه همسر تا آخر عمر با هيچ زن ديگري ازدواج نكند. بله ، زن اين اختيار را دارد. اين شرط ضمن عقد است .
اين بر طبق فقه است .
گروه تحليل و تفسير خبر: اين كه شرط ضمن عقد است . مساله ما الآن اين نيست . مساله اين است كه آيا اساسا وقتي كه قرآن كريم در آيه سوم سوره مباركه نساء صراحتا اذن به تعدد زوجات داده چرا باز شما عدالت را از اساس منافي چند همسري ميدانيد؟!
بهروزي: قرآن وقتي ميفرمايد عدالت منظور همين است . .هرچند به طور مستقيم ننوشته است . مثلا در قرآن ننوشته است كه نماز صبح دو ركعت است ، هيچ كجاي قرآن هم وجود ندارد. شرع اين را نگفته است .
گروه تحليل و تفسير خبر: پس بنا به گفته شما دادگاه قابليت احراز عدالت مرد را ندارد ؟
بهروزي: بله دادگاه تنها ميتواند صحت رضايت زن را احراز كند. يعني تشخيص بدهد كه زن و فرزندان رضايت دارند(!)
گروه تحليل و تفسير خبر: اجازه همسر اول در كدام قسمت احكام فقهي و شرع به صورت صريح آمده است ؟
بهروزي: در شرع آمده كه زن ميتواند براي همسر خود شرط بگذارد . شرطي كه خلاف شرع نباشد. شرط خلاف شرع اين است كه زني براي همسر خود شرط بگذارد كه با من همبستر نشود. اين خلاف شرع است . اما ميتواند شرط بگذارد كه مثلا اجازه خروج از كشور داشته باشد.
گروه تحليل و تفسير خبر: شما كه باز رفتيد سراغ حق شرط ضمن عقد . مساله ما اصالت اناطه جواز عقد مجدد به اذن همسر اول است نه شرط ضمن عقد در واقع اين كه شما ميفرماييد براي مواردي است كه زن اين شرط را گذاشته باشد ، اما اين قانون براي اين است كه زني چنين شرطي را نگذاشته است .
بهروزي: اين قانون در ازاي اذن دادگاه رضايت زن را برداشته است .
گروه تحليل و تفسير خبر: رضايت زن را برداشته اما منبع بالاتري به جاي آن گذاشته است
بهروزي: نه ، بايد رضايت همسر اول را بگذارد. دادگاه كاري ندارد، براي اينكه اجازه بدهد ، هر مردي ميتواند برود و بگويد كه توانا يي مالي دارم و قول ميدهم كه عدالت را رعايت كنم و اجازه بگيرد.
گروه تحليل و تفسير خبر: اين حرف شما كه وهن و تخطئه عدالت و صلاحيت مراجع ذي صلاح قضايي است ! ضمنا گويا شما فراموش كردهايد كه امروز موارد بسياري در دادگاهها وجود دارد كه همسر اول به زور مجبور به اجازه ازدواج مجدد شده است درحالي كه رضايت قلبي نداشته است .
بهروزي: آنها موارد استثناء هستند.
گروه تحليل و تفسير خبر: اما اين موارد استثناء بسيار زياد است ؟ مرد براي گرفتن اجازه همسر اول راههاي زيادي دارد. اما دادگاه را به راحتي نمي تواند مجاب كرد؟
بهروزي: خوب اين طوري نبايد باشد و درست نيست .
گروه تحليل و تفسير خبر: با گفتن خوب اين طوري نبايد باشد كه شما نمي توانيد معضل واقعي قانون فعلي را درست كنيد . بايد راهي براي اصلاح آن ارايه كنيد . بنا به گفته شما راضي كردن دادگاهي كه قضات آن چند مرد هستند راحت تر از راضي كردن همسر اول است. آيا من درست متوجه شده ام ؟ بهروزي: دادگاهي كه ميخواهد اجازه ازدواج بعدي را بدهد بايد متشكل باشد از يك قاضي مجتهد نه ماذون يك دادرس علي البدل و يك قاضي زن ، درحالي كه در اين لايحه نوشته قاضي ترجيحا زن باشد يعني اگر نبود ، نبود.
گروه تحليل و تفسير خبر: ولي در لايحه آمده ، حتي الامكان ، نه ترجيحا .
دليل آن هم كمبود شديد قضات زن است.
بهروزي : حتي الامكان و ترجيحا فرقي ندارند (!)
پس با توجه به آنچه فرموديد معلوم ميشود اگر شرايط دادگاه ايده آل باشد ، شما با آن مخالف نيستيد .
بهروزي: بله ، اگر آن سوپاپ اطمينان وجود داشته باشد و يك اطميناني را بدهد كه اختيار همسر دوم حساب شده باشد و از روي هوس راني نباشد. هر مردي پول دار بود ميتواند هوسش را اعمال كند. و زن بيشتر بگيرد و هوسراني كند.
گروه تحليل و تفسير خبر: پس عدالت بين همسران را كه در لايحه بر آن تصريح شده چگونه توجيه ميكنيد ؟
بهروزي : كسي كه هوسران است ، عدالت ندارد.
گروه تحليل و تفسير خبر: خوب اگر شما ازدواج مجدد با دختري كه شرايط ازدواج به صورت زن اول دارد رابه رغم رعايت عدالت بين زوجات صرفا وسيله اي براي ارضاي هوسراني مردان بدانيد قاعدتا بايد اصل ازدواج اول را هم در همين راستا ارزيابي كرده و آن را هم هوسراني بخوانيد ؟!
بهروزي : مردي كه داراي زني وظيفه شنلس و بينقص باشد اگر با زني كه شرايط همسر اول را دارد ازدواج كند بر اين عمل او چه عنواني غير از هوسراني صدق ميكند ؟
گروه تحليل و تفسير خبر:با اين وصف ازدواجهاي مجدد معصومين (سلام الله عليهم) نيز كه قطعا در آنها رعايت عدالت به صورت كامل ميشده و حتي صحابه به نام ايشان كه از اعوان خاص اهل البيت (عليهم السلام) بودهاند نيز قاعدتا بايد از منظر شما نعوذ با الله مصداق اهانت پيش گفته شما باشد (!) ... ولي به هرحال اين لايحه بر طبق متن صريح قرآن است كه مرد ميتواند همسر دوم و حتي چهارم اختيار كند .
بهروزي: در قرآن چنين چيزي ندارد.
گروه تحليل و تفسير خبر: پس شما ظاهرا آيات صريح قرآن كريم را قبول نداريد؟
بهروزي : مبناي قرآن همان است كه من نوشته و گفته ام .
گروه تحليل و تفسير خبر: اما اين برداشت شخصي شماست كه اتفاقا با اصل آيه در تناقض صد درصدي است !
بهروزي : اين براساس قرآن است و تفسير الميزان است .از صفحه ۳۱۴تا ۳۱۸جلد ۴تفسيرالميزان وجود دارد. آيه ۳و ۱۲۷سوره نساء . البته ما آيه ۱۲۷را نياورديم كه گفته شما هرگز نميتوانيد بين زنانتان عدالت برقرار كنيد.
گروه تحليل و تفسير خبر: ولي چنين ادعايي در مورد الميزان صحت ندارد ! چون تفسير علامه طباطبايي از آيه سوم سوره مباركه نساء به هيچوجه مطابق با ادعاهاي شما نيست . مرحوم علامه در تفسير اين آيه ميفرمايند : ... اگر ترسيديد در مورد دختران يتيم نتوانيد به عدالت رفتار كنيد و ترسيديد به اموالشان تجاوز كنيد و از ازدواج با آنها به همين جهت دل چركين بوديد مي توانيد آنان را به حال خود واگذار نموده و با زناني ديگر ازدواج كنيد چه يك نفر يا دو نفر ، سه نفر يا چهار نفر مرحوم علامه صراحتا اصل را بر تعدد زوجات گذاشتهاند . در ثاني شما مدعي هستيد كه آيه ۱۲۷سوره مباركه نساء ميفرمايد : شما هرگز نميتوانيد بين زنانتان عدالت برقرار كنيد.
خانم بهروزي ! چنين چيزي به هيچوجه در آيه شريفه مورد اشاره وجود ندارد ! درالميزان هم كه شما به آن استناد ميكنيد به هيچوجه ادعاي شما را تاييد
يکشنبه 10 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]