تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814567250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پولسازترين بازيگران سينماي ايران چه كساني هستند؟تضمين فروش با ستاره‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: پولسازترين بازيگران سينماي ايران چه كساني هستند؟تضمين فروش با ستاره‌ها
امير ميلانيعكس: اخراجي‌ها،پرفروش‌ترين فيلم سال گذشته


زماني كه در اواخر سال گذشته خبر دستمزد هفتاد ميليون توماني يك ستاره بازيگري ايران (كه بعدا مشخص شد نام اين بازيگر/ستاره، محمدرضا گلزار است) منتشر شد، همه صدايشان درآمد؛ هم در له و هم عليه اين بازيگر و دستمزدش. اين رقم دستمزد البته در مقايسه با ميزان فروش فيلم‌هايي كه محمدرضا گلزار بازي كرد هيچ‌گاه بررسي نشد و نياز به اين مقايسه به شدت حس مي‌شد. اين قياس البته با شاخص ديگري نيز قابل رقابت است و آن رقم دستمزد بازيگران در سينماي جهان است كه بسيار شفاف‌تر از سينماي ايران عمل مي‌كنند، يعني ميزان دستمزد كاملا شفاف به رسانه‌ها اعلام مي‌شود و همچنين رقم فروش فيلم‌هاي بازيگران.پس مي‌شود فهميد بازيگران چقدر مي‌ارزند و ارزش اين رقم دستمزدها را دارند يا نه.
در هاليوود رقم دستمزدها چگونه است؟
در سينماي آمريكا، عنوان گيشه‌‌سازترين بازيگر به هيچ وجه ارتباطي با افتخار، شهرت يا محبوبيت مردمي ندارد. به طوري كه نشريه پرنفوذ اقتصادي فوربس، مت‌ديمون را به عنوان گيشه‌سازترين بازيگر هاليوود و به عبارت ديگر كسي كه به ازاي هر يك دلار دستمزد دريافتي بيشترين فروش سينمايي را نصيب گيشه‌ها مي‌كند معرفي كرد. در اين فهرست براد پيت كه چهره‌اي بسيار محبوب است و به واسطه ازدواجش با آنجلينا جولي، خبرسازترين بازيگر هاليوود محسوب مي‌شود در رده دوم قرار دارد. معرفي مت ‌ديمون به عنوان پولسازترين بازيگر هاليوود به هيچ عنوان به اين معنا نيست كه او همچون بسياري ديگر از بازيگران معروف نظير تام كروز، ويل اسميت يا لئوناردو دي‌كاپريو جزو گران‌ترين بازيگران هاليوود باشد. از نظر اقتصادي مت ديمون اين روزها بهترين سرمايه‌گذار هاليوود است و گنجي است كه استوديوهاي بزرگ فيلمسازي بايد قدر او را بدانند. به نوشته فوربس يك فيلم با بازي اين هنرپيشه مي‌تواند به ازاي هر يك دلار دستمزد پرداختي به وي، چيزي در حدود 29دلار به گيشه سرازير كند و اين رقم فروش تقريبا دو برابر قدرت پولسازترين بازيگر، نصيب جنيفر آنيستون و به دنبال او آنجلينا جولي، رنه زلوگر، بن استيلر و ساندرا بولاك شده است. در حالي كه هيچ‌كدام از اين بازيگران جزو گران‌ترين بازيگران هاليوود نيستند. اين روزها دي‌كاپريو با دريافت 20ميليون دلار در يك فيلم بازي مي‌كند، حال آنكه دستمزد ديمون به 10ميليون دلار نمي‌رسد و اين يقينا تنها دليل راه يافتن نام ديمون به فهرست پولسازترين بازيگر هاليوود و عقب ماندن دي‌كاپريو از اين قافله است.
در سينماي ايران چه خبر است؟
در سال گذشته عنوان پولسازترين بازيگر سينماي ايران بر حسب ميانگين فروش نصيب بازيگر فيلم‌هاي توفيق اجباري و آتش‌بس يعني محمدرضا گلزار شد. اين دو فيلم دوميليارد و 390ميليون تومان فروش كرد كه به طور ميانگين رقم فروش هر فيلم در تهران و شهرستان‌ها به يك‌ميليارد و 170ميليون تومان رسيد. در مجموع براي فيلم آتش‌بس هر ميليون دستمزد گلزار حدود 192ميليون تومان نصيب گيشه‌ها كرد. البته اين رقم به واسطه‌ گمانه‌زني‌هايي كه وجود دارد شايد چندان دقيق نباشد، چون در سينماي ايران مثل همه رشته‌هاي ديگر اقتصادي كسي حاضر نيست رقم دقيق را با شفافيت اعلام كند. اما به هر حال اين ارقام با وجود حرف و حديث‌هاي پيش آمده دور از ذهن نيست. در ميان بازيگران زن نيز مهناز افشار با مجموع فروش دوميليارد و 540ميليون تومان براي سه فيلم آتش‌بس، تله و چه كسي امير را كشت عنوان پولسازترين بازيگر زن سينماي ايران را يدك مي‌كشد. افشار براي فيلم آتش‌بس هر ميليون دستمزدش، 300ميليون پول را روانه گيشه‌ها كرد. البته اين رقم براي فيلم‌هاي ديگر اين بازيگر صادق نيست. مثلا افشار براي هر يك‌ميليون تومان دستمزد در فيلم چه كسي امير را كشت، تنها 50ميليون تومان نصيب گيشه‌ها كرده است.
البته در اكران سال گذشته اين عنوان به نيوشا ضيغمي رسيد كه با فيلم‌هاي اخراجي‌ها، پارك وي و توفيق اجباري در اكران سينماها حضور داشت. در ميان بازيگران مرد سينماي ايران محمد رضا گلزار همچنان پيشتاز است. او با ميانگين بالاي 500ميليون توماني فيلم‌هايش اين پيشتازي را همچنان حفظ كرده است. رضا عطاران بازيگر نقش مكمل گلزار در فيلم توفيق اجباري كه در فيلم كلاهي براي باران در نقش اصلي مطرح است پس از گلزار قرار دارد. در اين ميان اكبر عبدي كه چند سالي بود از راس هرم پولسازترين بازيگران پايين آمده بود، سال گذشته با اخراجي‌ها به اين فهرست بازگشت. ميانگين فروش قابل‌توجه فيلم‌هاي اكبر عبدي، از او رقيبي جدي براي گلزار و عطاران ساخته است. البته همبازي عبدي در اخراجي‌ها يعني امين حيايي كه از پركارترين بازيگران سينماي ايران نيز هست در جدول پولسازترين‌ها قرار دارد. در اين ميان حضور يك بازيگر همه‌كاره را هم نبايد از نظر دور داشت. او كسي نيست جز محمدرضا شريفي‌نيا كه هم بازي مي‌كند، هم دستياري مي‌كند هم عكاسي مي‌كند و هم ... شريفي‌نيا سال گذشته با هفت فيلم در سينماي ايران حضور داشته و فيلم‌هايش نزديك به سه ميليارد تومان فروختند. اين نشان مي‌دهد شريفي‌نيا را نيز بايد يكي از عوامل فروش فيلم‌ها لحاظ كرد. در ميان بازيگران زن نيز باران كوثري با توفيق اجباري، خون بازي و روز سوم جايگاه خود را در ميان پولسازترين بازيگران زن سينماي ايران ثبت كرد و رقيبي جدي براي نيكي كريمي، هديه تهراني، ليلا حاتمي و گلشيفته فراهاني شد.
امسال جايگاه‌ها تغيير مي‌كند
با روندي كه از ابتداي امسال به وجود آمده، به نظر مي‌رسد جايگاه محمدرضا گلزار در صدر جدول كمي تغيير كند و به جاي او مهران مديري قرار بگيرد. بازيگري كه امسال با دو فيلم دايره زنگي و هميشه پاي يك زن در ميان است توانسته است توانايي‌هاي گيشه‌پسند خود را بروز دهد. با اين روال و با وجود ممنوع‌الكار شدن گلزار جا براي ستاره‌هاي ديگر بازيگري ايران هم باز شده است.
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن