تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805383744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشايي مدارس و تغذيه دانش آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: بازگشايي مدارس و تغذيه دانش آموزان


http://www.parsiteb.com/images/normall/مدرسه.jpg
تیتر : بازگشايي مدارس و تغذيه دانش آموزان
خلاصه : سال‌ هايي كه كودك در مدرسه ي ابتدايي مي ‌گذراند، از نظر تغذيه دوره مهمي است، زيرا رشد كودك در اين سنين ادامه دارد، اگرچه سرعت رشد او كمتر از سال‌ هاي اول زندگي است، ولي بايد توجه داشت كه هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

متن کل خبر :

اصولا دانش‌آموزان به 3 وعده غذايي اصلي و 2 ميان‌ وعده در طول روز نياز دارند و بايد از تمامي گروه‌هاي غذايي شامل شير و لبنيات، گوشت و حبوبات، سبزيجات، ميوه‌جات و گروه نان و غلات مصرف كنند و تعادل و تنوع غذايي در اين سنين مهم است.

وعده ي صبحانه، نقش بسيار موثري در سلامت جسمي و فكري دانش‌آموزان دارد.

به دنبال نخوردن غذا در طي خواب شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دليل پايين افتادن قند خون، توانايي و شرايط لازم را براي يادگيري مطالب در مدرسه نخواهد داشت.

دانش‌آموزاني كه صبحانه نمي‌خورند، كم‌دقت، خسته و بي‌حوصله‌اند و نمي‌توانند كمبود انرژي، ويتامين‌ها و املاح معدني را با خوردن وعده‌هاي غذايي ديگر جبران كنند. بنابراين مادران بايد هر روز صبح، صبحانه كودك خود را قبل از اين‌كه به مدرسه برود، آماده كنند.

تهيه ميان‌وعده‌هاي مناسب و مغذي نيز بسيار اهميت دارد، زيرا ساعات نزديك ظهر، كودك ممكن است گرسنه شود و اين گرسنگي، نشستن سر كلاس را براي او غير قابل تحمل‌ مي‌كند.

تمام اين موارد، ضرورت توجه به تغذيه صحيح دانش آموزان در مدارس را بيش از پيش آشکار مي‌سازد.
بوفه مدرسه مهم است

بهداشت بوفه مدارس، سلامت فروشندگان بوفه و مواد غذايي موجود در آن موضوعي است كه در سلامت دانش‌آموزان كه در واقع مشتريان بوفه‌ها هستند، تاثير زيادي دارد و توجه به آن، در واقع توجه به سلامت نسل جوان و آينده ي كشور است.

خصوصيات بوفه استاندارد چيست؟

خوراكي‌هايي كه در آن عرضه مي‌شوند، بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشند؟

اينها سئوالاتي است كه شايد هيچ‌يك از والدين به فكر آن نباشند.

بوفه قسمتي از تشكيلات يك مدرسه است، پس نظارت مدير مدرسه روي اين بخش ضروري است. همچنين وزارت بهداشت با فرستادن ماموران بهداشت به مدارس مي‌تواند از بسياري از بيماري‌هايي كه ممكن است از طريق مواد غذايي ناسالم به دانش‌آموزان سرايت كند، جلوگيري به عمل آورد.
غذاهاي مضر
خوراکي هاي مضر

افراط در مصرف شكلات و شيريني به دليل اينكه موجب بي‌اشتهايي و سيري كاذب در كودكان مي‌شود و آنها را از مصرف غذاهاي اصلي بازمي‌دارد، موجب اختلال رشد در آنها خواهد شد.

بهتر است در منزل،شكلات و شيريني نگه نداريد تا به اين ترتيب، دسترسي دائمي كودكان به اين نوع مواد كاهش يابد. از دادن شكلات و شيريني به عنوان جايزه يا تغذيه به كودكان خودداري كنيد.

مصرف بي‌رويه تنقلات كم‌ارزش، يكي ديگر از مشكلات دانش‌آموزان است. متاسفانه برخي تنقلات تجارتي مانند انواع پفك و چيپس به‌طور بي‌رويه از سوي كودكان و دانش‌آموزان مصرف مي‌شوند.

نتايج بررسي كشوري سال 1377 از سوي دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت نشان داده است، حدود 50 درصد كودكان 6 تا 12 ماهه و حدود 90 درصد كودكان 1 تا 2 ساله هر روز پفك مصرف مي‌كنند.

مصرف پفك به خصوص قبل از وعده‌هاي غذايي به دليل ايجاد سيري كاذب، كودكان را از خوردن غذاهاي اصلي كه بايد مواد مغذي مورد نياز رشد كودك تامين كنند، باز مي‌دارد. از سوي ديگر نمك، ذائقه كودك را به خوردن غذاهاي شور عادت مي‌دهد.

متخصصان تغذيه همواره به والدين توصيه مي‌كنند که كودكان را به مصرف تنقلات سنتي مثل نخودچي و كشمش، گردو، بادام،‌ پسته، گندم برشته، برنجك، عدس برشته شده، توت خشك، انجير خشك و برگه‌ها تشويق كنند و سر سفره به جاي نوشابه، براي افراد خانواده از دوغ استفاده كنند.
مواد غذايي لازم‌

ميزان انرژي مورد نياز كودكان مدرسه‌اي به دليل تفاوت در اندازه بدن، ميزان تحرك و سرعت رشد، متفاوت است و اگر انرژي مورد نياز كودكان از طريق كربوهيدرات و چربي تامين نشود، پروتئيني كه بايد صرف رشد و ترميم بافت‌هاي بدن ‌شود، براي تامين انرژي به مصرف مي‌رسد.

شايع‌ترين كمبودهاي ويتاميني در اين دوران، كمبود ويتامين A و D و شايع‌ترين كمبودهاي املاح، كمبود يد، آهن و كلسيم است.

هويج، منبع ارزاني از ويتامين A است و والدين مي‌توانند از آن در برنامه غذايي روزانه كودكشان استفاده كنند.
منابع آهن

بهترين نوع آهن قابل جذب در غذاهاي حيواني مثل گوشت، مرغ و جگر است.

دريافت مقادير كافي كلسيم از طريق برنامه غذايي روزانه در سنين مدرسه و بلوغ براي حفظ تراكم طبيعي استخوان‌ها و جلوگيري از پوكي استخوان در بزرگسالي حائز اهميت است.

بستني و شير پاستوريزه، منبع خوبي از كلسيم هستند و مصرف آنها در ميان‌وعده كودكان در تامين بخشي از كلسيم مورد نياز كودكان موثر است.



نان و پنير، ميان‌وعده مناسب ديگري براي تامين كلسيم است كه همراه سبزي، گوجه‌فرنگي، خيار يا گردو، يك ميان‌وعده سالم و مغذي براي دانش‌آموزان به شمار مي‌رود.
اول خانواده‌

با تغذيه دانش‌آموزان چه بايد كرد؟

آيا دانش‌آموزان بايد تنها از طريق مدرسه، تغذيه و خوراکي هاي خود را تهيه كنند يا حتما بايد خوراكي‌هاي خاصي از خانه با خود به مدرس ببرند؟

آيا بوفه‌ي مدرسه، مناسب‌ترين تغذيه را در اختيار بچه‌ها قرار مي‌دهد؟

آيا تمام خوراكي‌هاي خانگي، خوب و مغذي هستند؟

با دوره‌گردهاي خياباني چه بايد كرد؟

تغذيه دانش‌آموز از هر جا كه تهيه شود، نوع و كيفيت آن مهم است. اين كيفيت تنها مربوط به مدرسه نيست. تغذيه چه در خانه، چه در مدرسه و چه در راه مدرسه بايد مورد توجه قرار گيرد و اين مساله تنها از طريق آموزش صحيح به خانواده‌ها امكان‌پذير است.

توجه به تغذيه فرزندان از مهم‌ترين وظايف والدين است، زيرا فرهنگ و عادات غذايي در خانه شكل مي‌گيرد و در مدرسه تثبيت مي‌شود.

نمي‌توان كودكان را از خريد مواد خوراكي در راه مدرسه منع كرد، ولي مي‌توان آنها را متقاعد كرد تا از مصرف مواد مضر براي بدنشان خودداري كنند كه اين امر مي‌تواند با عرضه ي غذاهاي مناسب بر سر سفره در خانه آغاز شود و در مدرسه ادامه يابد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن