تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816443338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ویلچر


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: ویلچر


http://www.parsiteb.com/images/normall/ویلچر.jpg
تیتر : ویلچر
خلاصه : ويلچرها در مواردي كه فرد توانايي حركت با استفاده از وسايل كمكي راه رفتن را ندارد، تنها وسيله اي هستند كه مي توانند به طور اساسي ، قابليت حركت و عدم وابستگي افراد معلول را بهبود بخشند.
متن کل خبر : ويلچرها در مواردي كه فرد توانايي حركت با استفاده از وسايل كمكي راه رفتن را ندارد، تنها وسيله اي هستند كه مي توانند به طور اساسي ، قابليت حركت و عدم وابستگي افراد معلول را بهبود بخشند. ويلچرها از نظر منبع نيروي رانش به دودسته كلي مكانيكي والكتريكي طبقه بندي مي شوند. در ويلچرهاي مكانيكي منبع نيروي رانش ، قدرت اندام فوقاني ويلچر سوار و در ويلچرهاي الكتريكي، قدرت موتور الكتريكي ويلچر مي باشد.
رانش ويلچرهاي مكانيكي عموماً به وسيله اعمال نيرو بر حلقه هاي رانش كه برروي طوقه چرخهاي عقب نصب گرديده است صورت مي پذيرد. اين شيوه رانش ، محدوديتها و عوارض بسياري را خصوصاً در گروه ويلچر سواران دائم به دنبال دارد. رانش ويلچر با حلقه هاي رانش در سطوح شني ، چمن ، فرش ، سطوح ناصاف، شرايط زمستاني، زمينهاي مرطوب ، مسيرهاي طولاني و يا شيبدار، بسيار سخت و در اكثر مواقع غير ممكن مي باشد. كمر درد ، پينه و تاول زدن در دستان و انگشتان ، خستگي ، تعرق ، احساس درد در مچ ،‌ آرنج و كتف،‌كرخ شدگي و ورم مفاصل دستها و آسيب ديدگي و جراحت دستان از جمله عوارض اين شيوه مي باشد.
از سويي ديگر بهره گيري از ويلچرهاي الكترونيك در ويلچر سواراني كه توانايي اندامهاي فوقاني آنها كاملاً از بين نرفته است به صورت دائم با اصول توانبخشي كه بر استفاده و بكارگيري توانايي هاي باقي مانده تأكيد دارد تضاد دارد.همچنين بارگيري و نقل و انتقال ويلچرهاي الكترونيك به جهت ابعاد و وزن زياد آنها محدوديتي اساسي براي ويلچر سواران مي باشد.
« واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي جهت تسهيل رانش» براي كاهش محدوديتها و عوارض ناشي از رانش ويلچرهاي مكانيكي طراحي و ساخته شده اند. بهره گيري از اين سيستمها علاوه بر تسهيل رانش ويلچر ، ميزان استفاده ويلچر سوار را از اندامهاي فوقاني افزايش مي دهد.
هر چند بهره گيري از برخي از انواع اين واحدها در افراد فعال و جوان ويلچر سوار نيز به عنوان يك وسيله ورزشي و تفريحي در كشورهاي توسعه يافته مورد استفاده قرار گرفته است با اين وجود با افزايش سن گروه ويلچر سواران دائم جانباز و كاهش توانايي آنها در رانش ويلچرهاي مكانيكي، تهيه و تخصيص اين سيتسمها به جانبازان و استفاده توسط آنها مزاياي زير را براي جانبازان و سازمان امور جانبازان در پي خواهد داشت:
1- كاهش صدمات و جراحات ناشي از رانش ويلچرهاي مكانيكي در جانبازان ويلچر سوار دائم
2- افزايش بهره گيري از اندامهاي فوقاني و تقويت اندامهاي فوقاني جانبازان
3- تفريح و ورزش درماني جانبازان
4- افزايش دسترسي جانبازان ويلچر سوار خصوصاً در مسيرهاي طولاني و شيبدار
5- كاهش نياز جانبازان به رانش ويچلر سوار توسط خانواده يا فراد همراه
6- كاهش تقاضاي جانبازان در خصوص تخصيص ويلچرهاي الكترونيك
7- افزايش رضايتمندي جانبازان از خدمات سازمان امور جانبازان

با توجه به تفاوت بسيار زياد در محدوديتهاي فيزيكي و نيازهاي افراد ناتوان حركتي ، واحدهاي الحاقي متنوعي نيز با Option هاي متفاوت طراحي شده است تا دامنه وسيعي براي انتخاب وجود داشته باشد. در اين تحقيق كه به روش مطالعه كتابخانه اي صورت مي پذيرد ضمن بيان و بررسي انواع مدلهاي ساخته شده اين واحدها به موارد استفاده ، مزايا و معايب هر كدام از آنها خواهيم پرداخت تا با ديدگاهي روشن بتوانيم در آينده نزديك شاهد بهره گيري مطلوب جانبازان ويلچر سوار از واحدهاي فوق باشيم.

منابع
1. Rosalind Ham, wheelchair user and postural seating CHURCHIL LIVINGSTONE
2. Rory A. Coopr, Wheelchair selection and configuration, Demos


2- واژه نامه اصطلاحات فني
كليه واژه هاي تخصصي و مبهم موجود در قسمت هاي مختلف پروپوزال طرح در اين بخش توضيح داده مي شوند.
ويلچر (Wheelchair) وسيله ايست كه عمل تحرك و جابه جايي را براي فردي كه توانايي راه رفتن را بطور دائم يا موقت از دست داده است را انجام مي دهد.
واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي (Add-on Un****) : سيستم هايي هستند كه برروي ويلچرهاي مكانيكي نصب گرديده، رانش آنها را تسهيل مي نمايد.
جانباز:‌افرادي كه در جريان تكوين انقلاب اسلامي و در طول جنگ تحميلي به اختلالات ونقصان هاي جسمي و رواني دچار شده اند و در كميسيون پزشكي بنياد شرايط احراز جانبازي آنها به اثبات رسيده است و از آن كميسيون درصد معلوليت دريافت كرده اند.

3- مختصري از منابع علمي و سابقه طرح در داخل و خارج از كشور
در اين قسمت با استفاده از منابع علمي در كتب، مجلات پزشكي، بانك هاي اطلاعاتي، مقالات پزشكي و. . . سعي مي كنيم ، نشان دهيم: 1- كار ما تكراري نيست و با انجام اين كار گامي درجهت افزايش اطلاعات بر مي داريم.

ويلچرها تا حدود 1000 سال پيش به مقدار خيلي كمي پيشرفت نموده بودند. نخستين نمونه از ويلچر به يك تصوير از ويلچر سه چرخ كه درسال 525 بعد از ميلاد كشيده شده است بر مي گردد كه يك مرد چيني بر روي آن سوار مي باشد. ويلچرها تا قرن شانزدهم ميلادي تغيير قابل توجهي در طراحي خود نداشته ولي از آن به بعد در قرن شانزدهم ميلادي در اروپا به نحو مطلوبي توسه يافتند. دهه 1870 اولين ويلچر همگاني در ايالت متحده توزيع گرديد كه داراي ساختار چوبي و حجيم بوده كه دو چرخ محرك بزرگ در جلو و دو چرخ كوچك در عقب داشتند. در دهه 1910 به جاي اجزاء چوبي حجيم و سنتي از لوله هاي فلزي استفاده شد. اولين ويلچر الكتريكي در زمان جنگ جهاني اول توليد شد. در دهه 1940 اولين ويلچر مكانيكي تاشو ثبت گرديد و در دهه 1950 اولين ويلچر الكتريكي همگاني توزيع گرديد.
در دهه 1970 براي اولين بار براي ساخت شاسي ويلچر از آلياژ آلومينيم بكار رفته در هواپيما استفاده شد و در دهه 1980 ويلچرهاي الكتريكي پيشرفت نمودند. در دهه 1990 ويلچرهاي الكتريكي با قابليت تاشدن همراه با جدا شدن باتريها و جاپايي ها وارد بازار گرديد. بيشتر تغييرات در طراحي ويلچرها در دهه هاي اخير انجام گرفته است.
مدت كوتاهي پس از جنگ جهاني دوم دكترلودويك گاتمن و همكارانش در بيمارستان استوك مندويل انگلستان ، ويلچرهاي ورزشي را به عنوان يك وسيله توانبخشي ابداع نمودند. وي درسال 1948 براي معلولين جنگي رقابتهايي را برگزار نمود. در سال 1952 اولين رقابتهاي بين المللي ورزشي با ويلچر آغاز شد و فدراسيون بازيهاي استوك مندويل (ISMGF) تأسيس گرديد. اولين بازيهاي بين المللي براي افراد ناتوان جسمي درسال 1960 در رم همراه با بازيهاي المپيك برگزار گرديد. ويلچرهاي ورزشي و تفريحي به فرد ناتوان ، تصور و بينشي جديد از خود مي بخشد و از سويي ديگر نگرش و شيوة برخورد جامعه را نسبت به او تغيير ميدهد. معلول مي تواند درون ويلچر خود يك قهرمان باشد و در سطوح بالاي ورزشي رقابت كند.
برخي مددجويان گردش و سياحت را به ورزشهاي تيمي و انفرادي ترجيح مي دهند واستفاده از وسيله اي كه در آن دنده ها و اهرمها نقش بيشتري داشته باشند،‌برايشان جذاب است. براساس اين نياز ويلچرهاي پدالي توسعه يافت. در اين وسايل هدف بالانگه داشتن سرعت پدال زدن و كاهش مصرف انرژي است به گونه اي كه انرژي را بطور مؤثر به حركت تبديل نمايد.
در كشورهاي خاوردور ويلچرهاي پدالي مكانيكي به عنوان ويلچر اصلي معلولين مورد استفاده قرار گرفت اين نوع ويلچرها نسبت به ويلچرهاي مكانيكي معمولي ، داراي كارايي و سرعت بيشتري بوده ،‌امكان طي مسافتهاي طولاني تر با آنها وجود دارد و در جاده هاي ناصاف وسيله مؤثرتري ميباشند.
واحدهاي الحاق الكتريكي برقي به ويلچرهاي مكانيكي براي اولين بار به وسيله سم دوك در سال 1950 به ثبت رسيد. اين وسيله ها را مي توان برروي ويلچرهاي مكانيكي نصب و جدا نمود.
از سال 1950 اين سيستمها توسعه يافتند به طوري كه يك ويلچر دستي تاشو، با يك سيستم محرك برقي موقتي مجهز گرديد. اين سيتسمهاي كمكي اين امكان را فراهم كردند كه تسهيلات مربوط به ويلچر برقي همراه با راحتي در حمل ونقل همانند ويلچر دستي ايجاد شود.
بنابه مقاله مركز تحقيقات مهندسي توانبخشي راه هاي زير جهت تسهيل رانش ويلچرهاي مكانيكي وجود دارد:
1- استفاده از سيستم گيربكس براي بالا بردن مزيت مكانيكي در رانش
2- استفاده از واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي
3- استفاده از مكانيزم رانش به وسيله يك دست
4- استفاده از صفحه تنظيم كننده محور چرخ عقب براي قراردادن آن در بهترين شرايط رانش
5- ايجاد زاويه Camber در چرخهاي عقب به منظور رانش بهتر
4- گروه هدف
نتايج حاصل از مطالعه در چه گروهی از افراد قابل انجام است و يا تحقيقات بعدی بر روی آنان صورت خواهدگرفت

جانبازان ويلچر سوار


5- اهداف
الف) هدف كلي :
تقريباً معادل عنوان طرح است ، كه با شرح و توضيح بيشتري دقيقاً بگوييد كه چه چيزي را انجام مي دهيد.

تعيين واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي جهت تسهيل رانش

ب) اهداف ويژه
در اين قسمت هدف كلي را به چند بخش كاملاً واضح و مشخص تفكيك كرده تا اجزاي كلي كار مشخص باشند.
1- تعيين انواع واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي از حيث ساختار و عملكرد
2- تعيين مزايا و معايب بهره گيري از واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي
3- تعيين و اولويت بندي جانبازان ويلچر سوار در استفاده از واحدهاي الحاقي
4- تعيين موارد عدم تجويز واحدهاي الحاقي
5- تعيين فاكتورهاي لازم جهت تجويز و اهميت آن



ج) اهداف كاربردي
در اين قسمت نحوه استفاده از نتاجي و دستاوردهاي تحقيق مورد نظر ذكر مي گردد (اهدافي كه مي توان به صورت اجرائي و عملكردي از آن استفاده كرد).

1- بهره گيري از نتايج تحقيق در برنامه ريزي خريدهاي آينده ويلچر جهت جانبازان ويلچر سوار
2- بهره گيري از نتايج تحقيق در تدوين آيين نامه تخصيص واحدهاي الحاقي
6- فرضيات يا سؤالات
فرضيات و يا سؤالات خاصي که درطرح مد نظر است در اين قسمت مطرح مي گردد. به عنوان مثال : (داروي فاموتيدين اثر بيشتري در درمان اولسريپتيك نسبت به داروي سايميتيدن دارد).
فرضيات معمولاً در مطالعات تحليلي وحود دارند و در مطالعات توصيفي نيازي به فرضيه نداريم و سؤال مطرح می شود

1- انواع واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي چه مي باشد؟
2- اولويت استفاده از اين واحدها با چه گروه هايي از جانبازان مي باشد؟
3- معيارهاي انتخاب يك واحد الحاقي ويلچر مناسب چه مي باشد؟
4- واحدهاي الحاقي ويلچر چه تأثيري بر راحتي جانبازان ويلچر سوار خواهد داشت؟
5- توليد كنندگان واحدهاي الحاقي ويلچر در دنيا چه شركتهايي مي باشند؟

7- كليات روش اجراء

در اين مطالعه با يك search strategy به جمع آوري مطالعات در زمينه انواع واحدهاي الحاقي ويلچر پرداخته و از گردآوري و ترجمه، مطالعات بررسي شده و اطلاعات لازم استخراج و جمع بندي مي شود.

الف) مقالات مورد مطالعه
گروه موضوعي مقالات را مشخص نماييد.

1- ويلچر
2- واحدهاي الحاقي به ويلچرهاي مكانيكي
3- مهندسي توانبخشي
4- تكنولوژي توانبخشي

ب)‌شيوه گردآوري مقالات

1- از طريق جستجو در سايتهاي اطلاعاتي
2- از طريق ژورنالهاي مورد تاييد تيم علمي پژوهشكده
3- از طريق مراكز دانشگاهي و پژوهشي كشور
4- سازمانهاي متولي امر توانبخشي كشور
5- شركتهاي نمايندگي اين وسايل در داخل كشور


ج) تعداد تخميني مقالات
تعداد تخميني مقالات را ذكر نماييد و مشخص نماييد كه عدد ياد شده بر چه اساسي انتخاب گرديده است.

حدود پنجاه مقاله و 3 كتاب مرجع
بديهي است تعداد مقالات بعد از شروع مطالعه با توجه به نتيجه دسترسي به مقالات قابل تغيير است.

د) ضوابط ورود به مطالعه (Inclusion)
چه مشخصاتي را براي ورود مقالات به مطالعه در نظر مي گيريد.

1- مقالات ، كتب و ژورنالهايي كه از دانشگاه هاي معتبر دنيا بوده و با اهداف مورد مطالعه در اين پژوهش مرتبط باشد.
2- مقالات و كتب پس از سال 1950


هـ) ضوابط خروج از مطالعه (Exclusion)
پس از ورود مقاله به مطالعه در صورت مشاهده و يافتن چه خصوصياتي آن را از مطالعه خارج مي نماييد.

مطالعاتي كه هدف آنها تبليغات باشد.

9- روش انجام طرح
الف ) شيوه اجرائي مراحل طرح

1- كتب و مقالات و سايتهاي اينترنتي در زمينه موضوع فوق search مي شود.
2- طرحهاي تحقيقاتي و مقالات داخل كشور از مراكز پژوهشي جمع آوري مي شود.
3- مطالعات و مطالب جمع آوري شده ترجمه مي شود.
4- بعد از جمع بندي مطالب ، دسته بندي آنها براساس اهداف مطالعه توسط گروه صورت مي گيرد.
5- يافته هاي فوق در غالب يك گزارش نهايي ارائه مي شود.



ب) چگونگي جمع آوري اطلاعات
از طريق كتب مرجع ، مجلات معتبر و اينترنت و مكاتبه با شركتهاي سازنده

ج) روش تجزيه و تحليل
مطالب ويراستاري شده جهت گروه تجزيه و تحليل ارسال و سپس در طي يك جلسه مشترك مورد بحث گروهي قرار خواهد گرفت.
د )ملاحظات اخلاقي
كليه يافته ها و نام مسئولين و پروژه هاي ثبت شده با صداقت كامل گردآوري مي شود.
در زمينه ترجمه متون نيز ، دقت لازم از جهت حفظ چهارچوب مقاله و يا text مورد نظر اعمال مي شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن