تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815555960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قطب شمال در خطر ذوب شدن


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: به دنبال افزايش گرماي زمين و هشدار هاي كارشناسان نسبت به اين پديده، مقامات محيط زيستي و يخچال شناسي انگلستان اعلام كردند بر اثر شدت يافتن گرماي كره زمين، يكي از بزرگ ترين يخچال هاي طبيعي در قطب شمال در حال ذوب شدن است. اين كارشناسان معتقدند، بر اثر شدت يافتن روند افزايش گرماي كره زمين، امكان اين كه يكي از بزرگ ترين يخچال هاي طبيعي در قطب شمال تا 20 سال آينده به طور كامل ذوب شود، بسيار زياد است. اين يخچال طبيعي با نام ولكينز در مساحتي به وسعت هزاران كيلومتر مربع واقع شده و 20 متر از آن بيرون از آب هاي شبه جزيره قطب شمال قرار دارد، اما حدود 40 كيلومتر از اين يخچال عظيم به علت افزايش گرماي هوا در قطب شمال، ذوب شده و اين روند ذوب شدن از دهه 1950 ميلادي آغاز شده است.


يخچال عظيم ولكينز، يك سوم وسعت خود را طي اين 5 دهه از دست داده و با افزايش گرماي زمين و بلندتر شدن فصل تابستان در قطب شمال، اين يخچال تا 20 سال آينده نابود خواهد شد و از قطب شمال تنها در اساطير نامي باقي مي ماند. اين در حالي است كه اگر اين يخچال كه يكي از يخچال هاي بزرگ قطب شمال محسوب مي شود از ميان برود، نسل حيوانات و جانداران اين شبه جزيره نظير فك هاي قطبي، خرس ها و جانداران دريايي كه زندگي شان وابسته به سرماي قطب و يخچال هاي قطبي است، به طور كامل منقرض خواهد شد.


در اين ميان، بر اساس گزارش هاي پانل هواشناسي سازمان ملل، از سال 2007 ميلادي تاكنون حجم آب در قطب شمال 18 تا 59 سانتي متر افزايش داشته كه اين ميزان به سبب ذوب يخ و يخچال هاي اين منطقه است. از سوي ديگر محققان علوم زيستي و جانورشناسان معتقدند كه بروز آلودگي هاي نوري و منابع نوري ساخت دست بشر و ورود آنها به طبيعت، سبب مي شود تا حيوانات و جانداران براحتي دچار سردرگمي شوند.

براساس گزارشي از مجله <دروازه هاي طبيعت و اكولوژي>، گروهي از بوم شناسان، بيولوژيست ها و جانورشناسان معتقدند با ورود نورهايي كه ساخته دست بشر هستند به داخل طبيعت و محيط زيست، جانداران از مسير اصلي خود منحرف و سردرگم مي شوند و اين عامل به نوبه خود به زندگاني آنها لطمات و صدمات جبران ناپذيري وارد مي كند.


به عنوان مثال، يكي از ساده ترين منابع نورهاي افقي در طبيعت، آب هاي موجود در طبيعت مانند درياها و اقيانوس هاست؛ به طوري كه جانداران، زمان طلوع و غروب خورشيد را از روي آن براحتي تشخيص مي دهند. حال آن كه اگر اين نور طبيعي را با يك منبع نوري ساخته دست بشر مبادله و تعويض كنيم، خواهيم فهميد كه چه اثر مخرب و برگشت ناپذيري بر جانداران در طبيعت مي گذارد؛ چون چرخه زندگاني جانداران را دچار تداخل مي كند.


نورهاي ساخته دست بشر، براي عنكبوت ها، سنجاقك ها و بسياري از حشرات كه در ساقه هاي گياهان آبي تخم گذاري مي كنند، بسيار خطرناك هستند؛ چرا كه اگر قادر نباشند سطح آب و زمان دقيق را بيابند، مي ميرند و موفق به تخم گذاري نمي شوند. همچنين مقامات حفاظت از حيات وحش چين نسبت به تجارت بي رويه خز و حيوانات خزدار و از بين رفتن اين جانداران هشدار دادند. خز و تجارت اين نوع از پارچه در چين، بويژه در شمال شرق اين كشور، باعث شده تا نسل بسياري از حيوانات داراي خز در اين كشور با انقراض مواجه شود.

به نقل از رويترز، چين، يكي از كشورهاي توزيع كننده و صادركننده وسيع پارچه هاي خز و حيوانات داراي خز در جهان به شمار مي رود؛ به طوري كه مزارع پرورش حيواناتي نظير راسو، سمور و روباه در اين كشور مانند قارچ سبز شده و از زمين روييده است. اين در حالي است كه رشد و توسعه اين گونه از مزارع و كارخانجات توليد پارچه هاي خز، در مناطق سرد اين كشور بويژه در شمال و شمال شرق چين بسيار رونق دارد و شغلي پردر آمد براي مردم اين مناطق به شمار مي رود. به همين سبب، گروهي از محققان و دانشمندان علوم جانوري طي بررسي اي كه روي جمعيت حيوانات داراي خز انجام دادند، نتيجه گرفتند اين حيوانات دچار كاهش نسل شده اند و اگر اين روند در پرورش و تجارت بي رويه اين حيوانات ادامه يابد، طولي نخواهد كشيد كه نسل اين حيوانات منقرض مي شود.

سرعت باورنکردنی آب شدن یخ های قطب شمال

به گزارش آخرین نیوز به نقل از ایرانتو، تا پيش از اين گمان مي‌شد كه قطب شمال در تابستان سال 2100 فاقد يخ خواهد شد اما سرعت تغييرات اقليمی و گرم شدن زمين به حدی است كه گفته می شود، اين اتفاق ناگوار، بين سالهاي 2013 تا 2030 رخ خواهد داد.

دانشمندان علت افزايش دما در قطب شمال و ذوب يخ‌ها را ناشي از گرمايش زمين مي‌دانند و قطب شمال براي آنها هميشه نمادی برای آزمايش تأثيرات گرم شدن زمين در ساير نقاط بوده است كه اولين نشانه‌های گرم شدن در آنجا بروز مي‌كند.



زمستان سال 2000




http://www.asriran.com/files/fa/news/1389/10/16/161723_854.jpg








زمستان سال 2010



http://www.asriran.com/files/fa/news/1389/10/16/161724_799.jpg






همپوشانی دو تصویر بالا، برای مقایسه وضعیت قطب در 10 سال اخیر

http://www.asriran.com/files/fa/news/1389/10/16/161725_930.jpg






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن