تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837192341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگويي با حسين سهيلي زاده كارگردان مجموعه « ترانه مادري » ؛ قصه كاراكترهاي خاكستري


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گفتگويي با حسين سهيلي زاده كارگردان مجموعه « ترانه مادري » ؛ قصه كاراكترهاي خاكستري
* تكتم بهاردوست

پخش هر شب داستاني خانوادگي در قالب يك مجموعه، ويژگي هاي خاصي را مي طلبد و البته تلاشي بيشتر وخلاقيتي مضاعف.

«ترانه مادري» از آن دسته مجموعه هايي است كه با وجود پخش هر شبه اش و مشكلات خاص اين نوع كارها، توانسته ظرف همين مدت مخاطبان زيادي را با خود همراه سازد. به اين بهانه با حسين سهيلي زاده كارگردان اين مجموعه گفتگويي كرده ايم كه از نظرتان مي گذرد.

* از چگونگي ملحق شدنتان به پروژه «ترانه مادري» بگوييد؟ وقتي به گروه پيوستيد، كل فيلمنامه نوشته شده بود؟
** اواسط اسفند سال گذشته تهيه كنندگان مجموعه (ايرج محمدي و مهران مهام ) با من تماس گرفتند. نشستي با هم داشتيم و قرار شد كاري براي تابستان امسال در 50 قسمت بسازيم. آن زمان من فقط يك طرح كلي داشتم كه حدود 19قسمت آن به صورت سيناپس آماده بود و هنوز متن ديالوگي نوشته نشده بود. پس از آن، كار در فروردين ماه وارد مرحله پيش توليد شد و من تازه آن زمان فقط 7 قسمت از متن ها را به طور كامل در اختيار داشتم و درست زمان كليد خوردن كار يعني اواخر ارديبهشت، تعداد متن ها به 15قسمت رسيد.
* يعني در جريان كار و نوشتن فيلمنامه بوديد؟
** بله، اگر نظرهايي راجع به كار داشتم، با نويسنده در ميان مي گذاشتم.
* «ترانه مادري» دومين مجموعه ملودرام روتين است. خصوصيت اين نوع كارها پيچيده كردن يك موضوع ساده است؛ مثل موضوعي كه همين حالا در ترانه مادري دنبال مي شود؛ جدا كردن دو برادر كه پدر و مادرشان را وقتي بچه بوده اند از دست داده اند و ... ما در اين كار بارها شاهد تكرار بعضي صحنه ها بوده ايم. به نظر شما اين تكرارها ملال آورنيست؟
**همان طور كه مي دانيد «ترانه مادري» بعد از مجموعه «نرگس» دومين كاري است كه به صورت روتين از شبكه سه سيما پخش مي شود. نرگس در زمان خودش بازتاب خيلي خوبي داشت و همين انگيزه خيلي خوبي بود تا من هم اين كار را تجربه كنم. در خصوص تكرار صحنه ها بايد بگويم تكرار صحنه ها همه به خاطر اين است كه ما جدال ميان 5-4نفر را مي بينيم كه فكر مي كنم همين تكرارها كار را جذاب كرده است و وجود همين تنشها قصه را جلو مي برد. حتما مي دانيد كه «ترانه مادري» حين پخش، ضبط مي شود و همين كار را سخت مي كند. پس مي بينيد كه ما از لحاظ توليد با «نرگس» فرق داريم. كارگردان «نرگس» فقط در زمان پخش كارهاي فني آن را انجام مي داد، در حالي كه ما همه اين كارها را با هم انجام مي دهيم.
* و قطعاً هم مثل خيلي از كارهايي از اين دست، روزانه بيش از پانزده ساعت فيلمبرداري داشتيد؟
** بله كاملا درست است! با وجود روزي بيش از شانزده ساعت فيلمبرداري، امكان انجام خيلي از خلاقيتها از بين مي رود؛ يعني عملاً غير ممكن مي شود. ولي خوشبختانه من در اين كار با گروه حرفه اي همكار بودم و به راحتي توانستم از پس كار بر بيايم. ضبط 50 قسمت 35دقيقه اي كار آساني نبود.
* ولي بيننده در هر قسمت شاهد پخش حداقل پنج شش دقيقه از بخشهاي كوتاهي از پايان قسمت قبل هم بود و ما تا به امروز درامي كه، به صورت تك دوربين و با اين عجله به پخش برسد، نداشته ايم؟
** دقيقا. من هم مي خواستم همين را بگويم. من مجبور بودم در هر قسمت لحظاتي از پايان قسمت قبل را هم نشان بدهم. به تصوير كشيدن متنهايي كه در دست داشتم، كار آساني نبود. راضي نگه داشتن مخاطبي كه هر شب سر يك ساعت معين مقابل تلويزيون مي نشيند هم آسان نبود.
* از اول چنين به نظر مي آمد كه قرار است مادر بزرگ (هما روستا) نقش محوري و پررنگي داشته باشد، ولي عملاً اين طور نشد؟
** نه از اول هم طرح چنين بود كه پويا و بهرام نقشهاي محوري را داشته باشند و همان طور هم پيش رفت. ولي خب يك كار درام بايد براي بيننده غير قابل پيش بيني و شوكه كننده باشد. از اول هم قرارمان بر اين بود كه «مادر» در نيمه داستان از قصه حذف شود، ولي داستان ما را تا قسمت بيست وهشتم پيش برد وآنجا كنار گذاشته شد.
* در اول داستان، بيننده مرتب با درگيري هاي سميرا براي فاش كردن حقيقت و هويت پسرها مواجه است، ولي عملا با مرگ مادر همه چيز فرق مي كند؟
** بله، همان طور كه گفتم، اين داستان درام است و درام ايجاب مي كند. به دليل تسلطي كه مادر بر همه افراد خانواده داشت، اين طبيعي است كه بعد از مرگش شرايط براي همه، فرق كند. همه كاراكترهاي ما در «ترانه مادري» خاكستري هستند. همه آدمها در موقعيتهاي مختلف تصميم ها و در نتيجه رفتارهاي متفاوتي از خود نشان مي دهند.
* به نظر شما، گاهي همين شخصيتهاي خاكستري اغراق آميز نيستند؟ بزرگ نمي شوند؟ گاهي رفتارهاي فرخ، ليلا يا ... براي من بيننده باور ناپذير مي شود؟
** درست است، ولي متأسفانه اين كه من بيننده يك شخصيت را يا سياه مي بينم يا سفيد، سالهاست جا افتاده وبه اصطلاح يك غلط مصطلح شده است. اينكه رفتار يك نفر اصلاً قابل پيش بيني نيست، اين كه الان خوب است و دقايق ديگر بد، از خصوصيات درام است. قرار نيست فرخ بد جنس همه كارهايش بد باشد كه؟!
* ولي همين غلط به قول شما مصطلح، سالهاست در خصوص شخصيتهاي خاكستري هم اتفاق مي افتد؟
** نه اين طور نيست. خود شما تا به حال نشده با يك نفر خوب باشيد و بعد شرايطي پيش بيايد كه با او مشكل پيدا كنيد و به اصطلاح بد بشويد؟
* تصور مي كنيد سرعت و شرايط سخت اين گونه كارها بيشتر به كدام بخش از كار لطمه وارد مي كند؟
** در مورد «ترانه مادري» بايد بگويم من فكر مي كنم تنها فضاسازي مجموعه قدري لطمه ديده باشد، و گرنه به كمك بازيگردان توانستم بازيهاي خوبي را كه مورد نظرم بود، از بازيگرها بگيرم و مشكلي را كه در اين گونه مجموعه ها بيشتر به چشم مي آيد، نداشته باشيم.
* گفتيد حضور بازيگردان بخصوص براي چنين مجموعه هاي طولاني و پرزحمت، لازم است. انتخاب بازيگران بر عهده چه كسي بود و شما چقدر در انتخاب آنها دخيل بوديد؟
** در مورد انتخاب بازيگران من هميشه با گروه كارگرداني و خود تهيه كننده مشورت مي كنم و براي تك تك شخصيتها گزينه هايي دارم. در مورد اين گروه هم در پيش توليد با هم مشورت كرديم و طي يك ماه بازيگران انتخاب شدند.
* و براي انتخاب دو برادر چطورعمل كرديد؟
**براي نقش پسرها (بهرام و پويا) حدود150نفر را تست زديم و در نهايت به سياوش خيرابي و محسن افشاني رسيديم. افشاني را براي نقش پويا، دستيارم آقاي حمزه اي پيشنهاد داد و از سياوش خيرابي هم تله فيلم «تلخون» آقاي اميني را ديدم كه به نظرم بازي خوبي ارائه داده بود.
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن