تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812982857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مركز ملي هواشناسي هشدار داد؛كمبود بارندگي در پاييز و زمستان امسال


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مركز ملي هواشناسي هشدار داد؛كمبود بارندگي در پاييز و زمستان امسال
گروه اقتصاد: در حالي كه پرويز فتاح همزمان با هفته دولت و در دفاع از عملكرد خود و دولت متبوعش سرگرم افتتاح پروژه آبرساني به شهرها و روستاهاي دورافتاده كشور بود و از شنيده شدن صداي پاي آب در سراسر كشور و حتي در دورافتاده‌ترين مناطق كشور سخن مي‌گفت از سوي مركز ملي هواشناسي كشور خبري روي خبرگزاري‌ها درج شد كه مضمون آن هشدار به وزارت نيرو در زمينه كم‌آبي در نيمه دوم سال بود.خبر كمبود بارش در نيمه دوم سال در حالي منتشر شد كه فتاح هفته گذشته در نشست خبري خود از پيش‌بيني اين مركز براي سه‌ماهه پاييز خبر داد و اظهار داشت كه بر اساس اين پيش‌بيني در اين زمان كمبود بارش نخواهيم داشت و بر همين اساس اميد ما اين است كه در نيمه دوم سال با كم‌آبي مواجه نشويم و علا‌وه بر آن بتوانيم از نيروگاههاي برق آبي و سدها كه تعداد زيادي از آنها به دليلي كم‌آبي از مدار خارج شده‌اند، استفاده كنيم.

اما هشدار مركز ملي هواشناسي پاسخي منفي به اميدهاي وزارت نيرو داد چرا كه اين مركز در گزارش خود به صراحت اعلا‌م كرده كه پاييز و زمستان امسال با كمبود بارندگي مواجه خواهيم شد و اين نشان از آن دارد كه علا‌وه بر بي‌برقي بايد كم‌آبي را نيز كه فتاح سعي داشت در نشست خود با خبرنگاران كتمان كند تحمل كنيم.

به بيان ديگر مي‌توان گفت امسال زمستاني بي‌بهره از منابع طبيعي در پيش خواهيم داشت چرا كه علا‌وه بر سدها نيروگاه‌هاي برق آبي نيز وارد مدار نخواهند شد.

مركز ملي هواشناسي در ارائه استدلا‌ل براي اينكه نشان دهد پيش‌بيني كاملا‌ صحيحي داشته به درست بودن پيش‌بيني اين مركز در بحث خشكسالي امسال اشاره و اعلا‌م كرده كه 75 تا 80 درصد پيش‌بيني مربوط به خشكسالي امسال نيز توسط اين مركز درست از آب درآمده است.

ايمان باباييان ، مسوول بخش پيش‌بيني هواشناسي مركز ملي هواشناسي در اين زمينه گفت: ما در مركز ملي هواشناسي براي كل كشور پيش‌بيني خشكسالي را داده بوديم و نتيجه آن را هم به سازمان‌هاي مربوطه فرستاديم كه مي‌شد، با مديريت درست، اين موضوع را كنترل كرد. البته از آنجا كه هوا يك سيال پيوسته است، در بعضي مناطق به‌طور ريز نمي‌توانيم، پيش‌بيني كنيم.به گفته وي، هيچ كشوري با دقت بسيار بالا‌ نمي‌تواند اين پيش‌بيني را انجام دهد، چرا كه در سال 2006 هم در كشور انگليس كه در اين زمينه بسيار پيشرفته است، مركز پيش‌بيني HadLYE CENTER پيش‌بيني فصلي تابستان را اشتباه اعلا‌م كرد. ‌ معاون مديركل هواشناسي خراسان رضوي، همچنين ايران را دارنده‌اولين سيستم پردازش فوق سريع دانست و ادامه داد: دقيق‌ترين پيش‌بيني‌ها با استفاده از روش معادلا‌ت ديناميكي حركت هوا انجام مي‌شود كه ما هم در پيش‌بيني‌ها از اين روش استفاده مي‌كنيم. وي تصريح كرد: ما با مراكز پيش‌بيني فصلي در كشورهاي پيشرفته هم ارتباط نزديك داريم و هيچكدام از اين مراكز هم نمي‌توانند بيش از 6 تا 7 ماه پيش‌بيني دقيق دهند. ‌ اين در حالي است كه پرويز فتاح از قطعي بودن بارندگي بر اساس پيش بيني سه‌ماهه اين مركز خبر داده بود.اين اطلا‌عات در حالي مطرح مي‌شود كه به گفته كارشناسان اين مركز در زمينه خشكسالي نيز اطلا‌عاتي در اين زمينه ارائه شده بود و بر همين اساس اطلا‌عات مربوط به بارندگي در شش ماهه آينده نيز مي‌تواند براي وزارت نيرو از اهميت ويژه‌اي برخوردار باشد، زيرا 10درصد انرژي برق كشور از نيروگاه‌هاي برق‌آبي تامين مي‌شود كه به‌طور قطع مي‌توان با مديريت درست براي شرايط جوي پيش‌رو برنامه‌ريزي دقيقي انجام داد تا كشور مثل سال آبي جاري دچار مشكل نشود.اما با وجود اينكه اين مركز از هم اكنون نسبت به كمبود بارش در فصل زمستان به وزارت نيرو هشدار داده است مسوولا‌ن اين وزارتخانه مشكلا‌ت را مربوط به پيش‌بيني‌هاي نادرست مركز ملي هواشناسي مي‌دانند و اظهار مي‌دارند كه سازمان هواشناسي مقصر اصلي اين ماجراست! زيرا پيش‌بيني كارشناسان اين سازمان براي خشكسالي سال آبي امسال كاهش 20 درصدي بارش برف و باران بود، اما به طور كم سابقه‌اي اين ميزان به بيش از 50 درصد كاهش يافت.طبق گفته زرگر، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا، افزون بر تاخير 20 تا 60 روزه در بارش باران در كشور، زمستان گذشته سرماي بي‌سابقه‌اي در كشور حاكم شد كه مسوولا‌ن براي حفظ جان هموطنان در اقصي نقاط كشور مجبور به افزايش توليد دو درصدي نيروگاه‌هاي برق‌آبي شدند. ‌ او معتقد است كه پيش‌بيني خشكسالي در كشورهاي ديگر نيز تنها از 12 هفته قبل (سه ماه) ميسر است و ما در ايران اشتباه كرديم و كاهش بارش‌ها بيشتر از پيش‌بيني‌ها شد. اما اين بار نيز فتاح بدون در نظر گرفتن پيش‌بيني‌ها از احتمال كمبود آب در كشور خبر داد و اظهار داشت در صورتي كه بارندگي بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي رخ ندهد به طور قطع با كمبود آب مواجه خواهيم شد كه اين امر به دليل عدم استفاده از نيروگاه‌هاي برق‌آبي مشكلا‌ت تشديد قطعي برق در زمستان را نيز در بر خواهد داشت. در همين حال رسول زرگر نيز از مجوز دولت براي حضور بخش خصوصي در ساخت نيروگاه‌هاي برق‌آبي خبر مي‌دهد اما مشخص نيست با وجود كاهش بارندگي و ادامه روند خشكسالي در كشور بخش خصوصي با تكيه بر كدام بارش‌ها قرار است براي ساخت نيروگاه برق آبي سرمايه‌گذاري كند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن