تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837546822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا بنى امیّه مقدم شدن خطبه بر نماز را بدعت نهاد؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: جواب: ابن حزم در «المحلّى» نوشته است(1) :
بنى اُمیّه مقدّم شدن خطبه بر نماز را بدعت نهادند و دلیل آوردند که مردم وقتى نماز مى خوانند آنها را ترک مى کنند و براى خطبه نمى مانند ; و این بدین خاطر بود که آنها على بن ابى طالب(رضی الله عنه) را لعن مى کردند ، و از این رو مسلمانان فرار مى کردند ، و حقّ داشتند ، و چگونه حقّ نداشتند در حالى که نشستن براى استماع خطبه واجب نیست؟!
و شوکانى در «نیل الأوطار» نوشته است(2) :
در صحیح مسلم(3) طارق بن شهاب از ابوسعید روایت کرده که گفت : نخستین کسى که در روز عید خطبه را پیش از نماز خواند مروان بود . و در صحیح بخارى نیز این مطلب آمده است;
بخارى از ابو سعید خدرى روایت کرده که گفت: پیامبر(صلى الله علیه وآله) همواره در روز عید فطر و قربان زمانى که براى نمار بیرون مى رفت، ابتدا نماز مى گذارد و سپس (خطبه مى خواند) و مردم را موعظه مى کرد و همواره مردم بر این سنّت بودند تا اینکه روزى همراه مروان که در آن زمان والى مدینه بود، براى نماز عید خارج شدم. مروان مى خواست قبل از اینکه نماز بخواند، از منبر بالا برود، پس لباسش را کشیدم و او نیز مرا به کنارى زد و بالا رفت و قبل از نماز خطبه خواند به او گفتم: به خدا قسم (سنّت پیامبر(صلى الله علیه وآله)) را تغییر دادى! گفت اى ابا سعید آنچه که قبلا به آن آگاه بودى از بین رفت! پس گفتم بخدا قسم آنچه را که مى دانم (سنّت) بهتر است از آنچه که از آن اطلاعى ندارم (بدعت) پس مروان گفت: مردم بعد از نماز براى شنیدن سخنان ما نمى نشستند پس من خطبه را قبل از نماز قرار دادم.(4)
و گفته شده : نخستین کسى که این کار را کرد معاویه بود ; چنانچه قاضى عیاض این مطلب را نقل کرده است . . . همچنین گفته شده : اوّلین کسى که این کار را کرد زیاد در بصره و در زمان خلافت معاویه بود ; و ابن منذر از ابن سیرین نقل کرده است : نخستین کسى که این کار را کرد زیاد ابن أبیه در بصره بود ; قابل ذکر است که : بین این دو نقل و روایت ابوسعید تضادّى نیست ; زیرا مروان و زیاد هر دو گماشته معاویه بودند ، و جمع بین این سه روایت اینگونه است که معاویه این کار را شروع کرد و عاملان وى از او پیروى کردند .
شافعى در کتاب «الاُمّ»(5) از طریق وهب بن کیسان نقل کرده است : «دیدم که ابن زبیر نماز را پیش از خطبه خواند . سپس گفت : «کلّ سنن رسول الله(صلى الله علیه وآله) قد غُیّرت حتّى الصلاة» [همه سنّتهاى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) تغییر کرده است حتّى نماز] .(6) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ المحلّى 5 : 86 .
2 ـ نیل الأوطار 3 : 363 [3/335] .
3 ـ صحیح مسلم [1/100 ، ح 78 ، کتاب الإیمان] .
4 ـ صحیح بخارى، ج 2، ص 22 باب الخروج الى المصلّى بغیر منبر.
5 ـ کتاب الاُمّ 1 : 208 [1/235] .
6 ـ شفیعى شاهرودى، گزیده اى جامع از الغدیر، ص 756.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن