تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820126111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردم استان مركزي در آيينه آداب و سنن ماه مبارك رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مردم استان مركزي در آيينه آداب و سنن ماه مبارك رمضان
داخلي. اجتماعي. آيين‌ها. رمضان
استان مركزي در ايام پرفيض و معنوي رمضان حال و هواي ديگري دارد و مردم روزه‌دار اين منطقه در ماه نزول قرآن با سنن و رسومات خاصي در ضيافت الهي حاضر مي‌شوند.

يكي از رسوم متداول دراستان سنت "پيشواز" است كه مردم با روزه گرفتن‌در ماههاي رجب و به ويژه سه روز آخر ماه شعبان به استقبال رمضان مي‌روند.

پيش ازاين آيين ويژه‌اي به نام "كلوخ‌اندازان" در بين خانواده‌هاي بخشهايي از استان مركزي مرسوم بود كه معمولا در آخرين روز ماه شعبان انجام مي‌شد.

دراين آيين، بزرگ هر فاميل اغلب به عنوان عصرانه آش رشته تدارك مي‌ديد و ساير اقوام و با جمع كردن خويشان دورهم، به‌ميمنت ومباركي‌آمدن ماه ميهماني خدا جشن كوچكي را برگزار مي‌كردند.

سنت ديرينه "اهو اهو" يكي ديگر ازآداب متداول دراين منطقه‌است كه شامگاه چهاردهم ماه رمضان شب تولد امام حسن(ع) در روستاي خورهه از توابع شهرستان محلات برگزار مي‌شود.

براساس اين سنت قديمي با تاريك شدن هوا نوجوانان و كودكان در دسته‌هاي مجزا به‌در خانه‌ها مي‌روند و يكي از اعضاي گروه كه‌از همه بزرگتراست با صداي بلند اشعاري را مي‌خواند و ديگران با صداي بلند "اهواهو" مي‌كنند.

اين گروهها معمولا به در منازلي مي‌روند كه داراي فرزند خردسال پسر باشند و وقتي كه اشعار خوانده شد ، معمولا پسر كوچك خانواده مقداري آجيل و تنقلات براي اعضاي گروه مي‌آورد و اگر پسر خانواده با تاخير اقدام به آوردن تنقلات كند اين گروه اشعارشان را كه حالتي فولكور دارند تكرار مي‌كنند.

از ديرباز طبخ انواع شيريني‌هاي خانگي نظير "زولبيا و گوش فيل" و "فتير" توسط زنان كدبانو استان مرسوم بوده و اين خوراكي‌ها به عنوان بخشي از طعام زينت بخش سفره‌هاي افطاري روزه‌داران اين منطقه است.

يكي ديگر از آداب و رسوم رايج در استان بردن "شب افطاري" براي نوعروس عقد كرده است كه در يكي از روزهاي ماه رمضان، خانواده داماد از خانواده عروس مي‌خواهند كه براي افطار چيزي آماده نكنند و آنان با مهيا كردن طبقي از غذا، شيريني، زولبيا و يك هديه مخصوص به منزل عروس مي‌روند.

شركت در ليالي قدر ، برتن كردن جامه سياه در اين ايام و شب زنده داري و عبادت در مساجد، تكايا، منازل ونصب پرچم‌هاي عزا برسردراماكن از ديگر آداب حسنه ماه مبارك رمضان دراستان مركزي است.

جلسات ختم قرآن مجيد در ايام پر بركت و معنوي رمضان كه با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد و مجالس خانگي تشكيل مي‌شود از ديگر آدابي است كه طي مراسم سحرخواني، طول روز و پس از افطار جريان دارد.

افطاري دادن به دوستان ، خويشان و آشنايان از ديگر امور پسنديده‌و متداول در سطح استان است و دراين "شب نشينيها" ضمن پذيرايي با چاي و ميوه و ساير ساير تنقلات مطالبي در مورد آداب و فضايل و بركات مختلف اين ماه روحاني و مسايل ديني مطرح مي‌شود.

"بيداركردن" همسايگان ، دوستان و خويشان به هنگام سحريكي ديگراز سنت‌هاي رايج درميان مردم اراك و ديگر شهرهاي استان است.

كمك به مستمندان در ماه مبارك رمضان نيز نسبت به ديگر ايام سال فزوني يافته و افراد خيربه صورت وجه نقد، جنسي و يا بردن طعام به دستگيري افراد بي‌بضاعت مي‌شتابند.

معمولا بر سر سفره رمضان هر شهروند استان يكي از طعامها شامل آش رشته، شله زرد، رنگينك، مسقطي، شيربرنج، خرمافتير و نان كنجد زده يافت مي‌شود.

آيين "الم تراني" از جمله مراسم سنتي و مذهبي كهني است كه در ماه مبارك رمضان در شهرستان "ساوه" برگزار مي‌شود.

اين مراسم در شب‌هاي پاياني ماه مبارك رمضان بويژه آخرين چهارشنبه اين ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا توسط عده‌اي ازجوانان و نوجوانان ساوجي برگزار مي‌شود.

شركت‌كنندگان دراين آيين كه تعدادشان به حدود ‪ ۱۰‬نفر مي‌رسد بااجتماع در مقابل خانه‌هاي خويشان و همسايگان به اجراي اين برنامه مي‌پردازنند.

آنان هم صدا با هم اشعاري سرمي‌دهند و درادامه نام يكي ازفرزندان خانه‌اي كه درمقابل آن اجتماع كرده‌اند را به نيكي ندا مي‌دهند.

جوانان و نوجوانان شركت‌كننده درمراسم"الم تراني" آنگاه با ذكراين گفته كه"ياثواب ، ياجواب "براي گرفتن انعام ازصاحب خانه به انتظار مي‌ايستند.

دراين مرحله از برنامه " الم‌تراني" صاحب خانه با خوشرويي و گشاده‌دستي و تقديم شيريني و تنقلات و احيانا وجه نقد از جوانان ونوجوانان شركت‌كننده در مراسم به گرمي پذيرايي مي‌كند.

در بسياري از مناطق استان از جمله شازند هنوزهم در برخي مناطق سنت اذان گويي بر بام رواج دارد و كساني كه داراي صدايي خوش هستند با قرائت اذان و مناجات حال و هوايي روحاني را براي روزه‌داران ايجاد مي‌كنند.

در مناطق روستايي استان رسم بر اين است كه روحاني اعزامي هر شامگاه بر سفره افطار يكي از اهالي ميهمان مي‌شود و روز عيد سعيد فطر اكثر بزرگان روستا با حاضر شدن در مقابل محل استقرار مبلغ ، او را با سلام و صلوات تا مسجد ده مشايعت مي‌كنند.

روز عيد فطر شهروندان مسلمان استان مركزي كه يك ماه را در ضيافت الهي شركت كرده‌اند مهياي نماز عيد شده و با پخش شكلات وشيريني و روبوسي اين عيد بزرگ را به همديگر تبريك مي‌گويند.ك/‪۴‬
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن