تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815421966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلسكوپ عظيم «گلاست» نخستين نقشه كلي آسمان را در طول موج گاما تهيه كرد/ نوزادان، احساسات را در چهره افراد مي‌خوانند/خرسهاي قطبي در خطر انقراض/ناسا اعلام كرد: وجود يك كرم در رايانه‌هاي ايستگاه فضايي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تلسكوپ عظيم «گلاست» نخستين نقشه كلي آسمان را در طول موج گاما تهيه كرد/ نوزادان، احساسات را در چهره افراد مي‌خوانند/خرسهاي قطبي در خطر انقراض/ناسا اعلام كرد: وجود يك كرم در رايانه‌هاي ايستگاه فضايي
تلسكوپ فضايي عظيم و جديد پرتوگاما آژانس فضايي آمريكا (ناسا) با نام اختصاري «GLAST» نخستين نقشه كلي آسمان در ميان تشعشعات گاما را در اختيار دانشمندان قرار داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، دانشمندان انتظار دارند كه اين تلسكوپ تعداد زيادي از تپ اخترها را در كهكشان ما كشف كند، فرايندها و پديده‌هاي قدرتمند سياه چاله‌هاي ابر عظيم در فواصل نزديك و در هسته هزاران كهكشان فعال را شناسايي كند و امكان تحقيق بر روي نشانه‌هاي قوانين فيزيكي جديد را فراهم كند.

اين تصوير كلي از آسمان كه نشان دهنده گاز درخشان كهكشان راه شيري، پت اخترهاي چشمك زن و يك كهكشان در فاصله ميلياردها سال نوري است، تنها با استفاده از 95 ساعت رصد تهيه شد در حالي كه در ماموريت هاي گذشته چندين سال طول مي كشيد تا چنين تصويري تهيه شود.

انجام اين ماموريت ناسا با همكاري بسياري در شركاي تحقيقاتي آمريكايي و بين‌المللي امكان پذير شده است.

****نوزادان، احساسات را در چهره افراد مي‌خوانند

هم زمان پژوهشگران به تازگي دريافته‌اند كه نوزادان قادر هستند در چهره افراد، احساسات آنها را بخوانند.

اين پژوهشگران مي‌گويند: شما ممكن است به خوبي اين موضوع را بدانيد كه نوزاد چند ماهه تان مي‌تواند چهره شما را تشخيص دهد، اما يك پژوهش جديد نشان داده است كه نوزادان مي‌توانند همچنين خنده و اخم را در چهره اطرافيانشان تشخيص دهند.

پژوهشگران دانشگاه لندن دريافته‌اند كه نوزادان حتي تا قبل از چهار ماهگي مي‌توانند احساسات را در چهره افراد شناسايي كنند. در واقع آنها پيش از آغاز تكلم، قادر هستند كه براي ارتباط گرفتن با بزرگسالان از سيگنال‌هاي غير گفتاري استفاده كنند.

به گفته پژوهشگران، نوزادان از همان نواحي مشابه مغزي در افراد بالغ به هنگام خيره شدن به يكديگر، براي اين كار استفاده مي‌كنند.

****ويروس رايانه اي در ايستگاه فضايي بين المللي

همچنين به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از بي.بي.سي دانشمندان اعلام كردند هم اكنون ويروس رايانه اي در ايستگاه فضايي بين المللي در حال چرخش به دور زمين است.

ناسا تأييد كرده است رايانه هاي همراهي كه در جولاي گذشته به ايستگاه فضايي بين ر المللي منتقل شدند آلوده به ويروس رايانه اي موسوم به Gammima.AG بوده اند.

اين ويروس رايانه اي براي نخستين بار در آگوست سال 2007 و در رايانه هاي زميني شناسايي شد و به گفته دانشمندان در رايانه هاي مختلفي خود را به حالت مخفي نگاه داشته تا در نخستين فرصت نام هاي كاربري كاربران رايانه اي و اينترنتي را بدزدند.

، ناسا اعلام كرد اين براي نخستين بار نيست كه ويروسهاي رايانه اي راهي فضا شده اند..

آژانس فضانوردي آمريكا همچنين اعلام كرد تحقيقات گسترده اي نيز براي روشن شدن چگونگي راه يافتن اين ويروسها به فضا آغاز شده است.

به گفته دانشمندان ناسا گرچه اين ويروس راهي ايستگاه فضايي بين المللي شده است اما هيچ يك از سيستمهاي كنترل يا فرماندهي اين ايستگاه از جانب ويروس ياد شده در معرض خطر قرار ندارند.

ناسا در بيانه اي ادامه داد، رايانه هاي همراهي كه به اين ويروس آلوده هستند براي فعالسازي برنامه اي تغذيه كننده ايستگاه و ارسال پيام هاي الكترونيكي به زمين مورد استفاده قرار مي گيرند.

****هدايت چرخه غذايي اقيانوسها توسط نوعي ويروس

محققان موفق به شناسايي نوعي ويروس در اعماق اقيانوسها شدند كه عامل ايجاد چرخه غذايي در بستر اكثر درياهاي جهان هستند.

محققان ايتاليايي اعلام كردند ويروسهاي موجود در بستر اقيانوسها باعث كوچكي بيش از حد موجودات كف دريا، باقي ماندن كربن و مواد غذايي و ايجاد چرخه غذايي در بستر درياها هستند.

اين محققان نمونه هاي فراواني از رسوبات بستر اقيانوسهاي مختلف جهان را جمع آوري كرده و مشاهده كردند در سطوح بالايي اين نمونه ها ميزان زيادي ويروس وجود دارد. به اين معني كه يك گرم از اين رسوبات حاوي يك بيليون ويروس بوده كه با 8 تريليون ويروس در متر مكعب بستر اقيانوسها برابري مي كند.

تحقيقات نشان داد يكي از موجودات زنده كه اين ويروسها بر روي آن بسيار تاثير گذارند به "prokaryote" ها معروفند كه در پايين ترين سطح چرخه غذايي اقيانوسي قرار گرفته اند. اين موجودات شامل كربن و مواد غذايي هستند كه اصولا توسط موجودات بزرگتر خورده مي شوند. اما زمانيكه اين موجودات تحت تاثير ويروسها قرار مي گيرند از هم متلاشي شده و كربن و مواد غذايي تشكيل دهنده آن وارد اجزاي آب مي شود. مواد غذايي به چرخه غذايي بازگشته تا مورد مصرف باقي مانده اين موجودات قرار گرفته و ميزان بيشتري از "prokaryote" ها براي ميزباني ويروس ها به وجود بيايند.

به گفته دانشمندان اين موضوع نشان مي دهد كه ويروسها و "prokaryote" از يكديگر تغذيه كرده كه همين امر باعث كوچك بودن دائمي آنها و ايجاد چرخه غذايي و باقي ماندن آنها در بستر اقيانوسها مي شود.

****گله گاوها حس تشخيص ميدان مغناطيسي زمين را دارند

همچنين نتايج تحقيقات دانشمندان آلماني نشان مي دهد گاوهايي كه به صورت گله و آزادانه در مراتع چرا مي كنند از حس ‏تشخيص مغناطيس زمين برخوردارند زيرا تنها در جهت شمال به جنوب حركت مي كنند.‏

تاكنون اطلاعات كمي در خصوص ارتباط ميان مسير حركت گله هاي دام و خطوط ‏ميدان مغناطيس زمين در اختيار بود.‏

اكنون گروهي از محققان دانشگاه ديوسيرگ- اسن در آلمان با بررسي بيش از 8 هزار و 500 گله گاو در 308 ‏چراگاه كشف كردند كه 60 تا 70 درصد از اين گله ها در مسير ميدان مغناطيس زمين چرا مي كنند..

دانشمندان آلماني با بررسي اتفاقي گروههاي حيوانات ديگر دريافتند كه اين رفتار در جمعيتهاي آهوي كوهي و ‏گوزنها نيز ديده مي شود. ‏

اين محققان كه نتايج تحقيقات خود را در مجله علمي ‏PNAS‏ منتشر كرده اند پيش از اين در خصوص حركت ‏شمال به جنوب گله ها فرضيه اي را مطرح كرده بودند كه نشان مي داد علت اين مسئله به دليل علاقه كم اين ‏حيوانات به گرماي زياد است. در حقيقت دماي بدن اين حيوانات به دليل لايه ضخيمي از پوست كه سطح بدن آنها ‏را پوشانده است به طور طبيعي بالاي 38 درجه سانتيگراد است بنابراين گاوها در گله ترجيح مي دهند در مسير ‏شمال به جنوب كه مي تواند مسير حركت باد باشد حركت كنند.

اين درحالي بود كه اين محققان دريافتند حتي در روزهايي كه باد به شدت مي وزد گاوها همچنان از جهت شمال به ‏جنوب حركت مي كنند. ‏

همچنين با بررسي اطلاعات مربوط به ميزان ابر در آسمان، موقعيت خورشيد و سرعت باد در موقعيتهاي مختلف ‏نتايج يكساني به دست آمد. ‏

به اين ترتيب اين محققان، علت تعيين اين مسير حركت را در گاوها به توانايي درك آنها در تشخيص ميدان ‏مغناطيسي زمين مربوط دانستند.

****خرسهاي قطبي در خطر انقراض

سرعت بالاي از بين رفتن يخهاي قطب - زيستگاه اصلي خرسهاي قطبي، خطر انقراض اين جانداران را افزايش مي دهد.

محققان اعلام كردند كه شرايط جوي قطب شمال به سرعت در حال تغيير بوده و ميزان يخهاي آن در سال 2007 به پايين ترين ميزان خود رسيده است.

در اين ميان خطر انقراض، خرسهاي قطبي را به شدت تهديد مي كند. محققان بر اين باورند زماني كه شرايط زندگي براي اين موجودات نامناسب باشد آنها براي يافتن زيستگاهي بهتر وارد دريا شده و در بعضي موارد مسافتي در حدود 97 كيلومتر را شنا مي كنند كه اين مسافت مي تواند براي آنها خطر غرق شدن ناشي از خستگي را به همراه داشته باشد.

تصاوير هوايي تا 16 آگوست نشان مي دهد كه يخهاي اكثر مناطقي كه خرسها در آن ساكن بودند ذوب شده و طبق پيش بيني متخصصان ميزان ذوب يخها در سال 2008 مي تواند با سال گذشته برابري داشته و حتي از آن پيشي بگيرد.

ريچارد استينر پروفسور دانشگاه آلاسكا اعلام كرد تا زماني كه خرسهاي قطبي در حواشي سواحل قطبي در حال شنا ديده مي شوند، اين نكته مورد توجه قرار مي گيرد كه زيستگاه آنها رو به نابودي بوده و اين موضوع دليلي به جز افزايش گرماي جهاني نخواهد داشت.

****استفاده از تلفن همراه براي ناشنوايان آمريكايي امكانپذير شد

گروهي از دانشمندان آمريكايي نرم افزار ويژه اي را توسعه داده اند كه به ناشنوايان اين امكان را مي دهد كه از ‏زبان اشاره براي برقراري ارتباط از طريق تلفن همراه استفاده كنند.‏

محققان دانشگاه واشنگتن با ساخت نرم افزار ويژه اي اين امكان را فراهم كردند كه ‏ناشنوايان با استفاده از زبان اشاره از طريق تلفن همراه ارتباط برقرار كنند. ‏

اين نرم افزار كه "‏‎ MobileAsl‎‏" نام دارد از اين پس مي تواند روشي جديد را براي تماس ناشنوايان آمريكايي ‏ارائه كند. ‏

در حقيقت در حال حاضر ناشنوايان آمريكايي تنها از طريق سرويس پيام كوتاه تلفن ‏همراه تماس برقرار مي كند اين درحالي است كه از اين پس مي توانند به كمك اين نرم افزار از طريق زبان ‏اشاره آمريكايي و به كمك يك سيستم ويديويي تماس برقرار كنند. ‏

پيش از اين امكان استفاده از زبان اشاره ژاپني و سوئدي در تلفنهاي همراه اين دو كشور فراهم شده بود. اكنون ‏محققان آمريكايي نرم افزار ويديويي زبان اشاره آمريكايي را توسعه داده اند.‏

***راز "مامان" و "بابا" گفتن نوزادان كشف شد

راز اينكه چرا نخستين كلمات ادا شده از سوي نوزادان "مامان" و "بابا" است، كشف شد.

محققان دانشگاه بريتيش كلمبيا با همكاري محققاني از ايتاليا و شيلي با استفاده از جديدترين تكنيكهاي تصويربرداري اپتيكي از مغز، فعاليتهاي مغزي 22 نوزاد 2 و 3 روزه را به هنگامي كه نخستين كلمات خود را ادا مي كردند ثبت كردند

محققان اين پروژه كلماتي را كه به سيلابهاي تكراري نظير mubaba و penana ختم مي شوند با كلماتي نظير mubage و penaku كه داراي سيلايهاي تكراري در انتهاي خود نيستند تركيب كردند و دريافتند فعاليتهاي مغزي در نواحي شقيقه و پيشاني مغز نوزادان در زماني كه كلمات تكراري شنيده مي شود بيشتر خواهد بود.

با اين حال اين محقان معتقدند كه احتمالا هيچگونه ارتباط يا انطباقي ميان سيلابهاي تكراري در نخستين كلمات تكرار شده از سوي نوزادان همچون baby و daddy در زبان انگليسي و papa در زبان ايتاليايي و tata (مادربزرگ و پدربزرگ) در زبان مجارستاني وجود ندارد.

دانشمندان طي سالهاي اخير كودكان بزرگتر و افراد بالغ و چگونگي استفاده از ساختارهاي گرامري زبان را مورد ارزيابي قرار داده اند. با اين حال مطالعه اخير يكي از بارزترين مطالعات صورت گرفته بر روي توانايي دروني نورادان تازه متولد شده براي رمزگشايي از الگوهاي ساختاري در زبان است.

مطالعه اخير دانشمندان نشان داده است احتمالا مغز انسان و در اين مورد به خصوص يعني نوزادان تازه متولد شده از ساختاري مشابه سيم پيچيهاي سخت براي تشخيص الگوهاي تكرار (كلماتي نظير مامان و بابا) برخوردار است.

****با كمك شتاب دهنده تواترون؛
نسل سوم ذرات كوارك شناسايي شدند

هم زمان براساس گزارش ‏PhysOrg، فيزيكدانان آمريكايي موفق شدند يك سري از حوادث توليد شده در شتاب دهنده ذرات "تواترون" را كه وجود ‏نسل سوم ذرات كوارك را تاكيد مي كنند شناسايي كنند. ‏

، محققان لابراتوار شتاب دهنده ملي فرمي (فرمي لب) موفق شدند در شتاب دهنده ‏ذرات "تواترون" يكي سري از حوادثي را شناسايي كنند كه وجود نسل سوم ذرات كوراك موسوم به "كوارك ‏تاپ" را تاكيد مي كنند. ‏

كوارك تاپ به گروهي از ذرات كوارك اطلاق مي شود كه با ضد ذرات خود با عنوان "آنتي تاپ" ممزوج نمي ‏شوند. شناسايي ذرات كوارك تاپ از سال 1995 در اين لابراتوار آغاز شد. ‏

فيزيكدانان "فرمي لب" اميدوارند بتوانند از اين تكنيك براي شناسايي ذرات "بوزون هيگز" نيز استفاده كنند. ذره ‏بوزون هيگز تاكنون تنها از نظر تئوري پيش بيني شده است. اين ذره مي تواند به وسيله استانداردي كه تاكنون ‏كشف نشده است توليد شود و مسئول ارزش جرم ذرات پايه باشد. ‏

همچنين شناسايي ذره "بوزون هيگز" يكي از اهداف اصلي شناب دهنده ذرات ‏LHC‏ محصول مركز تحقيقات ‏هسته اي اروپا (سرن) است كه در حال حاضر مراحل آزمايشي خود را پشت سر مي گذارد.‏

اين دانشمندان در اين خصوص اظهار داشتند: "ذره كوارك تاپ كوچكترين ذره اي ‏است كه تاكنون موفق به شناسايي آن شده ايم."‏

اين دانشمندان به منظور كسب اين نتايج از حدود يك ميليون ميليارد برخورد پروتون و ضد پروتون حدود هزار ‏و 400 حادثه اي را كه مي توانست منجر به توليد يك ذره كوارك تاپ شود استخراج كردند و از تجزيه آنها ‏موفق شدند 60 حادثه بحراني را شناسايي كنند كه منجر به توليد كوارك تاپ مي شدند.

****با تغيير نام به Fermi ؛
تلسكوپ فضايي GLAST مأموريت خود را آغاز كرد

در همين حال بر اساس گزارش ساينتفيك امريكن جديدترين تلسكوپ فضايي ناسا موسوم به GLAST در حالي فعاليت خود را در فضا آغاز كرد كه نام آن به Fermi Gamma-ray Space Telescope تغيير يافت.

به گزارش خبرگزاري مهر، ناسا اعلام كرده است تلسكوپ فضايي پرتوي گاما به تازگي مأموريت خود در اكتشاف عالم با استفاده از پرتوهاي فوق العاده پرانرژي گاما را آغاز كرده است.

دانشمندان پيش بيني مي كنند گلست در آينده اي نه چندان دور انبوه قابل توجهي از پولسارها را كشف كند. پولسارها ستارگان نوتروني چرخشي هستند كه تپشهاي پرتوي منظم توليد مي كنند.

، دانشمندان ناسا همچنين اميدوار هستند تا با استفاده از مشاهدات تيزبين اين تلسكوپ پاسخهاي مناسبي براي رازهاي بيشمار و بدون نشان مربوط به فرآيندهاي قدرتمند در نزديكي ابرسياه چاله ها ارائه كنند.

تلاش نهايي دانشمندان اين پروژه رسيدن به مرحله اي است كه طي آن بتوان قوانين جديد فيزيكي ارائه كرد.

ناسا همچنين اعلام كرد: نام GLAST به پاس تلاشهاي گسترده انريكو فرمي (1901-1954) كه از پيشگامان فيزيك با انرژي بالا بوده است به Fermi Gamma-ray Space Telescope تغيير يافته است.

انريكو فرمي نخستين فيزيكداني است كه اعلام كرد چگونه ذرات كيهاني مي توانند با سرعتهاي بالا در فضا سير كنند.

****پاي ويروس‌هاي رايانه‌يي به فضا هم باز شد!
ناسا اعلام كرد: وجود يك كرم در رايانه‌هاي ايستگاه فضايي

دانشمندان سازمان فضايي آمريكا (ناسا) اعلام كردند: پاي ويروس‌هاي رايانه‌يي به فضا هم باز شد.

سازمان فضايي آمريكا (ناسا) با اعلام اين خبر وجود يك ويروس رايانه در سيستم‌هاي نرم افزاري ايستگاه فضايي بين‌المللي را تاييد كرد.

به گفته سخنگوي ناسا، اين ويروس كه در قالب كرم رايانه‌يي است در لب تاپ‌هايي پيدا شد كه فضانوردان مستقر در ايستگاه براي ارسال پيام از طريق پست الكترونيكي به مركز كنترل ماموريت در تگزاس از آنها استفاده مي‌كردند.

اين ويروس براي دزديدن رمزهاي عبور و اطلاعات حساس از سوي هكرها و از طريق اينترنت فعال شده بود.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن