تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816662541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - سران سه خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دانش - سران سه خانواده
دانش - سران سه خانواده

كيوان فيض‌اللهي:در كسب و كار تراشه‌هاي كامپيوتري هرگز نمي‌توان خيلي ارزان، خيلي سريع و خيلي سبز بود. اما كمپاني اينتل، اين غول تراشه‌ساز كه در نظر دارد همه اين ويژگي‌ها و چه بسا بيشتر از اينها را يكجا به مشتري‌هايش عرضه كند، جزئياتي از برنامه‌هاي آينده‌اش را هفته گذشته فاش‌كرد. اينتل مجموعه‌اي از تراشه‌هاي جديد براي كامپيوترهاي شخصي و سرورها طراحي كرده است كه طي دو سال آينده روانه بازار خواهد شد. اين تراشه‌ها با نام‌هايي تجاري مثل نهالم (Nehalem)، لينفيلد (Lynnfield) و هونديل (Havendale) عرضه مي‌شوند. با اينكه بزرگ‌ترين هدف اينتل در طراحي محصولات جديد افزايش سطح عملكرد تراشه‌هاي سرور بود اما اين كمپاني براي تراشه‌هاي كامپيوترهاي شخصي نيز خط توليد جديدي موسوم به Core i7 راه‌اندازي كرده است كه در سه ماهه آخر سال ميلادي جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد.
جيم مك گرگور (J. McGregor)، مدير تحقيقات و تحليلگر ارشد شركت In-Sat درباره محصولات جديد اينتل مي‌گويد «انتظار مي‌رود تراشه‌هاي جديد اينتل بتواند موجب جبران عقب‌ماندگي اين كمپاني نسبت به رقيب ديرينه‌اش كمپاني AMD، در بخش سرورهاي بازار شود.» مك گرگور در ادامه افزود «AMD سال‌هاست كه اينتل را در بازار سرورها شكست مي‌دهد، اما به نظر مي‌رسد تراشه «نهالم» بتواند براي نخستين‌بار اين دو رقيب را در شرايطي برابر و شانه به شانه قرار دهد.» تراشه‌هاي اعلام شده از سوي اينتل به عنوان محصولات آينده اين كمپاني را مي‌توان به طور عمده به سه خانواده تقسيم كرد: پنرين (Penryn)، نهالم و ايتانيوم (Itanium). اينتل در مورد برخي از اين محصولات اطلاعات و جزئيات بيشتري فاش كرده است كه عمدتا به توضيح سطح عملكرد بالاتر و ميزان مصرف انرژي پايين‌تر تراشه‌ها مربوط مي‌شود. در ادامه برخي از ويژگي‌ها و نيز زمان ورود به بازار اين سه گروه جديد تراشه‌هاي اينتل، مرور شده است:
بنرين
اينتل نسل آينده خانواده پردازشگر 45 نانومتري Core 2 را سال گذشته و با نام تجاري «پنرين» معرفي كرد. ريزمعماري پنرين به گونه‌اي است كه در مقايسه با پردازشگرهاي Core 2 duo با «سرعت ساعت» برابر، سطح عملكرد بالاتري دارد. در واقع سطح عملكرد اين تراشه در آزمايش‌هاي مربوط به اجراي بازي، از پرسرعت‌ترين تراشه دو هسته‌اي موجود 20 درصد بالاتر بود. در حال حاضر اينتل در تدارك است تا آخرين عضو خانواده پنرين را روانه بازار كند؛ پردازشگري 6 هسته‌اي مسومو به «دانينگتون» (Dunnington). دانينگتون از ماه ميلادي گذشته در اختيار نمايندگي‌هاي اينتل قرار گرفت و تا يك ماه ديگر به دست مصرف‌كنندگان خواهد رسيد.
نهالم
اين تراشه بي‌شك ستاره بي‌چون و چراي محصولات اينتل خواهد بود. در واقع نهالم تنها يك محصول خاص نيست بلكه اسم تجاري خانواده‌اي از تراشه‌هاي اينتل است كه در مدل‌هاي PC، سرور و نوت بوك عرضه مي‌شود. به ادعاي اينتل طراحي و ساخت اين تراشه بزرگ‌ترين تغيير اينتل در معماري تراشه‌ها طي يك دهه اخير به شمار مي‌رود، تغييري باعث مي‌شود اين تراشه تركيبي از بالاترين سطح عملكرد ممكن و پايين‌ترين ميزان مصرف انرژي را به كاربران عرضه كند. نخستين مجموعه از محصولات مبتني بر تراشه نهالم در قالب كامپيوترهاي شخصي موسوم به «نسخه نهايي» به بازار مي‌آيد و پس از آن نيز نوبت به تراشه‌هاي سرور مي‌رسد. در ساخت نهالم فرآيند توليد 45 نانومتري و تكنولوژي «هايپر تريدينگ» به كار رفته است. نهالم به كمك اين تكنولوژي مي‌تواند 8 «تريد» (Thread) را به طور همزمان، روي چهار هسته پردازشگر اجرا كند. در واقع تريد روشي است كه در آن يك برنامه كامپيوتري خودش را به دو يا چند وظيفه اجرايي همزمان يا همزمان مجازي، تفكيك مي‌كند تا سرعت اجراي برنامه افزايش يابد. معماري به كار رفته در نهالم كه در آن از «كوئيك پث» (QuickPath) استفاده شده است با معماري پيشين اينتل به كلي تفاوت دارد. در اين شيوه هريك از ريزپردازنده‌ها با يك كنترل‌كننده حافظ، مجتمع شده است و پردازشگرها و ديگر اجزاي تراشه نيز به كمك اتصالات پرسرعت جديدي به هم اتصال يافته‌اند. در واقع كوئيك پث جانشين تكنيك «Front Side Bus» خواهد شد كه در پلتفورم‌هاي «زئون» (Xeon) ايتانيوم به كار رفته است. راجش كومار (R. Kumar)، از اعضاي گروه تشكيلات ديجيتال كمپاني اينتل در جريان جلسه توضيحي تراشه نهالم در مجمع طراحان كمپاني، درباره اين تراشه گفت «ما با سريع‌تر كردن پردازشگرها به كمك هسته‌ها و «تريدهاي» بيشتر از گريبانگير شدن محاسبات جلوگيري كرده‌ايم. در واقع آنچه در حال حاضر چالش‌برانگيز است، عدم‌سرعت كافي در حافظه‌هاست كه با استفاده از كنترل‌كننده‌هاي حافظه مجتمع در تراشه‌هاي جديد، عملكرد تراشه‌ها تا حد مطلوبي بهبود يافته است.» به ادعاي كمپاني اينتل افزايش پهناي باند حافظه در ريزمعماري نهالم باعث شده است تا اين سيستم تقريبا 4 تا 6 برابر سريع‌تر از پلتفورم‌هاي فعلي باشد. اين سيستم جديد علاوه بر اين، زمان عكس‌العمل نهفته بسيار كوتاهي دارد كه از اين نظر نيز 40 درصد بهتر از نسخه‌هاي فعلي عمل مي‌كند. زمان عكس‌العمل نهفته، زمان تاخيري است كه پردازشگر پيش از اجراي يك دستورالعمل داده شده، صرف مي‌كند. ويژگي‌هاي مديريت توان در نهالم نيز يكي از گام‌هاي رو به جلوي اينتل در طراحي اين تراشه به شمار مي‌رود. ورودي‌هاي توان در تراشه نهالم جريان برق به هسته‌هايي كه در حال كار نيستند را به كلي قطع مي‌كنند اما در نسخه‌هاي پيشين تنها امكان كاهش جريان وجود داشت.
در واقع نهالم واحد كنترل توان جديدي دارد كه يك ميكرو كنترلر مجتمع است و از بيش از يك ميليون ترانزيستور تشكيل شده است. به گفته گلن يئونگ (G. Yeung)، تحليلگر شركت تحقيقاتي Citigroup «به اعتقاد من اينتل مي‌تواند نهالم را با قيمتي 6 درصد بيشتر از قيمت تراشه‌هاي چهار هسته‌اي Core quad عرضه كند.» از نخستين محصولاتي كه از سري نهالم براي كامپيوترهاي شخصي عرضه خواهد شد، پردازشگر «Intel Core i7» است كه به دنبال آن مدلي موسوم به «Nehalem-EP» نيز براي سرورهاي پرقدرت، روانه بازار مي‌شود. قرار است نخستين تراشه‌هاي مبتني بر تكنولوژي نهالم تا پايان سال ميلادي جاري به خط توليد برسند. كمپاني اينتل علاوه بر اين دو مدل، محصولات ديگري نيز بر اساس ريزمعماري نهالم طراحي و به روانه بازار خواهد كرد كه اين شرح است:
هونديل و آوبرنديل (Auburndale): پردازشگرهايي با گرافيك مجتمع، به ترتيب براي PC و نوت بوك.
لينفيلد و كلاركسفيلد (Clarksfield): پردازشگرهايي كه به كارت گرافيك مجزا نياز دارند، به ترتيب براي PC و نوت بوك.
انتظار مي‌رود اين چهار پردازشگر تا نيمه دوم سال 2009 به توليد برسند. علاوه بر اين كمپاني اينتل در نظر دارد نسخه‌اي 32 نانومتري از نهالم موسوم به «وستمر» (Westmere) را نيز بسازد كه به گفته پاول اوتليني (P. Otellini)، مديرعامل اينتل «تراشه وستمر كارش را در سال 2010 آغاز خواهد كرد.»
ايتانيوم
آخرين عضو خانواده ايتانيوم اينتل كه براي سرورها و سيستم‌هاي محاسباتي پرقدرت و سطح بالا طراحي شده است، تراشه‌اي است موسوم به «تاكويلا» (Tukwila) كه انتظار مي‌رود اواخر سال ميلادي جاري به كمپاني‌هاي سازنده سيستم‌هاي سرور، تحويل شود. با اين حساب به نظر نمي‌آيد سيستم‌هاي مجهز به اين تراشه زودتر از سال 2009 به دست كاربران برسد. تاكويلا تراشه‌اي 65 نانومتري است و نخستين عضو چهار هسته‌اي خانواده ايتانيوم به شمار مي‌رود. روي اين پردازشگر بيش از دو ميليارد ترانزيستور قرار گرفته است.
بنا به اطلاعات ارائه شده از سوي اينتل، قرار است پس از ورود تاكويلا به بازار دو مدل ديگر به نام‌هاي «پولسون» (Poulson) و «كيتسون» (Kittson) نيز عرضه خواهند شد. به گفته طراحان اينتل، پولسون تراشه‌اي 32 نانومتري با 4 يا 8 هسته خواهد بود كه انتظار مي‌رود تا دو سال ديگر به بازار بيايد اما از سوي اين كمپاني هنوز اطلاعاتي در مورد تراشه كيتسون فاش نشده است.
Wired, Aug. 22, 2008
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن