تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815425114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سخنراني احمدي نژاد در اجلاس سران مطرح شد 5 پيشنهاد ايران به سازمان همكاري شانگهاي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: در سخنراني احمدي نژاد در اجلاس سران مطرح شد 5 پيشنهاد ايران به سازمان همكاري شانگهاي
رئيس جمهور ايران در هشتمين نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي كه در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار شد گفت : بدون ترديد امروز عدالت پاكي و صداقت آرمان و مطالبه مشترك و عمومي همه ملتهاي جهان است و نمي توان از كنار آن عبور كرد.
وي گفت : از اجلاس قبلي تاكنون تحولات منطقه اي و جهاني شتاب بيشتري به خود گرفته است و در بخش هاي اقتصادي جهان متاثر از خشكسالي هاي گسترده كمبود مواد غذايي افزايش شديد قيمتها آشفتگي در بازارهاي مالي و پولي و بسياري از بورس هاي جهان گسترش فقر و مداخلات گسترده در بازارهاي پولي براي نجات اقتصاد رو به اضمحلال آمريكا و انتقال مشكلات اقتصادي اين كشور به ساير كشورها بوده است .
وي افزود : در بخشهاي سياسي بعضي بحرانها تداوم يافته است و مسائل جديدي نيز به وجود آمده است . بحران عراق ادامه يافته و هنوز عراق در اشغال است . حضور نيروهاي ناتو در افغانستان نه تنها كمكي به ايجاد امنيت نكرده است بلكه دائما عده اي از مردم بي گناه افغانستان در بمباران ها و درگيري ها كشته مي شوند و اخيرا شاهد بوديم در يك تهاجم وحشيانه بيش از 100 نفر از كودكان و زنان افغان در يك روستا كشته شدند. گروههاي هدف ناتو در اين كشور نه تنها محدود نشده اند بلكه دامنه حضور آنان گسترش يافته است و چنين وضعيت ناپايداري مي تواند علاوه بر مردم ودولت مظلوم افغانستان همسايگان و كشورهاي منطقه را نيز تحت تاثير خود قرار دهد.
احمدي نژاد گفت : بعضي قدرتهاي غربي از طريق تحريك بعضي جريانات سياسي و دولت ها و دعوت آنان در پيوستن به پيمانهاي نظامي هم گرايي موجود در منطقه را خدشه دار ساخته و بين همسايگان تشنج ايجاد مي كنند تا از يك طرف زمينه گسترش نفوذ و اقتدار سياسي و نظامي خود را فراهم كنند و از جانب ديگر مانع از اقتدار دولت هاي منطقه شوند و متاسفانه اقدامات يك جانبه آنان ادامه دارد.
وي اضافه كرد : توليد فرآوري و توزيع مواد مخدر همچنان به عنوان يك تهديد جهاني رو به گسترش است . جوانان كشورها قربانيان اصلي آن هستند و عليرغم احساس خطر جهاني و طرح موضوع در نشست هاي مختلف اقدام همه جانبه و موثري در مقابله با آن انجام نشده است .
در چنين شرايطي سازمان همكاري شانگهاي مي تواند موقعيت و فرصت ممتازي در حل مشكلات اقتصادي مناقشات منطقه اي و بين المللي و تهديدهاي فوق الذكر احراز نمايد.
احمدي نژاد گفت : سازمان همكاري شانگهاي با دربر گرفتن بيش از يك سوم از مردم جهان مي تواند مانع زورگويي ها تهديدات و تجاوزات بوده و پرچمدار صلح و دوستي در جهان باشد. سازمان شانگهاي با نگاه عادلانه و احترام به حقوق همه ملتها و با كوشش براي رفع بي عدالتي ها و تهديدها مي تواند نقش و عدم كارايي بسياري از مجامع و سازمان هاي بين المللي را جبران نمايد.
جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد مي كند :
1 ـ مبادلات اقتصادي تجاري پولي و مالي بين كشورهاي عضو با ارزهاي رايج در خود اين كشورها ساماندهي شود و نرخ هاي برابري ارز در اين كشورها حسب معيارهاي متقن اقتصادي تعيين شود. در اين صورت ارزش بخش عظيمي از منابع ارزي كشورهاي عضو حفظ و تقويت خواهد شد.
همچنين سازمان در برنامه اي درازمدت نسبت به تعيين پول واحد جهت استفاده در معاملات و تبادلات بين خود بررسي و مطالعه لازم را انجام دهد.

2 ـ بانك سازمان همكاري شانگهاي با مشاركت كشورهاي عضو جهت تسهيل مبادلات تجاري تشكيل شود .
3 ـ به منظور مبارزه با باندهاي قاچاق و جنايات سازمان يافته و تروريسم و افراطي گري همكاري هاي امنيتي سازماندهي شود .
4 ـ با هدف نزديكتر شدن ديدگاههاي سياسي و همگرايي بيشتر با تشكيل كميته مشترك سياسي مشورتهاي سياسي بين اعضا به طور دائم جريان يابد.
5 ـ براي رفع اختلافات احتمالي بين اعضا يك نهاد داوري تاسيس گردد .
در پايان نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاريهاي شانگهاي در شهر دوشنبه بيانيه مشترك در خصوص نقش و اهميت اين سازمان در منطقه آسياي مركزي و جهان امضا شد.
شركت كنندگان در اين نشست همچنين توافقنامه مبارزه با خريد و فروش سلاح لوازم جنگي و موادمنفجره تفاهمنامه همكاريهاي بانكي شانگهاي با بانك رشد اوراسيا را امضا كردند.
شركت كنندگان همچنين گزارش دبيركل سازمان شانگهاي درباره فعاليت اين سازمان گزارش در خصوص فعاليت ساختار ضد تروريستي شانگهاي در سال 2007 را تائيد كردند .
امضاي سه سند همكاري ميان ايران تاجيكستان و افغانستان
همچنين در پايان نشست سران كشورهاي فارسي زبان جمهوري اسلامي ايران افغانستان و تاجيكستان سه سند همكاري در حضور روساي جمهور اين سه كشور امضا شد.
در سند نخست كه به امضاي پرويز فتاح وزير نيرو گلشير علي وزير صنايع و انرژي تاجيكستان و محمداسماعيل خان وزير انرژي افغانستان رسيد سه كشور بر ضرورت همكاري در بخش هاي انرژي تاكيد كردند.

در سند ديگر نيز كه به امضاي پرويز فتاح وزير نيرو و عبدالرحيم اشوروف وزير راه و ترابري تاجيكستان رسيد درباره تكميل خدمات روشنايي و آتش نشاني تونل استقلال انزاب به توافق رسيدند.
و در سند سوم كه بيانيه پاياني نشست سران كشورهاي فارسي زبان بود به امضاي روساي جمهور سه كشور رسيد.
در ادامه رئيس جمهور ايران از تشكيل كميسيون مشترك سه جانبه وزراي خارجه تا پايان سال جاري خبر داد و افزود : اين كميسيون كه تشكيل آن به امضاي روساي جمهور سه كشور رسيد در بخش هاي انرژي حمل و نقل و برق فعال مي شود.
ديدار روساي جمهور ايران و روسيه
رئيس جمهور ايران با مهم خواندن روابط ايران و روسيه و آثار فراوان گسترش همكاريهاي دوجانبه تاكيد كرد : دشمنان نمي خواهند دو كشور ايران و روسيه قدرتمند شوند.
محمود احمدي نژاد كه روز پنجشنبه در حاشيه نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي در شهر دوشنبه با ديميتري مدودوف رئيس جمهور روسيه ديدار مي كرد درباره مسائل اخير در اوستياي جنوبي نقش بيگانگان را در شكل گيري اين بحران يادآور شد و گفت : امروز ريشه بسياري از مسائل منطقه اي دخالت قدرتهاي فرامنطقه اي است .
رئيس جمهور بااشاره به حضور آمريكا و برخي متحدان اين كشور در منطقه و اشغال كشورهاي عراق و افغانستان تصريح كرد : اين حضور موجب تشديد اقدامات افراطي و اختلاف افكني ميان ملتهاي منطقه شده است .
احمدي نژاد افزود : توليد مواد مخدر و رشد پديده تروريسم در سايه فتنه گري صهيونيستها و همپيمانان آنها در منطقه پديد آمده است كه با توجه به منافع و تهديدات مشترك ميان جمهوري اسلامي ايران و روسيه با ارتقاي همكاري هاي دوجانبه در همه سطوح ميتوان بسياري از تنش هاي منطقه اي را كاهش داد.
رئيس جمهور كشورمان با اشاره به آمادگي ايران براي افزايش همكاري در زمينه انرژي بر اجرايي شدن هرچه بيشتر توافقات في مابين تاكيد كرد و گفت : جمهوري اسلامي ايران در مناسبات اقتصادي آماده توسعه روابط با روسيه تا حد ممكن است .
در اين ديدار رئيس جمهور روسيه با بيان اينكه اين نخستين ديدار وي با همتاي ايراني خود است آخرين تحولات گرجستان را تشريح كرد.
مدودوف همچنين با اشاره به سقوط هواپيماي مسافربري در بيشكك و كشته شدن شماري از ايرانيان در اين سانحه به رئيس جمهور و ملت ايران تسليت گفت .
آقاي احمدي نژاد همچنين با نور سلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان ديدار و تاكيد كرد كه گسترش همكاريهاي منطقه اي راه نفوذ بيگانگان را مسدود مي كند . وي در ارتباط با موضوع هسته اي ايران نيز اظهار داشت : امروزه شرايط به نفع ايران در حال سپري شدن است . نظربايف نيز گفت : دشمنان غربي بدنبال ناامن سازي منطقه و فروش تسليحات نظامي خود هستند.
شايان ذكر است آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور ديروز از تاجيكستان به تهران بازگشت .
 جمعه 8 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن