تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837542520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور زن در سینما و عرصه ی بازیگری


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/01.jpg

"ای کاش من یک بازیگر بودم." این آرزوی تمام کسانی است که روزی هوس بازیگری به سرشان زده و هنوز هم که هنوز است نتوانسته‏اند به آن دست پیدا کنند. در واقع عشق و علاقه مفرط جوانان و خصوصا دختران به بازیگری و تب هنرپیشه شدن ما را بر آن داشت که دست به تهیه گزارشی تفصیلی بزنیم. هدف ما گشودن دریچه واقعیت و روشن نمودن وضعیت زنان بازیگر است؛ باشد که پاسخ مناسبی برای این میل و گرایش افراطی یافته باشیم.

:: تولد سینما

جادوی سینما و به بیانی هنر هفتم، جادویی است که به همین آسانی باطل نمی‏شود؛ طوری که اخیرا جهان، صدمین سالگرد تولد سینما را گرامی داشت.

سینمایی که ره‏آورد برادران لومیر بود. گرچه فکر اولیه ضبط همزمان تصویر و صدا متعلق به "ادیسون" بود و او با ساختن دستگاه "کینه‏توسکوپ" موفق به این امر شده بود، ولی نخستین دستگاه "سینماتوگراف" توسط "برادران لومیر" ساخته شد و جهانیان را به حیرت واداشت. با پیدایش تصویر متحرک و سینما، آرزوی بشر به واقعیت پیوست و او توانست از حرکت موجودات، تصویر بگیرد. اولین فیلمهایی که در آن زمان ساخته شدند، همه کوتاه و مستند بودند و به نوعی برگرفته از وقایع روز.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/02.jpg

با پیشرفت سینما، کم کم نمایش فیلم از دستگاههای سیّار به سالنهای سینما کشیده شد و صنعت پرسود سینما در دنیا حاکم گشت. این امر باعث شد تا فیلمهای داستانی عرض اندامی نموده و تماشاگران را به سوی خود جلب کنند. هر چه فیلمها، داستانی‏تر می‏شدند، ضرورت وجود هنرپیشه بیشتر معلوم می‏شد و همین ضرورت بود که موجب ظهور بازیگری به عنوان یکی از حرفه‏های سینمایی شد و بعد از آن درخشش بازیگران و ستارگان سینما اندک اندک فزونی گرفت.

:: ایران، سینما، سلطنت

آوازه سینما خیلی زود به ایران رسید؛ یعنی هنوز چند سالی از پیدایش این صنعت نگذشته بود که مظفرالدین‏شاه قاجار در سفرش به اروپا (1279هجری.ش)، با پدیده سینما آشنا شد. وی که تحت تأثیر این جعبه جادویی قرار گرفته بود، به میرزا ابراهیم‏خان عکاس‏باشی دستور داد که یک دوربین "سینموفتوگراف" خریداری کند. ابراهیم‏خان در ابتدا فقط از افراد درباری فیلمبرداری می‏کرد و در واقع سینمای آن دوران مختص درباریان و حرمسرای شاه بود، تا اینکه کم کم سینما مردمی شد و فیلمهای خارجی به ایران راه پیدا کردند. سپس سینماهای جدیدی افتتاح شدند و مردم با پدیده‏ای به نام "سینما" آشنا گشتند.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/03.jpg

گرچه در آن زمان از فیلمهای ایرانی استقبالی نمی‏شد و بیشتر فیلمهای خارجی روی پرده اکران بودند، ولی "آوانس اوگانیاس" اولین فیلمساز در ایران، طی مقاله‏ای اظهار کرد: فیلمهای خارجی موضوعی جز دزدی، آدم‏کشی و فساد اخلاقی ندارند، پس ما می‏توانیم با تربیت آرتیست در ایران، خودمان فیلم بسازیم.

در سال (1309هجری.ش) بود که اولین مدرسه 7 هنرپیشگی توسط "اوگانیاس" در تهران دایر شد. گرچه در ابتدا، هیچ زنی برای ثبت نام مراجعه نکرد اما بالاخره با چاپ چند اعلان، پای زنان علاقه‏مند به این مدرسه باز شد. در این کلاسها بازیگری، عکاسی، فیلمبرداری، ورزش، رقص و موسیقی تدریس می‏شد، آن هم زمانی که هیچ زنی به خاطر حفظ ارزشهای دینی و سنتی خویش حاضر نبود از خانه خارج شود، تا چه رسد به اینکه به جای ستاره‏های فیلمهای خارجی نقش بازی کند و سخن بگوید.

:: نخستین بازیگر زن ایرانی

اولین فیلم ناطق ایرانی، در سال (1312هجری.ش) در هند فیلمبرداری شد و با همین فیلم بود که تصویر اولین زن بازیگر، روی پرده رفت. وی که "روح‏انگیز سامی‏نژاد" نام داشت، در نقش گلنار در فیلم "دختر لر" بازی کرد. به گفته "سامی‏نژاد" او با تحمل سختیهای زیادی به کار بازیگری‏اش ادامه داد. حتی افراد خانواده و فامیل وی هم به خاطر حرفه او مورد آزار و شماتت مردم قرار گرفتند، چون که در آن زمان بازیگر مطرود جامعه بود. توده مردم و اقشار مذهبی نیز کاملاً حق داشتند که در آن فضا چنین تلقی منفی را نسبت به بازیگری زن داشته باشند.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/04.jpg

بالاخره پس از اوج و فرودهای بسیار، ساخت فیلم در ایران رواج پیدا کرد و با گذشت زمان، زنان بیشتری به عرصه بازیگری روی آوردند. این طور استنباط می‏شود که این زنان با مشکلات بی‏شماری روبه‏رو بودند، ولی با این همه چون می‏خواستند واقعا بازی کنند، به کارشان ادامه دادند تا اینکه فیلمفارسی روی کار آمد.

رفتارهای جلف و زننده زنهای این‏گونه فیلمها، ارزش واقعی یک زن بازیگر را پایین آورد، زیرا که زنان این فیلمها، همیشه در نقش زنهای فریب‏خورده، خواننده، رقاص، روسپی، معشوقه، دزد و آدمکش و ... ظاهر می‏شدند. در واقع اصل این فیلمها بر اساس انحراف یک زن پایه‏ریزی شده بود؛ زنی که به فحشا کشیده می‏شود، درددلش را با آواز می‏خواند و رقاصگی می‏کند، دست آخر هم یا آدم می‏کشد و یا کشته می‏شود!! شخصیت زن در این‏گونه فیلمها ملعبه دست تهیه‏کننده و کارگردان شده بود تا آنها، بهتر ابتذال و برهنگی را تبلیغ کنند و زن را موجودی معرفی نمایند که کاری جز معشوقه بودن نمی‏داند.

:: زنان سیاهی لشکر در فیلم و در اجتماع

با فزونی گرفتن آوازه سینما در ایران، جوانان دسته دسته به امید بازیگر شدن به سوی استودیوهای فیلمسازی روانه شدند. دخترانی که با رؤیاهای رنگینی، ترک دیار کرده و به عشق بازیگری سر از تهران در آورده بودند تا شاید بتوانند فقط برای لحظه‏ای کوتاه در فیلمی ظاهر شوند؛ خبر نداشتند که روزی توسط همین دست‏اندرکاران فیلمفارسی به انحراف و ابتذال کشیده شده و فقط به عنوان یک شی‏ء برای پر کردن صحنه‏های ضد اخلاقی فیلم به کار گرفته می‏شوند.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/05.jpg

در این سینمای کاذب، کار باندهای سوءاستفاده‏گر، به اوج خود می‏رسد. شیادان بر سر راه استودیوهای فیلمبرداری کمین می‏کنند و با دیدن جوانان ساده‏لوح به سراغشان رفته و به اسم نقش اول فلان فیلم و اینکه قیافه و اندامشان قابل تحسین است! آنها را فریب داده و به کارهای خلاف می‏کشاندند. اکثر این داوطلبان چون در زندگی گذشته خود گرفتار کمبودهای عاطفی و روحی بودند و همچنین تحصیلاتشان ناتمام مانده بود و یا اینکه با مشکلات خانوادگی و طلاق و ازدواجهای نامناسب درگیر بودند، بازیگری را راهی می‏دانستند که می‏توانند به وسیله آن جبران کمبودهای گذشته‏شان را بکنند و به زندگی‏اشان زرق و برقی بدهند.

البته در این میان کسانی بودند که با توجه به جوّ موجود، می‏دانستند که چیزی پشت سر این تبلیغات کذایی نیست، ولی با این همه آگاهانه به سراغ بازیگری می‏رفتند و این‏طور عنوان می‏کردند که: "عشق سینما درمان ندارد!"

:: نقش زن در سینمای بعد از انقلاب

با وقوع انقلاب اسلامی، وضعیت زنان فیلمها تغییر پیدا کرد. در ابتدا یک عقب‏نشینی کامل مشاهده شد و کمتر فیلمی یافت می‏شد که زنی در آن نقشی داشته باشد؛ تا اینکه با وضع‏شدن قوانینی برای ساخت فیلم، بار دیگر زنان بر پرده‏های سینما ظاهر شدند.

از آنجا که زنان بازیگر قدیمی، اکثرا هنوز در همان تفکرات گذشته غرق بودند و سینما را از آن دید، مشاهده می‏کردند؛ پای تازه واردان به سینما باز شد، تا دخترانی که مستعد هستند، بتوانند در این عرصه فعالیت کنند. البته زنان قدیمی سینما هم در کنار نسل بعد از انقلاب ماندند و به کار خود ادامه دادند.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/06.jpg

با رشد فرهنگ و ذهنیت اسلامی در میان مردم، زنان بیشتری روی کار آمدند و "زن" موضوع اصلی بسیاری فیلمها شد. زنانی که به سوی محوری‏شدن می‏رفتند. البته هنوز بودند نقشهایی که زنان در آنها رفتارهای سبکی داشتند و فقط به فکر پول و لباس بودند. این زنان مسؤولیتی در قبال خانه و خانواده احساس نمی‏کردند. با مشکل فرزندانشان کنار نمی‏آمدند و با آنها به مشاجره می‏پرداختند و باعث نابودی روحی و جسمی شوهرانشان می‏شدند.

در بعضی از فیلمها "زن" به عنوان شخصیتی حاشیه‏ای نمود پیدا می‏کرد. او حتی اگر نقش اول هم بود، ولی کار اول را انجام نمی‏داد و این مردها بودند که عقل‏کل محسوب می‏شدند و همیشه از پس مشکلات برمی‏آمدند. زنها فقط غذا می‏پختند، لباس می‏شستند و خوب گریه می‏کردند. یا اینکه دختر دم بخت بودند و منتظر جهاز! این فیلمها فقط به مسایل عاطفی جوانان و موضوعات روز می‏پرداختند و بدون اینکه الگوی مناسبی به بیننده ارائه دهند، هر طور شده سر و ته قضیه را می‏بستند و فیلم را می‏ساختند.

البته بودند فیلمهایی که، زن در نقش مادری دلسوز، دکتر، پرستار، ... ظاهر می‏شد، ولی در عوض زنانی که جیغ و داد بکنند و به دروغ متوسل شوند، بیشتر بودند؛ مخصوصا که اگر گرفتار رقیبی به نام "هوو" می‏شدند و آن وقت تنها کاری که می‏کردند، قهر و مراجعه به خانه پدری بود؛ و معلوم نبود که آیا این راه‏حل بهترین و مناسب‏ترین راه بود یا نه! به جرأت می‏توان گفت این نقشهای منفی، زنان جامعه را افرادی احساساتی و ضعیف‏النفس بار آورد و آنها را خواسته و ناخواسته درگیر فرهنگ فیلمهای جدید نمود و به آنها یاد داد که اگر روزی دچار مشکل شدید، به سرتان بزنید، گریه کنید و کودکتان را کتک بزنید، یا اینکه همه چیز را رها کنید و بروید.

:: زنان گیشه ‏ای و کلیشه ‏ای

مسأله حائز اهمیتی که هنوز در سینمای بعد از انقلاب به چشم می‏خورد. استفاده از جذابیت ذاتی زن است.

هنوز هم برخی از تهیه‏کنندگان از شهرت، فیزیک و زیبایی زن سوءاستفاده می‏کنند تا بتوانند به گیشه فروش فیلم امیدوار باشند. در این فیلمها به جای اینکه زن موجب گسترش فرهنگ اسلامی باشد، خود تبدیل به یک مهره ضد اخلاقی می‏شود و این تفکر غلط را در ذهن بیننده می‏پروراند که زیبایی حرف اول را می‏زند، پس بلوند باشید تا موفق شوید.

این زنان ناخواسته ابزاری هستند که فیلمسازان با آنها برای فیلمهای خود تبلیغ می‏کنند و چهره‏شان بهترین عامل فروش فیلم است. حال اگر باورمان این باشد که سینما و بازیگری در حال حاضر یک رسالت خطیر است و کسی که مجری این امر است باید با شناخت کامل دست به این کار بزند و با هدف و قدرت فوق‏العاده‏ای حرفش را در فیلم بگنجاند، می‏بینیم که سینما عرصه‏ای نیست که هر کسی جرأت ورود به آن را پیدا کند و بخواهد یکروزه فیلمساز و بازیگر شود.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/07.jpg

اگر یک زن بازیگر ایمان داشته باشد که برای مردم و برای زنان دردکشیده و محروم کشورش نقش بازی می‏کند، نه برای خودش و یا کارگردان، آن وقت است که متوجه وظیفه مهم خود می‏شود و بازیگریش را کاری بس بزرگ تلقی می‏کند، زیرا او با فرهنگهای مختلف و با تعدد اندیشه‏ها روبه‏رو است و باید بتواند تا با اخلاق و رفتارش مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، نه با حربه چشم و ابروی جذابش!

در سیر صعودی فیلمسازی کشور، گاه به فیلمهایی برمی‏خوریم که نه تنها حرفی برای گفتن ندارند، بلکه فقط کپی فیلمهای بی‏ارزش خارجی هستند. طبیعتا زنان این گونه فیلمها، عروسک می‏شوند و یا اینکه دچار جاسوسی و باند بازی می‏گردند و به دزدی و قاچاقچی‏گری روی می‏آورند. زنان این فیلمها، افرادی بی‏حوصله و بی‏عاطفه هستند. یا علیه مردانشان شورش می‏کنند و یا بر عکس، در مقابل مرد جرأت ابراز نظر ندارند و معلوم نیست که ساخت این فیلمها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و ذهنیت بیننده چه وقت نسبت به کلیشه‏های موجود، حساسیت نشان خواهد داد؟ و وای به حال کسانی که این زنان الگودهنده و ناجی آنها هستند.

:: تب بازیگری، بیماری مدرن

تب کاذب سینما واقعیت تلخی است که امروزه گریبانگیر جوانان شده است. سینما جذابیتهای خاص خودش را دارد و تماشاگر با دیدن فیلم، همذات‏پنداری می‏کند و قوه تخیلش برانگیخته می‏شود و در دل آرزو می‏کند کاش به جای بازیگر بود تا می‏توانست هنر و زیبایی خود را به رخ دیگران بکشد. اما این تازه اول ماجراست و از خیال تا واقعیت راه بسیاری در پیش است.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/08.jpg

اگر یک علاقه‏مند می‏دانست که بازیگر و گروه ساخت فیلم برای هر ثانیه فیلمبرداری چقدر زحمت می‏کشند و خون دل می‏خورند، این طور قضاوت نمی‏کرد، حال از برخوردهای نامناسب اعضای گروه و نور کلافه‏کننده پرژکتور هم که بگذریم، می‏بینیم پشت صحنه حلوا خیرات نمی‏کنند، که کسی سرش بدون کلاه بماند.

آدمهای بی‏نام و نشانی که ناگهان و بدون تجربه عاشق بازیگری می‏شوند، در واقع عاشق خودشان هستند نه سینما. این افراد حاضرند همه چیز را رها کنند، حتی به خانواده و ایمان خود، پشت پا بزنند تا اینکه بتوانند خودی نشان دهند و به عشق واقعیشان! برسند. ا این جوانان ناآگاهانه عشق موهومی را در دل می‏پرورانند و تمام آرزوها و آرمانهای خودشان را در بازیگری جستجو می‏کنند و بهترین ساعات زندگی خود را وقف رسیدن به این عشق می‏کنند.

http://persian-star.org/1388/6/2/zancinema/09.jpg

از طرفی چون که بدون درک درست و تجربه کافی وارد این کار شده‏اند، خیلی زود دلسرد شده و از دور خارج می‏شوند. دختری که فقط با تکیه بر عشق و علاقه‏اش به بازیگری، وارد سینما شده است و فکر می‏کند سینما فقط "شهرت"، "عشق" و "اکشن" است، کم کم در میان چرخ‏دنده‏های صنعت سینما تحلیل می‏رود و برای همیشه از آن منزجر می‏شود.

در وهله اول سینما از دور جذاب و دیدنی است و همین مهمترین عامل برای گرایش جوانان است، ولی عرصه سینما و بازیگری، گسترده‏تر از این مسایل است. همان طور که می‏بینیم در این وادی افراد زیادی ظهور پیدا می‏کنند ولی چون انگیزه آموختن و رشد و تحمل مصائب و مشکلات بی‏شمار را ندارند، سریع عقب می‏کشند و با این کار فقط خود را دلسرد و منزوی می‏کنند و بهای سنگینی برای این عشق خام و نسنجیده خود پرداخت می‏نمایند.






به امید سینمایی غنی و مطابق با آیین و فرهنگ ما آریایی ها






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن