تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815649135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگوي مدير سازمان توليد اسكناس و مسكوك با فارس تشريح شد: 12 ويژگي‌ امنيتي ايران‌چك‌ بانك مركزي براي بستن دست جاعلين


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگوي مدير سازمان توليد اسكناس و مسكوك با فارس تشريح شد: 12 ويژگي‌ امنيتي ايران‌چك‌ بانك مركزي براي بستن دست جاعلين
خبرگزاري فارس: مدير سازمان توليد اسكناس و مسكوك در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس ويژگي‌هاي امنيتي ايران چك‌هاي جديد بانك مركزي را تشريح كرد و مقايسه‌اي با ويژگهاي امنيتي دلار و يورو انجام داد.


در روزهاي اخير اخبار انتشار ايران چك‌هاي جديد بانك مركزي به يكي از بحثهاي داغ محافل كارشناسي و جمعهاي خودماني تبديل شده است. طبيعتا يكي از سوالات اساسي كه با شنيدن اين خبر در ذهن افراد ايجاد مي‌شود لزوم انتشار ايران چك توسط بانك مركزي و ممنوعيت بانكها از انتشار ايران چك و چك‌پول است. همچنين درجه امنيت اين ايران چك‌ها براي مردم جاي سؤال دارد كه جاعلان تا چه حد توانايي چاپ و انتشار ايران چك‌هاي تقلبي را پيدا خواهند كرد.
در همين ارتباط با مجيد صنيعي‌آبادي مدير سازمان توليد اسكناس و مسكوك به گفت‌وگو نشستيم. صنيعي‌آبادي نيز با حوصله به تمام سوالات ما پاسخ گفت. وي پس از تشريح كامل ويژگي‌هاي امنيتي ايران چك‌هاي بانك مركزي به بيان ويژگي‌هاي اسكناسهاي دلار و يورو پرداخت و سپس از ميزان انتشار ايران چك‌هاي 50، 100 و 200 هزار توماني در ماههاي آينده اخباري را بيان كرد. او همچنين از نهايي شدن طراحي ايران چك 500 هزار توماني خبر داد و شرط انتشار اين ايران چك را نياز بازار به آن ذكر كرد.
مشروح اين گفت‌وگو را در زير مي‌خوانيد.

* فارس: اخيرا بانك مركزي با انتشار ايران چك‌هاي 50 هزار توماني در خصوص ويژگي‌هاي امنيتي و عدم امكان جعل آنها ابراز اطمينان كرده و همين درجه اطمينان را براي ايران چك‌هاي 200 هزار توماني برشمرده است. لطفا موارد ايمني ايران چك‌هاي جديد را به صورت دسته‌بندي شده بفرمائيد.

* صنيعي‌آبادي: تعداد اين موارد در ايران چكهاي مختلف يكي است و توسط متخصصان داخلي دقيقا مطابق با استانداردهاي جهاني طراحي شده است. بهتر است براي ذكر موارد امنيتي ابتدا به ذكر نكات موجود در ايران چكهاي 50 و 100 هزار توماني بپردازيم. كاغذ اين اسكناسها توليد كارخانه كاغذ تكاب در آمل است و توسط ايران توليد مي‌شود و داراي ويژگي‌هاي خاصي است كه مردم به راحتي مي‌توانند ايران چك اصيل را از ايران چك جعلي تشخيص دهند.

1 - نخ‌هاي امنيتي

يكي از ويژگي‌هايي كه در داخل كاغذ اين ايران چك‌ها به عنوان امنيتي سازي كاغذ قرار دارد دو عدد نخ امنيتي است كه مشابه يكي از آنها به نام نخ ويندو (Window) در كاغذ اسكناسهاي دو هزار توماني و 5 هزار توماني به كار رفته و اين شكل است كه در برخي نقاط اسكناس آن را به صورت ظاهر شده مي‌بينيم و در برخي نقاط در داخل كاغذ اسكناس قرار گرفته است.
روي نخ ويندو ايران چك 50 هزار توماني عدد 500 هزار ريال نوشته شده و روي ايران چك‌هاي 100 هزار توماني عدد يك ميليون ريال نوشته شده است. اين نخ به نام نخ هولوگرافيك هم موسوم بوده و در مقابل نور تلألؤ خاصي دارد و شكست نوري ايجاد مي‌كند. تقريبا به مشخصات هولوگرام نزديك است ولي هولوگرام نيست.
نخ ديگري كه در نزديكي اين نخ كار شده به نام نخ پنهان يا Inbed است. در اسكناسهاي 100 و 200 توماني در داخل خميره كاغذ كار شده كه با اشعه ماوراء بنفش در رنگهاي سبز، آبي، زرد و قرمز قابل مشاهده است.
اگر هر كدام از اين دو مشخصه داراي خدشه باشد و يا اينكه حتي يكي از آنها وجود نداشته باشد، قطعا اسكناس يك سند اصيل نخواهد بود و از ديد بانك مركزي اين سند جعلي محسوب مي‌شود.

2 - واترمارك

مشخصه ديگري كه در داخل كاغذ قرار گرفته واترمارك است كه در داخل تمام اسنادي كه در سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي توليد مي‌شود مشترك است. يعني هم در داخل اسكناس قرار گرفته و هم در كاغذ ايران چك. اين مشخصه بسيار مهم است و اگر مردم با اين مشخصه آشنايي كامل پيدا كنند به راحتي مي‌توانند سندهاي جعلي را از اصيل تشخيص دهند. به خصوص ايران چك كه در آن واترمارك فردوسي به صورت سه بعدي كار شده است. اين اين صورت كه از روشن‌ترين نقطه تا تاريك‌ترين نقطه و سايه‌روشن‌هاي مابين آن روي اين تصوير مشخص است.
يكي از خصوصيات واترمارك فردوسي كه در داخل خميره كاغذ كار شده اين است كه اين طرح به قدري شفاف و روشن است كه از دو طرف ايران چك در مقابل نور به راحتي قابل رؤيت و تشخيص است.
روي ايران چك 100 هزار توماني در قسمت رو، زير واترمارك عددي در خميره كاغذ تايپ شده به نام Etipe كه عدد يك ميليون ريال را نشان مي‌دهد و اين نيز مشخصه‌اي است كه در سندهاي مجعول وجود ندارد و اگر بخواهند آن را ايجاد كنند بايد با چاپ آن را ايجاد كنند كه مسلما با اين كار به راحتي مشخص مي‌شود كه عدد، تايپ شده و كاغذ اصلي نيست كه داراي واترمارك و Etipe است. چون واترماركي كه توسط جاعلين روي اسناد زده مي‌شود اگر در مقابل نور گرفته شود به هيچ عنوان از دو طرف قابل مشاهده نيست.

3 - فايبرهاي فلورسنتي

الياف فلورسنتي كه در داخل كاغذ ايران چك‌ها بكار رفته از ديگر ويژگي‌هاي امنيتي ايران چك‌ها است و با قلم‌هاي نوري كه نور فلورسنت را پخش مي‌كنند و نيز با لامپ‌هاي UV در چهار رنگ قابل مشاهده است. ضمنا روي خود سند هم يكسري الياف مرئي در چهار رنگ سبز، زرد، آبي و قرمز وجود دارد.

4- طرح ايران چك

بقيه خصوصيت‌هاي امنيتي مربوط به طرح ايران چك‌ها است. در روي ايران چك‌هاي 50 هزار توماني طرح بارگاه حضرت امام رضا(ع)، حاشيه بالاي اين طرح، عدد 500 هزار كه در سمت چپ اين حاشيه قرار گرفته و نيز عدد 500 هزار كه در زير بارگاه قرار گرفته داراي مركب برجسته هستند. همچنين نوشته ايران چك به فارسي و نوشته 500 هزار ريال به صورت برجسته بوده و زبري آن زير انگشتان دست قابل لمس است. علاوه بر اين يك عدد 50 با يازده خط در كنار آن در سمت راست ايران چك طراحي شده كه اينها برجستگي زيادي دارند و دقيقا با انگشتان دست قابل تشخيص است. ارتفاع اين برجستگي‌ها از 15 تا 110 ميكرون است.
ممكن است با ديدن عدد 50 در سمت راست ايران چك اين سوال پيش بيايد كه بانك مركزي به منظور آماده‌سازي مردم براي حذف صفرها اين كار را كرده است. واقعيت اين است كه طراح و بانك مركزي به دنبال اين ذهنيت نبودند بلكه اين يك خصوصيتي است كه از امكان تشخيص سريع و آسان اسكناس را فراهم مي‌كند. ضمنا نابينايان هم با لمس اين عدد مي‌توانند ارزش اسمي سند را تشخيص دهند.

5- شماره‌گذاري روي ايران چك

روي ايران چك‌ها دو نوع شماره‌گذاري وجود دارد كه يك نوع آن شماره‌گذاري فارسي در بالاي سمت راست ايران چك است و دو رقم سمت راست آن به عنوان چك‌ديجيت محسوب مي‌شود. بدين معني كه شماره سريال و پيش‌سريال با يك الگوريتم خاصي به هم مرتبط شده و با اعداد ثابتي حركت مي‌كنند و پس از انجام يك عمليات خاص رياضي عدد خاصي حاصل مي‌شود كه دو رقم سمت راست آن عدد به عنوان چك ديجيت انتخاب شده است. زماني كه تمام شماره‌هاي قبل از اين دو رقم به سيستم داده شود، از روي چك‌ديجيت مشخص مي‌شود كه رمز و اصالت سند چگونه است. اگر اعداد دستكاري شوند دو رقم سمت چك ديجيت مسلما تغيير خواهد كرد كه نشاندهنده ثبت غير واقعي اطلاعات است.
در سمت چپ پايين روش شماره‌گذاري ديگري انتخاب شده است كه روي ايران چك‌هاي سابق هم وجود داشت ولي استفاده چنداني از آن نشده بود ولي الان با توجه به طرحي كه بانك مركزي براي ايران چك‌هاي بانك مركزي داده است، اين شكل شماره‌گذاري به نام MICR در پايين سمت چپ قرار گرفته است كه توسط ماشين‌هاي MICR خوان بلافاصله تمام اطلاعات ايران چك وارد سيستم مي‌شود و احتياجي به وارد كردن دستي نيست. اطلاعات ايران چك پس از يكبار ورود اين شماره به سيستم، در تمام شبكه بانكي قابل تشخيص خواهد بود.
اين شماره علاوه بر اين مي‌تواند به عنوان يك مورد امنيتي هم محسوب شود. به علت اينكه در صورت مشابه‌سازي اين سند و عبور آن از ماشين‌هاي MICR خوان به هيچ عنوان اطلاعاتي را به ماشين نمي‌رساند.

6- مركب حرارتي

روي ايران چك 50 و 100 هزار توماني لوگوي بانك مركزي با مركب ترمو طراحي شده است. خاصيت مركب ترمو اين است كه با قرار گرفتن انگشتان دست بر روي آن و يك مالش كوچك، طرح و لوگوي بانك مركزي محو مي‌شود و بلافاصله با كنار رفتن انگشت و قرار گرفتن طرح در دماي محيط مجددا به حالت اول بازخواهد گشت. مسلما در اسناد مشابه‌سازي شده اين ويژگي قابل ارائه نيست.

7- مركب ضد كپي

در زير طرح بارگاه روي ايران چك 50 هزار توماني و زير طرح تخت جمشيد روي ايران چك 100 هزار توماني، 4 برگ با رنگ نارنجي وجود دارد كه با مركب ضد كپي طراحي شده است. اين طرح در اسناد كپي يا اسكن شده به رنگ قهوه‌اي تيره يا مشكي تبديل مي‌شود.

8- طرح ناقص دو طرف چك

دو ويژگي ديگر بر روي ايران چك‌هاي 50 و 100 هزار توماني كار شده و توسط مردم قابل تشخيص است به نام سيترو يا طرح ناقص دو طرف چك معروف است كه در اسكناس‌هاي 2 و 5 هزار توماني نيز موجود است. اين طرح به اين شكل است كه بخشي از طرح در روي سند كار شده و بخش ديگر در پشت آن و با قرار گرفتن در مقابل نور، طرح به صورت كامل قابل رؤيت است.
از خصوصيات سيترو اين است كه با عبور دادن آن از دستگاههاي مشابه‌ساز، به هيچ عنوان امكان همپوشاني طرحهاي رو و پشت كه تكميل كننده يكديگر هستند وجود نخواهد داشت و با انحراف‌هاي عمودي و افقي در حد 4 تا 5 ميليمتر چاپ مي‌شوند. بنابراين با قرار دادن سند در مقابل نور مي‌توان با دقت در سيترو به عنوان يكي ديگر از ويژگي‌هاي امنيتي ايران چك اصالت سند را تشخيص داد.
طرح سيترو همچنين در مركب آنتي كپي كه بخش ديگري از آن در پشت سند وجود دارد بكار رفته است و با قرار دادن سند در مقابل نور، 4 برگ روي سند به صورت يك گل كامل ديده مي‌شود كه در اسناد جعلي اين طرح نيز با انحراف چاپ شده است.

9- طرح مخفي

از ديگر ويژگي‌هاي مردمي كه روي ايران چك وجود دارد طرح مخفي است كه روي حاشيه بالاي بارگاه در ايران چك‌هاي 50 هزار توماني و روي حاشيه بالاي تخت جمشيد در ايران چك‌هاي 100 هزار توماني قابل مشاهده است. با قرار دادن ايران چك 50 هزار توماني به صورت افقي در مقابل نور عدد 500 هزار در حاشيه بالاي بارگاه ديده مي‌شود و در سمت چپ اين عدد نوشته لاتين ايران چك (IRAN CHEQUE) ديده مي‌شود. در ايران چك‌هاي 100 هزار توماني به علت 7 رقمي شدن عدد و طولاني شدن آن عدد 100 بالاي طرح تخت جمشيد قرار داده شد و نوشته لاتين ايران چك نيز در سمت چپ حاشيه بالا طراحي شد.

10- مركب نامرئي

ويژگي‌هايي كه تا كنون نامبرده شد توسط مردم قابل تشخيص است و به اصطلاح به آنها ويژگي‌هاي مردمي گفته مي‌شود. ايران چك‌هاي بانك مركزي علاوه بر اين داراي ويژگي‌هاي ديگري هستند كه تخصصي بوده و به لامپ‌هاي خاص UV احتياج دارد. در ايران چك‌هاي 50 هزار توماني در حاشيه پايين و بالاي بارگاه و در ايران چك‌هاي 100 هزار توماني در قسمت بالا و پايين تخت جمشيد مركب فلورسنت كار شده است.
در پشت ايران چك‌هاي 50 و 100 هزار توماني با مركب نامرئي عدد 50 و 100 نوشته شده كه درست روي واترمارك قرار گرفته است و فقط با لامپ UV و تابش اشعه ماوراء بنفش قابل رؤيت است. تشخيص اين ويژگي يك كار تخصصي است كه بانكها امكان انجام آن را دارند.

11- طراحي خطي

يك كار تخصصي ديگر كه در سازمان توليد اسكناس و مسكوك انجام مي‌شود اين است كه طراحي تمامي اسناد امنيتي با نرم‌افزارهاي امنيتي اجرا مي‌شود و در اين كار سعي بر اين است كه طراحي‌ها از نوع طراحي خطي باشد. در اين نوع طراحي از خطهاي فوق‌العاده نازك در حد 1/0 ميليمتر استفاده مي‌شود. تمام تصاويري كه روي اسناد ديده مي‌شود خطي است و به علت نزديكي فاصله اين خطوط به هم حتي زير اسكنرها و دستگاههاي كپي بسيار دقيق هم قابل تفكيك نيست و طراحي خطي تبديل به حالت نقطه‌اي مي‌شود. اين ويژگي با ذره‌بين با 5 برابر بزرگنمايي قابل رؤيت است.
تمامي طرحهاي پشت و روي ايران چك‌هاي 50 و 100 هزار توماني به صورت خطي و امنيتي است.

12- ريزنوشته

ريزنوشته يا ميكروپرينت نيز يك ويژگي امنيتي ديگر در ايران چكهاي 50، 100 و 200 هزار توماني است كه توسط بانكها و بوسيله ذره‌بيني با 5 برابر بزرگنمايي قابل مشاهده است. خطوطي در قسمت بالا و پايين حاشيه بالاي بارگاه و تخت جمشيد كار شده كه نوشته ايران چك به صورت ريز نوشته شده و در حالت عادي به صورت خط ديده مي‌شود و در صورت كپي يا اسكن شدن نيز يك خط را نشان مي‌دهد.

* فارس: كداميك از ويژگيهاي امنيتي توسط مردم، كداميك توسط بانكها و كداميك توسط بانك مركزي قابل تشخيص است؟

* صنيعي‌آبادي: 7 مورد از ويژگي‌هاي امنيتي اعم از موارد نخ امنيتي، واترمارك داخل كاغذ، سيترو داخل چاپ، طرح مخفي، مركب ترمو بانك مركزي، مركب آنتي‌كپي و به طور كلي برجستگي مركب ايران چك‌ها مربوط به مردم مي‌شود و به راحتي قابل رؤيت و تشخيص است. ممكن است در برخي موارد جاعلين به غلط نشان دهند كه سند مجعول برجستگي لازم را دارد. ولي اين كار توسط جاعلين به نحوي انجام مي‌شود كه برجستگي‌هاي روي سند موجب تو رفتگي پشت سند شده است. در حاليكه ايران چك‌هاي اصيل به اين شكل نيست بلكه مركب در ارتفاعات مختلف روي سند قرار گرفته است.
علاوه بر اين اگر با يك دستمال كاغذي تميز روي ايران چك اصيل كشيده شود، مركب برجسته روي دستمال قرار گرفته و آن را رنگي خواهد كرد.
موارد MICR، چك ديجيت، قسمت‌هاي فلورسنتي پشت و رو شامل نمره و بخشي از طرحهاي بالا و پايين طرح اصلي، طرح مخفي عدد 50 و 100 كه روي واترمارك از پشت كار شده كه تنها با لامپ UV قابل رؤيت است و نيز الياف مرئي و نامرئي كه در داخل كاغذ قرار گرفته و الياف نامرئي با لامپ UV قابل ديدن است و الياف مرئي نيز دقيقا به صورت پراكنده و با چشم غير مسلح قابل مشاهده است. ويژگي ميكروپرينت نيز از ديگر نكاتي است كه تخصصي بانكها به شمار مي‌آيد و البته امكان تشخيص آن توسط مردم نيز با استفاده از ذره‌بين با 5 برابر بزرگنمايي وجود دارد.
مورد طراحي خطي و اصالت نوع مركب و كاغذ ايران چك‌ها نيز تنها توسط بانك مركزي بانك مركزي قابل تشخيص است. البته خصوصيت ديگري در ايران چك‌هاي بانك مركزي و اسكناس‌هاي ديگر وجود دارد كه تنها قابل بانك مركزي قابل خواندن و كنترل است و آن ماده خاصي است كه در داخل سند بكار رفته و ماشين كنترل كننده آن تنها در بانك مركزي ايران وجود دارد و در اختيار هيچ كشور ديگري نيست.

* فارس: طراحي ايران چك‌ها توسط چند نفر انجام شده و چه ميزان زمان برده است؟

* صنيعي‌آبادي: طراحي ايران چك‌هاي 50، 100 و 200 هزار توماني از اواخر سال 86 توسط بخش طراحي بانك مركزي كه از 4 الي 6 طراح تشكيل شده و با استفاده از نرم‌افزارهاي ويژه‌اي شروع شد و در ايام نوروز نيز ادامه داشت. پس از اينكه طراحي اوليه انجام شد به بانك مركزي ارائه مي‌شود و در صورت تأييد در رنگهاي مختلف طرح ساخته مي‌شود. به عنوان نمونه طراحي ايران چك 50 هزار توماني به صورت فشرده 2 ماه به طول انجاميد.

* فارس: موارد ايمني كه به آن اشاره كرديد، توسط طراحان در سند گنجانده مي‌شود يا اينكه سيستم ديگري آنها را تعيين مي‌كند؟ سطح موارد ايمني آيا بر اساس ارزش سند تعيين مي‌شود و يا اينكه در همه اسناد يكي است؟

* صنيعي‌آبادي: استانداردهايي كه در دنيا وجود دارد همين مواردي است كه گفته شد. البته يكسري ويژگي‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه نمي‌توان آنها را استاندارد ناميد بلكه هر كشوري به تناسب ارزش اسمي سند خود مي‌تواند ويژگي‌هاي امنيتي گران‌قيمت‌تري را كار كند. تنها استاندارد اسناد امنيتي اين است كه از كاغذ امنيتي داراي واترمارك، نخ و الياف امنيتي و نيز مركب امنيتي با قابليت تنظيم ارتفاع استفاده شده باشد. ارتفاع پيدا كردن مركب امنيتي توسط هيچ ماشين تجاري و عادي ايجاد نمي‌شود. يعني هيچ ماشيني در چاپخانه‌هاي تجارتي وجود ندارد كه بتوانند مركب را به صورت برجسته بر روي يك سند قرار دهند. اين مركب فقط خاص كارخانه‌هاي مركب‌ساز امنيتي است. همچنين مركب‌هاي فلورسنتي بكار رفته در ايران چك‌ها مركب‌هايي نيست كه در بازار تجاري وجود دارد. شماره‌هاي اين مركب‌ها براي هر كشوري منحصر به فرد است و بر اساس يك پروتكل بين‌المللي بين بانكهاي مركزي و چاپخانه‌هاي آنها و شركتهاي سازنده ماشين‌آلات و مركب، هيچ كشوري نمي‌تواند مركب خاص كشور ديگري را از كارخانه مركب‌ساز خريداري كند. بنابراين اگر كشوري بخواهد اسكناس كشور ديگري را منتشر كند بايد از مركب خاص آن كشور استفاده كند كه با اين پروتكل چنين امكاني وجود ندارد.

* فارس: موارد امنيتي اسكناسهاي كشورهاي خارجي مانند دلار و يورو در چه سطحي قرار دارد؟

* صنيعي‌آبادي: در مورد يورو بدليل اينكه بالاترين پول آنها 500 يورويي است و ارزش اسمي آن بالاتر از 600 هزار تومان است، ويژگي‌هاي امنيتي گران‌تري كار مي‌شود و ماشين‌آلات و تجهيزات خاصي را نياز دارد. به طور مثال از مركب‌هاي OVI استفاده مي‌شود كه استفاده از اين مركبها باعث مي‌شود عدد 500 كه در روي يورو نوشته شده با قرار گرفتن در مقابل نور تلألؤ رنگي داشته باشد. در 500 يورويي هولوگرام نيز كار مي‌شود كه در واقع داراي رنگ نيست بلكه داراي برشهايي است كه در زاويه‌هاي مختلف توسط ليزر بر روي يك فويل آلومينيومي قرار گرفته در نوار پليمري انجام شده و باعث شكست نوري در رنگهاي متفاوت مي‌شود و اينها همه از ويژگي‌هاي امنيتي گران‌قيمت به شمار مي‌آيد.
در دلار نيز از مركبهاي برجسته OVI براي نوشتن اعداد استفاده شده است كه آن هم يك ويژگي گران‌قيمت است و در مقابل نور در يك جهت سبز است و در جهت ديگر بنفش.
همچنين در اسكناس يورو به نحوي كار شده است كه دو طرف آن برجستگي دارد. در اين اسكناسها از چاپ افست استفاده نشده و چاپ آن تماما" فولادي است. در حاليكه يك بخش از چاپ اسكناسهاي ايراني افست و بخش ديگر فولادي است. ضمنا جنس كاغذ يورو به شكلي است كه با قرار گرفتن در داخل بسياري از شوينده‌ها از هم پاشيده نمي‌شود. البته اين خصوصيت در ايران چك‌ها نيز تا حد يكي دو مرتبه وجود دارد.

* فارس: بر اساس سفارش‌هاي ارائه شده توسط بانك مركزي چند برگ از ايران چك‌هاي 50، 100 و 200 هزار توماني به چاپ خواهد رسيد؟

* صنيعي‌آبادي: ارزش ريالي سفارشي كه براي سال 87 داريم به طور كلي حدود 50 هزار ميليارد تومان است. بر اين اساس تا اول ديماه سال جاري حدود 300 ميليون قطعه ايران چك 50 هزار توماني، 100 ميليون قطعه ايران چك 100 هزار توماني و حدود 140 ميليون قطعه ايران چك 200 هزار توماني منتشر خواهد شد.

* فارس: انتشار ايران چك 500 هزار توماني در چه مرحله‌اي است؟

* صنيعي‌آبادي: طراحي اين ايران چك انجام شده ولي بانك مركزي برنامه‌اي براي انتشار ايران چك‌هاي 500 هزار توماني ندارد. بستگي دارد به اينكه وضعيت دو ماه آينده خريد و فروش ايران چك‌هاي 50 و 100 هزار توماني و پس از آن ايران چك‌هاي 200 هزار توماني چه باشد. اگر به ايران چك‌هاي با مبلغ اسمي بالاتر نيازي بود مسلما بانك مركزي براي دريافت تأييديه و چاپ آن اقدام خواهد كرد.

* فارس: با توجه به اينكه اين ايران چك‌ها تمام ويژگي‌هاي اسكناس را داراست چرا بانك مركزي آنها را تحت عنوان اسكناس منتشر نكرد؟

* صنيعي‌آبادي: بله؛ دقيقا تمام ويژگي‌هاي آنها ويژگي اسكناس است. ولي در مورد اين ايران چك‌ها اين قانون وجود دارد كه پس از يك سال تنها در شعبه صادر كننده قابل نقد شدن خواهد بود. اين قانون در مورد چك‌پول‌هاي سال 85 و 86 هم وجود داشت. اين كار بانك مركزي بدليل اين بود كه كنترل نقدينگي و ميزان فروش ايران چك را در دست داشته باشد. بانكها سابق بر اين ايران چك را سفارش مي‌دادند و تعداد آنها هم در همين حدود ايران چك‌هاي بانك مركزي بود. بنابراين در مدت سه ماه آينده به توليد ساليانه خواهيم رسيد و از لحاظ ايران چك در شعب بانكها و در دست مردم هيچ كسري نخواهيم داشت. ولي زماني كه بانكها سفارش دهنده ايران چك بودند چيزي حدود 50 طرح مختلف ايران چك در بازار وجود داشت و تشخيص ايران چك اصيل كار بسيار مشكلي شده بود. ولي الان مردم تنها با سه نوع ايران چك با مبالغ مختلف سر و كار خواهند داشت و مي‌توانند با توجه به ويژگي‌هاي ذكر شده به راحتي ايران چك اصيل را از جعلي تشخيص دهند. از سوي ديگر قدرت خلق پول بي‌رويه نيز از بانكها گرفته شده و تحت اختيار بانك مركزي درآمده است.
انتهاي پيام/
 جمعه 8 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن