تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820794110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلاحيان در جمع خبرنگاران: اتحاد اصولگرايان يك ضرورت زمان است بايد همه چيز را فداي كم كردن تورم كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فلاحيان در جمع خبرنگاران: اتحاد اصولگرايان يك ضرورت زمان است بايد همه چيز را فداي كم كردن تورم كنيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يك عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه من احساس نمي‌كنم كه اصولگرايان هنوز به وحدت رسيده باشند، تصريح كرد: البته ذهنيت‌ها آرام آرام به هم نزديك مي‌شود و يقينا اتحاد همه‌ي اصولگرايان يك ضرورت زمان است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي فلاحيان در حاشيه‌ي اختتاميه‌ي چهارمين اجلاس دوره‌ي چهارم مجلس خبرگان رهبري در جمع خبرنگاران افزود: اصولگرايان بايد برنامه‌هايي تنظيم كنند كه به مطالبات مردم پاسخ دهد و مردم بيش از اين تشويق شوند كه در صحنه سياسي حضور پيدا كنند. من معتقدم كه در اين دوره نبايد تعدد كانديدا داشته باشيم و گروه‌ها بايد بر يك نفر اتحاد و از او حمايت كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه «بعضا گفته مي‌شود شايد آقاي احمدي‌نژاد از اصولگرايان عبور كند، نظر شما چيست؟» اظهار كرد: هنوز زمان تصميم‌گيري راجع به فرد نشده است و هنوز هم چيزي پيش نيامده است ومن علم غيب ندارم، ولي انتقادهايي دارم و بالاخره اختلاف‌هايي هست.

وزير پيشين اطلاعات هم‌چنين درباره‌ي سخنان اخير رييس مجلس خبرگان رهبري درباره‌ي جايگاه فقه سياسي اظهار كرد: اين يك مساله‌ي بسيار مهم است كه از زمان مرحوم نائيني بر اين موضوع توجه ويژه شده و مساله‌ي ولايت فقيه امام(ره) هم يكي از مظاهر فقه سياسي بوده است.

فلاحيان در عين حال خاطرنشان كرد: البته بعدها انتظار مي‌رفت ابواب جديدي را در فقه براي فقه سياسي باز كنند ولي اين كار انجام نشده است. نظر آقاي رفسنجاني هم اين است كه همين طور كه ما قواعد فقهي براي عبادات، معاملات و امثالهم داريم، مي‌توانيم يك سري قواعد فقهي نيز در امور سياسي داشته باشيم و بالاخره هم قرار شد يك كميسيون فقه سياسي تشكيل شود.

وي هم‌چنين درباره‌ي طرح تحول اقتصادي دولت گفت: در حال حاضر بنزين ليتري هزار تومان است و با صد تومان فروختن آن در جامعه با وجود اين تعداد خودرو، اين تفاوت يعني يارانه‌هاي انرژي حدود 100 ميليارد دلار مي‌شود واز قبل هم قرار بود براي اين مساله فكري شود.

فلاحيان اضافه كرد: اعتقاد من اين است كه الان كه درآمد دولت افزايش پيدا كرده است، حدود 70 هزار ميليارد تومان آن را به صورت نقدي پرداخت كند. مكانيزمي در اين باره در ذهن من است كه البته يقينا تا حدودي تورم‌زا خواهد بود ولي با عدالت تطبيق مي‌كند. آن طرح اين است كه براي هر ايراني حدود 70 يا 80 هزار تومان در ماه اختصاص دهند و به حساب مردم واريز كنند و سپس بنزين به قيمت جهاني فروخته شود؛ بدين ترتيب فكر مي‌كنم اگر آمار و ارقام درست باشد، اين پول برمي‌گردد.

وي با بيان اين‌كه معتقدم در مرحله‌ي اول، اين مساله به صورت طبقه‌بندي نباشد، اين طبقه‌بندي را موجب به وجود آمدن مشكلات زيادي دانست و تصريح كرد: حاكم اسلامي مي‌تواند از اين پول به همه بدهد؛ اين انفال است و مي‌تواند به همه به طور مساوي بدهد و لازم نيست كه يك عده را بدهد و يك عده را ندهد، چرا كه اين مشكلات زيادي دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: فكر مي‌كنم اين كار خوبي است البته اگر اين را از پول ديگري پرداخت كنند و مثلا استقراض كنند، تورم‌زاست؛ ولي اگر به اين شكل باشد كه مثلا حسابي براي همه باز كنند و شركت نفت اين پول را به حساب مردم واريز كند و بعدا به نوعي در پمپ بنزين‌ها از آنها بگيرد و براي آن خانوارهايي كه خودرو ندارند هم اين پول يك كمك محسوب شود، اين چندان تورم‌زا نخواهد بود.

وزير اسبق اطلاعات با بيان اين‌كه دولت در اين زمينه برنامه‌هاي ديگري دارد كه ما آنها را قبول نداريم، در اين باره گفت: مثلا مي‌گويند ما به سه يا چهار دهك پرداخت نمي‌كنيم و حالا هم مي‌خواهند با اين فرم‌ها تحقيق كنند كه به چه كسي پول بدهيم و به چه كسي ندهيم. ما بحث استحقاق يعني مستحق بودن يا نبودن نداريم، بلكه بحث تعديل اقتصادي مطرح است و اين انفال است و به نظر من حاكم شرع اسلامي مي‌تواند به طور مساوي بين همه تقسيم كند كه اگر اين كار انجام شود، دو يا سه دهك پايين جامعه از خط فقر بالاتر مي‌آيند و دهك‌هاي بين سه تا شش يا هفت هم وضع مالي بهتري پيدا مي‌كنند. براي دهك‌هاي بالا هم تاثير چنداني در زندگي آنها ندارد ولي در كل يك نوع آرامش رواني به وجود مي‌آورد.

فلاحيان خاطرنشان كرد: مشكلي كه اين مساله دارد اين است كه حاملان انرژي در توليد تاثير بد مي‌گذارند، البته فكر نمي‌كنم افزايش قيمت آن، بيش از پنج درصد قيمت‌ها را گران مي‌كند. دولت در حال حاضر بازار را رها كرده است و اگر يك دستگاه نظارتي خوب تعيين و قيمت‌ها را كنترل كند، مشكلي ايجاد نمي‌شود؛ ولي اين دولت اين كار را نمي‌كند و اكنون هم به شكل خاصي مي‌خواهد اين طرح را پياده كند. البته آنها مدعي هستند كه كارگروه تشكيل داده‌ايم و مشغول كار در اين زمينه هستيم.

وي هم‌چنين اضافه كرد: قبلا پيشنهادات من راجع به تعديل اقتصادي اين بود كه ما چهار ميليون بشكه نفت در روز توليد مي‌كنيم و اين چيزي در حدود 140 ميليارد دلار درآمد سالانه دارد كه نيمي از اين را با 90 درصد يارانه در خارج مصرف مي‌كنيم و اين كار بسيار نادرستي است و ما مي‌توانيم اين مقدار را بهتر مديريت كنيم.

وي ادامه داد: اعتقاد من اين است كه به دليل اين‌كه قيمت نفت بالا رفته و قيمت ارز كاهش پيدا كرده است و نيز برخي اجناس در خارج از كشور گران شده، به همين ميزان بايد قيمت ارز را كاهش مي‌داديم و در مرحله‌ي بعد هم بر روي CNG سرمايه‌گذاري كنيم و از گاز به جاي نفت استفاده كنيم و اين دو ميليون بشكه نفت را هم صادر و مبلغ 70 ميليارد آن را هم وارد حساب كنيم. اگر هم توانايي اين كار را نداريم بر روي حمل و نقل عمومي سرمايه‌گذاري كنيم و آن را گسترش دهيم و بعد از آن مي‌توانيم بگوييم آنهايي كه از بنزين استفاده مي‌كنند، بايد گران‌تر بخرند، چرا كه ما براي رفت و آمد آنها امكاناتي را فراهم كرده‌ايم. در دنيا هم همين كار را كرده‌اند و سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي را با هم هماهنگ مي‌كنند تا جوابگوي مردم باشند و سپس اين كار را مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، فلاحيان با انتقاد از افزايش نقدينگي در كشور طي سه سال اخير عنوان كرد: نقدينگي ما در اين سه سال از هشتاد هزار ميليارد تومان به صد و شصت هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است و اين يك ضربه به اقتصاد ماست. به طور كلي عدم نظارت هجوم به بخش مسكن و سرازير شدن پول در مسكن به جاي بخش توليد و در نتيجه افزايش نقدينگي مشكلات عمده در اين زمينه محسوب مي‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري درباره‌ي نظر اين مجلس راجع به طرح تحول اقتصادي دولت اظهار كرد: نگراني كه همه اعم از خبرگان و ديگران دارند ناشي از آثار تورمي اين سياست‌هاست. ما در دوره‌ي قبل و چه در اين دوره همواره از افزايش قيمت كالاها و تورم ناراحت بوديم و هنوز هم هستيم. اعتقاد ما اين است كه بايد همه چيز را فداي كم كردن تورم كنيم. چرا كه مشكل تورم همه را درگير خود خواهد كرد. به هر حال دولت‌ها سياست‌هاي خودشان را دارند و علما همواره از اين نگراني ناراحت هستند.

فلاحيان در پايان در برابر اين سوال كه «آيا امكان دارد علي فلاحيان را به عنوان كانديداي رياست جمهوري در آينده ببينيم؟» پاسخ داد: خير.

انتهاي پيام
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن