تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816810077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا مجازات متهمان كم‌سن با قاتلا‌ن حرفه‌اي برابر است؟! - حسن آقاخاني


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: چرا مجازات متهمان كم‌سن با قاتلا‌ن حرفه‌اي برابر است؟! - حسن آقاخاني
شنيدن خبر قتل مادربزرگي به دست نوه 15 ساله خود قبل از آنكه نوجوان بودن شخص را به تصوير بكشاند، چرايي قتل را در ذهن برمي‌انگيزاند. اگر در جامعه بگويند نوجواني دست به قتل زده است پيچيدگي و يا ناداني و... در خصوص قاتل متصور مي‌شود. اما اگر بگويند شخصي 25ساله دست به قتل زده است قبل از آنكه به مقتول بينديشند مي‌گويند قاتل انگيزه و هدفي را در سر مي‌پرورانده از جمله انگيزه مالي، نفرت، عشق و... ‌

از آنجا كه سن مسووليت كيفري به طور واضح و مبرهن اعلا‌م نشده لذا اگر شخص 15 ساله‌اي دست به قتل بزند قاتل قلمداد مي‌شود و مجازات قاتل 15 ساله نوجوان همچون يك متهم 50 ساله، 30 ساله و 25 ساله است و تفاوتي نمي‌كند كه اين شخص 15ساله يا 70 ساله است و مجازات مي‌شود. غافل از آنكه فرد 70 ساله گذران عمر كرده و اگر دست به چنين جنايتي مي‌زند اهدافي را در سر مي‌پروراند. آيا شخص 15 ساله نيز همچون قاتل 70 ساله يا 30 ساله مي‌انديشد؟ بي‌شك پاسخ روشن است اما مجازات يكسان مي‌باشد. چه باانگيزه، چه بي‌انگيزه، مهم اجراي قصاص است. چشم در برابر چشم!!

سال 1375 بهمن سليميان در سن 15 سالگي مادربزرگ مادري خود را به قتل رساند و فرداي آن روز خود را به نيروي انتظامي معرفي كرد. او به ماموران گفت مادربزرگم را به قتل رساندم و هدف از قتل او را كمك به مادربزرگ براي خودكشي اعلا‌م كرد. قاتل از سوي پزشكان قانوني شهرستان لنجان معاينه مي‌شود و پزشكان اعلا‌م مي‌كنند بهمن سليميان از افسردگي بالا‌ برخوردار بوده است. شعبه جزايي زرين‌شهر نامبرده را به 5 سال نگهداري در كانون اصلا‌ح و تربيت و همچنين محكوميت عاقله (علي سليميان) به پرداخت ديه يك زن مسلمان با اعتراض اولياي دم و نقض دادنامه از سوي شعبه سي‌وسوم ديوان و رسيدگي مجدد توسط شعبه دوم زرين‌شهر اين‌بار قاتل 15 ساله به قصاص محكوم مي‌گردد و البته به شرط پرداخت ديه يك مرد توسط اولياي دم. اكنون بعد از 12 سال از وقوع جرم، طناب دار در انتظار نوجواني است كه حتي نمي‌داند چرا مادربزرگ خود را به قتل رسانده است؟>! آنچه كه مايه حيرت است 12 سال حبس بهمن سليميان و 12 سال انتظار چوبه دار است. اولياي دم، نه مي‌خواهند تفاضل ديه را بپردازند و نه از قصاص صرف‌نظر مي‌كنند! اين بهمن سليميان است كه مابين زمين و آسمان معلق مانده نه زندگي مي‌كند، نه مي‌داند زندگي چيست؟ اگر در زماني كه پرونده او رسيدگي مي‌شد و عنايت بيشتري از سوي دادگاه جزايي به انگيزه قاتل مي‌شد شايد بهمن سليميان با اصلا‌ح انديشه، اكنون به فرد مفيدي براي اجتماع تبديل مي‌گشت. نوجواني كه در سال قبل از وقوع جرم از هوش سرشاري برخوردار و معدل امتحاناتش 5/19 بوده است آيا هوش و ذكاوت ندارد؟

اگر كمي دقت و تامل از سوي متخصصان پزشكي قانوني صورت مي‌گرفت تنها به افسردگي بالا‌ي اين محكوم اشاره نمي‌شد، بي‌شك موارد حادتر بيماري را در او اعلا‌م مي‌كردند، كه رافع مسووليت كيفري او است. اما اينك آنچه مهم است كم سن و سال بودن است. نوجواني كه هيچ انگيزه‌اي براي قتل نداشته و حتي به تصور خود به مادربزرگش كمك كرده است!

حال اين پرسش از مسوولا‌ن محترم مطرح مي‌شود كه آيا مي‌توان براي شخصي چون بهمن سليميان و امثال او كه در سن نوجواني اقدام به ارتكاب جرم كرده‌اند مجازاتي برابر با آن متجاوز به عنف و آن قاتل بالفطره داشت؟

آيا نبايد انگيزه و هدف قاتل را بررسي كرد؟ همان‌گونه كه پيش‌تر نيز يادآوري شد قاتلا‌ني همچون بهمن بي‌هيچ انگيزه‌اي اقدام به قتل نموده‌اند و سزاوار نيست همچون افراد قاتل پا به سن گذاشته و از زندگي بهره برده، مجازات گردند.

باشد كه مسوولا‌ن نسبت به مجازات نوجوانان اقدام به تغيير قانون كنند. زيرا كه قصاص اين افراد هيچ تشفي‌خاطري براي جامعه و هيچ درس عبرتي براي ديگران نمي‌شود.

* وكيل پايه يك دادگستري

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن