تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816414750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به يك مستند /سرگردان؛ تصويري تاثيرگذار از داستان نجات انسان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به يك مستند /"سرگردان"؛ تصويري تاثيرگذار از داستان نجات انسان
فيلم مستند "سرگردان: من از هواپيمايي آمده‌ام كه به كوهها خورد" به كارگرداني گونزالون آريخون فيلمي متناقض در عين حال بسيار تاثيرگذار و در حد يك شاهكار است.

به گزارش خبرنگار مهر، ورايتي اعلام كرد اين فيلم مستند مانند داستاني كه به تصوير درمي‌آورد تركيبي متضاد است: مستندي ساخته شده بر مبناي بازسازي وقايع، صحبت‌هاي شخصيت‌ها و استفاده حداقل از تصاوير واقعي داستاني كه به تصوير مي‌كشد، با اين حال فيلمي بسيار تاثيرگذار و در حد يك شاهكار است.

سه روز پيش از كريسمس 1972، چند نفر از بازماندگان تيم راگبي اوروگوئه از كوه‌هاي آند نجات پيدا كردند. يكي از چوپان‌هاي شيليايي كه آنها را پيدا كرد اين طور به ياد مي‌آورد كه "آنها بوي قبر مي‌دادند" و درست هم مي‌گفت: دو ماه از زماني گذشت كه هواپيماي حامل 45 بازيكن، مربي و دوستان تيم راگبي مونته‌ويدو گرفتار كولاك برف شد.

تصويري از فيلم مستند "سرگردان: من از هواپيمايي آمده‌ام كه به كوهها خورد"

25 نفر پس از سقوط هواپيما جان سالم به در بردند، هشت نفر بعدها بر اثر ريزش بهمن كشته شدند و يك نفر هم بر اثر جراحت‌هاي وارده از پا درآمد. زماني كه مشخص شد 16 نفر بازمانده با خوردن مردگان از مرگ رهايي پيدا كردند، چيزي كه همان زمان نيز يكي از بزرگترين داستان‌ها درباره نجات انسان توصيف مي‌شد، جنجالي بيشتر بپا كرد.

با اين حال، در دستان آريخون و از طريق خاطرات بازمانده‌ها، جنبه‌هاي به اصطلاح آدم‌خواري داستان تطهير شده است. آنها مي‌گويند اين كار ضروري بود و دوستانشان اين مسئله را درك كردند. اهميتي كه هر يك از اين مردان براي خاطرات خود قائل هستند هر نوع غلغلك درباره اين موضوع را بي‌معني مي‌كند.

بقاياي هواپيماي سقوط كرده در حفره‌اي از برف و يخ پيدا شد كه آن را به شكلي ماهرانه "دره اشك‌ها" نام‌گذاري كردند و در حالي كه بازماندگان آن حادثه در زمان حال مصائب خود را به ياد مي‌آورند، آريخون همه چيز را از جمله سفر، سقوط هواپيما و نبرد بعدي براي بقا را دراماتيزه كردند و اين بازسازي وقايع بيش از آنكه پيش پا‌افتاده باشد تاثيرگذار است.

آريخون ساعت‌ها و شايد روزها را با هر يك با موضوع‌هاي خود گذراند كه نه تنها واقعيت‌هاي سطحي بلكه عميق‌ترين احساسات خود را درباره تجربه‌اي بيان مي‌كنند كه نه تنها به لحاظ روحي هولناك و از نظر فيزيكي شكنجه‌وار است، بلكه از نظر رواني نيز تكان‌دهنده است. خوردن گوشت دوستانشان به نوعي آيين عشاء رباني تبديل مي‌شود كه اين امر در فيلم 1993 "زنده" كمتر قانع كننده است.

فيلم "سرگردان: من از هواپيمايي آمده‌ام كه به كوهها خورد" به لحاظ مضموني بسيار آزارنده‌تر از چيزي است كه به نظر مي‌رسد، اما سازندگان فيلم به شكلي حساس با موضوع كنار آمده‌اند. بازماندگان آشكارا نسبت به بي‌حرمتي به همقطاران خود احساس تاسف مي‌كنند و تماشاگر جز احترام احساس ديگري ندارد.

35 سال از ماجرا گذشته اما فيلم آريخون اين حس را منتقل مي‌كند كه اين مردان تنها اكنون و در اين لحظه آنقدر شجاعت به خرج داده‌اند كه درباره آن حرف بزنند.

***

مستند "سرگردان: من از هواپيمايي آمده‌ام كه به كوهها خورد" سه‌شنبه پنجم شهريور ساعت 21 در قالب برنامه مستند چهار از شبكه چهار پخش شد. اين فيلم كه محصول سال 2007 فرانسه است پارسال جايزه اصلي بيستمين جشنواره بين‌المللي فيلم مستند آمستردام IDFA را از آن خود كرد و سال 2008 نيز در بخش مسابقه مستند سينماي جهان جشنواره فيلم ساندنس نمايش داده ‌شد.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 737]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن