واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: طليعه
شناخت و معرّفى «اسوههاى آسمانى» نقش بسيار تعيين كنندهاى در حيات دنيوى و اخروى انسانها دارد. لذا بايسته است به زواياى گوناگون زندگى و شخصيّت اُسوگان پرداخته و نوع ارتباط و تأثير آنان با افراد، زمان، مكان و غيره را مورد بررسى قرار دهيم.
بىترديد نخستين عنصر تأثير گذار و تأثيرپذير در زندگى انسانها، «مادر» بوده و ارتباط عاطفى و تربيتى «فرزند و مادر» از استحكام بيشتر و بهترى برخوردار است.
در اين نوشتار به زندگى مادر ارجمند امام حسن عسكرى عليهالسلام مىپردازيم؛ باشد كه مطالعه آن، بر معرفت و بصيرت همگان بيفزايد و رشد و تعالى را به ارمغان آورد.
انشاءاللّه
نام، كنيه و لقب
در منابع تاريخى و روايى براى مادر گرانقدر امام حسن عسكرى عليهالسلام چند نام بيان شده، كه عبارتند از:
حُدَيْث، حُدَيْثه، حَرْبيّه، سَليل، سَمانه و سُوسَن.1*
بنا به نوشته عيون المعجزات: «اسم مادر امام عليهالسلام ، بر اساس آنچه محدّثان بيان نمودهاند، «سليل» است...»2
در بخشى از صحيفه حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام ـ كه اسامى مبارك چهارده معصوم عليهمالسلام در آن ثبت شده ـ آمده است:
«ابومحمّد الحسن بن على الرّفيق (الرّقيق) امّه جارية اسمها سمانة و تكنّى امّ الحسن؛...؛3 مادرش كنيز است، نامش سمانه و كنيهاش امّ الحسن.»
تعدّد نام در بين عربها رايج بوده، بهويژه براى كنيزان؛ چرا كه ورود آنها به سرزمين غير مادرى يا به خانه مولا و مالك جديد، زمينه نامگذارى و تغيير اسامى را در پىداشته است.4 لذا موّرخان و محدّثان پيش از معرّفى نام اين بانوى جليل القدر، يادآور شدهاند كه: «و امّه امّ ولد يقال لها...؛ و مادر امام عسكرى عليهالسلام كنيز و جاريه بود كه ناميده شده به...».
البتّه برخى نيز بر اين باورند كه بيشتر اين اسامى، از القاب ايشان است.
اكنون زيبنده است كه از نامهاى فوق، يكى را برگزيده، و صفحات زندگى اين بانوى والامقام را مطالعه نماييم.
سوسن عليهاالسلام پس از تولّد فرزندش امام حسن عسكرى عليهالسلام با كنيه «امّ الحسن» و «امّ ابىمحمّد» ناميده شد و با تولّد نوه يگانهاش (حضرت مهدى عليهالسلام )، با لقب و عنوان «جدّه» شهرت يافت.
زادگاه
نسب و دودمان سوسن عليهاالسلام چندان مشخّص نيست؛ امّا از تعابيرى چون «امّ ولد» و «حربيّه» مىتوان نتيجه گرفت كه وى به عنوان «كنيز» در مدينه زندگى مىكرد و شايد همراه خانواده و اقوامش در يكى از جنگهاى عصر حكومت بنىعبّاس به سرزمين مقدّس مدينه آمده است؛ همانگونه كه برخى گفتهاند: «وى در ولايت و كشور خودش، پادشاهزاده بوده...»5
زمان ولادت او را با توجّه به تاريخ ولادت امام هادى عليهالسلام (212 ق.) و تولّد امام عسكرى عليهالسلام (231 ق.) مىتوان اين گونه تخمين زد كه: سوسن عليهاالسلام در بين سالهاى 218 ـ 215 ق. به دنيا آمده است.
پيوند زندگى
سوسن عليهاالسلام به جهت ويژگىهاى اخلاقى، به مرحلهاى از شايستگى رسيد كه به خانه امام هادى عليهالسلام راه پيدا كرد. شايد بتوان گفت كه وى در دوره امامت امام جواد عليهالسلام توفيق اقامت در مدينه را پيدا كرده و سرانجام دست تقدير، او را به همسرى امام دهم عليهالسلام مفتخر ساخت.6 وى كه ساليان سال به عنوان «كنيز» شناخته مىشد، پس از ازدواج با رهبر جهان اسلام و تشيّع، زندگى دوباره و تابناكى را آغاز كرد كه هر بانويى لياقت آن را نداشت. وى بهترين
همسر امام عليهالسلام بوده7 و نسل «امامت» از دامن پاك و مطهّرش ادامه پيدا مىكند.
آرى، اين بانوى بزرگزاده و پاكدامن در حدود سالهاى 225 تا 229 ق. با خاندان نبوّت و امامت ارتباط و پيوند پيدا كرده و جزو «عروسان بنىهاشم» قرار گرفت. امام عسكرى عليهالسلام خاطره نخستين روز آشنايى و زندگى پدر و مادرش را چنين بيان مىكند:
زمانى كه سليل ـ مادر امام عسكرى عليهالسلام ـ به محضر امام هادى عليهالسلام رسيد، آن حضرت (در ستايش و مدح او) فرمود:
«سليل، مسلولةٌ من الآفات و العاهات و الأرجاس و الأدناس (الأنجاس)؛ سليل، از بدىها، پليدىها، زشتىها، ناپاكىها و آلودگىها، پاك و عارى است.»
امام هادى عليهالسلام در ادامه چنين بشارت داد:
«سيهب اللّه حجّته على خلقه يملأ الأرض عدلاً كما ملئت جوراً؛ به زودى خداوند (از دامن و نسل سليل) حجّت الهى بر خلق خود (مهدى موعود عليهالسلام ) را موهبت و عطا مىكند. او زمين را از عدل و داد پر مىنمايد، همان طور كه از جور و ستم پرشده باشد.»8
فرزندان 9
اگر بپذيريم كه سوسن تنها همسر امام هادى عليهالسلام مىباشد، فرزندان آنان عبارتند از:
1. امام حسن عليهالسلام (231 ـ 260 ق.).
2. سيّد محمّد (متوفّاى حدود 252 ق.)؛ مردى جليل القدر و پارسا كه در زمان پدرش رحلت كرد. وى فرزند ارشد خانواده بود.
3. سيّد حسين؛ مردى پرهيزكار و عابد بود كه قبل يا بعد از پدرش رحلت كرد.
4. جعفر (226 ـ 271 ق.)؛ وى به سبب عملكرد منفىاش به «جعفر كذّاب» معروف شد. لذا امام هادى عليهالسلام از ولادت او احساس سرور نكرده و از فتنه وى خبر داد.
5. علّيه (عاليه، عايشه)؛ وى تنها دختر امام هادى عليهالسلام است.
آرامگاه همه فرزندان امام هادى عليهالسلام در كنار قبر مطهّر پدرشان بوده و فقط سيّد محمّد در خارج از شهر سامرّا ـ نزديك شهر بلد ـ واقع شده است.
مهر مادرى
با فرا رسيدن ماه ربيع سال 231 ق. (230 يا 232 ق.) دگرباره نسيم بهار، زندگى سوسن عليهاالسلام را عطرآگين ساخت؛ چرا كه ولادت فرزندش حسن بن على عليهالسلام پيامآور نور و شادمانى بود؛ به گونهاى كه آثار خشنودى و سرور در سيماى شوهرش امام هادى عليهالسلام ، بيش از پيش، مشاهده مىشد و مدينه، غرق در شادى بود. سوسن عليهاالسلام آن چنان مورد محبّت امام قرار گرفته بود كه بعد از تولّد فرزندش با كنيه «امّالحسن» معروف شد؛ آن هم فرزندى كه قرار است در آينده، «رهبرى و امامت» را عهدهدار شده و فرامين الهى را در عرصه زندگى بشريّت به اجرا درآورد.
بىشك بين مادر و فرزند، خاطرات بسيارى وجود دارد؛ امّا متأسّفانه فقط نمونههايى از اين داستانها را مىتوان در ميان برگههاى تاريخ جستجو كرد؛ از جمله اين كه:
يكى از بزرگان شهر سامرّا، به نام «بهلول» در هنگام عبور از كوچه مشاهده مىكند كه كودكان مشغول بازى هستند؛ امّا كودك خردسالى (امام حسن عسكرى عليهالسلام ) در گوشهاى ايستاده و گريه مىكند. لذا نزد وى آمده و قول مىدهد كه برايش اسباببازى تهيّه كند. آن كودك به بهلول مىفرمايد كه فلسفه خلقت، بازى و سرگرمى نيست بلكه غرض، فراگيرى دانش و معرفت و سپس عبادت است.
بهلول با گفت و گويى كوتاه، از دانش گسترده كودك آگاه شده؛ لذا از وى تقاضاى موعظه و نصيحت مىكند. امام عسكرى عليهالسلام بعد از سرودن چند بيت شعر، مىفرمايد:
«اى بهلول! عاقل باش. همانا من در كنار مادرم بودم؛ او را ديدم كه مىخواست براى پختن غذا، چند قطعه هيزم ضخيم را زير اجاق روشن كند، ولى آنها روشن نمىشد تا آن كه مادرم مقدارى هيزم باريك و كوچك را روشن كرد و سپس آن هيزمهاى بزرگ و ضخيم به وسيله آنها روشن گرديد.»
و در پايان فرمود:
«گريه من از اين جهت است كه مبادا ما جزئى از آن هيزمهاى ريز و كوچك دوزخيان قرار گيريم!»10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]