تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838111696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوره رحمن


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: الصدوق قال: حدّثنا محمّد بن علىّ بن ماجيلويه قال: حدّثنا محمّد بن يحيى عن حنظلة عن ميسر، قال: سمعت أباالحسن الرضاز يقول: لا يرى منكم فى النّار إثنان لا والله و لاواحد، قال: قلت: أين ذا من كتاب الله فأمسك هنيئة؟ قال: فإنى معه ذات يوم فى الطواف، إذ قال: يا ميسر أذن لى فى جوابك عن مسألتك كذا. قال: قلت: فأين هو من القرآن؟ فقال: فى سورة الرحمن، و هو قول الله عزّوجلّ (فيومئذٍ لايسئل عن ذنبه [ منكم‏] إنس و لاجانّ) فقلت له: ليس فيها (منكم) قال: إنّ اوّل من قد غيّرها ابن أروى و ذلك أنّها حجّة عليه و علي أصحابه، و لو لم يكن فيها (منكم) لسقط عذاب الله عزّوجلّ عن خلقه، إذا لم يسأل عن ذنبه إنس و لاجانّ فمن يعاقب الله إذاُ يوم القيامة .
الرحمن / 39. فضائل الشيعة1 / 41-42.


صدوق از محمد بن علي بن ماجيلويه از محمد بن يحيي، از حنظله، از ميسر روايت كرده است كه گفت: از ابوالحسن الرضا(ع) شنيدم كه مي‏فرمايد: از شما ( شيعه) دو نفر در آتش (دوزخ) ديده نخواهند شد، نه به خدا، حتي يك نفر، ميسر گويد : عرض كردم: اين مطلب در كجاي كتاب خدا آمده است؟ حضرت لختي درنگ كرد، ميسر گويد : روزي با آن حضرت در طواف بودم كه فرمود: اي ميسر، اينك اجازه دارم كه پاسخ آن سؤالات را بگويم. عرض كردم: پس بفرماييد كه در كجاي قرآن آمده است؟ فرمود: در سوره رحمان، آن جا كه مي‏فرمايد (پس در آن روز انس و جنّي از گناهش سوال نمي شود)5 عرض كردم: در اين آيه كلمه (از شما) وجود ندارد. فرمود: اولين كسي كه آن را تغيير داد ابن اَروي بود؛ زيرا اين آيه دليلي بود بر ردّ او و يارانش اگر كلمه (از شما) در اين آيه نبود معنايش اين بود كه عذاب خداوند عزّوجلّ از خلقش ساقط شود، (زيرا) اگر هيچ انس و جنّي از گناهانش بازخواست نشود پس روز قيامت خداوند چه كسي را كيفر مي‏دهد؟6 .
الصدوق قال: حدّثنا محمّد بن عمر الحافظ، قال: حدّثنا الحسن بن عبدالله التميمي، قال: حدّثنى أبى قال: حدّثنى سيّدى علىّ بن موسي الرضا عليه السلام عن أبيه عن آبائه عن علىّ عليه السلام فى قول الله عزّوجلّ (و له الجوار المنشأت فى البحر كالاعلام) قال: السفن .
الرحمن / 24. عيون اخبارالرضا 2 / 66.


صدوق گويد محمد بن عمر حافظ ما را حديث كرد كه حسن بن عبداللّه تميمي ما را روايت كرده است كه گفت: پدرم مرا حديث كرد كه آقايم علي بن موسي الرضا(ع) از پدرش از پدرانش از علي(ع) روايت كرد كه آن حضرت درباره اين سخن خداي عزّوجلّ (و براي اوست كشتي هاي رونده در دريا همچون كوهها)3 فرمود: (مقصود از الجوار المنشآت)كشتيهاست4 .
علىّ بن إبراهيم عن أبيه عن الحسين بن خالد عن أبى الحسن الرضا عليه السلام فى قوله (الرحمن علّم القرآن) قال عليه السلام: الله علّم محمّداً القرآن، قلت: (خلق الإنسان) قال: ذلك أميرالمؤمنين عليه السلام‏، قلت: (علّمه البيان) قال: علّمه تبيان كلّ شى‏ء يحتاج الناس إليه، قلت: (الشمس و القمر بحسبان ) قال: هما يعذّبان، قلت: الشّمس و القمر يعذّبان؟ قال: سألت عن شى‏ء فأتّقنه إنّ الشمس و القمر آيتان من آيات الله، يجريان بأمره مطيعان له، ضوؤهما من نور عرشه، و حرّهما من جهنّم. فإذا كانت القيامة عاد إلي العرش نورهما و عاد إلي النّار حرّهما، فلاتكون شمس و لاقمر، و إنّما عناهما لعنهما الله، أو ليس قد روى النّاس أنّ رسول الله صلّي الله عليه و آله‏ قال: إنّ الشمس و القمر نوران فى النار؟! قلت: بلى، قال: أما سمعت قول الناس فلان و فلان شمسا هذه الاُمّة و نورها؟! فهما فى النّار، والله ما عنى غيرهما، قلت: (و النجم و الشجر يسجدان) قال: النجم رسول الله صلّي الله عليه و آله، و قدسمّاه الله فى غير موضع، فقال (و النجم إذا هوى) و قال (و علامات و بالنجم هم يهتدون) فالعلامات الأوصياء، و النجم رسول الله صلّي الله عليه و آله، قلت: (يسجدان)، قال: يعبدان، قوله (و السماء رفعها و وضع الميزان) قال : السماء رسول الله صلّي الله عليه و آله رفعه الله إليه، و الميزان أميرالمؤمنين عليه السلام نصبه لخلقه، قلت: (ألّا تطغوا فى الميزان) قال: لاتعصوا الإمام، قلت : ( و أقيموا الوزن بالقسط)، قال: أقيموا الإمام بالعدل، قلت: (و لاتخسروا الميزان ) ، قال: لاتبخسوا الإمام حقّه، و لاتظلموه، و قوله (و الأرض وضعها للأنام) قال: للناس ( فيها فاكهة و النخل ذات الأكمام) قال: يكبر ثمر النخل فى القمع ثمّ يطلع منه، و قوله (و الحبّ ذوالعصف و الريحان) قال: الحبّ الحنطة و الشعير و الحبوب و العصف التين و الريحان مايؤكل منه، و قوله (فبأىّ آلاء ربّكمان تكذّبان) قال: فى الظاهر مخاطبة الجنّ و الإنس و فى الباطن فلان و فلان .
تفسير قمّى2/ 343 - 344 ؛ و آيات در سوره الرحمن /1 - 13.


علي بن ابراهيم از پدرش، از حسين بن خالد از حضرت ابوالحسن الرضا(ع) روايت كرده است كه درباره آيه شريفه (الرحمن، تعليم داد قرآن را) فرمود : يعني خداوند قرآن را به محمّد آموخت، عرض كردم: (انسان را خلق كرد) فرمود: (آن انسان) اميرالمؤمنين (ع) است، عرض كردم: به او بيان را آموخت) فرمود: بيان هر چيزي را كه مردم به آن نيازمندند به وي آموخت، عرض كردم: (خورشيد و ماه به حسابند ) فرمود: يعني عذاب مي‏شوند، عرض كردم: خورشيد و ماه عذاب مي‏شوند؟ فرمود: حال كه از اين موضوع سؤال كردي، پس خوب دقت كن، همانا خورشيد و ماه دو نشانه از نشانه‏هاي خداوندند كه به فرمان او در حركتند و فرمانبردار اويند، روشنايي آن دو از نور عرش خداست، و گرمايشان از دوزخ، پس چون روز قيامت شود، روشنايي‏شان به عرش باز مي‏گردد، و گرمايشان به آتش دوزخ، بنابر اين نه خورشيدي مي‏ماند و نه ماهي، مقصود خداوند از خورشيد و ماه هم آن دو ملعون هستند. آيا نه اين است كه مردم روايت مي‏كنند كه رسول خدا(ص) فرمود: خورشيد و ماه دو نورند در آتش (دوزخ)؟ عرض كردم: چرا، فرمود: آيا نشينده‏اي اين سخن مردم را كه مي‏گويند فلاني و فلاني خورشيد و ماه اين امت و نور آن هستند؟ پس آن دو در آتشند، و قصد خداوند كسي جز آن دو نفر نيست، عرض كردم: (و ستاره و درخت سجده مي كنند) فرمود: مقصود از ستاره رسول خداست، خداوند در چند جا از آن حضرت به نام ستاره ياد كرده است، مثلاً فرموده است (و ستاره هنگامي كه فرو رود و بر آيد) و نيز فرموده است (و علامت ها و بوسيله ستاره هدايت مي شوند)1 علامات همان اوصياء (رسول خدا) هستند، و خود رسول خدا است، عرض كردم: ( آن دو سجده مي كنند)؟ فرمود: يعني مي‏پرستند، و آيه: (و آسمان را بلند گردانيد و ميزان قرار داد) مقصود از آسمان رسول خداست كه خداوند او را به سوي خود بالا برد، و مقصود از ميزان ( ترازو) اميرالمؤمنين است كه خداوند آن حضرت را براي (سنجش) خلق خود نصب كرد، عرض كردم: (كه در ميزان تعدّي نكنيد) فرمود: يعني از امام سرپيچي نكنيد. عرض كردم: (و وزن و اندازه گيري را با عدل بپا داريد) فرمود: يعني امام را به عدل بر پا داريد ( حق امام را چنان كه بايد ادا كنيد). عرض كردم: (و ميزان را كم نكنيد) فرمود: يعني حق امام را كم مگذاريد و نسبت به او حق‏كشي و ستم روا مداريد، و آيه: (و زمين را براي انام قرار داد) مقصود از انام، مردم است، ( در آن ميوه و درخت خرما با غلافهاي خوشه وجود دارد) ميون درخت خرما در غلاف رشد مي‏كند و بزرگ مي‏شود و آن گاه از غلاف بيرون مي‏آيد، و آيه (و دانه همراه برگدار و ريحان) مقصود از دانه، گندم و جو و ساير حبوبات است، و از برگدار انجير، و از ريحان آنچه از اينها قابل خوردن است، و آيه (پس كدام نعمت پروردگارتان را تكذيب مي كنيد) در ظاهر خطاب به جن و انس است، و در باطن خطاب به فلاني و فلاني2 .







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن