تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805600240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وعده تكميل 2ساله آزادراهي كه در 15 سال 10درصد آن ساخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: گزارش فارس از آزادراه پرحاشيه تهران-شمال؛
وعده تكميل 2ساله آزادراهي كه در 15 سال 10درصد آن ساخته شد

خبرگزاري فارس: در حالي ‌سرپرست وزارت راه در بازديد روز گذشته خود ‌از آزاد‌راه تهران-شمال خبر از افتتاح زود‌هنگام اين آزاد‌راه پرحاشيه در دولت دهم مي‌دهد كه هنوز عمليات اجرايي قطعات اصلي دو و سه اين مسير كه جزو پركارترين قطعات كوهستاني آن محسوب مي‌شود، آغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، روابط عمومي وزارت راه و ترابري، روز گذشته خبري را به نقل از سرپرست وزارت راه و ترابري عنوان كرد كه كمي تأمل برانگيز است.
‌بنا بر اعلام اين روابط عمومي علي نيكزاد كه ديروز از آزادراه تهران-شمال بازديد مي‌كرد، ‌ضمن بيان اينكه آزادراه تهران-شمال در دولت دهم به بهره‌برداري مي‌رسد، گفته است: قطعه چهار آزادراه تهران-شمال حدفاصل سه راهى دشت نظير - چالوس به طول حدود 20 كيلومتر تا پايان امسال به بهر‌ه ‍‌برداري مي‌رسد.
سرپرست وزارت راه و ترابري بيان داشت: قطعه چهار آزادراه كه توسط پيمانكاران ايراني در حال انجام است، شامل دو خط رفت و دو خط برگشت، با مجموع 5 دستگاه تونل به طول 1400متر و 7 دستگاه پل بزرگ به طول 496 متر است.
وي اضافه كرد: قطعه نخست آزادراه تهران-شمال به طول حدود 32 كيلومتر حدفاصل تهران- دوآب شهرستانك كه در حال انجام توسط پيمانكار چيني است تا پايان سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.
نيكزاد بيان كرد: اين منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهيد همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان و امام زاده عقيل و تونل تالون و دره لانيز به سه راهي شهرستانك مي رسد و احداث اين مسير قسمتي از راه فعلي كه از طريق كرج مي گذرد حذف شده و مسير فعلي حدود 60 كيلومتر كوتاهتر شود.
وي افزود: قطعه نخست آزادراه تهران-شمال داراي دو خط رفت و دو خط برگشت با 28 دستگاه به طول 28.4 كيلومتر، تونل‌هاي تالون به طول 4 هزار و 875 متر كه به صورت دوقلو و يك دستگاه تونل اكتشافي اجرا مي شوند و 37 دستگاه به طول 4 هزار و 350 متر است.
سرپرست وزارت راه و ترابري گفت: عقد قرارداد منطقه اول به صورت epc و فاينانس با پيمانكار چيني sta انجام شده است و تاكنون حفاري تونل‌هاي بلند تالون و تونل اكتشافي آن در مجموع به طول 9 هزار و 800 متر انجام شده است.
وي در ادامه ‌تصريح كرد: واگذاري قطعه‌هاي دو و سه آزادراه تهران-شمال با جديت پيگيري مي‌شود و اميد مي‌رود كه در نيمه دوم سال واگذاري عمليات اجرايي آن‌ها به پيمانكار انجام شود.
نيكزاد يادآور شد: هزينه‌ عمليات اجرايي ساخت آزادراه تهران-شمال با اجازه قانون‌گذار از طريق واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي و ديگر موارد خواهد بود.
سرپرست وزارت راه و ترابري ‌با اشاره به تصويب طرح ادغام وزارتخانه‌هاي راه و ترابري و مسكن و شهر سازي در هيأت دولت تصريح كرد: ادغام اين وزارتخانه‌ها شدني است و هدف از اين ادغام چابك سازي دولت و پيشبرد بهتر امور است.

* آنچه بر آزاد راه تهران - شمال گذشته است

به گزارش فارس، آزادراه نوعي راه‌ بزرگ با پهناي زياد است كه بين شهرها ساخته مي‌شود و هيچ بريدگي براي دور زدن ندارد؛ بر همين اساس حداقل سرعت رانندگي در آزادراه‌ها ‌70 كيلومتر بر ساعت و حداكثر سرعت مجاز براي خودروهاي سواري و وانت‌ها 120 و براي انواع اتوبوس، ميني‌بوس، تريلر، كاميون و كاميونت 110 كيلومتر بر ساعت است كه ويژگي‌هاي مذكور، رعايت استانداردها و وجود امكانات در يك جاده مطمئن را براي آزاد‌راه بيش از ساير جاده‌ها الزام‌آور مي‌كند.
‌بنابراين گزارش پروژه آزادراه تهران - شمال به منظور تأمين ارتباط مطمئن، سريع و ارزان بين منطقه شمالى و مركزى كشور و سهولت ارتباط با كشورهاى همسايه شمالى در حال اجرا است.
مطالعات اوليه طرح آزادراه تهران - شمال در سال 53 آغاز شد و پس از پيروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسير آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى به مناقصه گذاشته شده و بهترين طرح توسط هيئتي متشكل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مديريت و برنامه ريزى نهاد رياست جمهوري كشور انتخاب شد‌.
‌اين آزادراه بخشى از آزادراه سراسرى شمال - جنوب است كه كوتاهترين مسير ارتباطى درياى خزر با خليج فارس بوده و در ترانزيت منطقه عمده‌ترين نقش را بر عهده خواهد داشت.
بنابراين گزارش مسير آزادراه (تهران –شمال) در قطعه يك از محل تقاطع غير همسطح با بزرگراه 76 متري شهيد همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره كن پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان به تدريج از منطقه كوهستاني توچال عبور كرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهارهزار 850متر اين رشته كوه را قطع و در دامنه‌هاي شمالي آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار مي گيرد.
اين آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول شش هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج مي شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود كرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه يافته و در نهايت با يك تقاطع غير همسطح به كمربندي نوشهر - چالوس -تنكابن متصل مي‌شود.
در مجموع (در باند رفت و برگشت) 145 دهنه تونل‌ به طول تقريبي 88 كيلومتر در اين محور وجود دارد و تونل‌هاي تالون و البرز به ترتيب به طول تقريبي چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترين تونل‌هاي اين محور هستند.
همچنين تعداد پل‌هاي بزرگ (در باند رفت و برگشت ) اين آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول كل آن حدود 13 كيلومتر است.
به گزارس فارس اعلام بهره‌برداري از آزاد‌راه تهران - شمال در دولت دهم در حالي از سوي علي نيكزاد مطرح مي‌شود كه اغلب كارشناسان حمل و نقل عدم وجود اعتبار و نيز مديريت منطقي و تخصصي در اجراي اين پروژه را اصلي‌ترين عوامل كندي پيشرفت احداث اين آزاد‌راه ‌عنوان مي‌كنند.
يك استاد دانشگاه در اين‌باره با انتقاد از سياسي‌ شدن مسأله احداث آزاد‌راه تهران-شمال، به فارس گفته بود: تغييرات مكرر مديريتي و تغيير سليقه‌ها، منافع فردي، منافع گروهي، انحصار شبه‌دولتي يا انحصار دولتي در پروژه‌ها و سياسي شدن آنها تنها موجب مي‌شود اتمام پروژه‌هاي زيرساختي با تأخير و تعلل مواجه شود.
به عقيده خاكساري احداث آزادراه‌ها‌ به هزينه‌هاي مالي بسياري نيازمند است به همين خاطر يكي از دلايل عدم توسعه آزاد‌راه‌ها و بزرگراه‌ها در كشور و يا به تأخير افتادن زمان بهره‌برداري آنها، وجود مشكلات اقتصادي است.
در حال حاضر آنچه كه كمتر در ايران به آن توجه مي‌شود، كاهش هزينه‌هايي است كه به دنبال توسعه‌ آزادراه‌ها رخ مي‌دهد در واقع هم‌اكنون كمتر به تأثيرات مطلوب اقتصادي، زيست - محيطي و اجتماعي احداث آزادراهي نظير تهران ـ شمال توجه مي‌شود.
بنابراين گزارش پروژه‌ها و طرح‌هاي توسعه‌اي و عمراني ‌به طور كلي جنبه‌هاي اقتصادي - اجتماعي دارند، اما اين پروژه‌ها به دليل نيازمند بودن به منابع مالي كلان و لزوم تأمين اين هزينه‌ها از طريق دولت، با مصداق‌هاي سياسي مواجه مي‌شوند؛ اين در حالي است كه در كشورهاي اروپايي، بخش خصوصي خود از ابتدا تا تكميل پروژه وارد عرصه فعاليت مي‌شود و پس از آن براي مدتي منافع اقتصادي خود را از طريق بهره‌برداري حاصل مي‌كند.
به عقيده كارشناسان حمل و نقل در ايران به دليل اينكه اغلب پروژه‌هاي عمراني از طريق منابع مالي دولتي تأمين بودجه مي‌شود، در نتيجه نقش عوامل سياسي در پروژه‌ها بسيار پر‌رنگ‌‌تر از نقش عوامل اقتصادي است كه آزادراه تهران ـ شمال مصداق همين مورد است.
‌در حال حاضر آزادراه تهران ـ شمال در چاله‌هاي سياسي گرفتار شده است و مشخص نيست چه زماني از اين موانع و مشكلات خارج خواهد شد بنابراين در راستاي تسريع عمليات اجرايي طرح‌هاي توسعه‌اي و عمراني و به دنبال آن گسترش زيرساخت‌ها در كشور، بايد نگرش‌هاي سياسي به اينگونه پروژه‌ها كاهش يابد و بيشترين توجه به جنبه‌هاي اقتصادي، زيست محيطي و اجتماعي پروژه‌ها باشد.
در واقع كارشناسان معتقد هستند پروژه‌هاي عمراني كشور بايد از انحصار برخي شركت‌هاي شبه دولتي خاص خارج شود زيرا اين امر در آينده قطعاً به ضرر كشور خواهد بود.
تغييرات مكرر مديريتي و به دنبال آن تغيير سليقه‌ها، منافع فردي، منافع گروهي، انحصار شبه‌دولتي يا انحصار دولتي در پروژه‌ها تنها موجب مي‌شود اتمام پروژه‌هاي زيرساختي و توسعه‌اي با تأخير و تعلل مواجه شود.
به گزارش فارس در جلسه 10 مرداد 1389 طي توافقات مطرح شده بين كميسيون عمران مجلس و وزارت راه و ترابري درباره آزاد‌راه تهران - شمال، ‌مقرر شده بود اين آزاد‌را‌ه ‌ظرف پنج سال تكميل شده، همچنين برخي قطعات اصلي آن در مدت زمان سه سال به اتمام برسد.
همچنين مقرر شده بود ‌در همان سال ‌بنياد مستضعفان و وزارت راه و ترابري هر كدام مبلغ 150 ميليارد تومان، در سال 1390 هر يك مبلغ 250 ميليارد تومان و در سال 1391 هر كدام مبلغ 300 ميليارد تومان براي انجام پروژه هزينه كنند.
بنابراين گزارش برآورد هزينه مالي احداث آزادراه تهران ـ شمال دو هزار و 400 ميليارد تومان است كه تاكنون تنها 250 ميليارد تومان در اين‌باره هزينه شده است.
‌مقرر شده بود دولت‌ 50 ميليون متر مربع زمين شامل اراضي حاشيه آزاد‌راه و برخي اراضي ديگر در نقاط مختلف را به‏ازاي احداث اين مسير در اختيار بنياد مستضعفان قرار دهد، زيرا 50 درصد هزينه اجراي اين پروژه به‏عهده بنياد مستضعفان و 50 درصد نيز بر عهده به‏عهده دولت است؛ اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه تنها 17 ميليون متر مربع از اراضي مذكور در اختيار بنياد قرار گرفته كه اين ميزان اراضي نيز با معارضاني مواجه است.
به گزارش فارس عمليات اجرايي آزاد‌راه تهران - شمال كه از آن به عنوان بزرگترين طرح راه‌سازي ايران نام برده شده است، رسماً در روز 19 آذر ماه 1375 همزمان در دو قطعه كن و سولقان در تهران و مرزن آباد آغاز شد‌.
اكنون كه نزديك به 15 سال از آغاز عمليات اجرايي اين پروژه مي‌گذرد، اين طرح با چالش‌هاي بسياري مواجه ‌است كه اين تعارض‌ها حاصل تضاد ديد‌گاه‌هاي اجرايي و عملي مجري و سرمايه‌گذار طرح با تصميمات دولتي است و 10 درصد پيشرفت فيزيكي طرح در اين 15 سال، بازتاب همين تضاد‌ها بوده است .
‌اين در حال است بر اساس اظهارات مركز پژوهش‌هاي مجلس، يكي از ويژگي‌هاي طرح احداث اين آزاد‌راه اين است كه هزينه اجراي آن را دولت نمي‌پردازد.
پرداختي دولت تا پايان سال 83 با احتساب نرخ سود در مجموع معادل 843367 ميليون ريال شامل پرداخت نقدي معادل 254755ميليون ريال به اضافه ارزش زمين‌هاي واگذاري معادل 588612 ميليون‌ ريال بوده است، در حالي كه آورده طرف مشاركت تا پايان سال 82 جمعا معادل 540000 ميليون ريال بوده كه از اين مبلغ 347000ميليون ريال آن مورد تأييد وزارت راه و ترابري قرار گرفته و در مجموع آورده مزبور تا پايان سال 83 معادل 610000 ميليون ريال برآ‌ورد شده است.
‌به گزارش فارس آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران در تقاطع بزرگراه همت شروع و با عبور از ناحيه كن، سولقان، دوآب (شهرستانك)، گچسر و مرزن آباد به كمربندي چالوس – تنكابن متصل مي‌‌شود.
‌طول اين آزاد‌راه در مجموع 121 كيلومتر و داراي دو خط عبور در هر باند و پيش‌بيني سه خط در فرازهاي تند است.
‌هنوز عمليات اجرايي فاز‌هاي دو و سه اين آزاد‌راه ‌به دليل كوهستاني بودن مسير آغاز نشده است و اين در حالي است كه اين دو فاز از نظر عمليات اجرايي، مشكل‌تـرين بخش احداث اين آزاد‌راه پرحاشيه است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن