تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799470600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با فرمتهای گرافیکی آشنا شوید


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: با فرمتهای گرافیکی آشنا شوید



گر چه GIF ،BMP ،JPG وTIF شبیه به کدهایی مخفی هستند که جیمز باند از آنها استفاده می‌کرد! اما واقعیت این است که این کدها بیانگر قالب‌های رایج گرافیکی هستند که به عنوان یک کاربر کامپیوتر ممکن است با آنها برخورد کنید. از آنجا که برای یک فرد مبتدی گرفتار شدن در پیچیدگی‌های قالب‌های گرافیکی دور از ذهـن نیسـت، در ایـن مقـاله سعی شـده اسـت الفبای الگوهای گرافیکی را بـه نحوی سـاده بیان کـنیم تـا از ایـن رهـگذر بـتوانید کدهای گرافیکی را همانند کارآگاهی زبردست رمزگشایی کنید و بهترین قالب گرافیکی را برای نیازهای خود انتخاب کنید.
● دو دسته‌بندی اصلی
قبل از بحث در مورد جزئیات، دانستن اینکه دو دسته‌بندی اصلی و کلی در مورد ساختارهای گرافیکی وجود دارد، کمک موثری خواهد بود، این دو دسته‌بندی عبارتند از Bit map و Vector (نوع سوم که کاربرد کمتری دارند فایل‌های متا هستند که تلفیق این دو نوعند.)
Bit map کـه پیکـسل یـا خـطوط مـوازی (Raster) نـیز نامیده می‌شود در هر گوشه و کنار، از تصاویر وب گرفته تا تصاویری که در برنامه Paint ایجاد می‌کنید، یافت می‌شود. به عنوان مثال زمانی که یک تصویر دیجیتال را باز می‌کنید به احتمال زیاد یک تصـویـر Bit map را شـاهد خواهـید بـود. در مـقابل بـرنامه‌های طراحی مانند CAD با استفاده از قالب برداری (Vector) شکل‌ها و تصاویر را ایجاد می‌کنند. حال به ارائه توضیحاتی در مورد هر یک از این دو ساختار گرافیکی می‌پردازیم.
▪ Bitmap:
این سـاختار گـرافیکی بـا تـقـسیم تـصویر به تعدادی پیکسل‌های ریز و سپس تخصیص رنگ به هر پیکـسل و تنظیم شدت رنگ و سـایه آن کار می‌کند. اگر چه هر پیکسل تنها می‌تواند یک رنـگ و شـدت آن را نمـایش دهد اما یـک تصویر می‌تواند شـامل صـدها و هزاران پیکسل باشد. گرافیک Bit map دارای یک مشکل اسـاسی اسـت و آن ایـن اسـت کـه چـنانچه بـخواهید انـدازه یـک فـایل Bit map را بـزرگ کـرده و یا کـوچک کنید، وضـوح و کیفیت آن تغـییر می‌کـند و حتی موجـب به‌ هـم ‌ریختگی تصویرمی‌شود.
برنامه‌هایی کـه بـرای تـغـیـیر انـدازه تصاویر Bit map اسـتفاده می‌کـنـیـد یـکـی از ایـن دو شـیـوه را بـرای ایــن مـنـظـور به کار می‌گیرند، شیـوه اول از طریق کشیدگی پیکسل‌ها در هنـگام بـزرگ کـردن انـدازه تـصـاویـر عـمـل می‌کـند، بـدون اینکه تعـداد پیکسل‌ها را در کـل تـصویـر تغیـیر دهـد امـا ایـن شـیوه ممـکن اسـت لبه‌های تیز و دندانه‌دار در تصویر ایجاد کند.

شـیـوه دوم، پـیـکسل‌هـای غـیـرضــروری را بــرای تـقـلیـل انـدازه تـصـویـر حـذف می‌کنـد. ایـن فـرآیـند اغـلب مـوجـب پـدیـد آمـدن یک تصویـر بـا کـیفـیـت نامـناسـب مـی‌شـود. تـصـور کـنـیـد کـه هـر تـصـویر Bit map هـمانند یـک موزائیک یا سنگ ‌فرش طرح‌دار باشد.
اگر موزائیک یا سنگ ‌فرش را بزرگ کنید طـرح‌ها و شـکل‌های مـوجود در آن کـشیده شده و لـبه‌ها تیز و گـوشه‌دار می‌شـوند. زمـانی‌ که تـصویر Bit map را کوچک می‌کنید، مقداری از طرح‌ها و شکل‌ها را دور می‌اندازید که این به نوبه خود باعث می‌شود موزائیک یا سنگ ‌فرش ساختار و طراحی اولیه خود را از دست بدهد. البته شما می‌توانید درجه وضوح تصویر را به بالاترین تعداد نقطه در هر اینچ (dpi) افزایش دهید و تصویری واضح‌تر داشته باشید. به عنوان مثال تصاویر دیجیتال با درجه وضوح ۳۰۰ نقطه در اینچ جزئیات بیشتری نسبت به تصاویر با درجه وضوح ۷۲ نقطه در اینچ ارائـه می‌دهنـد. یـکی دیـگر از مـشکلات Bit map اندازه بزرگ فایل و اشغال کردن فضای زیادی از هارددیسک است.

شما می‌توانید با فشرده‌سازی فایـل‌های Bit map با استفاده از برنامه‌های فشرده‌سازی مانند WinZip این مشکل را برطرف کنید. اگر می‌خواهید فایل‌های Bit map را از طریق پست ‌الکترونیکی ارسال کنید، فشرده‌سازی آنها امری ضروری است که هم زمان ارسال و هم زمان دریافت آنها را کاهش می‌دهد، به علاوه اینکه بسیـاری از کـامپیوترهای موجـود در شـبـکه‌های ایـنترنـت (که در اصـطلاح بـه آنها کلایـنـت گـفتـه می‌شـود) مقدار محدودی فضا برای نگهداری فایل‌ها دارند.
بزرگنمایی یک تصویر گرافیکی که از قالب Bit map بهره گرفته باشد، موجب به هم ریختگی و دندانه‌دار شدن گوشه‌های تصویر می‌شود.

▪ بردار:
اگر چه گـرافـیـک بـــرداری یــــا Vector کـاربرد کمـتری نـسـبت بــه Bit map دارد امـا ایـن نـوع گـرافیک بـرای ترسیمات بـا دقــت بـالا در بـرنامه‌های طـراحـی مثـل AutoCAD ایـده‌آل اســت. بــرنــامــه‌هـای CAD‌ و مــعـمـــاری از شکل‌های هـندسی ســاده بـرای ایـجـاد فـایـل‌هـای Vector استفاده می‌کنند. از آنـجـا کـه شـکل‌های هــنــدســی Vector بـــا استـفـاده از فـرمـول‌هـا و مـعـادلات ریــاضـی ایـجاد می‌شوند، بنابراین دارای لبه‌های صـاف و هـموار هستـند. امـا مـزیت اصـلی گرافیک Vector‌ ایـن اسـت که می‌تـوانید طرح‌ها و ترسیمات خود را بدون به هم ریختن تصویر یا ایجاد لبه‌های تیز، بزرگ و یا کوچک کنید؛ ضمن اینکه فایل‌های برداری برخلاف Bit map فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

● بیشتر بدانید!
اکنون می‌دانید کـه گرافیک Bit map برای عکـس‌ها و تصاویری که تغییرات تدریجی در سایه‌های رنگی آنها وجود دارد، مناسب است؛ در حالی که بـردار برای برنامه‌های طراحی و نقشه‌کشی عملکـرد مناسـبی دارد؛ زیـرا کـاربر می‌تـوانـد بـدون تغیـیـر و به هم ریختگی، اندازه شکل را بـزرگ یا کـوچک کند. در ادامـه برخی از رایج‌ترین قالب‌های گـرافیکی از هر دو گـروه را شـرح می‌دهیم.

▪ BMP:
پسونـد BMP نشان دهـنده یک فـایل از نـوع Bit map است. شما می‌توانید تصاویر ذخیره شده در قالب BMP را با بسیاری از برنامه‌های مایکروسافت باز کرده و ویرایش کنید. با در نظر داشتن معروفیت سیستم عامل ویندوز و فراگیر بودن آن منطقی به نظر می‌رسد که BMP یکی از گسترده‌ترین قالب‌های مورد استفاده در فایل‌های گرافیکی باشد. اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد یکی از نکات منفی این قالب گرافیکی غیر فشرده بودن آن است،‌ بدین معنی که فایل‌های با پسوند BMP فضای زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند.

▪ TIFF:
یک قالب گرافیکی غیرفشرده دیگر از نوع Bit map است. TIFF که به‌طور گسترده‌ای توسط برنامه‌های گرافیکی پشتیبانی می‌شود. TIFF از هر انـدازه، وضوح و یا عمق رنگ پشتیبانی می‌کـند، از ایـن ‌رو عـرضه کـنندگان اسـکنر از توسعه‌دهندگان اصلی و عمده TIFF هستند. اکـثر برنامه‌های گرافیکی از جمله PowerPoint و Adobe Photoshop می‌تـوانـنـد فـایل‌های خود را تحت این قالب ذخیره کنند. اما فراموش نکنید که TIFF به عنوان یک قالب غیر فشرده به فضای زیادی، حتی بیشتر از نوع BMP، برای ذخیره شدن نیاز دارد به خصوص اگر روی تصاویری با درجه وضوح بالا کار می‌کنید.

▪ GIF و JPEG:
اگر در صفحات وب گشت‌وگذار کنید تصاویری را با پسوندهای JPEG ،JPG و GIF خواهید دید. هر دو قالب از فشرده سازی استفاده می‌کنند و نتیجه اینکه فایل‌های ایجاد شده کوچک‌تر بوده و سـریع‌تر دریافت و بـارگذاری می‌شوند. نوع GIF‌ در ابتدا توسط شرکت CompuServe برای تسریع انتقال فایل‌های گرافیکی به صورت online طراحی شد. این قالب در تصاویری با رنگ‌ها و خطوط متمایز کم یعنی کمتر از ۲۵۶ رنگ به خوبی عمل می‌کند و کاربرد خوبی دارد.
قـالـب نـوع JPEG هـمانـند GIF فـایل‌های گـرافیکی را فـشرده می‌سازد و در برخی مـواقع حـجم فـایل را تـا۵۰ درصـد کـاهش می‌دهـد، امـا اینـکه یـک تـصـویـر تـا چـه حـد فـشرده می‌شــود بستگی بـه نــوع و شــرایـط تـصـویـر اولــیـه دارد و در شــرایــط مـخـتلف متفاوت اســت. فـایل‌هـای فـشـرده JPEG مـقــداری از رنــگ خـود را طـی فـرآیـنـدی که فـشـرده‌سـازی تــقلـیـلی (Lossy Compression) نام دارد از دسـت می‌دهـنـد. یـعنی در ایـن حـالـت، شـمـا کـیـفیت تـصـویـر را با حـجم کـوچک‌تر مبـادله می‌کنید. امـا بسیـاری از برنامه‌های گرافیکی امکان کنترل مقدار فشرده‌سازی تصویر را برای کاربر فراهم می‌کنند.

▪ EPS:
قالب گرافیکی EPS شامل دستورات PostScript است که به یک چاپـگر PsotScript اعـلام می‌کـند که چگونه یک فایل را چاپ کـنـد. PostScript زبـان اسـتفـاده شـده در فـایل‌هـای برنامه‌های نشر رومیزی و گرافیک پیشرفته برای انتشار و تکثیر بهتر است.

● انتخاب با شماست!
حدس می‌زنید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر یک فایل گرافیکی را در برنامه‌ای دیگر، غیر از برنامه‌ای که در آن ایجاد شده است باز کنید؟
شاید هیچ اتفاقی روی ندهد زیرا اکثر برنامه‌های گرافیکی می‌توانند مجموعه زیادی از قالب‌های گرافیکی را پشتیبانی کنند. به عنوان مثال Microsoft Photo Editor فایل‌هایی از نوع GIF ،JPEG و BMP را باز می‌کند. اگر با یک فایل گرافیکی که با آن آشنایی ندارید، کار می‌کنید و می‌خواهید بدانید کدام یک از برنامه‌هایتان از آن پشتیبانی می‌کنند، برنامه را باز کرده و در مـنوی File روی گزینه Save as کلیک کنید.
در پنجره باز شده در کادر Save as، روی فلش رو به پاییـن آن کـلیک کنید تـا فهرستـی از قالب‌های گرافیـکی که با آن برنامه کار می‌کنند را مشاهده کنید. برای ذخیره کردن فایل در یک قالب فایلی متفاوت، قالب مورد نظرتان را از این فهرست انتخاب کنید.
اگر چه در اینجا مجال کافی برای بیان و توصیف همه قالب‌های گرافیکی در اختیار نیست اما به نظر می‌رسد که همین اطلاعات ارائه شده تا حدودی موجب کاهش سر در گمی پیرامون قالب‌های گرافیکی است و می‌تواند شما را در تصمیم گیری در انتخاب نوع فایل گرافیکی یاری دهد.

فرمتهای گرافیکی که توسط مرورگرهای شناخته میشوند


گرچه هزاران فرمت فایل گرافیك موجود است، اما مرورگرهای وب تنها تعداد كمی از آنها را پشتیبانی می‌كنند. این مقاله فرمت‌های مختلف فایل گرافیك قابل دسترس و زمان كاربردشان را شرح می‌دهد.


فرمت‌های فایل گرافیك پشتیبانی شده توسط اكثر مرورگرهای وب شامل:




GIF (Graphic Interchange Format) ، JPEG (Photographic Expert Group) ،PNG (Portable Network Graphic) و گرافیك‌های برداری(Vector) هستند.


بعضی از مشخصه‌های فایل گرافیك عبارتند از:

شفافیت (transparency): این مشخصه به تصویر اجازه می‌دهد تا در درجات مختلف تیرگی از كدر گرفته تا شفافیت كامل قرار گیرد.

فشردگی (compression): این مشخصه به تصویر اجازه می‌دهد كه با استفاده از الگوریتمی ریاضی، با گروهی از پیكسل‌ها به عنوان یك واحد مجزا برخورد كرده و در نتیجه در فایل‌های كوچكتری ذخیره شود.

تنیدگی (Interlacing) : این ویژگی به تصویر اجازه می‌دهد كه ابتدا با رسم سطرهای فرد و سپس بازگشت و رسم ردیف‌های زوج، نمایش داده شود و در نتیجه كاربر تصویر را سریع‌تر می‌بیند.

تصویر متحرك (animation): تصویر متحرك با استفاده از تصاویر ثابت متوالی، تاثیر حركت را بوجود می‌آورد. تصاویر متحرك از نوع gif احتیاج به نصب برنامه‌ای خاص بر روی مرورگر یا تغییر آن ندارند و تقریبا روی تمام دستگاه‌ها عمل می‌كنند.

بارگذاری تدریجی (progressive loading) : بارگذاری تدریجی شبیه به تنیدگی است. چون در ابتدا فقط بخشی از تصویر را بارگذاری می‌كند، اما مبتنی بر ردیف‌های زوج و فرد نیست. این روش نیز به كاربر امكان می‌دهد كه تصویر را سریع‌تر ببیند.
فرمت GIF

فرمت GIF در سال 1980 ایجاد و در اوایل 1990 از سوی طراحان وب به عنوان فرمت گرافیك برتر برای صفحات وب پذیرفته شد. فایل‌های GIF از الگوریتم فشرده‌سازی‌ استفاده می‌كنند(به منظور بارگذاری سریع، اندازه فایل‌های تصویری را كوچك می‌كند). فایل‌های GIF به 256 رنگ (8 بیت) محدود شده‌اند و از ویژگی‌های تنیدگی و شفافیت پشتیبانی می‌كنند. همچنین ممكن است بتوان با استفاده از فرمت GIF گرافیك‌های انیمیشنی نیز ایجاد كرد. تمام مرورگرها می‌توانند فایل‌های GIF را نشان دهند. مزایای GIF‌ عبارتند از:

بیشترین فرمت استفاده شده

جلوه بهتر نمودارها

پشتیبانی از شفافیت

فرمت JPEG

فایل‌های JPEG فشرده شده هستند، اما از رنگ‌های واقعی (24 بیتی( پشتیبانی می‌كنند و برای عكس‌هایی كه كیفیت تصاویر در آنها مساله مهمی تلقی می‌شود به فرمت‌های دیگر ترجیح داده می‌شوند. فرمت JPEG از یك بارگذاری تدریجی پشتیبانی می‌كند، كه یك عكس تقریبا فوری ایجاد و به مرور بقیه تصویر را بارگذاری می‌كند و به تدریج كیفیت آن را بالاتر می‌برد.

برخلاف GIF، فشردگی فایل‌های JPEG می‌تواند توسط طراح وب كنترل شود كه شامل سطوح مختلف كیفیت تصویر و اندازه فایل است. تمام مرورگرها می‌توانند فایل‌های JPEG را نمایش دهند. مزایای JPEG را می‌توان به در فهرست زیر خلاصه نمود:
· نسبت فشرده‌سازی بالا، كه به معنای افزایش سرعت بارگذاری می‌باشد.

ارایه كیفیت عالی برای عكس‌ها و تصاویر پیچیده

پشتیبانی رنگ 24 بیتی





در واقع فرمت PNG تنها برای وب ساخته‌ شده است. اصلی‌ترین دلیل عدم گسترش آن در سطح وسیع پشتیبانی نشدن آن توسط مرورگرهاست. اما به عنوان دلیلی دیگر، به جدید بودن آن نسبت به دیگر فرمت‌های موجود نیز می‌توان اشاره كرد.

در حالت كلی، در هر دو ویژگی "تنیدگی" و "بارگذاری تدریجی"، تصویر به شكل قطعات كوچك و به تدریج در سایت نمایش داده می‌شود و این كار تا انتها كه تمام تصویر بدرستی نمایش پیدا كند، ادامه می‌یابد. حالت دیگر این است كه در ابتدا تصویر با كیفیت نامطلوب نمایش داده شود سپس به مرور كیفیت آن تا رسیدن به سطح واقعی افزایش پیدا كند. این قابلیت به علت نیاز به نگهداری و ارسال اطلاعات اضافی به همراه تصویر باعث افزایش حجم تصویر و زمان انتقال آن می‌شود، اما به مرورگرها امكان تثبیت موقعیت تصاویر را می‌دهد كه باعث بهبود مشاهده می‌گردد. به علاوه، كاربران می‌توانند با مشاهده بخشی از یك تصویر در مورد Load شدن باقی آن تصمیم بگیرند.



روش صحیح استفاده از فرمت های JPEG و GIF برای ذخیره سازی صفحات وب:

مطمئنآ همه شما وقتی که میخواین تصاویرتون رو تو محیط فتوشاپ برای یك صفحه وب ذخیره كنید با این سوال مواجه شدین كه از كدوم پسوند برای ذخیره فایل هاتون استفاده کنین .
خیلی از ما برای اینكه به جواب این سوال دست پیدا كنیم دست به مقایسه میزنیم و معمولآ هم به نتیجه مطلوب میرسیم . اما آیا واقعآ این دو فرمت با هم هیچ فرقی ندارن یا اگه دارن چه مواقعی باید مورد استفاده قرار بگیرن ؟
در جواب این سوال باید گفت در طراحی صفحات وب هر كجا كه تصاویر ما شامل قسمتهای بزرگی از یك رنگ یك پارچه و یا از تكرار یك طرح و الگوی ساده(patterns) به وجود آمده بود و در واقع رنگها و طرح ها دارای حالتی ساده و یك پارچه بود از فرمت GIF برای ذخیره سازی فایل هامون استفاده میكنیم .
و هنگامی كه تصاویر ما از پیچیدگی بیشتری مثل دارا بودن یك طیف رنگی یا شامل شدن از مجموعه ای از رنگها مانند یك عكس برخوردار بود از فرمت JPEG برای ذخیره سازی تصاویرمون استفاده می كنیم .
نكته قابل توجه در هنگام ذخیره كردن یك تصویر با فرمت JPEG نحوه فشرده سازی (compression) اینه كه در هنگام فشرده سازی فایل هرگز از میزان 40 درصد بیشتر استفاده نكنیم و نكته دیگه دونستن این مطلبه كه ما میتونیم با بكار گیری مقدار كمی Gaussian blur روی عكسمون به میزان قابل توجهی سایز اون رو كاهش بدیم . البته باید این میزان به اندازه ای باشه كه به كیفیت عكس ما صدمه زیادی نزنه . در این مورد بیشتر از 1.2 به هیچ وجه پیشنهاد نمیشه . فكر میكنم 0.8 مقدار مناسبی باشه كه البته اون هم با توجه به سایز و كاربرد تصویر شما متفاوت هستش .
منبع /irancg.com/






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 465]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن